اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اعلام آمادگی شل برای همکاری با ایران


شرکت هلندی‌انگلیسی رویال داچ شل برای ازسرگیری حضور در پروژه های نفت و گاز ایران ابراز تمایل کرد.

خبرگزاری ایسنا: شرکت شل شل امروز (سه شنبه، ٢٣ تیرماه) هم‌زمان با توافق هسته‌ای ایران و غرب اعلام کرد: شل خواهان همکاری و مشارکت در پروژه های نفت و گاز ایران با رعایت کامل قوانین موجود در بندهای توافق هسته ای است.

سخنگوی شرکت انگلیسی-هلندی پس از توافق هسته ای اعلام کرد: با رعایت کامل قوانین، ما خواهان حضور در طرحهای توسعه ای و ظرفیتهای موجود در صنعت نفت و گاز ایران هستیم.

جمهوری اسلامی ایران و دولت‌های عضو گروه 1+5 (شامل آمریکا، آلمان، انگلیس، چین، فرانسه و روسیه همراه با نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپایی) پس از 22 ماه مذاکره سخت و فشرده، سرانجام در روز 23 تیر 1394 برای رفع سوء تفاهم ها در مورد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و هم‌زمان لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران تفاهم نمودند.


ویدیو مرتبط :
اعلام آمادگی فرانسه و روسیه برای توسعه همکاری های صنعتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صالحی خبر داد: اعلام آمادگی اتحادیه اروپا برای همکاری با نظام ایمنی ایران



اخبار,اخبار سیاسی,انرژی اتمی ایران

نشست تخصصی ارزیابی الحاق کشور به کنوانسیون مشترک مدیریت ایمنی سوخت هسته‌ای مصرف‌شده و پسمان‌های پرتوزا برگزار شد.

این نشست از سوی دفتر امور مجلس و دولت معاونت امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران و با حضور علی‌اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان، معاونین، مدیران و متخصصین این حوزه روز دوشنبه 27 مهرماه جاری در سالن شهید شهریاری سازمان انرژی اتمی ایران برگزار شد.

در این نشست صالحی با اشاره به تصویب برجام در کشور آن را موضوعی تاریخی دانست که در تاریخ کشورمان ثبت می‌شود و افزود: برجام محصول 12 ساله مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با قدرت‌های جهانی و مجموعه تلاش‌های چند دولت است که به نتیجه رسید.

صالحی ادامه داد: روز یک شنبه قدم نهایی برداشته شد و شورای وزرای اتحادیه اروپا تمامی قوانین و مقررات مربوط به تحریم ایران را لغو کردند. اوباما نیز اعلام کرد دستورات رییس‌جمهوری سابق را لغو می‌کند و مصوبه‌های کنگره را تعلیق می‌کند. زمان اجرا نیز منوط به انجام تعهدات ما طبق برجام است.

معاون رییس جمهور در خصوص نشست تخصصی ارزیابی الحاق گفت: این کار با مطالعه زیاد و فراگیر انجام شده است در صورتیکه تاکنون ما کمتر روی موضوعی این‌طور غور کرده‌ایم و تمامی جوانب آن را دیده‌ایم. نظرات دست‌اندرکاران و مطلعین در این خصوص مورد توجه قرار گرفت و الحمد‌لله منجر به دسته‌بندی و نقشه‌راه شد.

صالحی بیان کرد: بحث ایمنی از ارکان مباحث هسته‌ای است و هر وقت از فعالیتی هسته‌ای نام برده می شود، لاجرم ایمنی نیز مطرح می گردد. ایمنی ابعاد گسترده‌ای دارد که در خیلی از بخش‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای منظور می‌شود. اما در اینجا موضوع کنوانسیون ایمنی به دو مقوله سوخت‌های مصرف شده و پسمان‌های پرتوزا اختصاص داده شده است.

رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر جایگاه ویژه ایمنی در تاسیسات هسته‌ای و لزوم رعایت آن، گفت: ایمنی در هسته‌ای اصل است چون اگر حادثه‌ای رخ بدهد، آثار آن فاجعه‌بار است و محدود نیست. با ایمنی نمی‌توان شوخی کرد و ساده اندیشید و در قالب شعار دستاویز سیاسی کرد.

صالحی افزود: اگر ما موضوع ایمنی را در ابعاد مختلف خودش مورد توجه قرار ندهیم، به عنوان مسئولین این عرصه در پیش خداوند، وجدان خود و نزد ملت مسئولیم. لذا باید علاج واقعه قبل از وقوع کرد و تمهیدات لازم را اندیشید.

صالحی با اشاره به ارزیابی انجام شده این کارگروه در فضای برجام، گفت: اکنون فرصت‌های خوبی پیش آمده است. ژاپنی‌ها پیش‌قدم شده‌اند، نروژ همکاری‌هایی داشته است و کشورهای دیگر اعلام آمادگی کرده‌اند تا در زمینه ایمنی با ما همکاری کنند. اتحادیه اروپا اعلام آمادگی کرده تا در این زمینه مذاکراتی را با نظام ایمنی ما داشته باشد. حسن استفاده از فرصت‌های پیش‌آمده را باید مدنظر قرار دهیم.

رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: اساس این کار نیروی انسانی است. باید بهترین‌ها و عالی‌ترین‌ها را جذب کنیم و برای آنها کارگاه بگذاریم و دوره بروند. لازم است در این زمینه کمیته ویژه‌ای متشکل از اداری مالی، حفاظت و امنیت، نظام ایمنی، معاونت امور بین‌الملل و قائم مقام سازمان ایجاد و مسئله تربیت نیروی انسانی با جدیت پیگیری شود. وظیفه ما این است که سازمانی با بنیان مرصوص تحویل بدهیم که ادامه حیات بدهد و نیازهای کشور را در زمینه هسته‌ای برطرف نماید.

صالحی اضافه کرد: ساخت عن‌قریب دو نیروگاه در بوشهر و نیروگاه‌های بعدی تا 5-4 سال آینده، کاری جهادی می‌طلبد.

رییس سازمان انرژی اتمی با تقدیر از تصمیم شایسته کارگروه برای تدوین اسناد ملی در زمینه‌هایی که مقررات ملی نداریم، گفت: امور پرتوزا و پسمان‌های پرتوزا نسبتاً خوب عمل کرده‌اند ولی جا دارد با تهیه پروپوزالی در زمینه سوخت مصرف شده و شیوه نگهداری آن، به دنبال استفاده از تجارب کشورهایی که از دیگران جلوترند و در شرایط کنونی نیز از مذاکره استقبال می‌کنند، باشیم. به عنوان مثال در حال حاضر سوئد کشوری پیشرفته در زمینه دفن دائمی سوخت مصرف‌شده است که لازم است از تاسیسات آنها بازدید بشود.

صالحی با تاکید بر بررسی عمیق کنوانسیون‌ها، گفت: باید هوشمندانه عمل کنیم و قیدها را به حداقل و منافع را به حداکثر برسانیم، تا اعتماد مسئولین با ارزیابی موثر و توضیحات کافی به دست آورده شود و مورد نظر مثبت آنها واقع شود.

لازم به ذکر است ارزیابی این کنوانسیون از سال 92 در کارگروه قوانین و مقررات دفتر امور مجلس و دولت معاونت امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان آغاز شده و با ارسال فراخوان در سطح کشور از نظرات صاحبنظران و دانشگاهیان استفاده نموده است. بر همین مبنا 12 اثر پژوهشی در کارگروه دریافت شد و بعد از ارزیابی 8 اثر منتخب شد و در این نشست ارائه گردید.

همچنین بر مبنای فعالیت‌های این کارگروه با 23 جلسه و 1600 نفر ساعت فعالیت، 230 صفحه گزارش تفصیلی، 12 صفحه گزارش مدیریتی شامل پیشنهادها و گام‌های عملیاتی و 28 صفحه گزارش کمیته ترجمه تهیه شده است.

کنوانسیون مشترک مدیریت ایمنی سوخت هسته‌ای مصرف‌شده و پسمان‌های پرتوزا در سال 1997 تدوین شده و تاکنون 69 کشور عضو دارد و 42 کشور آن را امضا کرده‌اند. هدف اصلی از ایجاد این کنوانسیون مدیریت ایمنی سوخت مصرف‌شده حاصل از عملکرد نیروگاه‌های اتمی و پسمان‌های پرتوزای حاصل از آن و دیگر تاسیسات هسته‌ای می‌باشد.

بر مبنای مطالعه کارگروه قوانین و مقررات اهم مزایای الحاق کشور به این کنوانسیون شامل: حفاظت موثر از کارکنان، جامعه و محیط زیست، ساماندهی فعالیت‌های مدیریت ایمنی سوخت در کشور، تعیین حدود مسئولیتی، ایجاد زیرساختارهای حقوقی، ساختاری، سیاستی، نهادی، فنی و ایمنی، ارتقاء ایمنی، ارتقاء سطح همکاری بین‌المللی و تقویت اعتبار بین‌المللی کشور و امکان استفاده از ظرفیت‌های پسافرجام می‌باشد.

در بخشی از این نشست صالحی 12 عضو کارگروه را با اهدای لوح تقدیر مورد قدردانی قرار داد.

 

اخبار سیاسی - ایسنا