اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اظهارنظر بازیگر پیشکسوت درباره «پدرخوانده»


عبدالرضا اکبری با بیان این‌که کتاب در روزگار ما به کالایی گران و دور از دسترس تبدیل شده، درباره نقش مطالعه کتاب در زندگی شخصی‌اش گفت: تاثیر مطالعه یک کتاب می تواند از دیدن یک فیلم بیشتر باشد.

خبرگزاری ایبنا: عبدالرضا اکبری با بیان این‌که کتاب در روزگار ما به کالایی گران و دور از دسترس تبدیل شده، درباره نقش مطالعه کتاب در زندگی شخصی‌اش گفت: تاثیر مطالعه یک کتاب می تواند از دیدن یک فیلم بیشتر باشد.

اکبری که در ایام ماه مبارک رمضان در سریال «فاخته» به ایفای نقش پرداخته است در گفت و گویی درباره علت دور شدن مردم از مطالعه کتاب عنوان کرد: متاسفانه کتاب در وضعیت اقتصادی جامعه امروز ما به کالایی گران و دور از دسترس تبدیل شده است اما به نظر من مهم تر از گرانی کتاب، نبودن فرهنگ مطالعه در میان مردم کشور ماست، اگر این فرهنگ در بین مردم جا بیفتد قطعا می شود برای گرانی کتاب هم فکری کرد.

اکبری در پاسخ به این سوال که «چگونه باید فرهنگ کتاب خواندن را در میان مردم به وجود آورد»؟ گفت: به نظرم باید مسئولان موقعیتی را مهیا کنند که کتاب به صورت ارزان تر یا حتی رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد. برای رسیدن به این منظور هم اشکال مختلفی می تواند وجود داشته باشد. برای مثال گسترش مسابقات کتابخوانی و درنظر گرفتن جوایزی برای این مسابقات یکی از راه هایی است که می تواند مردم را به کتاب خواندن تشویق کند.

رمان «پدرخوانده» از فیلم آن بهتر بود

این بازیگر سینما و تلویزیون در پاسخ به این سوال که «شما چقدر از وقت خود را به مطالعه کتاب اختصاص می دهید»؟ پاسخ داد:‌من به دلیل کارم خواسته و ناخواسته مجبور به مطالعه هستم. خواندن فیلمنامه های مختلف جزئی از برنامه روزانه من است همچنین سعی می کنم حتما مطالعات متفرقه ای نیز در طول هفته داشته باشم.

این بازیگر که این روزها در سریال تاریخی «معمای شاه» هم در حال نقش آفرینی است، در پاسخ به این سوال که «آیا برای نزدیک شدن به نقش هایی که ایفای آن را برعهده می گیرید، مطالعه هم می کنید»؟ گفت: «بله، بیشتر اوقات بازی در یک فیلم برای ما بازیگرها بهانه ای می شود تا به کتاب مراجعه کنیم. خصوصا در فیلم های تاریخی که حساسیت زیادی روی آنها وجود دارد. برای مثال من در سریال «معمای شاه» به واسطه اینکه ایفاگر نقش سرلشگر زاهدی (از چهره های شاخص کودتای 28 مرداد) بودم، خود را ملزم کردم که کتاب های مربوط به سال های 32 را مطالعه کنم و همچنین درباره این شخصیت تحقیقاتی داشته باشم و به نوعی تاریخ آن دوره را ورق بزنم.

اکبری درباره آخرین کتابی‌ که خوانده است توضیح داد: «پدرخوانده» آخرین کتابی است که آن را مطالعه کردم. با وجود آ‌نکه «پدرخوانده» نامی آشنا در تاریخ سینمای جهان است اما عجیب است که خواندن این کتاب خیلی بیشتر از دیدن فیلم هایی که بر اساس این رمان ساخته شده به دلم نشست و با خواندن این کتاب متوجه شدم یک کتاب تا چه اندازه می تواند تاثیر فوق العاده ای بر مخاطب بگذارد؛ تاثیری که شاید به مراتب از دیدن یک فیلم و سریال می تواند بیشتر باشد.

کتاب های آل احمد و فصیح را پیشنهاد می کنم

او  در پاسخ به این سوال که «آیا تا به حال اسیر زرق و برق کتاب هایی با جلد زیبا اما با محتوای سطحی شده اید»؟ گفت: بله این اتفاق افتاده است. کتاب هایی در بازار کتاب وجود دارند که متاسفانه جلدی زیبا و نامی تاثیرگذار دارند اما با مطالعه آنها تازه متوجه می شویم که از محتوای مناسبی برخوردار نیستند. به نظرم باید سه عامل کیفیت محتوا، کیفیت طرح جلد زیبا و نام مناسب در کنار هم باشند تا مخاطبان بتوانند از خواندن یک کتاب لذت ببرند.

اکبری درباره تاثیر قیمت بالای کتاب بر مطالعه خود گفت:‌ قیمت بالای کتاب قطعا مرا نیز اذیت کرده است، به هرحال این گران بودن کتاب موجب این می شود که از کنار کتاب هایی که علاقه‌مند به مطالعه آن هستیم بگذریم و این اصلا اتفاق خوبی نیست.

وی درخصوص علاقه خود به کتاب های الکترونیک هم عنوان کرد:‌ به هیچ وجه با کتاب های الکترونیک هماهنگ نیستم و تا به حال نیز این نوع از کتاب ها را نخواندم.البته نمی گویم که این کتاب ها خوب نیستند اما من نمی توانم با آنها ارتباط برقرار کنم.

وی درباره نحوه انتخاب کتاب نیز گفت: معمولا بر اساس نام نویسنده کتاب را انتخاب می کنم. گاهی هم خلاصه ای که از کتاب در رسانه ها درج شده را می خوانم و بر این اساس کتاب ها را انتخاب می کنم، گاهی هم به کتابفروشی ها سر می‌زنم و از تازه های نشر با خبر می شوم و آثار مورد علاقه ام را خریداری می کنم.

اکبری به معرفی برخی کتاب های مناسب برای  خوانندن پرداخت و عنوان کرد: مطالعه آثار سیمین دانشور، جلال آل احمد و اسماعیل فصیح را پیشنهاد می کنم.


ویدیو مرتبط :
اظهارنظر جالب بازیگر مهران مدیری درباره بهرام رادان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازیگر، کارگردان و نویسنده پیشکسوت همچنان در بستر بیماری



 

 

 

محمود استاد محمد عکس محمود استاد محمد

 

 

محمود استاد محمد، نمایشنامه نویس، کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر ایران، همچنان در بیمارستان بستری است.

 

به گزارش خبرآنلاین، اتاق 321 بیمارستان جم ، در چند روز گذشته، عصرها میزبان تعداد زیادی از چهره های هنری و فرهنگی کشور بوده است که به عیادت محمود استاد محمد آمده اند.

اگر چه قرار بود استاد محمد، روز جمعه از بیمارستان مرخص شود، اما به گفته دختر این هنرمند، پزشکان ترجیح داده اند با ادامه بستری کردن او، مداوا را تکمیل کنند.

این هنرمند که با نگارش و کارگردانی نمایشنامه هایی چون «آسید کاظم»، «شب بیست و یکم»،«سیرى محتوم»، «چهل پله تا مرگ» «عکس خانوادگی»، «تهرن»، «سرای شکنج و رنج»،«دیوان تئاترال»، «کافه مک آدم » و... در طول 40 سال گذشته پای ثابت هنرهای نمایشی کشور بوده، این روزها به دلیل بیماری دور از صحنه تئاتر قرار دارد .

مانا استاد محمد می گوید: «در دو روز گذشته، با این که حال عمومی پدرم بهتر شده است، اما پزشکان می گویند که لازم است او در بیمارستان بماند.»

وی با اشاره به این که خانواده او در تامین هزینه های درمان و بیمارستان مشکلی ندارند، می افزاید: «در حال حاضر هر روز بیش از 250 هزار تومان برای خرید دارو هزینه می کنیم که خرج بیمارستان را هم باید بر آن افزود.»

محمود استاد محمد، در سال 1329 در محله دروازه دولاب تهران به دنیا آمد و با بازی در نمایش «شهر قصه » پا بر صحنه تئاتر گذاشت. او در 40 سال گذشته با نویسندگی و کارگردانی ده ها نمایشنامه و بازی در آن ها، کارنامه ای پر و پیمان را به نمایش گذاشته است که امید می رود با بهبودی کامل و مرخص شدن از بیمارستان، آن را پر بارتر سازد..../خبرآنلاین