اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اعلام موعد یکسان سازی نرخ ارز



موعد یکسان سازی نرخ ارز , نرخ ارز

اعلام موعد یکسان سازی نرخ ارز

معاون اقتصادی بانک مرکزی دلایل بروز رکود تورمی در اقتصاد ایران طی سالهای اخیر را تشریح کرد و گفت: یکسان سازی نرخ ارز در نیمه دوم سال ۹۳ تا اوایل سال ۹۴ اجرایی می شود.

اکبر کمجیانی معاون اقتصادی بانک مرکزی در حاشیه اجلاس پاییزه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول با حضور در دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران (سفارت پاکستان) در جمع ایرانی‌های مقیم آمریکا (ساکن واشنگتن) به ایراد سخنانی درباره وضعیت اقتصادی پرداخت.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران اقتصادی است که در شرایط کنونی در رکود توام با تورم به سر می برد، تصریح کرد: در سال های قبل علی رغم دسترسی به درآمدهای بالای نفتی ایران به رشد بسیار پایین اقتصادی دست یافت البته این نرخ رشد در سال 91 به شدت منفی شد و همچنان این وضعیت ادامه دارد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه نرخ تورم در کنار رشد اقتصادی وضعیت نامطلوبی داشته و کماکان همان روال را دارد، ادامه داد: در طی دهه 80 شمسی اقتصاد ایران با آغاز برنامه سوم و مجموعه سیاست‌های اصلاحی و مشکلاتی که قبل از برنامه سوم وجود داشت به مقدار قابل ملاحظه ای بر مسائل اقتصادی فائق آمد.

کمیجانی با تأکید براینکه اقتصاد ایران طی سال های 79  الی 83 با کمک سیاست‌های اصلاحی و قانون برنامه سوم مسیر نسبتاً‌ با ثبات و توام با رونقی را طی کرد، افزود: گرچه درآمدهای نفتی در سال‌های آغازین برنامه سوم خیلی قابل مقایسه با سال‌های بعد از 84 نبود ولی در نوع خود محسوس بود؛ در آن سال‌ها مدیریت اقتصادی مورد توجه بود، این مدیریت همراه با سیاست‌های اصلاحی مشکلات اقتصادی را به وضعیت قابل قبود در آورد و اقتصاد به حالت نرمال برگشت.

وی به رشد 6 درصدی اقتصادی در قانون برنامه سوم اشاره و تصریح کرد: با اقدامات انجام شده نرخ تورمی که در آغاز برنامه حوالی 20 درصد بود به 14.1 درصد کاهش پیدا کرد همچنین نرخ بیکاری تقریباً به حوالی 10 درصد رسید.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه از سال 87 به بعد وضعیت رشد اقتصادی نامطلوب و در نهایت سال 91 منفی شد، ادامه داد: اقتصاد ایران به طور مستمر با وضعیت عدم تعادل در اغلب بازارها مواجه بوده است. به دلیل درآمدهای بالای نفتی واردات وسیعی انجام می شد و در نهایت تورم بواسطه افزایش واردات نهفته بود.

به گفته کمیجانی، در نتیجه پنهان ماندن نرخ تورم در تاریخ مورد اشاره نرخ ارز نیز در وضعیت پایدار حاصل یکسان سازی نرخ ارز در حوالی 1000 تومان در نوسان بود.

وی مجموعه سیاست های انبساطی مالی و پولی را که در سایه درآمدهای نفتی ایجاد شده بود مانع نمایان شدن مشکلات واقعی اقتصاد عنوان کرد و افزود: در نهایت تحریم و شرایط حاصل از آن موجب شد تا از سال 90 به بعد تورم افزایش یابد و نوسان نرخ ارز تشدید شود. در این ایام نرخ ارز شاید برخی روزها بطور غیر عادی 50 تومان هم نوسان داشت اما بعد از انتخابات از نوسان نرخ ارز کاسته شده است و در حوالی 3050 الی 3200 تومان مانده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به اینکه تحولات سیاسی و انتظارات خوش بینانه روند نرخ ارز را پایدار کرده است، گفت: برنامه های میان و بلند مدت برمبنای یکسان سازی نرخ ارز است. الان ممکن است یکسان سازی صورت بگیرد ولی دوام ندارد. ما در نیمه دوم 93 یا اوائل 94 اجرایی خواهیم کرد.

وی ضمن بیان اینکه در مجموع نگاه اقتصاد کلان و سیاست‌های این بخش در قالب سند چشم انداز کاهش وابستگی درآمدهای نفتی است، تصریح کرد: اعتقاد بر این است که اگر قرار باشد دولت متولی انجام امور اقتصاد کلان در تمام حوزه ها باشد نتیجه چندانی به همراه نخواهد داشت.جهت گیری بر این است که درآمدهای نفتی در بودجه محدود شود.

کمجیانی در خاته تأکید کرد: از جهت‌گیری های دیگر این است که دولت به سمت کوچک شدن حرکت کند؛ فعالیت‌های اقتصادی که بخش خصوصی توانایی انجام آنرا دارد به مرور واگذار شود. اجرای اصل44 به شیوه درست و مناسب از استراتژی‌های دولت است. ولی باید توجه داشت برای تحقق این اهداف باید سیاست‌های پولی و مالی مناسب هم اتخاذ شود. /تسنیم

 


ویدیو مرتبط :
یکسان سازی نرخ ارز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیش‌شرط های یکسان سازی نرخ ارز اعلام شد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

معاون ارزی بانک مرکزی، الزامات و پیش نیازهای یکسان سازی نرخ ارز را تشریح کرد.

غلامعلی کامیاب در خصوص پیش نیازها، الزامات و مفروضات یکسان سازی نرخ ارز گفت: آزادسازی منابع ارزی کشور در دوره پساتحریم، استقرار روابط کارگزاری و بانکی بین المللی، متنوع سازی منابع ارزی، صادرات محوری، امکان دریافت اعتبارات کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت و وام های مستقیم بانک های توسعه ای، از ضرورت های یکسان سازی موفقت آمیز نرخ ارز است.

وی، استفاده از اشکال مختلف تامین مالی پروژه ها از قبیل "BOT "، "BOO" را برای اجرای پروژه ها ضروری عنوان کرد و اظهار داشت: برای تامین بخشی از نیازهای ارزی پروژ ه های کشور، بایستی از منابع سرمایه گذاران خرد در بازارهای مالی بین المللی استفاده شود.

کامیاب در خصوص زیر پروژه های مهم یکسان سازی نرخ ارز گفت: پاکسازی حساب‌های بانک‌ها، بازنگری و تنظیم مقررات ارزی، مدیریت بازار ارز، فعال کردن بازار بین بانکی ارز، بازنگری سازکار و تسویه ارزی معاملات ریالی، توسعه و تکمیل سامانه های ارزی، آموزش و کوچک سازی بازار قاچاق کالا، از مهم‌ترین زیر پروژه های یکسان سازی نرخ ارز هستند.

وی، مکاتبات با کارگزاران و برگزاری جلسات و هم اندیشی آموزشی را از جمله مهمترین فعالیت‌های بعد از برجام در بخش ارزی بانک مرکزی برشمرد و افزود: برای برقراری روابط بانکی تلاش شده است از بانک‌های خارجی همکار استفاده شود، وی همچنین استقبال بانک‌های خارجی را بسیار خوب ارزیابی کرد.

 

اخبار اقتصادی - مهر