اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اعلام اولویت‌ های حج واجب و عمره


دارندگان ودیعه‌ی حج تمتع 20 دی‌ماه 1384 برای ثبت‌ نام در کاروان‌ها حج سال 1393 فراخوانده شدند. ثبت نام این کاروان‌ها از دهه‌ی فجر (19 و 20 بهمن‌ماه امسال) آغاز می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: دارندگان ودیعه‌ی حج تمتع 20 دی‌ماه 1384 برای ثبت‌ نام در کاروان‌ها حج سال 1393 فراخوانده شدند. ثبت نام این کاروان‌ها از دهه‌ی فجر (19 و 20 بهمن‌ماه امسال) آغاز می‌شود.

سعید اوحدی - رییس سازمان حج و زیارت - اظهار کرد: پیش‌آگهی حج تمتع سال 1393، 29 دی‌ماه در روزنامه‌های سراسری منتشر و ثبت نام در کاروان‌ها 19 و 20 بهمن‌ماه آغاز می‌شود.

او درباره‌ی فراخواندن اولویت‌های حج تمتع 1393 با بیان این‌که دارندگان ودیعه‌ی حج از 20 دی‌ماه 1384 برای ثبت‌ نام در کاروان‌ها فراخوان می‌شوند، ادامه داد: با توجه به ثبت نام عمره‌ی امسال که فراخوان اولویت‌ها به‌صورت مرحله به مرحله و پلکانی انجام شد و این حرکت از تشکیل صف‌های طولانی در دفاتر حج و زیارت و اداره‌های حج جلوگیری کرد، همین سیاست نیز در حج امسال ادامه می‌یابد. بنابراین ممکن است اگر در هفته‌ی دوم ثبت نام در کاروان‌های حج، ظرفیت‌ها تکمیل نشود و امکان فراخواندن جمعیت بیشتر وجود داشته باشد، دارندگان ودیعه تا 24 دی‌ماه سال 1384 را نیز فرابخوانیم.

او یادآوری کرد: ثبت نام در کاروان‌های حج امسال حدود سه‌ماه زودتر از سال پیش آغاز می‌شود؛ سال گذشته، اردیبهشت‌ماه هنوز ظرفیت کاروان‌های حج تکمیل نشده بود؛ اما برنامه‌ریزی امسال این است که پیش از پایان سال، کاروان‌ها بسته و از نیمه‌ی شهریورماه 1393 اعزام‌ها آغاز شود.

هزینه حج 93 کاهش می‌یابد؟

رییس سازمان حج و زیارت با بیان این‌که 100 درصد مسکن مورد نیاز حج تمتع اجاره شده و این اقدام زودهنگام، در حج و عمره 18میلیون دلار صرفه‌جویی داشته است، درباره‌ی قیمت سفر حج تمتع امسال توضیح داد: سیاست سازمان حج، حفظ حقوق زائران است. بنابراین با توجه به قرارداد زودهنگام مسکن، این تخفیف‌ها در قیمت‌گذاری حج هم لحاظ می‌شود. به علاوه، قرار است بین 15 تا 20 درصد تعدیل نیرو در سازمان حج و هیئت پزشکی داشته باشیم که نتیجه‌ی آن در قیمت تمام‌شده برای زائران اثر مثبت دارد. یکی دیگر از مزایای این اقدام، افزایش جمعیت اعزامی زائران به تناسب کاهش نیروهای سازمان است.

وی اظهار کرد: قیمت سفر حج تمتع تقریبا قطعی شده است و مذاکراتی با بانک ملی داشته‌ایم که امیدواریم تا پایان این هفته، سود زائران را حدودا اعلام کند که برای دهه‌ی فجر ثبت نام آغاز شود. پس از این اقدام بانک ملی، قیمت قطعی سفر حج اعلام می‌شود.

او در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که آیا هزینه‌ی سفر امسال نسبت به سال گذشته کاهش خواهد داشت؟ گفت: لحاظ کردن تخفیف مسکن در هزینه‌ی زائر و تعدیل نیروی انسانی، راهکاری برای مدیریت قیمت سفر زائر است؛ ولی بخش عمده‌ی خدمات ارزی که حدود 50 تا 60 درصد می‌شود، در عربستان است. با توجه به این شرایط، امیدواریم نسبت به سال گذشته افزایش نرخ نداشته باشیم.

اوحدی بیان کرد: امسال پول حاصل از سود بانکی، صرفه‌جویی‌ها و تخفیف‌ها را در قیمت نهایی لحاظ می‌کنیم تا مشکلات سال گذشته که سودها پس از تشرف زائران واریز شد، پیش نیاید.

64هزار نفر سهمیه‌ی حج 93

او که امروز (شنبه، 14 دی‌ماه) در نشستی خبری سخن می‌گفت، درباره‌ی سهمیه‌ی حج تمتع سال 93 نیز اظهار کرد: با توجه به ساخت‌وسازها و توسعه‌ی حرم در مدینه و مکه پیش‌بینی می‌شود عربستان تا دو سال آینده، برنامه‌ی کاهش سهمیه‌ی حجاج کشورها را ادامه دهد. بنابراین سهمیه حج سال 93 مثل سال گذشته است و ما کاروان‌های این دوره از حج را نیز براساس سهمیه سال پیش یعنی روی جمعیت 64هزار نفر تنظیم کردیم.

وی در عین حال گفت: عربستان نوید داده است، سه دوره کاهش 20 درصد سهمیه را پس از پایان ساخت و سازها جبران کند و شاید برای آن سال‌ها دو تا سه برابر جمعیت اضافه‌تر شود.

اوحدی همچنین از سفرش برای دیدار با وزیر حج عربستان در تاریخ 25 ربیع‌الاول خبر داد و افزود: در این دیدار، سهمیه‌ی دقیق حج ایران قطعی و قرارداد بسته می‌شود و براساس آن، آخرین اطلاعات را منتشر می‌کنیم.

رییس سازمان حج و زیارت درباره‌ی ثبت ‌نام مرحله‌ی دوم عمره که آگهی آن از دوم بهمن‌ماه در روزنامه‌های سراسری برای بیان جزییات بیشتر منتشر خواهد شد، توضیح داد: در این مرحله نیز 400هزار نفر از هشتم فروردین‌ماه سال 1393 به عربستان اعزام می‌شوند که براساس آگهی‌ای که منتشر می‌شود، متقاضیان می‌توانند اقدام کنند.

اولویت 300 به بعد برای عمره فرا خوانده می‌شوند

او درباره‌ی اولویت‌های این مرحله از عمره بدون آن‌که گروه خاصی را مخاطب قرار دهد، اظهار کرد: مسیر پلکانی برای فراخواندن اولویت‌ها مثل مرحله‌ی اول ادامه دارد. استان‌ها این اختیار را دارند که براساس تعداد زائران، متقاضیان را فرابخوانند. در مرحله‌ی نخست، برخی استان‌ها تا اولویت‌ 500، برخی مانند تهران تا اولویت 550 و برخی نیز مثل خراسان رضوی به اولویت 400 رسیدند. این موضوع کاملا در اختیار استان‌هاست.

اوحدی گفت: در مرحله‌ی دوم ثبت ‌نام عمره، اولویت‌ها از 300 به بعد فراخوانده خواهند شد؛ اما آن‌هایی که جزو اولویت 1 تا 300 هم بودند، همچنان برای ثبت‌ نام در کاروان‌ها فرصت دارند.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین بیان کرد: سال آینده اعلام می‌کنیم که اولویت‌های قبلی مانند 1 تا 300 که چندبار برای ثبت ‌نام در کاروان‌ها فراخوانده شدند، ولی اقدام نکردند، به آخر صف منتقل شوند تا خدشه‌ای به حقوق افراد دیگری که در نوبت هستند، وارد نشود.

وی با بیان این‌که تا کنون هیچ گزارشی از ابتدای اعزام عمره نگرفته‌ایم، افزود: سعودی‌ها هم متوجه شده‌اند دغدغه‌ای که نسبت به اعزام زائران ایرانی در ماه‌های صفر و اربعین داشتند، بی‌مورد بوده است. هر سال سیستم صدور ویزا برای همه‌ی کشورها از ماه صفر باز می‌شود به‌جز ایرانی، ولی امسال برای نخستین‌بار این اتفاق رخ داد.

به گفته‌ی اوحدی، در حال حاضر 23هزار زائر در مکه و 23هزار زائر نیز در مدینه هستند و به‌صورت هفتگی 28هزار زائر به عربستان اعزام می‌شوند. اعزام‌ها از 29 آذرماه آغاز شده است و تا پنجم تیرماه ادامه دارد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه‌ی ارائه‌ی گزارش سفر عمره‌ی امسال، معدل تأخیر 125 پرواز را 16 دقیقه اعلام و اظهار کرد: این عدد با توجه به فصل و برای عمره، قابل قبول است. البته یک مورد لغو پرواز در فرودگاه تبریز داشتیم که به‌دلیل مشکل آب‌وهوا و شرایط خاص این فرودگاه برنامه‌ریزی شد که تمام پروازهای فرودگاه تبریز نیز به‌مدت یک‌ماه به فرودگاه ارومیه منتقل شود.

او سپس افزود: در حال حاضر 12 روز ذخیره‌ی ویزا داریم که این، اتفاق خوشایندی است و نشان می‌دهد کنسولگری و سفارت عربستان همکاری خوبی با ایران داشته‌اند.

قیمت خرید فیش آزاد به یک میلیون و 700 هزار تومان رسیده است

اوحدی در ادامه‌ی این نشست، درباره‌ی دلالی‌ها برای فروش فیش حج و عمره که حتی در مقابل در سازمان حج و زیارت هم انجام می‌شود، توضیح داد: چسباندن و اطلاعیه دادن با دلالی تفاوت می‌کند؛ روز اول که نقل و انتقال فیش آزاد شد، سوالی در سازمان مطرح بود مبنی بر این‌که آیا امکان دارد قیمت فیش‌ تا پنج‌میلیون تومان هم برسد؟ خوشبختانه قیمت فیش به یک‌میلیون و 700هزار تومان رسید.

در همین حال، خبرنگاران با اعتراض به نرخ اعلام‌شده توسط رییس سازمان حج و زیارت و بیان این موضوع که قیمت فیش در بازار آزاد حدود سه‌میلیون تومان است، از او خواستند موثق در این‌باره اطلاع‌رسانی کند که اوحدی گفت: صبح امروز، زائری در دفترم بود که از او درباره‌ی قیمت فیشی که خریده بود پرسیدم و او قیمت یک‌میلیون و 800هزار تومان را داد. البته قیمت دومیلیون و 700هزار تومان شما را هم رد نمی‌کنم؛ این قیمت هفته‌ی پیش بود، ولی توجه کنید که قیمت‌ها بعد از آزادسازی نقل و انتقال در حال کاهش است و اگر تمهیدات و روال همین‌طور ادامه داشته باشد، با این افزایش جمعیت زائران اعزامی، عرضه و تقاضا نیز روند طبیعی خود را طی خواهد کرد.

او سپس به سیاست‌هایی که برای آزادسازی نقل و انتقال اتخاذ شده است، اشاره کرد و گفت:‌ در تهران، این تمهید در نظر گرفته شد که مراجعه فقط به کانون بازنشستگان سازمان حج نباشد. دفاتر خدماتی مورد اعتمادی را در چهار نقطه‌ی شرق، غرب، شمال و جنوب تهران در نظر گرفتیم. به استان‌ها نیز اعلام کردیم که دفاتری را در شهرهای درجه‌ی یک خود برای نقل و انتقال فیش‌ها در نظر بگیرند.

رییس سازمان حج و زیارت تأکید کرد: مطمئن باشید دست دلالان کوتاه شده که این کاهش نرخ اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: تا امروز، آمار نقل و انتقال فیش عمره نسبت به 450هزار زائر اعزامی، یک‌هزار و 300 فیش بوده است که اصلا عددی نیست. مطمئن باشید قیمت فیش عمره حتی به یک‌میلیون و 500هزار تومان هم می‌رسد.

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که این دلالی‌ها حتی به جوایز بانک‌ها هم کشیده شده است و وعده‌ی سفر حج و عمره داده می‌شود، گفت: به بانک‌ها نامه نوشتیم که نمی‌توانند از طرف سازمان حج و زیارت قول سفر حج تمتع را بدهند. اگر دقت کرده باشید، آن‌ها با صدای خیلی آهسته، قبل از اعلام جایزه عمره و حج می‌گویند «کمک هزینه سفر».


ویدیو مرتبط :
آموزش تصویری مناسک حج عمره و حج واجب (2)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعلام اولویت‌های جدید مرحله دوم حج عمره



اخبار ,اخبار اجتماعی ,مرحله دوم حج عمره

 

اخبار اجتماعی - اعلام اولویت‌های جدید مرحله دوم حج عمره

مدیرکل برنامه ریزی پذیرش و اعزام سازمان حج و زیارت از اعلام اولویت‌های جدید مرحله دوم عمره مفرده خبر داد و گفت: تا تکمیل ظرفیت عمره گزاران، اعلام اولویت‌های جدید ادامه دارد.

به گزارش فارس، حسن سرخوش اولویت‌های جدید مرحله دوم عمره مفرده را اعلام کرد و گفت: متقاضیان از فردا سه شنبه هشتم بهمن می‌توانند به دفاتر خدمات زیارتی مجاز سطح استان خود مراجعه کنند.

وی با اینکه ثبت نام تا اولویت 300 برای هفته نخست بود و از سه شنبه اولویت 320 و هر چهار روز 20 اولویت اضافه می‌شود، گفت: از ساعت 9 صبح روز هشتم بهمن ماه همه استان‌ها وارد اولویت‌های جدید می‌شوند.

سرخوش گفت: زائران استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، چهارمحال بختیاری، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسانی شمالی، زنجان، مرکزی، یزد، اردبیل، آذربایجان غربی، ایلام، کرمانشاه، بوشهر، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، کردستان، کرمان، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان، گیلان، مازندران، هرمزگان، همدان، گلستان، کاشان، تهران، قم، قزوین و البرز می‌توانند برای اولویت جدید اقدام کنند.

وی با بیان اینکه تا امروز، 28 درصد ظرفیت مرحله دوم عمره مفرده تکمیل شده است، خاطرنشان کرد: تا تکمیل 100 درصدی ظرفیت عمره گزاران، اولویت‌های بالاتر برای مرحله دوم اعلام خواهد شد.

مدیرکل برنامه ریزی پذیرش و اعزام سازمان حج و زیارت یادآور شد: همچنین اولویت‌های جدید برای تمامی استان‌های کشور از 12 بهمن ماه تا 340 و از 16 بهمن ماه تا 360 اعلام می‌شود که زائران می‌توانند براساس اولویت‌های جدید برای نام نویسی در کاروان‌ها اقدام کنند.

وی تصریح کرد: نام نویسی مرحله دوم عمره مفرده از دوم بهمن ماه آغاز شده که طبق برنامه ریزی انجام شده در این مرحله 400 هزار زائر از 8 فروردین ماه تا پنجم تیرماه 93 به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

اخبار اجتماعی - فارس