اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اعزام جنگنده‌های اوکراینی به دونتسک


به دنبال اعلام استقلال طرفداران روسیه در منطقه دونتسک اوکراین، دولت این کشور از اعزام جنگده‌های SU-27 بر فراز آسمان این منطقه خبر داد.

خبرگزاری فارس: به دنبال اعلام استقلال طرفداران روسیه در منطقه دونتسک اوکراین، دولت این کشور از اعزام جنگده های SU-27 بر فراز آسمان این منطقه خبر داد.

گروه‌های طرفدار روسیه امروز شهر دونتسک در شرق اوکراین را «جمهوری خلق دونتسک» خوانده و خواستار برگزاری همه‌پرسی استقلال از اوکراین در این منطقه شدند.

برخی منابع گزارش داده‌اند که حامیان روسیه قصد دارند در روز 14 اردیبهشت برای استقلال از اوکراین و احتمالا پیوستن به فدراسیون روسیه همه‌پرسی برگزار کنند.

مناطق شرقی اوکراین از دو ماه قبل و پس از خروج «ویکتور یانوکوویچ» رئیس‌جمهور مخلوع از این کشور، ناآرام شده است. تنش در این مناطق که جمعیتی غالبا روس‌تبار دارند، از حدود یک ماه پیش و پس از الحاق شبه‌جزیره «کریمه» به روسیه، تشدید شد. گروه‌های حامی روسیه در این مناطق خواستار برگزاری همه‌پرسی مشابه در شهرهایشان و پیوستن به روسیه هستند.


ویدیو مرتبط :
حمله هوایی جنگنده SU-25 ارتش اکراین به شهر دونتسک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعزام 6 جنگنده و 300 نیروی آمریکایی به ترکیه



اخبار,اخباربین الملل , پنتاگون

پنتاگون اعلام کرده است علاوه بر 6 جنگنده و 300 نیرو ، تجهیزاتی پشتیبانی به منظور حملات هوایی علیه مواضع داعش و دیگر گروه های تروریستی در سوریه نیز به پایگاه اینجرلیک اعزام کرده است. در بیانیه پنتاگون به این تجهیزات اشاره ای نشده است.

آمریکا 6 جت جنگنده اف 16 و 300 نیروی ویژه خود را به پایگاه اینجرلیک ترکیه منتقل کرد.اعزام 6 جنگنده و 300 نیروی آمریکایی به ترکیه

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز بر اساس بیانیه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در راستای ائتلاف مبارزه با داعش و انجام حملات هوایی از پایگاه اینجرلیک ترکیه علیه داعش در سوریه ، این نیروها از پایگاه هوایی "آویانو" ناتو در ایتالیا به اینجرلیک منتقل شدند.

ترکیه و آمریکا دو هفته پیش موافقت کردند حملات هوایی آمریکا از طریق پایگاه اینجرلیک در آدانا ترکیه علیه مواضع داعش و جبهه النصره در سوریه انجام پذیرد.

دولت ترکیه پیشتر اجازه استفاده از این پایگاه را به آمریکا نداده بود اما پس از حمله اخیر انتحاری به شهر سوروچ ترکیه – که مقامات آنکارا انگشت اتهام را به سمت داعش نشانه رفتند- ترکیه اعلام کرد علیه مواضع داعش در سوریه و مواضع پ.ک.ک در عراق حمله هوایی اتنجام می دهد.

با وجودی که در نخستین روزهای حملات هوایی ترکیه حملاتی به مواضع داعش در سوریه انجام شد اما این حملات در دو هفته گذشته بیشتر متمرکز به کوهستان های قندیل در شمال عراق و علیه مواضع گروه پ.ک.ک بوده است.

پنتاگون اعلام کرده است علاوه بر 6 جنگنده  و 300 نیرو ، تجهیزاتی پشتیبانی به منظور حملات هوایی علیه مواضع داعش و دیگر گروه های تروریستی در سوریه نیز به پایگاه اینجرلیک اعزام کرده است. در بیانیه پنتاگون به این تجهیزات اشاره ای نشده است.

افزایش امیدواری به راه حل سیاسی برای بحران سوریه
همزمان با این تحرکات، گزارش های مختلف در روزهای گذشته حاکی است تحرکات جدیدی درباره حل سیاسی بحران سوریه در حال انجام است که دولت روسیه نقش محوری در آن دارد.

پس از نشست سه جانبه هفته گذشته جان کری ، سرگئی لاوروف و عادل الجبیر وزرای امور خارجه آمریکا، روسیه و عربستان سعودی در شهر دوحه قطر، رایزنی های منطقه ای برای حل سیاسی بحران سوریه افزایش یافته است.

برخی رسانه ها در روزهای گذشته از دیدار مقاماتی از عربستان سعودی و حکومت سوریه در عمان و روسیه خبر داده اند. خبری که به تکذیب رسمی مقامات سعودی نرسیده است و دیروز مشاور وزیر اطلاع رسانی سوریه در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه این گفت و گوهای دیپلماتیک را تایید کرده است.

از سوی دیگر عادل الجبیر وزیر امور خارجه سعودی فردا (سه شنبه) عازم مسکو است که درباره روابط دوجانبه دو کشور، مسایل منطقه ای از جمله بحران سوریه با مقامات مسکو دیدار و رایزنی کند.

روسیه طرحی سیاسی به منظور حل بحران سوریه تدوین کرده است و مقامات مسکو توانسته اند نظر مثبت مقدماتی آمریکایی ها را نیز در این مورد جلب کنند. در این طرح حضور ایران به عنوان یکی از طرف های موثر در حل و فصل بحران سوریه پیش بینی شده و نیز دولت بشار اسد نیز به عنوان یکی از طرف های گفت و گو و به عنوان یکی از نیروهای سیاسی تشکیل دهنده آینده سوریه در نظر گرفته شده است.

پیش بینی ناظران حاکی است در سفر وزیر امور خارجه سعودی ها به مسکو ، د.ولت روسیه تلاش خواهد کرد نظر مثبت عربستان را به طرح سیاسی حل بحران سوریه جلب کند.

سخنان روزهای گذشته مقامات آمریکا از جمله تاکید چند باره اوباما درباره ضرورت حضور ایران در گفت و گوهای سوریه حاکی است مقامات واشنگتن هم نظر مساعدتری نسبت به حل و فصل سیاسی بحران سوریه پیدا کرده اند.

 

 اخبار  بین الملل  - عصر  ایران