اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اعراب از ترس ایران به داعش کمک می‌کنند



اخبار,اخباربین الملل ,گروه تروریستی داعش

داعش بر شهروندان و تجار و هر کس که به اراضی‌اش وارد می‌شود مالیات می‌بندد، بانک‌ها را می‌دزدد و بر دیگر منابع مالی مسلط می‌شود و شرکت‌های متعددی را به تصرف خود در می‌آورد.

سركیس نعوم، نویسنده و روزنامه نگار مشهور لبنانی ویكی از ستون نویسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. به واسطه ارتباطاتش با مقام های امریکایی و سفرهای هر ساله اش به امریکا از روزنامه نگاران سرشناس عرب در امریکا محسوب می شود. وی در میان روزنامه نگاران عرب نیز از چهره های مورد احترام است.
 
 برای پنجمین سال است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را که در پی دیدارش با مقام های فعلی و سابق امریکایی نوشته است، منتشر می کند. امسال نیز بر اساس همان رویه دیپلماسی ایرانی تلاش دارد این یادداشت های را ترجمه و منتشر کند. با این تفاوت که از لحاظ زمانی تلاش می شود نزدیک تر به زمان انتشار آن در روزنامه مرجع یعنی روزنامه النهار باشد و کاربردی ترین آنها در این جا انتخاب و منتشر شود. اهمیت این یادداشت ها در این است که به روز هستند و مطابق با تحولات جاری در منطقه تهیه شده اند و در آنها نکاتی مشاهده می شوند که برای خوانندگان می تواند جذاب باشند. در ادامه بخش سی و ششم این یادداشت ها می آید:

از مقام مسئول در کاخ سفید که در داخل و خارج امریکا مسئولیت پرونده مبارزه با تروریسم از طریق تمامی ابزارهای غیر نظامی را بر عهده دارد، درباره اخباری که به ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان نسبت داده شده و گفته شده که او نام 16 یا 17 لبنانی که در معاملات غیرقانونی دست داشته اند را به اطلاع مقام های امریکایی رسانده است، پرسیدم، جواب داد: «ریاض سلامه اسم کسی را به ما نداده است. ما منابع خود را داریم. این خبر علی رغم مشکلاتی که با نیجریه ای ها داریم از طریق آنها به ما رسید، ما روابط بسیار خوبی با آنها داریم.»

نظر دادم: «همیشه بر تروریسم اسلامی شیعی تمرکز کرده اید در حالی که هیچ تمرکزی بر تروریسم اسلامی سنی نداشته اید. در حالی که عملا تروریسم اسلامی شیعی وجود ندارد، خطر اصلی از جانب تندروهای تروریست اسلام گرای سنی است. مگر بعد از بهار عربی و به ویژه تحولات سوریه نظرتان عوض شده باشد.»

جواب داد: «شاید دلیل تمرکز برخی مقامات ما بر این مساله به دلیل ایران و شاید دلایل ایدئولوژیک باشد. داعش و جبهه النصره دو گروه تروریستی هستند که کارهای آنها را هم تعقیب می کنیم و آنها را هم خیلی خوب می شناسیم. در گذشته با شبکه القاعده و شاخه های آن جنگیدیم و موفقیت هایی به دست آوردیم و هنوز هم با آن می جنگیم.»

بعد پرسید: «چه کسی پشت داعش است؟»
گفتم: «نمی دانم، دشمنان شما می گویند امریکا. و می گویند ترکیه نیز از مبارزان داعش استقبال می کند و آنها را آموزش می دهد و کار عبور و مرور آنها را به سوریه و عراق آسان می کند. کشورهای عربی ای نیز هستند که بعضی از آنها به طور مستقیم از آنها حمایت می کنند و بعضی دیگر حمایت غیر مستقیم از داعشی ها دارند.»

نظر داد: «این کشورها بعضی هایشان از داعش و بعضی دیگر از جبهه النصره حمایت می کنند، اما هیچ کس به صراحت آن را بیان نمی کند. وقتی که این موضوع را با مسئولان امریکایی و دیگران مطرح می کنیم، می گویند: ما تلاش داریم جلوی تروریسم را بگیریم و آن را متوقف کنیم. هر کدام از آنها دوست دارد نقش خودش را بازی کند. اما در آخر هیچ کدام از "نگاه" امریکا خارج نمی شوند.»

سپس گفت: «اختلاف های بسیاری سر چگونگی حمایت از این شبکه ها و راه های خشکاندن منابع مالی آنها وجود دارد. داعش بر شهروندان و تجار و هر کس که به اراضی اش وارد می شود مالیات می بندد، بانک ها را می دزدد و بر دیگر منابع مالی مسلط می شود و شرکت های متعددی را به تصرف خود در می آورد. اما جبهه النصره کمک های مالی و تسلیحاتی می گیرد.

 

القاعده مثل آنها است، پول و سلاح می گیرد و همچنان هم می گیرد. شاخه ای از آنها که به اهدافی رسیده اند به طور خاص از عربستانی ها و عموما کشورهای عربی و دیگر کشورهای خارجی به طور رسمی و غیر رسمی پول می گیرد (به اسم جمعیت ها و طرفداران و بازرگانان و روسای شرکت ها). الآن کسانی هستند که با داعش تجارت می کنند. سازمان هایی مافیایی نیز وجود دارند که مثلا به آنها در حرکت تجاری بین اردن و بغداد کمک می کنند، ارزش این نوع معامله ها میلیون ها دلار است. ما با مقام های اردنی و عراقی برای شناخت کافی از همه این اتفاقات همکاری می کنیم.

 

تلاش می کنیم رد کسانی که به آنها پول می رسانند یا پول شویی می کنند یا با کالاهای ربوده شده به سود داعش یا گروه های دیگر تجارت می کنند، بگیریم. در مورد حزب الله، این حزب وابسته به ایران است، برای همین همه کارهای آن مربوط به کشوری خاص می شود. حزب الله به طور مستقیم و بعضی وقت ها از طرف های دیگر کمک های مالی دریافت می کند. اما اگر روزی ایران همه حمایت های مالی اش را از حزب الله متوقف کند کارهای حزب الله متوقف نخواهد شد چون به نوعی خودکفایی دارد. شاید توافق ایران با 1+5 بر سر پرونده هسته ای اش بر این موضوع تاثیر بگذارد.»

نظر دادم: «در مورد ایران به نظر من با توجه به اتفاقاتی که اخیرا در خاورمیانه افتاده است دیگر نمی توانید بگویید حامی تروریسم است. اما در مورد تروریسم سنی و گروه ها یا دولت های مشکوکی که به آن تمایل دارند، منظورم در این جا، ترکیه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است، آنها کمک مالی به داعش و امثال آن می کنند یا راه رسیدن پول به آنها را آسان می کنند و اجازه می دهند رشد کنند و از آنها حمایت شود. به نظر من دلیل این کار ترس آنها از ایران است، گمان می کنند با حمایت از آنها می توانند این شبکه های تروریستی را برای جنگ با ایران ترغیب کنند. البته اگر توافق یا تفاهم امریکایی (بین المللی) – ایرانی به دست آید ممکن است بسیاری از امور تغییر کند و حتی از بسیاری از نگرانی ها کاسته شود.»

 

اخبار  سیاست  خارجی  -  دیپلماسی ایرانی


ویدیو مرتبط :
کمک به مردم داعش زده و تعریف واقعی ترس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعراب نگران ایران هستند و به آمریکا علیه داعش کمک نمی کنند



اخبار,اخبارسیاست خارجی,همکاری آمریکا و ایران درباره عراق


 اخبار سیاست خارجی - یادداشت دنیس راس مشاور سابق اوباما:
اعراب نگران ایران هستند و به آمریکا علیه داعش کمک نمی کنند

هر مسافری به خاورمیانه می‌تواند موج بی‌ثباتی در منطقه را احساس کند. بیداری عربی اکنون به یک خاطره دور تبدیل‌شده است و امیدها برای دمکراسی جای خود را به پرچم سیاه القاعده داده است.

آن‌ها به مناطق شمالی و جنوبی عراق پیشروی کرده‌اند، پست‌های مرزی که عراق را از سوریه جدا می‌کنند را از بین برده‌اند، خطوط ترانزیتی که نفت عراق را به اردن انتقال می‌دهد را تهدید می‌کنند، و احتمالاً اردن و عربستان سعودی را با خطر مواجه می‌کنند. اکنون آن‌ها خود را نه دولت اسلامی عراق و شام بلکه خلافت اسلامی می‌خوانند و رهبر خود «ابوبکر البغدادی» را خلیفه مسلمین می‌خوانند.

دنیس راس مشاور سابق اوباما در وبسایت اندیشکده «واشنگتن» نوشت: هر مسافری به خاورمیانه می‌تواند موج بی‌ثباتی در منطقه را احساس کند. بیداری عربی اکنون به یک خاطره دور تبدیل‌شده است و امیدها برای دمکراسی جای خود را به پرچم سیاه القاعده داده است.

 

آن‌ها به مناطق شمالی و جنوبی عراق پیشروی کرده‌اند، پست‌های مرزی که عراق را از سوریه جدا می‌کنند را از بین برده‌اند، خطوط ترانزیتی که نفت عراق را به اردن انتقال می‌دهد را تهدید می‌کنند، و احتمالاً اردن و عربستان سعودی را با خطر مواجه می‌کنند. اکنون آن‌ها خود را نه دولت اسلامی عراق و شام بلکه خلافت اسلامی می‌خوانند و رهبر خود «ابوبکر البغدادی» را خلیفه مسلمین می‌خوانند.

به گزارش «تیک» Tik.ir، هرچند این موضع اغراق‌آمیز است، دلیل خوبی برای نگرانی از این شاخه القاعده به نام داعش، که قلمرو خود را در نواحی سنی نشین عراق و سوریه گسترش داده، وجود دارد. این مناطق، مناطق محروم سنی هستند که داعشی­ها و هم‌پیمانانشان را قادر ساخت تا ارتش پرشمارتر و مجهزتر عراق را به‌زانو درآورند. اگر القاعده از مقر خود در افغانستان می‌تواند حادثه ۱۱ سپتامبر را به وجود بیاورد، تهدیداتی که داعش از مناطق وسیع‌تر عراق و سوریه می‌تواند به وجود بیاورد را تصور کنید. رئیس‌جمهور «اوباما» در توجه به این تهدید برحق است. اما این توجه باید از داعش درون عراق فراتر رود و نیازمند حمایت از دوستان سنتی عرب ما است.

اما هرچند سعودی‌ها، ترک‌ها، اماراتی‌ها و اردنی‌ها نگران داعش هستند، اگر آن‌ها گمان کنند که این کمک‌ها به تسلط ایران بر عراق منجر خواهد شد، پاسخگوی درخواست‌های آمریکا برای کمک نخواهند بود. سعودی‌ها و دیگران وقتی دچار تردید می‌شوند که می‌بینند آمریکا و ایران مشاوران و دیگر گروه‌های پشتیبانی به عراق می‌فرستند، عراق را برای مقابله با داعش موردحمایت مادی قرار می‌دهند، و درعین‌حال «دولت بشار اسد» مواضع داعش در مرز سوریه با عراق را بمباران می‌کند.


شرکای ما باید ببینند که ما برای تغییر توازن قدرت در جنگ داخلی سوریه– جنگی که به‌شدت با جنگ عراق درهم‌پیچیده است – نه‌تنها علیه داعش بلکه همین‌طور علیه حکومت «اسد»، مصمم هستیم. آمادگی آمریکا برای کمک ۵۰۰ میلیون دلاری به اپوزیسیون سوریه کمک‌کننده خواهد بود، اما تنها وقتی به‌عنوان بخشی از طرحی منسجم برای تضعیف حکومت «اسد» و گسترش نفوذ ایران و روسیه، نگریسته شود. این فرآیند باید همچنین به تضمین این امر بینجامد که داعش به اردن گسترش نخواهد یافت. اردن پذیرای نزدیک به یک‌میلیون آواره سوری است (علاوه بر تعداد زیادی از عراقی‌هایی که در طول جنگ عراق به این کشور پناهنده شده‌اند). چه تعداد از این سوری‌ها و عراقی‌ها مترصد کمک به ورود داعش به اردن خواهند بود. اردن یک ارتش پیشرفته و باانگیزه دارد؛ این کشور مثل عراق از خود ضعف نشان نخواهد داد؛ اما اردنی‌ها در حال مواجهه با دشواری‌های پذیرش شمار زیادی از آوارگان هستند، و ما نباید آن‌طور که در عراق غافلگیر شدیم در اردن نیز غافلگیر شویم.

اردن از جنوب به عربستان و از غرب به اسرائیل متصل است. ما باید با اسرائیلی‌ها– و همین‌طور اردنی‌ها، عربستانی‌ها و اماراتی‌ها- گفتگو و برنامه‌ریزی کنیم. عربستان و امارات می‌خواهند آمریکا برای مقابله با داعش و تهدیدات احتمالی ایران از منطقه عقب نشینی نکند. اما البته این راهی یک‌طرفه نخواهد بود. سعودی‌ها و اماراتی‌ها باید چیزی بیش از تأمین مالی انجام دهند. آیا آن‌ها، در صورت لزوم، آمادگی این را دارند که نیروهای خود را به کمک اردن بفرستند یا در مرز جنوبی سوریه با اردن مستقر شوند– و در مقابل از آمریکا چه توقعی دارند؟

نکته این است که ما با خطر بزرگ‌تری در منطقه مواجه هستیم، و رویکرد ما نمی‌تواند تنها به عراق محدود باشد؛ و به این دلیل که جنگ در سوریه به عراق مرتبط است، رویکرد ما به سوریه باید از محدودیت‌ها بگذرد و جنبه‌ای راهبردی‌تر بیابد. ما باید تهدیدها نسبت به اردن را پیش‌بینی کنیم و برای آن آماده شویم. در این راه گزینه‌های ما نباید به دخالت مستقیم در جنگ یا انجام ندادن هیچ کاری محدود باشد.

اخبار سیاست خارجی - تیک