اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اعزام نیروی کار ایرانی به قطر


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و عبدالله بن صالح الخلیفی وزیر کار قطر تفاهم نامه مشترک همکاری در زمینه های مختلف امضا کردند.

تابناک: علی ربیعی صبح امروز در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همتای قطری خود و تیم همراه او دیدار و گفتگو داشت، که منجر به امضای تفاهم نامه همکاری بین دو کشور در زمینه های مختلف مربوط به اعزام نیروی کار، آموزش های فنی و حرفه ای، بهداشت و درمان و ... شد.در این دیدار مقرر شد کمیته مشترکی به ریاست معاونین هر دو وزیر در امور بین الملل تشکیل و از این طریق پیگیری مفاد تفاهم نامه صورت پذیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این دیدار ضمن با اهمیت خواندن سفر وزیر کار قطر به ایران گفت: رسانه ها نیز به سفر شما با اهمیت نگاه می کنند.

وی ضمن اعلام تمدید تفاهم نامه پیشین بین وزاری کار دو کشور و مشخص کردن زمینه های همکاری های جدید اظهار داشت: خود یادداشت تفاهم نامه علامت خوبی برای کشور ما و باعث دلگرمی ملت ها ست.

 ربیعی گفت: جمهوری اسلامی ایران و قطر همواره روابط دوستانه ای با یکدیگر داشته اند و اعزام نیروی کار ایرانی به قطر می تواند روابط دو کشور را در زمینه های اجتماعی بیشتر تقویت کند که در همین زمینه  یکی از محورهای مذاکرات با طرف قطری اعزام نیروی کار ایران به قطر بود .

وی اظهار داشت: هم اکنون نزدیک به 18 هزار نیروی کار ایران در قطر فعالیت می کنند که در نشست امروز قرار شد، کمیته ای برای استاندارد سازی مقررات کار برای  نیروی کار تشکیل شود .
وی توضیح داد: همچنین در نشست امروز در خصوص توانمندی ایران در زمینه مهارت آموزی گفت و گو شد .ایران در زمینه آموزشهای فنی و حرفه ای تجارب ارزشمندی دارد که قرا شد این تجربیات در اختیار طرف قطری قرار گیرد .

ربیعی توضیح داد: همچنین در این نشست قرار شد شرکتهای ایرانی وابسته به صندوقهای بیمه ای در زمینه ساخت و ساز، تولید مصالح ساختمانی و معادن ، پتروشیمی ، درمان و دارو  سرمایه گذاری های لازم را در قطر صورت دهند.

*اعزام نیروی کار ایرانی به قطر

وی همچنین از توافق سرمایه گذاری شرکتهای وابسته به صندوقهای سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی خبر داد .

ربیعی به تجارب ایران در خصوص توانمند سازی معلولان خبر داد و گفت: ایران می تواند تجارب خود را در این زمینه در اختیار قطری ها قرار دهد. و مقرر شد در این رابطه تیمی از قطر برای دریافت خدمات به ایران سفر کند .

وزیر کار تاکید کرد: نشست امروز نشان داد که دو کشور اهتمام زیادی برای توسعه روابط کار دارند و وزیر کار و امور اجتماعی کشور قطر نیز بر تعامل روابط کار بین دو کشور تاکید داشتند.

وی افزود: خوشبختانه نیروی کار ایران غالباً تحصیل کرده هستند و از مهارت های خوبی برخوردارند و امیدوارم با کارهایی که می کنیم برای آنها اشتغال ایجاد کنیم ولی مازاد نیروی کار در ایران قابل توجه است و می توانند منشاء خدمات خوبی برای قطر باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: این نیروها در بخش های مختلف از خدمات تا مهندسی، پرستاری و پزشکی، کارگران نیمه ماهر و ماهر آماده کار در کشور شما فعال هستند  و دو کشور می توانند در این زمینه به همکاری بیشتری ادامه دهند.

ربیعی در این دیدار از همتای قطری خود خواست  شرایط ارسال درآمد کارگران ایرانی مشغول کار در قطر را تسهیل کند.

وی همچنین خواهان فعال شدن مرکز فنی و حرفه ای قطر شد و افزود: این مرکز می تواند خدمات ارزنده ای را در این کشور ارائه دهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این دیدار آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تبادل تجارب در زمین های تامین اجتماعی و بهزیستی تصریح کرد: دو کشور به خصوص در زمینه تامین اجتماعی و بهزیستی می توانند همکاری های بسیار خوبی با هم داشته باشند.

 ربیعی با اشاره به فعالیت های صنعتی گسترده شرکت های وابسته به سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: با دیدار وزاری صنعت دو کشور همکاری های ما در بخش صنعتی نیز می تواند تداوم داشته باشد.

وی همکاری در زمینه های خدمات نفتی، فرودگاهی و ساختمانی را به عنوان زمینه همکاری مشترک دو کشور عنوان کرد و گفت: ما هم اکنون 4 شرکت فعال ساختمانی در کشور های تاجیکستان و گرجستان داریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر 40 درصد از تولید داروی ایران در زیر مجموعه های تامین اجتماعی می گیرد افزود: ما اخیراً در آذربایجان کارخانه تولید دارو تاسیس کردیم و به اوکراین نیز صادرات داریم. بیشترین دانش فنی در ایران در بخش دارو و تامین اجتماعی است و ما در این زمینه حاضر به همکاری های مشترک هستیم.
وزیر کار قطر در این دیدار ضمن تشکر از  ربیعی برای ایجاد فرصت همکاری های مشترک  دو کشورگفت: من حامل سلام نخست وزیر قطر برای شما هستم و به شما می گویم که در سطح رهبری در قطر تمایل و تاکید زیادی برای گسترش روابط دو جانیه با ایران وجود دارد.

عبد الله  بن صالح الخلیفی افزود: از آنجایی که دولت قطر دولت جوانی است، ما با قوت و قدرت به دنبال همکاری های مشترک با شما در زمین های آموزش فنی و حرفه ای و بهزیستی هستیم.

وی خواستار تشکیل یک تیم کاری با ایران برای بررسی استاندارهای بین المللی کار شد و افزود: ما در قطر در حال اصلاح قانون کار  برای کارگران مهاجر هستیم به نحوی که حقوق کارگران اعزامی به قطر حفظ شود .

وزیر کار قطر در ادامه گفت: در اصلاحات این قانون دستمزد کارگران به بانک ها یا صرافی ها یا مستقیاً به کشورهای مبداء واریز می شود. دولت قطر اهتمام دارد که شهرک های مسکونی مخصوص کارگران ایجاد کند تا با این کار تبلیغات منفی علیه حقوق کارگران در قطر را خنثی کند.اگر ربیعی موافقت کند تیمی از کشور قطر برای کسب تجربه در زمینه بهزیستی و نگهداری از معلولین و فنی و حرفه ای  وارد ایران شود که این موضوع مورد موافقت  دکتر ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه قرار گرفت.

 ربیعی در این دیدار با اعزام گروه برای کسب تجارب در زمینه های درخواستی دولت قطر موافقت کرد و اعلام آمادگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را برای همکاری در زمینه تطبیق قوانین کار قطر با استاندارهای بین المللی کار اعلام کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با تشکیل کمیته مشترک برای فعال کردن یادداشت تفاهم موافقت کرد و افزود: در همین سفر پایه های این کمیته را پایه گذاری می کنیم.مطمئن باشید نیروی کار اعزامی به قطر  متناسب با نیازهای مهارتی طرف قطری انتخاب خواهند شد.

وی همچنین با اعلام همکاری های خوب ایران و تورین پیشنهاد همکاری مشترک بین ایران، قطر و تورین را در این دیدار مطرح کرد و خواستار استفاده از ظرفیت موجود همکاری ایران و تورین برای کشور قطر شد.


ویدیو مرتبط :
شرایط کار پزشکان ایرانی در قطر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعزام ناوگروه نیروی دریایی سپاه به قطر



جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: یك ناو گروه رزمی سپاه برای بازدید از قطر عازم این كشور شد.به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی سپاه، دریادار علیرضا تنگسیری جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه در مراسم بدرقه ناوگروه نیروی دریایی سپاه به قطر با اشاره به دعوت رسمی كشور دوست و برادر قطر برای حضور و بازدید نیروی دریایی سپاه از مراكز نظامی این كشور اظهار داشت:

 

این اقدام در واقع پاسخ به حضور جمعی از فرماندهان نظامی قطر در رزمایش منطقه ای "پیامبر اعظم (ص) پنج " سپاه بوده و زمینه‌های افزایش همكاری‌های مشترك را فراهم می‌سازد.

وی مدت این بازدید را سه روز اعلام كرد و افزود: این ناو گروه متشكل از سه فروند ناوچه موشك انداز و دو فروند شناور پشتیبانی است از مراكز نظامی و آموزشی نیروی دریایی قطر بازدید كرده و با كارشناسان نظامی این كشور پیرامون علایق و زمینه‌های افزایش تعاملات به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

تنگسیری با تاكید بر اینكه وجود دین مشترك، دشمن مشترك، منافع مشترك، جغرافیای مشترك و نیز اهمیت مسئله امنیت انتقال انرژی از خلیج فارس، تعامل و همكاری بین دو كشور را به امری مهم تبدیل كرده است، افزود:

پاسخ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این دعوت شروع حركت مبارك و ارزنده‌ای برای تداوم روند رو به جلو و ارتقای سطح و عمق تعاملات مثبت بین جمهوری اسلامی ایران و كشورهای منطقه به شمار می رود و به طور طبیعی ناخرسندی و ناراحتی دشمنان صلح و دوستی در كشورهای اسلامی را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به تلاش دشمنان فرامنطقه‌ای در جلوگیری از شكل‌گیری زمینه‌های همكاری و تقرب بین كشورهای منطقه تصریح كرد: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان دوستی و همكاری سازنده و مشترك با همسایگان و كشورهای مسلمان منطقه بوده و در این راه دست موّدت و برادری كشورهای دوست را می‌فشارد.

جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه در پایان تاكید كرد: مسئولیت خطیر برقراری امنیت در منطقه حساس و راهبردی خلیج فارس و دریای عمان بر عهدة كشورهای منطقه بوده و آنها بدون نیاز به قدرت‌های سلطه‌جو و فرامنطقه‌ای می توانند با تكیه بر وحدت، تعامل و همكاری‌های فی مابین، بیش از پیش امنیت پایدار و مطلوب در منطقه را فراهم آورند.../فارس