اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اعتراض به سوریه هم رسید



 

 

اعتراض به سوریه هم رسید

 

براساس قوانین سوریه، برگزاری هر گونه تجمع اعتراضی یا مخالفت با دولت با برخورد بسیار شدیدی روبه رو می شود. یک ماه پیش از این نیز برخی از کاربران فیس بوک، روزی را برای برگزاری اعتراضات گسترده در شهر دمشق تعیین کرده بودند اما با استقبال مردم روبه رو نشد.

پس از گذشت مدت ها از آغاز انقلاب های مردمی در کشورهای عربی، سوریه نیز با برگزاری تجمعی از معترضین روبه رو شد.

به نقل از منابع خبری، دهها نفر از مردم سوریه دیروز سه شنبه در بازار معروف "حمیدیه" شهر دمشق تجمع کرده و خواستار تغییر و آزادی شدند.

شهر بزرگ حلب در شمال سوریه نیز شاهد تجمعی از معترضین بود که شعارهایی برای اصلاحات سر می دادند.

براساس قوانین سوریه، برگزاری هر گونه تجمع اعتراضی یا مخالفت با دولت با برخورد بسیار شدیدی روبه رو می شود.

یک ماه پیش از این نیز برخی از کاربران فیس بوک، روزی را برای برگزاری اعتراضات گسترده در شهر دمشق تعیین کرده بودند اما با استقبال مردم روبه رو نشد.

بازار حمیدیه یکی از شلوغ ترین بازارهای دمشق است و برخی از تحلیلگران گفته اند معترضین به همین دلیل محل تجمع را در این بازار انتخاب کرده بودند.

شاهدان عینی نیز به خبرنگار یونایتد پرس گفته اند که شمار افرادی که در این اعتراضات شرکت کرده بودند بیش از 70 نفر نبود.

معترضین همچنین شعارهایی را برای اجرای اصلاحات و تغییر و آزادی سر می دادند.

آنها مردم سوریه را به پیوستن به تجمع اعتراضی فرامی خواندند و شعار می دادند: "کجایی ای سوری ... کجایی ای سوری"

آنها همچنین علیه بشار اسد نیز شعار دادند. یکی از شعارهای آنها این بود:" الله و سوریا و بس" (فقط خدا و سوریه ). این شعار در برابر شعارهایی است که پیش از این هواداران معمر قذافی رهبر لیبی در حمایت از وی اینگونه سر می دادند: " الله و معمر و لیبیا وبس "(فقط خدا و معمر قذافی و لیبی).

این تظاهرات کوچک اما بسیار مهم با دخالت نیروهای امنیتی روبه رو شد که سعی داشتند معترضین را که در میان شمار زیادی از خریداران در بازار حضور داشتند متفرق کنند. پس از ورود نیروهای امنیتی، معترضین متفرق شدند.

پلیس برای متفرق کردن معترضین از خشونت استفاده نکرد اما شش نفر از معترضین را بازداشت کرد.

پس از این تجمع، برخی از کاربران در سایت فیس بوک خواستار برگزاری تظاهرات دیگری پس از اقامه نماز عصر در مقابل مسجد اموی در شهر دمشق شدند اما چنین تجمعی برگزار نشد با این حال شمار زیادی از نیروهای امنیتی با لباس شخصی در کنار مسجد مستقر شدند.

تصاویر فیلم های منتشر شده در یوتیوپ از حوادث دمشق نیز نشان می دهند معترضین شعار می دهند"سلمیه سلمیه" (مسالمت آمیز است ... مسالمت آمیز است)

این شعارها کپی برداری از شعارهای قبلی معترضین در مصر بود.

یکی از مغازه داران در بازار حمیدیه نیز با انتقاد از این اقدام برخی از جوانان حاضردر این تجمع، آنها را مزدور توصیف کرد.

یکی دیگر از مغازه داران هم گفت : ما از تغییر حمایت می کنیم به شرط اینکه این تغییر در راستای چارچوب های کشورمان باشد و الگوگیری از دیگران نباشد. بسیاری از مردم سوریه، معترضین و حامیان آنها را می شناسند و این موضوع را می دانند که هدف آنها اصلاحات  و رشد کشور نیست بلکه آنها نابودی سوریه را دنبال می کنند اما ملت سوریه در مقابل آنها و شبکه های جاسوسی اسرائیلی - آمریکایی می ایستد .

تجمع مقابل سفارت سوریه در قاهره

از سوی دیگر دهها نفر از اتباع سوریه در مقابل سفارت کشورشان در قاهره نیز تجمع کردند و خواستار کناره گیری بشار اسد از قدرت شدند.

حاضران در این تجمع دست نوشته هایی را حمل می کردند که بر روی آنها نوشته شده بود " فساد مالی نه"، " زندانبان ملت باید سقوط کند" و " ای بشار اسد قبل از فرار و شرم استعفا بده"

آنها همچنین شعار می دادند: "آزادی می رسد می رسد ... از (میدان) تحریر تا بازار حمیدیه" و "الشعب یرید اسقاط النظام" (ملت خواهان سرنگونی حکومت است).

تجمع کنندگان همچنین خواستار آزادی زندانیان سیاسی در سوریه و لغو حالت فوق العاده امنیتی در این کشور شدند که از 45 سال پیش تاکنون در سوریه اجرا می شود.

معترضین همچنین به صورت محدود با تعدادی از کارکنان سفارت سوریه نیز درگیر شدند. این کارمندان از داخل ساختمان سفارت شروع به شعار دادن در پاسخ به مخالفین ومعترضین می کردند.

معترضین نیز کارکنان سفارت را با استفاده بطری های آب معدنی و سنگ مورد هدف قرار می دادند تا اینکه پلیس وارد عمل شد و از معترضین خواست تا متفرق شوند.

در این تجمع تعدادی از فعالان سیاسی اجتماعی مصری نیز حضور داشتند.

پیش از این برخی از کاربران در سایت فیس بوک صفحه ای با عنوان" انقلاب سوریه علیه بشار اسد 2011 " را ایجاد کرده بودند که توانسته بود تا ظهر روز سه شنبه 40 هزار تایید کننده داشته باشد.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه از سال 2000 تاکنون در راس قدرت این کشور است. قبل از او، پدرش حافظ اسد پس از کودتای نظامی در سال 1971 تا مرگ در سال 2000 قدرت را در اختیار داشت.

این کشور از لحاظ آزادی های سیاسی به شدت بسته و غیردموکراتیک و قدرت به صورت عمده در اختیار حزب بعث حاکم و شخص رئیس جمهور است.

وضعیت حقوق بشر سوریه نیز بارها از سوی سازمان های بین المللی مورد انتقاد قرار گرفته است...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
کاروان آوارگان سوریه به کردستان رسید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نخست وزیر سوریه در اعتراض به سخنان مرسی سالن اجلاس را ترک کرد/فارس: برای مصاحبه بود



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

نخست وزیر سوریه در اعتراض به سخنان مرسی سالن اجلاس را ترک کرد/فارس: برای مصاحبه بود

سوریه از حدود یک و نیم سال قبل ، درگیر بحران داخلی است. روز گذشته بشار اسد ، با متهم کردن قدرت های خارجی از جمله ترکیه به تجهیز تروریست ها به سلاح ، آنان را مسوول خونریزی های این کشور دانست.نخست وزیر سوریه در اعتراض به سخنان مرسی درباره این کشور، سالن اجلاس سران جنبش عدم تعهد را ترک کرد.

به گزارش عصرایران، خبرنگار الجزیره از تهران خبر داد: همزمان با سخنرانی محمد مرسی رئیس جمهور مصر درباره سوریه، هیئت دیپلماتیک سوریه به ریاست نخست وزیر این کشور، در اعتراض به سخنان مرسی، سالن اجلاس را ترک کرد.

مرسی در سخنرانی خود در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران، حکومت سوریه را ظالم توصیف کرد و گفت حکومت سوریه مشروعیت خود را از دست داده است و مصر با ملت سوریه اعلام همبستگی می کند.

مرسی همچنین خواستار وحدت و یکپارچگی مخالفان حکومت سوریه شد.

سوریه از حدود یک و نیم سال قبل ، درگیر بحران داخلی است. روز گذشته بشار اسد ، با متهم کردن قدرت های خارجی از جمله ترکیه به تجهیز تروریست ها به سلاح ، آنان را مسوول خونریزی های این کشور دانست.مصر از مخالفان اسد حمایت می کند.

دقایقی بعد از انتشار خبر فوق ، "فارس" به نقل از شبکه المیادین با تکذیب خروج هیات سوری از سالن نوشت: ولید المعلم برای انجام یک مصاحبه از سالن خارج شد و سپس بازگشت./عصرایران