اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اعترافات جالب یکی از اعضای سابق گروه‌های تکفیری در سوریه



اخبار,اخبار بین الملل , گروه‌های تروریست تکفیری

 

اخبار بین الملل - اعترافات جالب یکی از اعضای سابق گروه‌های تکفیری در سوریه

این روز‌ها، پیشروی‌های گروه‌های تروریست تکفیری در عراق و سوریه، به یکی از منابع اصلی نگرانی امنیتی در منطقه خاورمیانه تبدیل شده و به مثابه ‌تهدید جدی علیه امنیت همه کشورهای منطقه در نظر گرفته می‌شود. در این میان، روزنامه «السفیر» لبنان، گفت‌و‌گویی را با یک عضو جدا شده این گروه‌ها منتشر کرده که دربردارنده نکات بسیار مهمی درباره اهداف و رویکردهای تکفیری‌هاست.

به گزارش «تابناک»، روزنامه لبنانی «السفیر»، گفت‌و‌گوی مفصلی را با یکی از اعضای گروه تروریستی ‌«داعش» ـ که این روز‌ها خود را «دولت اسلامی» می‌خواند ـ انجام داده که دربردارنده نکات جدید و چشمگیری است. این فرد که خود را شیخ ماهر ابو عبیده می‌خواند، از رهبران داعش در سوریه بوده که به تازگی از صف آن‌ها جدا شده است.
 
به نوشته السفیر، عبیده در طول مصاحبه بسیار از داعش آزرده خاطر به نظر می‌رسید و تأکید داشت که به جای نام دولت اسلامی، از نام داعش (دولت اسلامی عراق و شام) استفاده کند، زیرا به گفته وی، این نام برآمده از هدف اصلی این گروه است که اکنون با تبدیل شدن به یک گروه شبه نظامی، «مشغول دزدی نفت است و از هدف اصلی خود فاصله گرفته است».

عبیده توضیح می‌دهد، در اوایل سال ۲۰۱۳ به عضویت این گروه درآمده؛ یعنی زمانی که در استان انبار در عراق آموزش می‌دیده و پس از آن، دو بار با ابوبکر البغدادی، رهبر گروه نامبرده دیدار کرده است.

وی تأیید می‌کند، فردی که در دو ویدئوی تازه انتشار یافته از داعش دیده می‌شود و درباره هویت وی اختلاف نظر وجود دارد، خود ابوبکر البغدادی است.

وی می‌گوید: نام اصلی بغدادی، ابراهیم عواد البدری است که در سال ۱۹۷۰ متولد شده است. بغدادی با سه زن ازدواج کرده که یکی از آن‌ها اهل سامراست. وی امام جماعت مسجد احمد بن حنبل بوده و در مسجد اعظم بغداد نیز جلسات وعظ داشته است. او‌ سپس به افغانستان سفر کرده و روابط نزدیکی ‌با ایمن الظواهری، رهبر کنونی القاعده، برقرار کرده است. بغدادی به هنگام حضور در افغانستان، توانسته ارتباطات نزدیکی ‌با شبکه‌ای از رهبران تکفیری برقرار کند و‌ سپس این افراد را به عراق و سوریه آورده و در راه سازماندهی داعش از آن‌ها بهره گرفته است.

عبیده درباره دلایل پیوستن خود به داعش و مخالفتش با جبهه النصره می‌گوید: «من در مسجدی در سوریه امام جماعت و واعظ هستم و زمانی که جبهه النصره شروع به شکل‌گیری نمود، همه امامان جماعت را عاملان حکومت در نظر می‌گرفت. این گروه شروع به تحت تعقیب قرار دادن امامان جماعت نمود و من از آن‌ها ترسیدم. در نتیجه، برای من و بسیاری دیگر، شکل‌گیری داعش بسیار مناسب بود».

در عین حال، وی تأکید می‌کند که عملاً هیچ تفاوت ایدئولوژیکی میان این دو گروه نیست و اختلافات تنها بر سر رهبری و کنترل است.

وی پس از پیوستن به داعش و پیش از درگیر شدن در منازعات داخلی با برخی رهبران این گروه، به سمت «هماهنگ کننده ارشد امارت‌های میان عراق و سوریه» منصوب می‌شود. عنوان اصلی این سمت، «والی صحرا» بوده و محدوده تحت کنترل وی مناطقی از عراق تا سوریه را در بر می‌گرفته و شامل ۳۲ روستای کوچک بوده است.

عبیده بر این باور است انتصاب وی به این سمت، بیشتر با هدف دور کردنش از مرکز رهبری گروه صورت گرفته است. وی می‌گوید، دلیل اصلی این امر، وجود اختلافات فکری با داعش بوده که سبب شده وی از این گروه فاصله بگیرد.
 
عبیده می‌گوید، وجود این اختلاف نظر‌ها و همچنین «انحراف داعش از اصول اصلی و اولیه خود»، سبب شد وی از این گروه جدا شده و خود را خلیفه همه مسلمین سوریه بخواند. وی امیدوار بوده، شمار زیادی از ستیزه‌جویان داعش در سوریه به وی بپیوندند.

او بر این باور است هرکس از پیوستن به وی خودداری کند، وابسته به دستگاه‌های اطلاعاتی عراق است. عبیده می‌گوید: «بغدادی عامل دستگاه‌های اطلاعاتی عراق است. چه کسی دیگر‌ می‌تواند یک سخنرانی طولانی انجام دهد و هدف قرار نگیرد؟».

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا پس از جدا شدن از داعش، به جبهه النصره نپیوسته می‌گوید: «جبهه النصره در آستانه محو شدن است. تنها اسکلتی از این گروه ‌مانده که در رسانه‌ها سر و صدا می‌کند».
 
عبیده در خلال سخنانش‌ درباره داعش، ناگهان به ریشه‌های سوری خود برگشته و میان عراق و سوریه تمایز قائل می‌شود. وی‌ مفصل درباره اینکه چگونه بغدادی سوریه را «دزدیده» و منابع آن را به عراق منتقل کرده، سخن می‌گوید‌ و‌ همچنین در سخنان خود به شدت از عمر الشیشانی، از رهبران داعش تعریف می‌کند و وی را مردی قوی می‌داند که ‌بغدادی او را فریفته ‌است.

عبیده درباره ساختار داعش نیز توضیح می‌دهد و می‌گوید، بغدادی در رأس این ساختار است. در عین حال، فردی که عملیات‌های نظامی این گروه را کنترل می‌کند، شاکر واهب، شهروندی ‌سعودی است که به تازگی به سمت فرمانده کل نظامی داعش منصوب شده است.

وی همچنین اخبار مربوط به کشته شدن حاجی بکر، دستیار بغدادی را رد کرده و می‌گوید که وی هنوز زنده است. به گفته وی، بسیاری از رهبران داعش که خبر مرگ آن‌ها در رسانه‌ها منتشر شده، هنوز زنده هستند. این افراد شایعه مرگ خود را منتشر می‌کنند تا بتوانند پس از آن به راحتی و بدون دردسر به فعالیت خود ادامه دهند.
 
وی در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت‌های گروه داعش در شبکه‌های اجتماعی می‌گوید: بسیاری از گردانندگان صفحات این گروه، مبارزان عادی هستند که با نام‌های مستعار ‌فعالیت می‌‌کنند و برخی از آن‌ها حتی جایگاه و سمت خود در داعش را نیز دروغین بیان می‌کنند.

به گفته عبیده، داعش به شدت از کمبود نیروی انسانی رنج می‌برد و به همین دلیل، به برخی گروه‌ها و قبایل فشار می‌آورد تا به آن ابراز وفاداری کنند.

وی می‌گوید: «شمار واقعی مبارزان کنونی داعش در سوریه از ده هزار تن فرا‌تر نمی‌رود و از آغاز تاکنون، حدود ۲۰۰۰ تن از نیروهای آن نیز در سوریه کشته شده‌اند».

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا داعش به جای نبرد با ارتش سوریه، بیشتر درگیر جنگ با دیگر گروه‌هاست، می‌گوید: «برنامه این بود که ابتدا جبهه داخلی تحکیم شده و ضمن ادغام گروه‌های کوچک‌تر با داعش، هر ‌که از فرمانبری خودداری می‌کند، کشته شود. قدم بعدی، ورود به یک جنگ تمام عیار با ارتش سوریه بود. البته این برنامه‌ای بود که پیش از انحراف داعش از مسیر درست و افتادنش به دنبال چاه‌های نفت مطرح بود. داعش نبرد را‌‌ رها کرده و پولش هم به پایان رسیده و به همین دلیل، نخواهد توانست برای مدت زیادی در سوریه مقاومت کند».

عبیده بر این باور است، داعش در کوتاه مدت، یعنی تا حدود یک سال بعد، مناطق تحت نفوذ خود را‌‌ رها خواهد کرد و نیروهای خود را بر مناطق دارای منابع نفتی متمرکز خواهد نمود. وی اشاره می‌کند که یکی از اهداف بعدی داعش، عربستان سعودی است و هم اکنون نیز هسته‌های خود را در این کشور تشکیل داده است.
 
وی در بیان دلیل تمایل داعش برای اقدام علیه عربستان نیز می‌گوید: «شمار بسیاری از اعضای داعش، شهروندان سعودی هستند که هم اکنون فشار زیادی را برای کشاندن این گروه به سمت ریاض اعمال می‌کنند و در حال آماده کردن فضا برای این اقدام هستند».

اخبار بین الملل - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
اعترافات اعضای گروه های تکفیری جبهه النصره در سوریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس: کنسرت جالب گروه محبوب رستاک


اجرای کنسرت موسیقی گروه رستاک و کودکان ارف

خبرگزاری فارس: کنسرت موسیقی گروه رستاک و کودکان ارف عصر امروز یکشنبه در تالار وحدت و اریکه ایرانیان تهران اجرا شد .