اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اعراب به این مرد شک دارند



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

جان کری مهمان سلطنت طلب ها

اعراب به این مرد شک دارند

عربستان، امارات و قطر میزبان مردی هستند که مانند هیلاری کلینتون در شیپور ایران ستیزی نخواهد دمید. مردی که به خاورمیانه تعلق خاطر دارد

دیپلماسی ایرانی: حکومت های سلطنتی عربی کشورهای حاشیه خلیج فارس روز یکشنبه میزبان جان کری وزیر امور خارجه تازه سوگند خورده آمریکایی هستند.

میزبانی که به قول بسیاری از تحلیل گران با گلایه رهبران عربی در خصوص محافظه کاری امریکا در مقابل بحران داخلی در سوریخ و پرونده هسته ای ایران همراه خواهد بود. بر اساس برنامه ریزی های اعلام شده کری ابتدا در ریاض با همتاهای خود از شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس دیدار خواهد داشت و سپس راهی امارات متحده عربی و بعد از آن قطر خواهد شد. همواره نگرانی ها، دلسردی ها و دلخوری هایی از سیاست های امریکا در میان رهبران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس وجود دارد.

عبدالعزیز الصقر که ریاست مرکز تحقیقاتی خلیج فارس را بر عهده دارد در این خصوص می گوید: برخی اعضای عضو شورای همکاری خلیج فارس اعتقاد دارند که به سختی می توان به سیاست های امریکا در قبال اعراب و مسائل منطقه اطمینان کرد.

مقام های عربستانی از وجود اختلاف های عمده در مسائل کلیدی مانند سوریه، مناقشه اسرائیل و فلسطین ، ایران و بحرین خبر می دهند. برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مانند عربستان سعودی و قطر، رسما خود را وارد مناقشه سوریه کرده و خواستار تجهیز و مسلح کردن مخالفان بشار اسد در این کشور برای پایان دادن به حکومت مرکزی آن شده اند. پیش از این واشنگتن نه تنها مخالف تجهیز مخالفان سوریه بود بلکه انتقال سلاح از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به سوریه را هم وتو کرده بود. الصقر در ادامه گلایه هایش از سیاست های واشنگتن در قبال بحران در سوریه از این کشور می خواهد که حداقل به کمک های اطلاعاتی روی آورد.

مصطفی العانی از تحلیل گران منطقه در این خصوص می گوید: حرکت تمامی کشتی هایی که به مخالفان بشار اسد کمک رسانی می کردند از ماه سپتامبر به دلیل وتوی ایالات متحده متوقف شده است. امریکایی ها به دنبال حفظ کنترل خود بر منطقه هستند و البته هیچ تمایلی ندارند که سلاح های خود را در دست نیروهای تندرو و افراطی ببینند.

تنها استثنا موجود موردی است که نیویورک تایمز افشا کرد و بر اساس آن مشخص شد که تسلیحاتی که توسط عربستان سعودی در کرواسی خریداری شده بود از طریق اردن در ماه دسامبر به مخالفان بشار در سوریه تحویل داده شده است.

الصقر هم در این خصوص تاکید می کند که واشنگتن باید وتوی خود بر ارسال تسلیحات را بردارد.

سلمان شیخ از موسسه بروکینگز مستقر در قطر می گوید: برخی کشورهای عضو خلیج فارس مانند عربستان سعودی و قطر احساس می کنند که امریکا چندان برای سوریه خرج نمی کند و یا سرعت عمل لازم برای پایان دادن به بحران در این کشور را ندارد. البته به نظر می رسد که جان کری با حضور خود نوعی سرعت هم به شرایط بحرانی سوریه بخشیده است. 

دیگر دغدغه شورای همکاری خلیج فارس هم سیاست های امریکا در قبال ایران هسته ای است. العانی در این خصوص می گوید: برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اعتقاد دارند که کری به اندازه کافی در مواجهه با ایران جدیت از خود نشان نخواهد داد. آنها معتقدند که در صورت شکست تحریم های اقتصادی ، آمریکا باید گزینه نظامی را روی میز قرار دهد.

مساله اینجاست که اعراب حاشیه خلیج فارس اعتقاد بسیار اندکی به کارآیی تحریم ها در قبال برنامه هسته ای ایران دارند. از لنز حاکمان عربی این منطقه، سیاست هایی که واشنگتن در حال حاضر در قبال ایران اتخاذ کرده پیش از این نیز آزمایش شده و محکوم به شکست بوده است. مصداق این شکست ها هم پرونده هسته ای عراق در زمان صدام حسین یا کره شمالی این روزها است.

این در حالی است که الصقر در این خصوص می گوید: کشورهای حاشیه خلیج فارس با امریکا بر سر بحرین هم اختلاف های بسیار دارند. کشوری که نیروهای عربستان سعودی برای مهار شیعیان آن به کمک آل خلیفه شتافتند: آمریکایی ها اعتقاد دارند که آل خلیفه باید به راهکارهای سیاسی برای پایان دادن به بحران تن دهد و این در حالی است که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اعتقاد دارند که مخالفان آل خلیفه در حقیقت تروریست هستند و نه دموکراسی خواه.

در خصوص مساله فلسطین و اسرائیل نیز اعراب به راحتی تعارف را کنار نهاده و خستگی خود از اهمال کاری های واشنگتن در تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای تن دادن به فرمول تشکیل دو کشور مستقل را به تصویر کشیده اند.

برای شیوخی که سکان دار حکومت های سلطنتی در حاشیه خلیج فارس هستند آنچه که در تونس و مصر با خالی شدن پشت بن علی و حسنی مبارک توسط آمریکایی ها رخ داد به نوعی زنگ خطری جدی بود. با اینهمه جان کری پیش از این نیز بارها به منطقه آمده و حضور وی توانسته نسمیی از تغییرات در روابط واشنگتن و متحدان عربی اش را ایجاد کند.

جان کری خاورمیانه را به خوبی می شناسند و مشکلات این منطقه بخشی از دغدغه های او است. او خالق رویکردی جدید به این منطقه بوده است و به نظر می رسد که به سرعت بخشیدن به سیاست های امریکا در سوریه هم پایبند است. روز پنجشنبه کری در دیدار با مخالفان اسد در رم ، اعلام کرد که دولتش 60 میلیون دلار کمک غیرنظامی به ائتلاف مخالفان در سوریه خواهد کرد./دیپلماسی ایرانی

 


ویدیو مرتبط :
شک زن به مرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شک مرد معتاد دو تن را در آتش سوزاند/ متهم به زودی محاکمه می‌شود



اخبار حوادث - شک مرد معتاد دو تن را در آتش سوزاد/ متهم به زودی محاکمه می‌شود

مرد جوانی که یک مرد و یک زن را در خانه اش به آتش کشیده بود، قرار است به زودی در دادگاه کیفری محاکمه شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، 25 مهر سال 90 ماموران کلانتری 151 یافت آباد در جریان وقوع یک آتش سوزی در آپارتمانی در خیابان خلیج تهران قرار گرفتند.

آنها بلافاصله موضوع را در دستور کار خود قرار دادند و با حضور در صحنه به تحقیق در این رابطه پرداختند. تجسس ها نشان داد که دو مرد و یک زن در این خانه دچار سوختگی شدید شده اند که بلافاصله به بیمارستان منتقل شدند.

در ادامه از میان سانحه دیدگان دو نفر آنها در بیمارستان جان خود را از دست دادند و یکی از آنها توانست جان سالم به در ببرد. ماموران به تحقیق از بازمانده این حادثه پرداختند که وی در جریان تحقیقات به ماموران گفت: من به همراه فاطمه و دوستم در خانه بودیم که بوی گاز آمد همان لحظه فاطمه با کبریت گاز پیکنیکی را روشن کرد و خانه آتش گرفت.

در ادامه تحقیقات مشخص شد که این آتش سوزی با استفاده از روشن شدن گاز پیک نیکی نبوده و با بنزین صورت گرفته است. بنابراین این مرد به اتهام آتش سوزی عمدی و قتل دستگیر شد.

در نهایت وی به قتل این مرد و زن اعتراف کرد و گفت: با فاطمه ارتباط داشتم اما چون آن روز فاطمه به همراه حسین به خانه ما آمد من به آن دو نفر مشکوک شدم و چون مواد کشیده بودم بنزین تهیه کردم و خانه را به آتش کشیدم.

با اعتراف این مرد کیفرخواست پرونده وی صادر و قرار است به زودی در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شود.
اخبار حوادث - باشگاه خبرنگاران