اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اعتراض شورای همکاری خلیج فارس به اظهارات جنتی درباره بحرین




 

اعتراض شورای همکاری خلیج فارس به اظهارات جنتی درباره بحرین

 

دبیر شورای همکاری خلیج فارس در دیدار با سفیر ایران در ریاض، یادداشت اعتراض به اظهارات اخیر جنتی را تسلیم وی کرد.

به نقل از خبرگزاری ها، عبداللطیف الزیانی دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس دیروز دوشنبه با محمد جواد رسولی سفیر ایران در ریاض دیدار کرد. این ملاقات در محل مقر شورای همکاری خلیج فارس در ریاض برگزار شد.

این یادداشت اعتراض آمیز درباره اظهارات اخیر احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران است که خواستار فتح بحرین توسط مسلمانان شده بود.

این برای نخستین مرتبه پس از آغاز بحران بحرین در از چند ماه پیش تاکنون است که دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس یادداشت اعتراض آمیزی را شخصا تسلیم سفیر ایران می کند.

در این یادداشت آمده است: شورای همکاری خلیج فارس اظهارات تحریک آمیز و ادعاهای باطل مطرح شده در خطبه نماز جمعه دبیر شورای نگهبان درباره بحرین را رد می کند.

همچنین براساس متن این یادداشت، آنچه در اظهارات احمد جنتی در نماز جمعه مطرح شده ، "دخالت غیرقابل قبول و گسترده در امور داخلی بحرین و به معنی نادیده گرفتن حاکمیت و استقلال این کشور" به شمار می رود .

در این یادداشت اعتراض آمیز تاکید شده که اظهارات جنتی به روابط حسن همجواری میان ایران و کشورهای جنوب خلیج فارس به میزان زیادی آسیب می زند و از دولت و مسئولان ایرانی نیز خواسته شده تا اظهارات تحریک آمیز خود را در برابر بحرین متوقف کنند.

الزیانی که به تازگی مسئولیت دبیرکلی شورای همکاری خلیج فارس را برعهده گرفته است؛ خود شهروند بحرین است.

دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس در شهر ریاض قرار دارد.
پیش از این وزارت خارجه بحرین نیز با احضار سفیر ایران در منامه، به سخنان جنتی اعتراض کرده بود.

روابط دیپلماتیک میان ایران و بحرین هم اکنون در وضعیت پرتنشی قرار دارد و سفرای دو کشور نیز از محل ماموریت خود فراخوانده شده اند.

بحرین از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون دستخوش موجی از اعتراضات مردمی برای اصلاحات سیاسی عمیق است که با سرکوب شدید نیروهای دولتی روبه رو می شود.
مقامات ایرانی در پنج ماه اخیر بارها نسبت به سرکوب اعتراضات مردمی در بحرین اعتراض کرده است...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
ERP در شورای همکاری خلیج فارس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش شورای همکاری خلیج‌فارس به سخنان اخیر آیت‌الله جنتی



اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,آیت‌الله جنتی

انتقاد مقام سابق اسرائیلی از نتانیاهو به دلیل تصمیم برای سخنرانی در کنگره، بازتاب برگزاری مسابقه کاریکاتور در ایران با موضوع هولوکاست، ادعای یک مقام آمریکایی درباره تأثیر تحریم‌ها بر ایران، واکنش شورای همکاری خلیج‌فارس به سخنان آیت‌الله جنتی درباره ملک عبدالله و پیشنهاد ایران برای انتقال گاز جمهوری آذربایجان به اروپا، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، انتقادات از تصمیم نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره آمریکا به عرصه سیاسی داخلی رژیم اسرائیل نیز سرایت پیدا کرده است. به نوشته «یدیعوت آحارانوت»، آموس یادلین، رئیس سابق اطلاعات ارتش رژیم اسرائیل و نامزد کسب سمت وزارت دفاع از سوی حزب «اردوگاه صهیونیست»، در جریان کمپین انتخاباتی حزب خود گفته، دولت نتانیاهو روابط رژیم اسرائیل با آمریکا را به پایین‌ترین سطح رسانده ‌و وی نخواهد توانست از طریق سخنرانی در کنگره، بر ایران غلبه پیدا کند. به گفته وی، برای فائق آمدن بر مسأله ایران، رژیم اسرائیل باید روابطی مثبت و مبتنی بر اعتماد با ایالات متحده برقرار کند.
 
موضوع برگزاری مسابقه کاریکاتوری با موضوع هولوکاست در ایران، از جمله دیگر موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون به ویژه مورد توجه مطبوعات اسرائیلی قرار گرفته است.

روزنامه «تایمز اسرائیل» می‌نویسد، در واکنش به انتشار کاریکاتورهای پیامبر اسلام در مجله فرانسوی شارلی ابدو، دو سازمان ایرانی اعلام کرده‌اند، یک مسابقه بین‌المللی کاریکاتور با موضوع هولوکاست برگزار خواهند کرد.

در این راستا، خانه کاریکاتور ایران به همراه مرکز فرهنگی سرچشمه، دومین مسابقه بین‌المللی کاریکاتور هولوکاست را برگزار می‌کنند. این روزنامه اشاره می‌کند ‌به گفته سازمان دهندگان این مسابقه، رقابت مذکور با هدف زیر سؤال بردن استانداردهای دوگانه غرب در موضوع آزادی بیان برگزار می‌شود.

در مطلبی در موضوع مذاکرات هسته‌ای، روزنامه «وال استریت ژورنال»، اظهارات یکی از مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا را بازتاب داده که مدعی شده، ایران برای سر و سامان دادن به اقتصاد خود به شدت به توافق هسته‌ای نیاز دارد.

به نوشته این روزنامه، دیوید کوهن، مسئول بخش تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا طی اظهاراتی ادعا کرده، اقتصاد ایران در حال حاضر بدون دستیابی به توافق هسته‌ای، قادر به احیای خود نیست. وی گفته، ایرانی‌ها تا زمانی که به خواسته خود مبنی بر برداشته شدن تحریم‌ها دست پیدا کنند، قادر به احیای اقتصادشان نیستند.

اما در میان دیگر مطالب، خبرگزاری کویت واکنش شورای همکاری خلیج فارس به سخنان دبیر شورای نگهبان ایران درباره پادشاه عربستان سعودی را مورد توجه قرار داده است.

به نوشته این خبرگزاری، عبداللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، سخنان اخیر آیت الله جنتی درباره ملک عبدالله را توهین‌آمیز خوانده و آن را محکوم کرده است.

الزیانی با انتشار بیانیه‌ای مدعی شده است: «توهین به یک شخصیت بزرگ ملت‌های عرب و مسلمان که زندگی خود را وقف امور اعراب، مسلمانان و مسائل بشردوستانه کرده، کاملاً غیرقابل پذیرش است». وی گفته این گونه موضع‌گیری‌ها، سبب فاصله گرفتن بیشتر ایران از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهد شد.

در ‌‌نهایت‌ در مطلبی اقتصادی، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» به موضوع پیشنهاد ایران برای انتقال گاز جمهوری آذربایجان به اروپا پرداخته است. این خبرگزاری به نقل از مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران می‌نویسد، ایران آمادگی دارد گاز جمهوری آذربایجان و همچنین ترکمنستان را به اروپا انتقال دهد.

عزیزالله رمضانی گفته: «پیشنهاد ما دریافت گاز ترکمنستان و آذربایجان در ایران و انتقال آن به اروپا از طریق ترکیه است، زیرا این مسیر، اقتصادی‌ترین راه برای انتقال گاز به اروپا به شمار می‌رود». به گفته وی، در صورت حصول توافقات سیاسی، می‌توان زیرساخت‌های لازم برای این کار را به سرعت آماده کرد.


  اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک