اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اعزام زائران ایرانی به عمره اواسط ماه صفر/ آغاز ثبت نام در کاروانها اواخر آبان



زمان اعزام زائران ایرانی به عمره

اعزام زائران ایرانی به عمره اواسط ماه صفر/ آغاز ثبت نام در کاروانها اواخر آبان

رئیس سازمان حج و زیارت از اعزام 800 هزار زائر ایرانی به عمره مفرده خبر داد و گفت: اعزام زائران به عمره از اواسط ماه صفر آغاز می شود.

سعید اوحدی در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: عملیات بازگشت زائران حج تمتع از 28 مهر ماه آغاز و 18 آبان ماه به پایان می رسد و طی این مدت بیش از 63 هزار زائر به کشور باز می گردند.

وی گفت: پس از پایان عملیات حج برنامه ریزی برای اعزام زائران به عمره مفرده آغاز می شود و براساس توافقات انجام شده با مسئولین عربستان در عمره 92 -93 ظرفیت اعزام زائران 50 درصد افزایش پیدا خواهد کرد بطوریکه حدود 800 هزار زائر ایرانی از استانهای مختلف به عمره اعزام می شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: از اواخر آبان ماه ثبت نام متقاضیان سفر به عمره در کاروانها آغاز و پس از آن نیز نسبت به صدور روادید برای اعزام زائران اقدام خواهیم کرد و همچنین  عملیات اعزام آنان نیز از اواسط ماه صفر (اواسط آذرماه) شروع می شود.

به گفته اوحدی، براساس برنامه ریزیهای انجام شده در عمره، طول مدت اقامت زائران در مدینه و مکه 10 روز است و همانند سالهای گذشته درماه رمضان مدت اعزامها افزایش پیدا نمی کند./مهر

 


ویدیو مرتبط :
عجله کنید - ثبت نام آذر ماه 96 خادم الشهدا آغاز شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زمان آغاز اعزام زائران ایرانی به حج عمره


رییس سازمان حج وزیارت از آغاز اعزام زائران ایرانی به عمره مفرده از ماه صفر خبر داد.

خبرگزاری مهر: رییس سازمان حج وزیارت از آغاز اعزام زائران ایرانی به عمره مفرده از ماه صفر خبر داد.

مهندس سعید اوحدی و مسؤولان مؤسسه فرهنگی عمره سعادت در خصوص قراردادهای جاری عمره با شركت‌های سعودی نشست صمیمانه‌ای در هتل دارهادی مكه مكرمه برگزار كردند.

وی گفت: بیش از ۹۰ درصد زائرین ایرانی از خدمات در حج و ایام تشریق رضایت كامل داشتند و بر اساس نظرسنجی كه انجام گرفت حدود ۹۷ درصد از خدمات تغذیه و تداركات و همین حدود از مسكن و حمل و نقل اعلام رضایت كرده‌اند.

وی یكی از دلایل اصلی رضایت زائرین و حصول موفقیت را سرمایه نیروی انسانی و برنامه ریزی به موقع اعلام كرد و افزود: برنامه‌ریزی برای حج را سه ماه زود‌تر انجام دادیم. اگر برنامه ریزی‌ها انجام شود اما در جذب نیروی انسانی دقت نكنیم با چالش مواجه خواهیم شد. نیروی انسانی سرمایه بسیار بزرگی است كه هر چقدر برای آن هزینه كنیم نتیجه بهتری را خواهیم گرفت.

رییس سازمان حج و زیارت، توقع خدمات بهتر در عمره را به نسبت حج بدیهی دانست و ادامه داد: موفقیتی كه امسال در حج حاصل شد این توقع را برای سازمان و بعثه ایجاد كرد كه در عمره با ظرفیت كمتر زائر در روز، كار‌ها با سهولت بیشتری انجام شود.

وی ادامه داد: در موسم عمره پیك ظرفیت زائر در مكه ۲۵ هزار نفر است اما در حج ۶۴ هزار نفر را در شرایط سخت و پرترافیك حج خدمات دادیم. شركت‌های نقل در حج امسال تا كنون ۶۰۰ هزار كیلومتر رانندگی كرده‌اند و ما حتی یك مورد حادثه نداشته‌ایم. قطعا توقع ما این است كه در موسم عمره با ترافیك كمتر و آسایش و امنیت بیشتر، هیچ حادثه‌ای نداشته باشیم. یا خدمات فرودگاهی مدینه و جده قابل قبول بود و متوسط معطلی زائر در فرودگاه جده ۴۵ دقیقه بود. قطعا در موسم عمره توقع ما این است كه آسایش زائر بیشتر باشد.

اوحدی آغاز عملیات عمره امسال را اوایل صفر اعلام كرد و افزود: براساس ضوابط جدید عربستان اعزام نیروهای ستادی و ویزای آن‌ها با محدودیت مواجه شده است. وقتی با وزیر حج مطرح كردیم تنها كشوری كه در عربستان اتباع هم زبان ندارد، ایران است و ما برای خدمات پزشكی یا انجام تشریفات متوفی و سایر خدمات زائرین نیاز به نیروی فارسی زبان داریم، وزیر حج گفت، خدمات عمره را به شركت‌های خصوصی واگذار و این مجوز را به آن‌ها داده‌ایم كه برای نیروی كار عمره خودشان ویزای موسمی بگیرند و افراد را وارد عربستان كنند. لذا با فرصت محدودی كه داریم در خصوص چگونگی دریافت موسمی پیگیری جدی داشته باشید تا برای عمره با مشكل مواجه نشویم.

رییس سازمان حج و زیارت مسئولیت شركت‌های عمره گذار را به عنوان شركت‌های پذیرنده زائر مسئولیت بسیار سنگینی دانست و گفت: شركت‌های طرف قرارداد ما فقط مسئولیت امر تداركات و نقل و ویزا و... ندارند، بلكه پیگیری حوادث مربوط به زائرین به عنوان می‌ه‌مان هم بر عهده شماست. امیر مدینه و وزیر حج از اینكه شركتهای طرف قرارداد ما پیگیر آزادی زندانی ایرانی نبوده‌اند تعجب كرد و تأكید كرد شركت‌های عمره باید وكیل داشته باشند تا پیگیر اینگونه مشكلات باشند.

رئیس سازمان از شركتهای سعودی كه سال‌ها تجربه خدمت به زائر را دارند خواست تا نسبت به استخدام وكیلی توانمند برای رفع اینگونه مشكلات زائرین اقدام كنند.

اوحدی گفت: امسال به لطف خدا مشكل پرداخت پول به شركت‌ها ی عربی را نخواهیم داشت هر چند در سالهای قبل هم كه مشكل داشتیم تأخیری در پرداخت‌ها نداشتیم. آنچه كه مسلم است این است كه در موسم حج و عمره آینده درصدد هستیم زائرین از خدمات بهتری بهره‌مند شوند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به برخی سرمایه گزاریهای شركت‌ها اشاره و اعلام كرد: یكی از شركت‌ها قرارداد احداث ۱۸۰۰ اتاق و شركت دیگری قرارداد احداث ۸۰۰ اتاق در مدینه منوره را با سازمان منعقد كرده است كه تا دو سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

 شركت دیگری كه هتل دارهادی را برای ما ساخت قرار است نسبت به ساخت آشپزخانه مركزی با ظرفیت ۱۰۰ هزار پخت در مكه اقدام كند و كار اجرایی احداث آن بعد از موسم حج آغاز خواهد شد. یكی دیگر از شركتهای عمره گزار شركت حمل و نقلی را تأسیس كردند كه در موسم حج از آن استفاده كردیم و در عمره هم صد در صد اتوبوسهای آن‌ها را اجاره خواهیم كرد.