اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اعتراف ضرغامی به «نادیده گرفتن» جریان اصلاح طلب در چارچوب اهداف صدا و سیما + تکذیبیه



اخبار,اخبار سیاسی ,اصلاح طلبان

با گذشت 100 روز از پایان ریاست ١٠  ساله بر رسانه ملی كافی بود تا عزت الله ضرغامی بگوید كه «نادیده گرفتن یك جناح سیاسی بر اساس اهداف صدا و سیما بود.»

این جمله ضرغامی به واقع چیزی نیست جز یك اعتراف: اعتراف به اینكه موهبت روی آنتن رفتن تنها از آن اصولگرایان بوده و خط قرمز صدا و سیما نشان ندادن چهره های اصلاح طلب و پخش نكردن اخبار و گزارش ها و دیدگاه های وابسته به این جریان سیاسی مردمی با اقتدار اجتماعی بوده است.

 

البته نادیده گرفتن اصلاح طلبان از سوی رسانه ملی بی تردید مرتبط با عدم استفاده از چهره های اصلاح طلب بوده وگرنه چه كسی است كه نداند در طول یك دهه ای كه ضرغامی ریاست ساختمان شیشه ای جام جم را برعهده داشت از اصلاح طلبان و اصلاحات چگونه با چه رویكردی خبر و گزارش خوانده و مستند پخش شد. هرباری كه نام و تصویر یك اصلاح طلب از رسانه ملی منعكس شد اتهامات عریض و طویلی به آن سنجاق شده بود.
    
ضرغامی اگرچه با لبخند این جملات را روز گذشته به خبرنگار ایلنا گفته است اما ای كاش به این پرسش هم پاسخ می داد كه این سیاست در دوران ریاستش تا چه میزان با قانون خط مشی كلی برنامه های صدا و سیما كه در تیرماه ٦١به امضای هاشمی رفسنجانی رییس آن دوره مجلس شورای اسلامی رسیده بود، مطابقت داشته است؟

قانونی كه به صراحت در ماده ٧ آن آمده است: صدا و سیمای جمهوری اسلامی متعلق به تمامی ملت است و باید منعكس كننده زندگی و احوال تمامی اقوام و اقشار مختلف كشور باشد. اعتراف عزت الله ضرغامی به نادیده گرفتن اصلاح طلبان در حالی است كه بنا بر اساس ماده ٥٧قانون حاكم بر سیاست های صدا وسیمامصوب سال ٦١ در مجلس «تلاش جهت برگزاری بحث های آزاد و آموزنده میان احزاب و سازمان های سیاسی كه به روشن شدن بینش های اصیل سیاسی اسلامی و در درجه بعد به تفاهم سیاسی میان این گروه ها و برخورد سالم آنها با یكدیگر كمك كند.»

از اصول لایتغیررسانه ملی است و هیچ كسی حق نادیده گرفتن آن را ندارد. اما صدا و سیما در دوران مدیریت عزت الله ضرغامی برنامه سیاسی ای نساخت مگر آنكه اصلاح طلبان در آن متهم شوند. در تمامی دورانی كه برنامه های سیاسی و خبری ای همچون «شناسنامه»، «دیروز، امروز، فردا» و «٢٠:٣٠» هر چقدر اصولگرایان و احمدی نژادی ها به راحتی و با سلام و صلوات به روی آنتن رفتند و از سوابق و خاطرات و خوبی های جناح سیاسی خود سخن گفتند، اصلاح طلبان مغضوب رسانه ملی بودند. اگر عكسی و تصویری از اینان از جعبه جادویی صداو سیما منعكس شد یا شطرنجی بود یا آنكه نریشنی برایش خوانده می شد كه گویی قصه ای ترسناك در حال نمایش است.

شاید پایان ریاست ضرغامی بر رسانه ملی و نرفتنش به ساختمان شیك صدا و سیما دلیلی شده تا او صادقانه و راحت از سیاست های خبری سازمان صدا وسیما در آن دوران سخن بگوید اما از همان نخستین سال ریاست ضرغامی بر رسانه ملی كه با آخرین سال دولت اصلاحات همزمان شد، قابل پیش بینی بود كه اخبار مربوط به دولت اصلاحات و اصلاح طلبان پوشش رسانه ای خود را از دست خواهند داد. چنانچه در همان یك سال اخبار مربوط به شهرداری تهران و محمود احمدی نژاد از دولت و رییس دولت اصلاحات بیشتر پوشش داده می شد. با پایان دولت اصلاحات همان تصاویر كمی كه از رییس دولت اصلاحات و همكارانش روی آنتن صدا و سیما می رفت هم به پایان رسید. احمدی نژاد مرد محبوب عزت الله ضرغامی شد و محافظه كاران و به ویژه افرادی كه به گروه های تندرو اصولگرا نزدیك بودند راحت تر از همه بر روی آنتن رفتند.

در همین دوران بود كه به دستور معاونت سازمان صدا و سیما و با چراغ سبز عزت الله ضرغامی در برنامه های خبری، آیت الله هاشمی رفسنجانی جای خود را به حجت الاسلام رفسنجانی داد، اصلاح طلبان بایكوت خبری شدند و در مقابل احمدی نژاد و احمدی نژادی ها هرگاه اراده می كردند، صدا و تصویرشان از تلویزیون و شبكه های رادیویی پخش شد. رابطه ضرغامی و احمدی نژاد آنچنان بالاگرفت كه برخی از منتقدان مدیریت ضرغامی، واگذاری ۸۶ هكتار از زمین های نمایشگاه بین المللی تهران به صدا و سیما در آخرین روزهای ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد را «نوعی قدردانی متقابل» از صدا و سیما توصیف كردند. اگر نخستین سال مدیریت ضرغامی بر رسانه ملی مصادف شده بود با آخرین سال دولت اصلاحات در سال ٨٣، آخرین سال ریاستش هم مصادف شد با آغاز به كار دولت حسن روحانی.

شاید اگر ضرغامی می دانست كه در نخستین گفت وگوی تلفنی اخبار شبكه یك با حسن روحانی در شب اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، او بلافاصله از دو چهره محبوب اصلاح طلبان تشكر می كند هرگز مجوز این تماس تلفنی را به مدیر شبكه یك و معاون سیاسی خود نمی داد. اما گذر زمان در حد یك سال هم كافی بود تا مشخص شود كه رابطه خوبی میان دولت و صدا و سیما وجود ندارد تا جایی كه دولت اعتدال اقدام به بازپس گیری زمین های واگذار شده نمایشگاه بین المللی كرد و در مقابل یكی از گفت وگوهای زنده روحانی به دلیل اختلاف نظر سازمان صداو سیما و دولت بر سر مجری برنامه با یك ساعت تاخیر روی آنتن رفت.

همین اتفاق كافی بود تا حسن روحانی در یكی از اظهارات خود درباره صدا و سیما بگوید: «رسانه ملی حاضر نیست خدمات دولت را برای مردم تبیین كند و دولت از لحاظ تبلیغاتی دست تنهاست.»ضرغامی در حالی می گوید كه به عمد و قصد یك جناح سیاسی را نادیده گرفته است كه سازمان صدا و سیما بر اساس قانون سال ٦١، یك رسانه ملی و متعلق به همه مردم و به تبع آن همه گروه ها و احزاب سیاسی است تا جایی كه بر اساس ماده ١٦ و ١٩فصل دوم قانون صدا و سیما، این سازمان باید همواره منعكس كننده صدیق وقایع و رویدادهای مهم اجتماعی باشد و واقعیت ها را به اطلاع مردم برساند و از تهمت به نهادها، گروه ها و جمعیت ها و احزابی كه طبق قانون احزاب فعالیت آنها قانونی است باید خودداری كند.

حالااگرچه بیش از یكصد روز است كه عزت الله ضرغامی از صندلی ریاست بر سازمان صدا و سیما برخاسته و جای خود را به محمد سرافراز داده است اما شاید همین اعتراف دیرهنگام ضرغامی به نادیده گرفتن یك جناح بر اساس سیاست های صدا و سیما كه آن هم برخلاف قانون اصلی مصوب مجلس به سال ٦١ است بیش از پیش بر صحت و سقم انتقادات اصلاح طلبان می افزاید كه همواره می گفتند: «صدا و سیما رسانه جناحی است تا رسانه ملی.»اعتراف ضرغامی هر چند دیر و با تاخیر جای تقدیر دارد چرا كه حالامحمد سرافراز می داند كه افكار عمومی این جملات رییس سابق صدا و سیما را شنیده و انتظار دارد تا او سیاست های خبری جناحی را با اصلاحات به سیاست های فراجناحی ملی تغییر دهد.

 البته شاید محمد سرافراز رییس جدید صدا و سیما این جملات ضرغامی را همان روزی كه با او برای چگونگی كم و كیف ریاست بر صدا و سیما جلسه داشت، شنیده بود كه در مراسم تودیع و معارفه اش گفت كه «وزن و جایگاه رسانه ملی باید در سبد رسانه ای مردم افزایش پیدا كند.»سرافراز با گفتن این جملات نشان داد كه می داند نادیده گرفتن یك جناح به معنای كمرنگ شدن اعتماد طیف كثیری از توده های اجتماعی به رسانه ملی است در نتیجه بر خلاف اهداف، موقعیت و توقعات از صدا و سیماست. چنین بود كه با رفتن ضرغامی و آمدن سرافراز و برخی تغییرات مدیریتی در سازمان صدا و سیما دیگر كمتر از قبل اصلاحات و اصلاح طلبان و رسانه های شان مورد هجوم و هجمه قرار می گیرند. سرافراز در همین یكصد روزی كه آمده نشان داده كه نگاهش با نگاه ضرغامی نسبت به احزاب و دولت متفاوت است و می خواهد قطار سازمان را روی ریل فراجناحی قرار دهد تا رسانه ملی همانی شود كه ملت می خواهند.

رئیس دفتر ضرغامی تکذیب کرد
عیسی بخشی‌ با تکذیب برخی اخبار مطرح شده به نقل از رییس سابق سازمان صدا و سیما گفت: باور و عملکرد آقای ضرغامی همواره حاکی از احترام و توجه به همه سلایق سیاسی درون نظام بوده است.

عیسی بخشی‌ رئیس دفتر عزت‌الله ضرغامی رئیس سابق سازمان صداوسیما در گفت‌وگو با فارس، ضمن تکذیب خبر منتشر شده در برخی روزنامه‌های امروز گفت:‌ باور و عملکرد آقای ضرغامی همواره حاکی از احترام و توجه به همه سلایق سیاسی درون نظام بوده است.

وی ادامه داد: حرکت بر اساس اهداف سازمانی از جمله حفظ استقلال و بی‌طرفی در همه عرصه‌ها موضوعی است که همواره مورد تأکید و توجه رسانه ملی بوده و هست.

بخشی‌ تصریح کرد: تنظیم مصاحبه‌های انحرافی و ناشیانه بر اساس یک خبر کذب نیز از جمله حرکت‌های جناحی و غیرحرفه‌ای این نشریات است که برای مخاطب خود کمترین آگاهی و شعور را قائل نیستند.

به گزارش فارس برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب امروز چهارشنبه 29 بهمن در مطلبی به نقل از عزت‌الله ضرغامی نوشته‌اند نادیده گرفتن یک جناح سیاسی از اهداف صدا و سیما بود.

اخبار سیاسی - روزنامه اعتماد

 


ویدیو مرتبط :
ضرغامی - رهبری و صدا و سیما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وحدت نانوشته بزرگان اصلاح‌طلب/ نوع تفکر حاکم بر صدا‌و‌سیما/ دلایل همایش‌های وحدت اصولگرایان



اخبار,اخبار سیاسی ,اصلاح‌طلبانب

 

اخبار سیاسی - داریوش قنبری مطرح کرد؛
وحدت نانوشته بزرگان اصلاح‌طلب/ نوع تفکر حاکم بر صدا‌و‌سیما/ دلایل همایش‌های وحدت اصولگرایان

در انتخابات مجلس آینده٬ وحدت بزرگانی چون آیت‌الله هاشمی، سیدمحمد خاتمی و ناطق‌نوری شکل می‌گیرد/ همایش‌های وحدت در اصولگرایان، نشان از عمق شکاف‌های درونی این جریان دارد/ تفکر حاکم بر صدا سیما٬ شبیه تفکر جبهه پایداری است.

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اینکه جریان مقابل تحت عنوان وحدت همایش‌هایی را برگزار می‌کند، نشان از عمق شکاف‌های درونی این جریان دارد و نشان می‌دهد که این شکاف‌ها بیش از آن است که به سادگی و با برگزاری تنها چند همایش بتوان آن‌ها را برطرف کرد.

داریوش قنبری در گفت‌و‌گو با ایلنا؛ با اشاره به ایجاد تشکیلات جدیدی مثل ندا در جریان اصلاحات گفت: ایجاد این تشکیلات جدید قطعا تهدیدی برای وحدت اصلاح‌طلبان نخواهد بود ما باید فعالیت تشکل‌های جدید را جایگزین تشکل‌هایی بدانیم در چند سال گذشته فعالیتشان به تعطیلی کشیده شد. در خصوص ضرورت تجدید حیات حزبی و تشکیلاتی در جریان اصلاحات تردیدی وجود ندارد. تعدد تشکل‌ها را نباید به معنای عدم انسجام اصلاح‌طلبان تلقی کنیم.

همایش‌های وحدت در اصولگرایان، نشان از عمق شکاف‌های درونی این جریان دارد
وی با بیان اینکه قدرت لیدرهای جریان اصلاحات و هم‌عقیده بودن آن‌ها به نوعی وحدت جریان اصلاحات را تضمین می‌کند، گفت: بنابراین ما نباید نگران باشیم با اضافه شدن به تشکل‌های موجود خطری برای وحدت اصلاح‌طلبان ایجاد شود.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم با اشاره به فعالیت‌های اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس آینده گفت: اینکه جریان مقابل تحت عنوان وحدت همایش‌هایی را برگزار می‌کند، نشان از عمق شکاف‌های درونی این جریان دارد و نشان می‌دهد که این شکاف‌ها بیش از آن است که به سادگی و با برگزاری تنها چند همایش بتوان آن‌ها را برطرف کرد.

وی ادامه داد: جریان اصولگرا امروز با چند مشکل اساسی مواجه است؛ اول شکل‌گیری جریان افراطی تحت عنوان پایداری است که به نوعی جریان اصولگرا را دچار انشقاق ساختاری کرده از سوی دیگر این جریان دو شخصیت مهم و تاثیرگذار خود را در ایام اخیر از دست داده است. به نظر من درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی و حبیب‌الله عسگراولادی ضربه اساسی در وحدت اصولگرایان بود؛ با توجه به اینکه این شخصیت‌ها نقش رهبری جریان اصولگرا را داشتند، تلاش می‌کردند تا اختلافات موجود را به نوعی مدیریت کنند. به نظر می‌رسد در فقدان این رهبران پرنفوذ٬ پروسه به وحدت رسیدن اصولگرایان با مشکل مواجه شود.

قنبری خاطرنشان کرد: اینکه اصولگرایان فعالیت‌های انتخاباتی خود را پیش از موعد آغاز کردند، نشان از نگرانی جدی آن‌ها در بحث رسیدن به وحدت دارد در مقابل اصلاح‌طلبان این مشکل را ندارند. اصلاح‌طلبان درون خود طیفی که اختلاف فکری فاحشی با بدنه این جریان داشته باشد٬ ندارند در حالیکه جبهه پایداری در جریان اصولگرا همواره نقش فرزند ناخلف را برای اصولگرایان داشته است.

وی افزود: علی‌رغم تعدد تشکل‌ها در جریان اصلاحات همه می‌دانند اصلاحات از حدود ۲۰ حزب یا تشکل شکل گرفته که الان هم در‌‌ همان حدود است اگر هم تشکل جدیدی در این دوره اضافه شده به هر حال همچنان وحدت فکری و اندیشه‌ای در میان اصلاح‌طلبان حاکم است و نگرانی خاصی برای از دست دادن وحدت میان اصلاح‌طلبان وجود ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اصلاح‌طلبان هم فعالیت‌های انتخاباتی خود را دارند برخی از احزاب جریان اصلاحات هم‌اکنون در حال پرداختن به تجدید حیات خود هستند مثل حزب کارگزان سازندگی و حزب اعتماد ملی. در این میان برخی احزاب مثل ندای ایرانیان نیز تازه شکل گرفته‌اند از سویی عارف هم تشکیلاتی را برای ایجاد وحدت میان اصلاح‌طلبان تدارک دیده است. شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز در حال ایفای نقش کلیدی خود است بنابراین به نظر من اصلاح‌طلبان هم در مورد انتخابات مجلس آینده ساکت ننشسته‌اند و در حال تدارک فعالیت‌های خود هستند.

قنبری یادآور شد: در انتخابات مجلس آینده و در حمایت از لیست‌ انتخاباتی اصلاح‌طلبان همچون انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ امکان وحدت بزرگانی چون آیت الله هاشمی، سید محمد خاتمی و ناطق نوری وجود دارد. این وحدت به شکل نانوشته‌ای طی این سال‌ها پدید آمده و در انتخابات سال آینده مجلس نیز تداوم خواهد داشت.

در انتخابات مجلس آینده و در حمایت از لیست‌ انتخاباتی اصلاح‌طلبان همچون انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ امکان وحدت بزرگانی چون آیت الله هاشمی، سید‌محمد خاتمی و ناطق نوری وجود دارد. این وحدت به شکل نانوشته‌ای طی این سال‌ها پدید آمده و در انتخابات سال آینده مجلس نیز تداوم خواهد داشت.

تفکر حاکم بر صدا سیما در این سال‌ها بیشتر در جبهه پایداری مشاهده شده است
داریوش قنبری همچنین در گفت‌وگو با اشاره به عملکرد سازمان صدا و سیما یادآور شد: رسانه ملی در ده سال گذشته تنها عنوان رسانه ملی را یدک کشید این رسانه به شدت در این مدت عملکرد جناحی پیدا کرد نه تنها در کنترل یک طیف یعنی اصولگرایان بلکه به اعتقاد من رسانه ملی در این مدت در خدمت افراطی‌ترین دیدگاه این جریان قرار داشت.

وی افزود: تفکر حاکم بر صدا سیما در این سال‌ها بیشتر در جبهه پایداری مشاهده شد که این مسائل در کل باعث شد نوعی بیگانگی نسبت به رسانه ملی در میان عامه مردم شکل بگیرد و بسیاری از مردم در این سال‌ها به سمت کانال‌های ماهواره‌ای روی آوردند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: در مجموع در این سال‌ها رسانه ملی تریبون جناح خاصی بود که به نمایندگی از این جناح عمل می‌کرد این ساختار همچنان نیز‌‌ همان ساختار فکری گذشته است بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که سیاست‌های حاکم بر این سازمان یک شبه تغییر پیدا کند گرچه نقش مدیریت اساسی است. سرافراز اگر بتواند این ساختار فکری را متحول کند و ساختاری را طراحی کند که همه طیف‌ها در رسانه ملی دیده شوند، شاید بتواند این رسانه را به معنای اصلی خود نزدیک کند در غیر اینصورت تداوم روند گذشته تغییر خاصی را ایجاد نمی‌کند.

وی گفت: معتقدم که ریاست فعلی سازمان صدا و سیما دید بازتری از ضرغامی خواهد داشت اما تلاش او برای ایجاد تحول در ساختار فکری سازمان صدا و سیما معیار موفقیت و یا عدم موفقیت او در آینده خواهد بود.
اخبار سیاسی - ایلنا