اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اعضای اوپك درباره افزایش تولید نفت، عجولانه عمل نكنند



 

 

اعضای اوپك درباره افزایش تولید نفت، عجولانه عمل نكنند

 

 

وزیر نفت از اعضای اوپك خواست در بحث افزایش تولید نفت خام به منظور جبران كاهش عرضه نفت لیبی در بازار جهانی شتابزده عمل نكرده و تصمیمات كشوری در این باره اتخاذ نكنند.

گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت حاكی است ،وزیر نفت گفت: كاهش میزان عرضه نفت در بازارهای جهانی به دلیل حجم ذخایر فرآورده و نفت خام روی آب و خشكی كه نسبت به پنج ساله گذشته در بالاترین میزان قرار دارد، اتفاق افتاده و ضرورتی برای عجله در افزایش تولید و تصمیمات انفرادی وجود ندارد.

سیدمسعود میركاظمی در حاشیه جلسه هیئت دولت و در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دولت، اظهار داشت: اوپك هنوز درباره افزایش تولید نفت تصمیمی اتخاذ نكرده و در این زمینه جلسه اضطراری تشكیل نشده است.

وی از اعضای اوپك خواست در بحث افزایش تولید نفت خام به منظور جبران كاهش نفت لیبی در بازار جهانی شتابزده عمل نكرده و تصمیمات كشوری در این باره اتخاذ نكنند.

رئیس دوره ای اوپك تاكید كرد: تصمیمات عجولانه موجب سودجویی برخی افراد و سفته بازی حاصل از آن خواهد شد. بنابراین اگر كشوری بخواهد این افزایش تولید را مطرح كند، معلوم نیست جایگزین عرضه كمتر كشور لیبی شود. در واقع ممكن است این ذخیره‌سازی برای سفته‌بازی بیشتر در بازار مورد استفاده قرار گیرد.

میركاظمی به اعضای اوپك توصیه كرد؛ خویشتن دار باشند و در ادامه گفت: نباید در این زمینه شتابزده عمل كرد و پیش از بررسی و ارزیابی دقیق بازار جهانی نفت، دست به اقدام عجولانه زد.

تحلیل : ایرنا


ویدیو مرتبط :
تولید نفت افزایش می یابد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تولید نفت ایران به نزدیک ۳ میلیون بشکه رسید/ افزایش ۶ هزار بشکه‌ای در روز



اوپک گزارش داد
تولید نفت ایران به نزدیک ۳ میلیون بشکه رسید/ افزایش ۶ هزار بشکه‌ای در روز

اوپک در جدیدترین گزارش خود خبر داد تولید نفت ایران در ماه سپتامبر ۶ هزار و ۴۰۰ بشکه در روز افزایش یافته و به ۲ میلیون و هفتصدهزار بشکه در روز رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) تولید نفت 12 کشور عضو این سازمان در ماه سپتامبر 2013 (شهریور 92) با کاهش شدید 389 هزار و 700 بشکه‌ای در روز مواجه شد و به 30.047 میلیون بشکه در روز رسیده است.

بر اساس این گزارش، تولید نفت ایران در ماه سپتامبر نسبت به ماه پیش از آن 6 هزار و 400 بشکه در روز افزایش یافته و به 2.700 میلیون بشکه در روز رسیده است.

تولید نفت عربستان نیز با حدود 50 هزار بشکه در روز کاهش نسبت به ماه پیش از آن به 10.061 میلیون بشکه در روز رسید. عربستان در ماه اوت 10.110 میلیون بشکه نفت تولید کرده بود.

بر اساس این گزارش، از 12 کشور عضو اوپک 4 کشور در این ماه با کاهش تولید حدود 496 هزار بشکه مواجه شدند.

این کشورها عبارتند عراق، لیبی، عربستان و ونزوئلا که تولید نفت عراق بیشترین میزان کاهش را داشته است.

در این ماه تولید نفت الجزایر، آنگولا، اکوادر، ایران، کویت، نیجریه، قطر و امارات مجموعا با 106.2 هزار بشکه در روز افزایش روبرو بوده است.

تولید نفت 12 کشور عضو اوپک در ماه سپتامبر به این شرح است: الجزایر 1.172 میلیون بشکه در روز ، آنگولا 1.704، اکوادر 0.519، ‌ایران 2.700، عراق 2.807، کویت 2.852، لیبی 0.501.200، نیجریه 1.903،‌ قطر 0.732، عربستان 10.061، امارات 2.772 و ونزوئلا 2.325 میلیون بشکه در روز رسید./فارس