اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اعتراض خودروسازان به اعلام تورم ۶۰ درصدی برای خودروهای دارای ارزبری بالا



عتراض خودروسازان, اعلام تورم خودروها, خودروسازان

اعتراض خودروسازان به اعلام تورم ۶۰ درصدی برای خودروهای دارای ارزبری بالا

رئیس انجمن خودروسازان از اعتراض خودروسازان به فرمول قیمت‌گذاری خودروهای دارای ارز بری بالا و تعیین تورم 60 درصدی برای آن‌ها خبرداد و گفت: این فرمول برای خودروساز توجیه اقتصادی ندارد.

احمد نعمت‌بخش  در پاسخ به این سوال که آیا روز گذشته جلسه‌ای برای قیمت‌گذاری خودروهای با ارز بری بالا تشکیل شده یا خیر، گفت: شورای رقابت در این خصوص جلسه‌ای نداشته است، چراکه شرکت‌های خودروساز به این فرمول اعتراض کرده‌اند و معتقدند که توجیه اقتصادی ندارد.

وی افزود: چطور ممکن است دلار 1200 تومانی 3500 تومان شود اما میزان تورم خودروهای با ارز بری بالا 60 درصد تعیین شود.

رئیس انجمن خودروسازان گفت: در محاسبه میزان تورم خودروهای با ارز بری بالا، تاریخ مبنا هم نادرست است و نباید فروردین 91 را به عنوان مبنا انتخاب کنند، چرا که خودروساز در آن تایخ هم ضرر می‌کرده است.

وی افزود: شورای رقابت و آقای پژویان مالیاتها و هزینه‌های مالی را هم قبول نکردند که این هزینه‌ها شامل وام‌های بانکی بهره‌داری می‌شود که پرداخت شده است.

نعمت‌بخش در پاسخ به این سوال که خودروهایی که تعیین قیمت شده است، با محدودیت فروش نقدی مواجه شده اند، گفت: در حال حاضر تولید پایین آمده است و خودروسازان به تعهدات گذشته خود عمل می‌کنند.

وی افزود: از زمانی که مصوبه کارگروه حمایت از تولید درخصوص تخصیص 2 هزار میلیارد تومان به خودروسازان اجرا نشد و همچنین کش و قوسی که برای تعیین قیمت‌ها در یکسال گذشته رخ داد باعث شد تولید با افت مواجه شود.

قیمت‌گذاری خودروهایی مانند پژو 206، تندر و رانا این روزها در انتظار اعلام قیمت‌های جدید از سوی شورای رقابت است./خبرآنلاین

 

 

 


ویدیو مرتبط :
کاهش 3 دهم درصدی تورم نسبت به ماه گذشته

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شورای رقابت تورم بخشی 5 مدل خودرو را اعلام کرد/ خودروسازان: ورشکست می‌شویم



شورای رقابت تورم بخشی 5 مدل خودرو را اعلام کرد/ خودروسازان: ورشکست می‌شویم

شورای رقابت شاخص تورم بخشی صنعت خودرو در شش ماهه دوم امسال برای پنج مدل خودرو ( به روایت آمارهای بانک مرکزی) را براساس ارز آزاد و مبادله ای اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، شورای رقابت شاخص تورم بخشی صنعت خودرو در شش ماهه دوم سال 91 - براساس آمارهای بانک مرکزی- برای خودروهای پراید، تیبا، سمند، رانا و پژو 405 را براساس ارز آزاد و مبادله ای اعلام کرد.

برهمین اساس، تورم بخشی خودروها براساس دلار آزاد بدین شرح است: پراید 131 اس ایکس 37.6 درصد، تیبا با فرمان هیدرولیک و کیسه هوا 37.9 درصد، پژو 405 اس ال ایکس 41.9 درصد، سمند ال ایکس بنزینی 39.5 درصد و رانا 39 درصد.

همچنین تورم بخشی خودروها براساس دلار مبادلاتی بدین شرح است: پراید 131 اس ایکس 21.3 درصد، تیبا با فرمان هیدرولیک و کیسه هوا 20.8 درصد، پژو 405 اس ال ایکس 17.9 درصد، سمند ال ایکس بنزینی 20.8 درصد و رانا 22.9 درصد.

پیش از این، شورای رقابت تصویب کرده بود خودروسازان فعلا براساس قیمت مصوب شهریورماه به علاوه نرخ تورم بخشی، قیمت‌های خود را اعلام کنند، این در حالی است که خودروسازان این مصوبه را قابل اجرا نمی‌دانند و آن را زمینه تعطیلی و ورشکستگی کارخانه‌ها می‌دانند.

جدول تورم بخشی صنعت خودرو برای این خودروها به شرح ذیل است:

 

خودرو,قیمت خودرو در بازار

 

 

خودرو,قیمت خودرو در بازار

 

 

جمشید پژویان امروز در گفتگوی کوتاه با مهر درباره وعده شورای رقابت برای اعلام قیمت انواع خودرو در روز شنبه گفت: امروز شنبه قرار است دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو را بر روی سایت شورای رقابت منتشر کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ تورم بخشی صنعت خودروسازی مشخص شده است؟ اظهارداشت: در این دستورالعمل همه چیز مشخص شده است.

پیش از این، شورای رقابت تصویب کرده بود خودروسازان فعلا براساس قیمت مصوب شهریورماه به علاوه نرخ تورم بخشی، قیمت‌های خود را اعلام کنند، این در حالی است که خودروسازان این مصوبه را قابل اجرا نمی‌دانند و آن را زمینه تعطیلی و ورشکستگی کارخانه‌ها می‌دانند.

در همین حال، دبیر انجمن خودروسازان نیز به مهر گفت: اگر دستورالعمل شورای رقابت مبتنی بر کاهش بیشتر قیمت خودرو برای خودروسازان باشد، به هیچ وجه عمل به آن میسر نخواهد بود.

احمد نعمت‌بخش با بیان اینکه کاهش قیمت 500 هزار تا 4 میلیون تومانی خودرو هم ضرر و زیان زیادی را متوجه خودروسازان می‌کند، در عین حال گفت: خودروسازان در همراهی با دولت و نیز به منظور حمایت از مصرف کنندگان این ضرر و زیان را پذیرفتند و بیش از این امکان کاهش قیمت خودرو وجود ندارد.

دبیر انجمن خودروسازان تاکید کرد: متاسفانه اگر دستورالعمل شورای رقابت مبتنی بر کاهش بیشتر قیمت خودرو برای خودروسازان باشد، به هیچ وجه عمل به آن میسر نخواهد بود.

وی تصریح کرد: هم اکنون با سردرگمی مردم در بازار خودرو، بسیاری از خرید خودرو منصرف شده و همین امر جریان نقدینگی به سمت خودروسازان را کاهش داده است.

به گفته نعمت بخش، با توجه به اینکه خودروسازان در سال جاری به میزان بسیار اندکی توانستند از ارز مبادلاتی استفاده کنند و از سوی دیگر، گشایش ال سی نیز با 130 درصد هم‌اکنون امکان پذیر است، خودروسازان با قیمت‌های فعلی خودرو زیانده هستند و حتی برای اینکه متهم نشوند، آنالیز قیمتی خود را نیز برای اولین بار منتشر کرده اند.

وی اظهار داشت: قیمت تمام شده پراید، 16 میلیون و 300 هزار تومان است که البته این نرخ باز هم براساس ارز مبادله ای است در حالی که ارز مبادله ای به راحتی در اختیار خودروسازان قرار نمی‌گیرد.

نعمت بخش، شروط اصلی کاهش قیمت خودرو در بازار را تامین به موقع، تسهیلات مورد نیاز خودروسازان و از سوی بانکها تامین ارز مرجع و بازگشت قیمت مواد اولیه مورد نیاز خودروسازان اعلام و خاطر نشان کرد: هم اکنون هزینه های خودروسازان به شدت افزایش داشته است و چنانچه بیش از حد اصرار به کاهش قیمت خودرو صورت گیرد، به طور قطع خودروسازان ورشکست خواهند شد.

وی گفت: مردم بهتر است بیش از این منتظر قیمت خودرو نباشند و خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند، چراکه به نظر می رسد مجموعه شرایط و عوامل اجازه کاهش قیمت خودرو را بیش از این ندهد./مهر

 

قیمت انواع خودرو در بازار ایران