اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اعتراض رسمی ایران و اتحادیه اروپا به امریکا


وزیر امور خارجه ایران از اعتراض رسمی به وزیر خارجه امریکا به دلیل بیان مواضع خلاف بیانیه لوزان خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: وزیر امور خارجه ایران از اعتراض رسمی به وزیر خارجه امریکا به دلیل بیان مواضع خلاف بیانیه لوزان خبر داد.

محمدجواد ظریف در برنامه زنده تلویزیونی نگاه یک تصریح کرد: ما به دلیل بیان مواضع خلاف بیانیه لوزان به آقای کری رسما اعتراض کردیم. نماینده اتحادیه اروپا هم به خانم شرمن اعتراض کرده که چرا بر خلاف مواضع آنها صحبت کرده‌اند.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها گفته‌اند معماری تحریم‌ها پابرجاست تاکید کرد: بی جا فرموده‌اند!

وی در ادامه به توضیح ابهامات مطرح شده پیرامون مذاکرات و بیانیه لوزان پرداخت و گفت: از اینکه وقتی در اختیار من قرار داده شده که این موضوعات را توضیح دهم بسیار ممنونم زیرا نباید ذهن مردم را مشوش کرد.

او در ابتدای اظهارات خود از مقاومت مردم تشکر کرد.


ویدیو مرتبط :
افزایش واردات اتحادیه اروپا از ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرح اعضای کنگره امریکا برای محاصره کامل اقتصادی ایران/ مشاور اتحادیه اروپا: غیرقانونی است



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

طرح اعضای کنگره امریکا برای محاصره کامل اقتصادی ایران/ مشاور اتحادیه اروپا: غیرقانونی است

انتخاب  :  کنگره آمریکا در حال آماده کردن قانون تحریم های جدیدی علیه ایران است.تحریم هایی که سیستم بانک مرکزی اتحادیه اروپا، برای پرداخت های بانکی خارج از مرزها به ایران را نشانه می گیرد.

این طرح پیشنهادی به منظور فشار بر بانک مرکزی اتحادیه اروپا طراحی شده تا به منظور بازداشتن موسسات مالی اروپایی برای عدم همکاری کامل با تمامی شرکت ها و بانک های ایرانی، هرگونه نقل و انتقال یورو به ایران متوقف شود.

مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا در این باره به رادیو بین المللی فرانسه گفت:« باید به این نکته دقت داشت که این تهدید یک گروهی از کنگره امریکا است ونه تمامی اعضای آن. این درخواست از سوی گروهی صورت گرفته که همواره خواستار سخت تر شدن رفتارها و استفاده از ابزارهای بسیار سخت علیه ایران بوده اند و حالا موضع خود را در موقعیت برتر میبینند.آنها در تلاشند از کانال کنگره استفاده کنند، تا فشارها بر ایران افزایش یابد.

این افزایش فشارها و حرکت این گروه قانونی نیست. اتحادیه اروپا و بازوی بانکی آن تاکنون هیچ تفاهم و تحریم مصوبی علیه ایران را نشکسته است.»

عمادی تاکید کرد:« از نظر من حرکت این گروه از نمایندگان کنگره امریکا برای ایجاد فشار روانی روی بانک مرکزی اتحادیه اروپا صورت گرفته است تا محدویدت های بیشتری علیه ایران وضع کند.»مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا، مسیر انتقال این پیام را که از طریق خود کنگره امریکا و نه از طریق وزارت خارجه امریکا صورت گرفته را نیز غیرقانونی خواند.»

وی در مور انگیزه برخی از اعضای کنگره امریکا برای تحت فشار قرار دادن بانک مرکزی امریکا گفت:« تاکنون امریکا موفق شده تا دلارهای نفتی را از دسترس ایران خارج کند و به نوعی مبادلات ایران از طریق دلار را به صفر برساند. ایران نیز چون دلار ندارد به یورو رو آورده است. گروهی در امریکا هستند و به خصوص در کنگره متوجه این نکته شده اند، این لابی میخواهد همین اتفاق را برای یورو تکرار کند و یورو نیز کاملا از دسترس ایران خارج شود.»

این اقتصاددان ادامه داد:« این انتظار عجیبی است که کنگره یک کشور از یک اتحادیه اقتصادی بخواهد پولش را در معامله با کشوری استفاده نکند. وی در توضیح گفت:« دربسیاری از مواقع استفاده یورو در مواردی است که مصرف نظامی نیست و یا بحث پول شویی در آن مطرح نیست.چنین خواسته ای خود بر خلاف قوانین سازمان تجارت جهانی است.»

اما طی روزهای اخیر اخبار زیادی در رسانه ها منتشر شد مبنی بر بستن حساب دانشجویان ایرانی در آلمان و یا پیش از آن چنین اتفاقی برای ایرانیان ساکن کانادا رخ داده بود. حتی خبرهایی از بسته شدن سایت های اینترنتی متعلق به مردم ایران از سوی خدمات دهندگان امریکایی به گوش میرسد و علت بسته شدن دامین سایت ها مدیریت سایت از ایران عنوان میشود.

مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا در توضیح این تناقض گفت:« این دقیقا نشان دهنده پیروزی این جریان است. این جناح توانسته جو وحشت و واهمه را پیرامون برقراری هرگونه ارتباط مالی با ایران ایجاد کند. ایجاد جو واهمه و وحشت از این که اگر بانکی با ایران رابطه داشته باشد دادگاهی میشود و این جوی است که همین گروه توانسته به راه بیندازند. دستور العمل های اینگونه برای بستن حساب و یا عدم ارایه خدمات به شهروندان ایرانی از سوی مقامات بلند پایه صورت نمیگیرد بلکه مسوولان محلی بانک ها از هراس نیفتادن در دام تحریم ها این کار را سر خود انجام میدهند. این گروه هم دقیقا به دنبال همین است که این جو و این فشار پررنگ تر شود. »

لازم به ذکر است این طرح که احتمالا هفته آینده در کنگره ایالات متحده امریکا مطرح خواهد شد.

یکی از مقامات کنگره امریکا در این زمینه گفته است:« فشار بر بانک مرکزی اتحادیه اروپا به طور حتم گام بزرگی است که از طریق آن می توان اطمینان حاصل کرد ایران از سیستم های پرداختی تحت پوشش این بانک استفاده نمی کند.»/انتخاب