اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اعزام 40 هزار مبلغ و مبلغه به سراسر کشور


حجت الاسلام والمسلمین حسین روحانی نژاد معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی امروز چهارشنبه چهارم تیرماه در نشست خبری به تشریح ویژه برنامه های این سازمان در آستانه ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم، ماهی که مردم مؤمن و متدین ما به ضیافت خدا می روند و میهمان پروردگار هستند. این ماه، ماه بندگی و اطاعت و حرکت به سوی خدای متعال است. انسان به خودش بر می گردد. بیشتر به قرآن کریم انس می گیرد و معرفت زایی دینی می کند.

خبرگزاری مهر: حجت الاسلام والمسلمین حسین روحانی نژاد معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی امروز چهارشنبه چهارم تیرماه در نشست خبری به تشریح ویژه برنامه های این سازمان در آستانه ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم، ماهی که مردم مؤمن و متدین ما به ضیافت خدا می روند و میهمان پروردگار هستند. این ماه، ماه بندگی و اطاعت و حرکت به سوی خدای متعال است. انسان به خودش بر می گردد. بیشتر به قرآن کریم انس می گیرد و معرفت زایی دینی می کند.

وی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت های متنوعی در این ماه در سطح کشور پیش بینی کرده است. اولین برنامه این است که ستاد ساماندهی شئونات فرهنگی در مناسبت های مذهبی در کشور تشکیل جلسه داد که تصمیمات خوبی در آنجا گرفته شد. از جمله اینکه حرمت ماه رمضان نگه داشته شود و با روزه خوارانی که چهره کشور را مخدوش می کنند برخورد کند. هر چند روزه خوران بیشترشان یا مسافر هستند یا عذر شرعی دارند و اطلاعی از کارشان ندارند و کمتر کسانی تعمداً به روزه خواری تظاهر می کنند. باید مکانهایی خاص برای خوردن مسافران و کسانی که بیمار هستند و عذر شرعی دارند تدارک دیده شود تا نیاز خود را برطرف کنند.

وی فعالیتهای دیگر سازمان تبلیغات اسلامی در ماه رمضان را چنین اعلام کرد: در آستانه ماه رمضان سازمان تبلیغات اسلامی در 400 نقطه کشور 400 همایش دینی برگزار می کند. برخی ها برگزار شده و برخی ها در چند روز دیگر برگزار خواهد شد. در این همایش های توجیهی تبلیغی، مسئولان و مبلغان منطقه ها و استانها شرکت دارند و مسائلی که در اولویت سازمان است برای آنها منعکس می شود. مبلغین اولویتها را می شنوند و بعد به مناطق مأموریت خود اعزام می شوند.

روحانی نژاد تصریح کرد: امسال غیر از ائمه جماعات هر منطقه و محله، بالغ بر 40 هزار مبلغ که 4182 نفر خواهران مبلغه هستند و بقیه برادران مبلغ هستند که به سراسر کشور اعزام می شوند. در این میان 6000 مبلغ از سوی حوزه علمیه قم هستند و سازمان اوقاف و امور خیریه هم تعدادی از مبلغین را تأمین کرده و بقیه مبلغین، مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی هستند. محوریت اعزام مبلغ و روحانی در ایام رمضان برای آگاهی بخشی درباره اسلام اصیل و اساس قرآن است. تفسیر قرآن، روخوانی و قرائت قرآن، اصلاح اشکالات قرائت نماز و قرآن، و بیان احکام و سیره اهل بیت(ع) بیشتر مدنظر است.

وی در ادامه سخنانس بیان کرد: علاوه بر محوریت قرآن، جایگاه ولایت فقیه، ترویج سبک زندگی اسلامی، آداب و اخلاق اسلامی و حقوق فردی و اجتماعی و تشویق به امر به معروف و نهی از منکر، تبیین اقتصاد مقاومتی، ارزش فرهنگ کار و تلاش با مؤلفه هایی که مقام معظم رهبری تأکید دارند هم ار محورهای اعزام مبلغ در این ایام است. همچنین مقابله با هجمه آسیب ها و آفت هایی که فرهنگ غربی برای ما ایجاد کرده و همچنین به خاطر خشونت ها و حرکات تروریستی تکفیری های داعش در عراق افشای توطئه امریکا و صهیونیست جهانی، از مواردی است که مبلغین بیشتر به آن می پردازند.

وی افزود: در همه مساجد و هیئات مذهبی، برنامه های ویژه رمضان برگزار می شود.. امسال با توجه به اینکه ماه رمضان مقارن با ماه های تیر و مرداد شده است، طرح سپری کردن اوقلات فراغت در مساجد سراسر کشور اجرا می شود. این طرح از اول ماه رمضان شروع و تا 10 روز بعد از پایان این ماه ادامه دارد. برای اجرای طرح اوقات فراغت 1200 نفر آموزش دیده این طرح به مناطق مختلف اعزام می شوند. البته بیش از 5000 نفر عوامل اجرایی ما در این طرح حضور دارند و بسته به استقبالی که جوانان و نوجوانان از این برنامه دارند اقشار زیادی را تحت پوشش خود در می آورد.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: شبکه مبلغ سازمان تبلیغات اسلامی در سراسر کشور به اطلاع رسانی و آگاهی دادن اقشار مختلف مردم از احکام و مسائل شرعی می پردازد. کتاب ها و محتواهایی که متناسب با سطح محلی و استانی بوده با عنوان «ره توشه ماه رمضان» که توسط سازمان تبلیغات برای مبلغین، تدارک دیده شده تا بتوانند در تبلیغات خود استفاده بکنند.


ویدیو مرتبط :
اعزام 300 هزار اکیپ تشخیص بیماری کرونا به منازل مردم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعزام 70 هزار روحانی به مدارس کشور


مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: با اجرایی شدن ستاد همکاری‌های بین حوزه علمیه و آموزش و پرورش 70 هزار روحانی به مدارس کشور به منظور تبلیغ و ترویج فعالیت‌های دینی اعزام شدند.

خبرگزاری فارس: حجت‌الاسلام مجتبی ملکی ظهر امروز در جلسه ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهار داشت: در سال تحصیلی‌ جاری 11 عنوان برنامه به عنوان اولویت‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش تعریف شد.

وی با اشاره به اینکه ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش درصدد اجرای تربیت دینی در مدارس کشور است، افزود: حوزه علمیه به طور مشخص در فعالیت‌های تبلیغی اعزام کارشناسان مذهبی به مدارس را در برنامه‌های خود اجرایی کرد.

این مسئول از اجرایی شدن طرح امین در مدارس کشور اشاره کرد و گفت: علاوه بر حوزه علمیه، از ظرفیت سازمان تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه، نهادهای تبلیغی مردم نهاد روحانی توانمند به مدارس اعزام می‌شوند.

وی افزود: سال گذشته بیش از 70 هزار نفر روحانی از دستگاه‌های مختلف فرهنگی با هدف رفع شبهات دینی و فعالیت‌های تبلیغی به مدارس اعزام شدند.

ملکی با اشاره به اینکه آموزش کوتاه مدت فرهنگیان هم از سوی حوزه‌های علمیه انجام شد، تصریح کرد: در سال 91 بیش از 13 میلیون نفر ساعت برای بیش از 150 هزار نفر فرهنگی دوره آموزشی اخلاق دینی برگزار شد.

وی ادامه داد: سال گذشته به دلیل محدودیت منابع مالی دوره آموزشی فرهنگیان با کاهش مواجه بود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های بین حوزه علمیه و آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه‌ریزی لازم برای آموزش فرهنگیان در سال تحصیلی جاری صورت گرفت، خاطرنشان کرد: آموزش ضمن خدمت فرهنگیان به صورت مستمر اجرا می‌شود.

وی به تهدیدات فرهنگی دشمن در فضاهای مجازی اشاره کرد و گفت: در سال 2012 سرانه اطلاعات در فضای مجازی به ازای هر نفر براساس آمار موجود هشت گیگا بایت بوده که پیش‌بینی می‌شود در سال 2020 تا 2025 سرانه هر نفر در این فضا به هزارگیگابایت برسد.

وی ادامه داد: بیش از 85 درصد اطلاعات موجود در فضای مجازی و اینترنتی به صورت لاتین است که نشان از غلبه متون خارجی دارد.

ملکی به وظایف حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: با توجه به رسالت سنگین حوزه‌های علمیه این نهاد دینی باید بتواند در زمینه‌های مختلف کتب درسی علوم اجتماعی آموزش و پرورش را تدوین کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کشور افغانستان و ترکمنستان خواهان کتاب درسی از کشور ما هستند، یادآور شد: ما باید بتوانیم در همه حوزه‌های معلومات فرهنگی را در قالب کتاب ارائه کنیم.

این مسئول با تاکید براینکه فعالیت روحانیون در فضای مجازی باید گسترش یابد، خاطرنشان کرد:  برای غنای فرهنگی در فضای مجازی باید تلاش شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش عرصه تربیتی و تبلیغی را گسترده‌ترین حوزه دانست و ادامه داد: حوزه علمیه در عرصه پژوهش، آموزش منابع انسانی، آموزش و برنامه ریزی درسی باید با آموزش و پرورش ارتباط منسجمی داشته باشد.

وی ترکیب کمیته ستاد همکاری بین حوزه علمیه و آموزش و پرورش را قوی و کارآمد عنوان کرد و یادآور شد: مازندران استانی پیشرو در استفاده از ظرفیت‌های حوزه علمیه است.