اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اعتراف های وزیرخارجه اسبق انگلیس در آستانه 22بهمن



 

 

 

اعتراف های وزیرخارجه اسبق انگلیس در آستانه 22بهمن

 

اعتراف های وزیرخارجه اسبق انگلیس در آستانه 22بهمن/

غرب در قبال ایران احساس شرمساری می كند

'دیوید اوون'، وزیر خارجه انگلیس در زمان پیروزی انقلاب اسلامی ضمن اعتراف به دخالت های كشورش در امور ایران و اذعان به شكست سناریوی تحریم ها در شرایط كنونی ، گفت: ما در قبال ایران احساس شرمساری می كنیم.

وی با تشریح عملكرد غرب در زمان جنگ تحمیلی گفت: در حالی كه ما امید داشتیم شور و غیرت اسلامی در ایران روبه زوال رود اما ایرانیان با دلیری بسیار و از خود گذشتگی در برابر حمله های عراق ایستادگی كردند وعملكرد غرب در خور تقبیح است.

به گزارش گروه اخبار صوتی تصویری 'ایرنا'، 'دیوید اوون' چهارشنبه شب در گفت وگو با بی بی سی در پاسخ به این سوال كه آیا انقلاب سال 1979 در ایران واقعاً شما را غافلگیر كرد؟ گفت: در آن زمان كه انقلاب روی داد، خیر. اما مسلم است كه در هنگامی كه در كادر پیمان سنتو با مقامات ایران و با شخص شاه در سال 1977 ملاقات داشتم، تصور نمی كردم كه شاه ظرف دو سال سقوط كند.

بی بی سی پرسید :آیا به این علت بود كه شما اطلاعات درستی از ایران نداشتید؟

اوون پاسخ داد: ظرف حدود یك سال، تقریبا همه یك صدا بودند و وجه مشتركشان بیزاری از شاه بود. این حالت در هر حكومتی مشكل آفرین است. در مورد راه حل اتفاق نظری نبود، در این مورد كه هدف چه بود نظر واحدی وجود نداشت، ولی همه می دانستند كه چه نمی خواهند و با چه كسی مخالفند. این حالت از تابستان 1978 بیشتر شد. می توانم بگویم در واقع پیش از 1978 بود.

وزیر خارجه سابق انگلیس درباره نقش كشورش در سرنگونی دولت مصدق گفت:انتقادی كه عنوان می شود آن است كه بریتانیا در سرنگون كردن دولت مصدق كه منتخب مردم بود نقش عمده ای ایفا كرد و بعد به شاه كمك كرد كه بجای یك پادشاه مشروط به یك دیكتاتور تبدیل شود.

وی افزود: من شخصا انتقاد مربوط به سرنگون كردن دولت مصدق را می پذیرم. فكر می كنم كه فرصتی بود كه حتی با فرض درست بودن برگرداندن شاه، دولت بریتانیا باید به او می گفت كه زمان پادشاه همه كاره سپری شده است.

بی بی سی پرسید: در روزهای اول انقلاب در یكی از مصاحبه های تلویزیونی گفتید كه كسانی كه تصمیم گرفته اند از شاه پشتیبانی نكنند سخت در اشتباهند.

اوون پاسخ داد : بله ، من حتی یك كلمه از آن مصاحبه را حاضر نیستم تغییر بدهم. من در آن هنگام هشدار دادم كه چنانچه انقلابی در گیرد چه رخ خواهد داد. به یاد دارم كه در ماه نوامبر آن سال گفتم كه آنچه می رود كه رخ بدهد رخ می دهد و ما نمی توانیم بر سیر این جریان اثری بگذاریم.

وی افزود: دیر شده بود. نمی شد شاه را از آن ورطه نجات داد. مسلما از نوامبر 1978 دیگر نمی شد چنین كرد و ما چاره ای نداشتیم جز آن كه تحولی را كه رخ می داد بپذیریم. تا ماه نوامبر 1978، ما هنوز امید داشتیم كه بتوان آن جریان را متوقف كرد. یكی از انگیزه های من در خصوص آنچه در ماه سپتامبر آن سال در تلویزیون گفتم آن بود كه بكوشم تا شاید مردم را متقاعد كنم كه انقلاب راه حل نیست.

وی افزود: انقلاب واكنشی بود كه می شد انتظارش را داشت، واكنشی ناشی از ناخرسندی از آنچه تحت حاكمیت شاه رخ می داد، واكنشی ناشی از وحشت و ناراحتی و خشم در برابر رفتار ساواك. تورم پولی به كاهش سطح زندگی می انجامید و این نكته در مورد ساكنان بسیاری از شهرها، بویژه تهران، صادق بود و مردم شاه و خویشاوندان و دوستانش را می دیدند كه در ناز و نعمت بسر می برند.

بی بی سی در ادامه گفت: آیا غرب از گذشته درس گرفته است؟

اوون گفت: مطمئن نیستم. می دانید كه این را نمی توانم پاسخ بدهم. اما می توانم بگویم كه به نظر من اشتباه بزرگی خواهد بود اگر اسراییل حمله ای بازدارنده بر تاسیسات هسته ای صورت دهد و همچنین عقیده دارم كه اشتباه بزرگی خواهد بود اگر دولت ایالات متحده بر چنین اقدامی از جانب اسراییل صحه بگذارد و آن را امكان پذیر سازد با آن كه جهان غرب به طور كلی نگران است و با آن كه ما نگران هستیم.

اوون افزود: اما چنان كه می دانید ایران یك قدرت منطقه ای است. ایرانی ها توانستند با دلیری بسیار و با از خود گذشتگی در برابر حمله های عراق ایستادگی كنند. ایرانی ها این كار را به تنهایی و با تكیه بر خودشان انجام دادند.

من در آن زمان در دستگاه دولت (انگلیس) نبودم، اما با این حال می توانم بگویم كه جهان غرب به عقیده من به گونه ای عمل كرد كه در خور تقبیح است.

وی افزود: ما عملا ایران را به حال خود گذاشتیم تا از خود دفاع كند و امید داشتیم كه در آن میان شور و غیرت انقلابی اسلامی رو به زوال رود. این كار غلط بود.

ایران هدف تجاوز قرار گرفته بود و سازمان ملل متحد در خصوص تجاوز قواعد روشن و مشخصی دارد. همان گونه كه ما در برابر تجاوز عراق به كویت در سال 1991 آن چنان كه باید و شاید واكنش نشان دادیم می بایستی در سال 1982 هم وارد عمل می شدیم تا از تجاوز عراق به ایران مانع شویم. برای ما مایه شرمساری است كه چنین نكردیم. این ماجرایی بسیار بسیار ناپسند بود.

وی افزود:قدرت ایران ناشی از این واقعیت است كه یك ارتش بسیار بزرگ دائمی در اختیار دارد و برغم تحریم ها توانسته است كه نیروی دریایی و نیروی هوایی بسیار كارآمدی تدارك بینید.

این كار را با این هدف انجام داده است كه از خود محافظت كند و این حقّ مسلم ایران است.

اوون گفت: ایران كاملا محق است كه وسایل هسته ای غیرنظامی تدارك ببیند. غنی سازی اورانیوم فی نفسه حق ایران است. ما نمی توانیم ایران را از پدید آوردن نیروگاه های هسته ای مانع شویم و چنین قصدی هم نداریم....../تحلیل:ایرنا


ویدیو مرتبط :
اعتراف وزیر امور خارجه ی اسبق امریکا به قدرتمندی ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر دفاع انگلیس دوستش را به سفر خارجی برد ؛ در آستانه برکناری قرار گرفت



 

وزیر دفاع انگلیس دوستش را به سفر خارجی برد ؛ در آستانه برکناری قرار گرفت

 

حضور یکی از دوستان وزیر دفاع انگلیس در برخی سفرهای خارجی دولتی ، این عضو کابینه بریتانیا را در آستانه برکناری قرار داده است. وزیر دفاع انگلیس متهم  به  دخالت دادن روابطش با یک دوست صمیمی در فعالیت های وزارتی و بردن او به سفر کاری خارجی است.

به نقل از رویترز، لیام فوکس وزیر دفاع انگلیس نسبت به بروز خطا در نوع روابط با دوست صمیمی اش عذرخواهی کرد ولی گفت که قوانین را نادیده نگرفته و قصد ندارد استعفا دهد. با این حال نخست وزیر در حال بررسی ابقا یا برکناری اوست.

"آدم وریتی" 34 ساله، دوست صمیمی وزیر دفاع انگلیس، هم اکنون هیچ مسئولیت در این وزارتخانه ندارد ولی با این حال، کارت ویزیتی چاپ کرده است که نشان می دهد او مشاور وزیر دفاع انگلیس است!

وریتی همچنین 14 مرتبه به وزارت دفاع رفته و با وزیر دیدار کرده بود.

مطبوعات انگلیس وزیر دفاع این کشور را متهم کرده بودند که روابط وی با دوست صمیمی اش، امنیت ملی را در معرض تهدید قرار داده است.

"آدم وریتی"هم خوابگاهی سابق وزیر دفاع و ساقدوش او در هنگام ازدواجش بود.

وریتی همچنین با وجود اینکه مسئولیتی در وزارت دفاع ندارد اما همراه با وزیر دفاع به امارات رفته و در یک ملاقات رسمی حضور داشته است.

در واکنش به این موضوع ، "دیوید کامرون" نخست وزیر انگیس نیز گفته است که امروز دوشنبه نتیجه تحقیق انجام شده توسط وزارت دفاع انگیس درباره رابطه وزیر دفاع و دوست صمیمی اش را دریافت خواهد کرد تا درباره آینده وزیر دفاع تصمیم گیری کند.

وزیر دفاع انگلیس درباره ارتباط با دوست صمیمی اش طی بیانیه ای اعلام کرد: این اشتباه بود که اجازه دهم میان مسئولیت های حرفه ای ام و روابط شخصی با یکی از دوستانم ، تداخل ایجاد شود ؛ من به این دلیل متاسفم.

در بیانیه فوکس آمده است: نه من و نه وزارتخانه تحت مدیریتم در هیچ مرحله ای، اطلاعات سری و محرمانه ای یا کمک هایی را در فعالیت های تجاری به آقای ورتی ارائه نکرده و اجازه استفاده شخصی از امکانات وزارت دفاع انگلیس را به آقای ورتی نیز داده نشده است.

این بیانیه اضافه می کند: به رغم این موضوع، منافع بازرگانی آقای وریتی و روابط مستمر او با من ، این تصور را ایجاد کرد که اقدامات خلاف قانونی صورت گرفته یا اینکه گمان شود او ، مشاور رسمی من است ، در حالی ما فقط دوستان همدیگر هستیم.

او اضافه کرد: من از این تجربه، درس هایی را آموخته ام و حاضرم به هر گونه سوالی در پارلمان در این باره جواب دهم.

با این حال حزب کارگر (مخالف) در انگلیس، این بیانیه عذرخواهی وزیر دفاع را نپذیرفته و قرار است پارلمان به طور جدی این موضوع را بررسی کند.

فشارها بر وزیر دفاع انگلیس زمانی افزایش یافت که اطلاعات منتشر شده نشان می دهد دوست صمیمی وزیر دفاع بارها با او در ساختمان های وزارت دفاع ، دیدار کرده است.

در تحقیق داخلی وزارت دفاع انگلیس باید مشخص شود که آیا وزیر دفاع با اجازه دادن به ورود دوست صمیمی اش به ساختمان های وزارت دفاع و حضوردر سفرهای رسمی وزیر، قوانین و پروتکل های وزارت دفاع را نادیده گرفته است یا خیر.

براساس قوانین انگلیس نباید تداخلی میان منافع شخصی و وظیفه حرفه ای وزیران وجود داشته باشد.

در چند روز اخیر رابطه وزیر دفاع انگلیس و دوست صمیمی اش بارها در صفحات نخست روزنامه های انگلیسی قرار گرفت.

شدت انتقادات از وزیر دفاع انگلیس زمانی افزایش یافت که عکس های سفر رسمی تابستان گذشته او به کشور "سریلانکا" و ملاقات با رئیس جمهور این کشور نشان می دهد دوست صمیمی وزیر دفاع نیز در این سفر حضور داشته است.

فوکس پیش از این در نشستی در  پارلمان انگلیس گفته بود که دوست صمیمی اش در هیچ یک از سفرهای رسمی خارجی او را همراهی نمی کرد و حضور نداشت.

وی به بی بی سی نیز گفته بود که ملاقات با مقامات سریلانکا با حضور دوست صمیمی اش، یک نشست خصوصی و غیررسمی بود که توسط یکی از دوستانش، برنامه ریزی شده بود.

با وجود اینکه این وریتی دوست صمیمی وزیر دفاع عضو تیم مشاورین وزیر دفاع انگلیس نیست ولی گزارش ها نشان می دهد که دوست صمیمی وزیر دفاع، کارت وزیتی را در اختیار دارد که بر روی آن با حروف درشت، نوشته شده او مشاور وزیر دفاع است.

مطبوعات انگلیس هم نوشته اند که وریتی در ملاقات وزیر دفاع این کشور با مقامات یکی از شرکت های فناوری اطلاعات در شهر دبی در ماه ژوئن  گذشته حضور داشت. در این ملاقات هیچ یک از مقامات وزارت دفاع انگلیس حضور نداشتند.../تحلیل:عصرایران