اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اظهارات یک عضو شورا درباره مرگ پاشایی


عضو شورای شهر تهران با اشاره به فوت مرتضی پاشایی خواننده پاپ کشورمان، گفت: از اصحاب رسانه می خواهیم تا نسبت به مبارزه این هنرمند با سرطان ظرف یک سال گذشته اطلاع رسانی کنند.

خبرگزاری مهر: عضو شورای شهر تهران با اشاره به فوت مرتضی پاشایی خواننده پاپ کشورمان، گفت: از اصحاب رسانه می خواهیم تا نسبت به مبارزه این هنرمند با سرطان ظرف یک سال گذشته اطلاع رسانی کنند.

حبیب کاشانی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته کسانی بودند که در کنار این هنرمند بوده و در جریان سیر بیماری و مبارزه وی با سرطان قرار داشته اند، گفت: در حالی که پزشکان در آخرین زمان زندگی بیمار از او می خواهند که هر کاری را که دوست دارد انجام بدهد، مرتضی پاشایی خوشحالی خود را در آخرین لحظات زندگی خود در خواندن برای مردم می دید و نباید این مبارزه ها درجریان فوت وی و طرح برخی شایعه ها گم شود.

وی افزود: در روزهای گذشته شنیده ام که کشتی گیر قهرمان آسیا در زندان در اثر ناامیدی خودکشی کرده است. این در حالی است که مرتضی پاشایی در اوج بیماری هم دست از تلاش برنداشت و امیدوارم اصحالب رسانه این موضوعات را مطرح کنند.

شورا در خصوص دسترسی آزاد به اطلاعات تکالیفی دارد


علی صابری عضو کمیسیون نظارت حقوقی شورای شهر از تصویب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در مجلس شورای اسلامی پس از 20 سال خبر داد و گفت: شهرداری و شورای شهر در 16 گروه کاری تدوین شده در این قانون تکالیفی را بر عهده دارند که از هیات رییسه می خواهیم با تشکیل یک تیم کارشناس این تکالیف شناسایی و بررسی شود.


ویدیو مرتبط :
اظهارات موافقان و مخالفان شهردار رشت در صحن علنی شورا!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محسنی‌اژه‌ای: مرگ «هدی‌صابر» و«هاله سحابی»مقصری نداشت/اظهارات نماینده درباره سپاه قابل پیگیری است اگر...



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

مشروح سی‌امین‌ نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه

محسنی‌اژه‌ای: مرگ «هدی‌صابر» و«هاله سحابی»مقصری نداشت/ ورود دادستانی به موضوع «شاهین‌نجفی»

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری روز دوشنبه خود با اصحاب رسانه از كشف اسناد جدیدی درپرونده فساد بزرگ مالی و دستگیری یك وكیل در این پرونده خبر داد. او هم‌چنین صدور حكم برای رییس جمعیت هلال‌ احمر و مدیران سابق مناطق آزاد ارس و اروند را تایید كرد. محسنی‌اژه‌ای درباره آخرین وضعیت پرونده درگذشت هدی‌صابر و هاله سحابی نیز تاكید كرد كه بر اساس تحقیقات انجام شده كسی در این مورد مقصر نیست.

 

برای رییس جمعیت هلال‌ احمر حكم صادر شده است

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی در رابطه با محكومیت رییس جمعیت هلال‌ احمر گفت: حكمی صادر شده لكن این حكم هنوز قطعی نیست و چون قطعی نشده از بیان جزییات آن معذورم زیرا این حكم قابل اعتراض است.

 

اظهارات نماینده درباره سپاه قابل پیگیری است اگر...

خبرنگاری به اظهارات یكی از نمایندگان در صحن علنی مجلس كه طی آن اتهاماتی به رییس‌جمهور وارد كرده و همچنین سپاه را متهم به دخالت در انتخابات كرده است اشاره كرد و از اقدام دادستانی در این زمینه پرسید كه محسنی اژه‌ای پاسخ داد: متاسفانه موفق نشدم خودم مطلب را ببینم البته امروز بعضی از تیترهای روزنامه‌ها را دیدم. اگر چنانچه فراتر از قانون صحبتی شده باشد مدعی‌العموم می‌تواند ورود پیدا كند.

 

توضیح دادستان كل درباره حكم شهردار سابق و آقای «ر»

خبرنگاری به اظهارات نماینده دادستان تهران در دادگاه فساد بزرگ مالی اشاره كرد و گفت آیا این صحبت "كه احكامی كه علیه شهردار سابق تهران و آقای «ر» صادر شده احكام درستی نبوده و یا به درستی اجرا نشده‌اند "، درست است یا خیر؟ كه محسنی اژه‌ای گفت:‌ وقتی ما می‌گوییم یك حكم به درستی صادر و یا اجرا می‌شود باید دید ملاك‌مان چیست؟ اگر ملاك‌مان قانون باشد باید این تعبیر را طور دیگری به كار ببریم و بگوییم این حكم یا هر حكم دیگری كه صادر می‌شود مطابق با قانون است یا خیر؟

وی ادامه داد: اگر حكمی قابلیت اجرا پیدا كرد و اجرا شد دیگر معنا ندارد كه بگوییم درست اجرا شده است لذا سوال باید این طور مطرح شود كه آیا احكام بازدارنده هستند یا خیر؟

سخنگوی قوه قضاییه اظهار كرد: اینكه حكم باید متناسب با جرم باشد طبق قانون است اما اینكه ما توقع داشته باشیم هر حكمی چنان باشد كه هیج مجرمی دیگر مرتكب جرم نشود درست نیست زیرا چنانچه كه می‌بینید مجازات برخی جرایم اعدام است ولی باز هم ممكن است افرادی این جرایم را مرتكب شوند پس این گونه نیست كه هر حكمی صد در صد بتواند بازدارندگی داشته باشد و اگر قاتلی اعدام شد و یك نفر دیگر هم مرتكب قتل شد نمی‌توان گفت حكم قبلی درست اجرا نشده است. این مساله در خصوص باندهای قاچاق مواد مخدر به همین شكل است.

محسنی اژه‌ای افزود: درباره این پرونده بارها عرض كردم كه نهایت تلاش در دستگاه قضایی در حال انجام است و طبق قانون و عدالت افراد تحت تعقیب قرار می گیرند و هركدام كه جرم‌شان احراز شد مطمئن باشید كه بدون اغماض حكم‌شان صادر و اجرا خواهد شد نباید این نگرانی وجود داشته باشد كه خدایی ناكرده ضعیف‌كشی شود این بدین معنا نیست كه هر كسی در مظان اتهام قرار می‌گیرد حتما اتهامش ثابت شود.

 

پرونده فساد مالی دارای ابعاد وسیعی است

وی ادامه داد: پرونده فساد بزرگ مالی واقعا دارای ابعاد وسیعی است و زمان می‌برد. ممكن است این زمان بردن ایجاد سوال كند كه آیا قرار است درست رسیدگی نشود. در حالی كه چنین نیست.

وی تصریح كرد: در همین هشت روز اخیر باز هم اسناد جدیدی در این پرونده كشف شده است، یكی از كسانی كه قبلا وكیل بوده، در این پرونده بازداشت شده است. بعد از مدتی كه خودش بازداشت بود اظهاراتی داشته است. این فرد از مخفی بودن یك هارد خبر داده است كه صدها سند در آن موجود است. لذا همه اینها باید تخلیه شود ولی آنچه كه مسلم است این است كه برای این گروه مهم بوده است كه مجموعه ای از اسناد خود را در آن مخفی كرده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: هم‌چنین اسناد دیگری كشف شده است كه حتی یكی از روزنامه‌ها نوشته بود كه این اسناد در یك كوله پشتی مخفی شده است. مثلا در برخی موارد بابت اقدام غیرقانونی برخی افراد سهام به نام آنها شده است. لذا به طور شبانه‌روزی دارد تلاش می‌شود تا به ابعاد وسیع این پرونده رسیدگی شود.

 

صدور حكم برای مدیران سابق اروند و ارس

سخنگوی قوه قضاییه در مورد صدور حكم محكومیت مدیران مناطق آزاد ارس و اروند به حبس و انفصال دایم از خدمت گفت:‌ اصل اینكه حكم صادر شده درست است. حكم قابل اعتراض است بنابراین از بیان جزییات آن معذورم.

 

بازداشت مدیركل سابق حراست بانك مركزی

سخنگوی دستگاه قضایی در ادامه هم‌چنین از بازداشت مدیركل سابق حراست بانك مركزی در رابطه با پرونده فساد بزرگ مالی خبر داد.

محسنی اژه‌ای در این زمینه ادامه داد: فعلا باید به اتهامات این متهم رسیدگی شود.

وی در مورد بركناری مدیر جدید حراست بانك مركزی نیز اظهار كرد: نمی‌دانم مدیر جدید بركنار شده یا استعفا داده است، اما این امر مربوط به پرونده فساد مالی نیست.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه آیا مدیرعامل بانك ملی علیه بانك صادرات شكایت كرده یا خیر و اینكه آیا این مطلب صحت دارد؟ پاسخ داد: طبق قانون مسئول یك مجموعه‌ای كه جرمی در آن واقع شده است موظف است این جرم را اعلام و به مراجع ذی‌صلاح اطلاع دهد و آن را پیگیری كند، در بانك ملی این اتفاق افتاد و شكایتی تا مدت‌ها علیه این جریان یا گروهی انجام نشده بود. همچنین یك دادخواستی علیه گروه آریا و علیه بانك صادرات داده شده بود.

 

وی ادامه داد: درخصوص اینكه در خود بانك ملی و اینكه مسئولان بعدی یعنی بعد از فرار مدیرعامل قبلی، افراد جدیدی كه آمده‌اند آیا بازرسی شده است یا نه؟ مباحثی بود كه از ناحیه دادسرا از خود مسئولان خواسته شد كه آیا شما خودتان به عنوان مسئول بانك این اتفاقاتی كه افتاده كه نزدیك به دو هزار میلیارد و تقریبا دو سوم از كل LCها كه بر خلاف مقررات و قانون تنزیل شده بود قبول دارید و كسی را متخلف می‌دانید. در اینجا دو پاسخ از سوی مدیرعامل بانك ملی اعلام شده و وی در آن نامه بیان كرده كه از نظر ما بخشی از افراد تخلف اداری كردند و برای ما جرمی ثابت نشده و آنهایی كه تخلف اداری داشتند طبعا پرونده‌هایشان به دادگاه تخلفات اداری فرستاده می‌شود.

 

بانك‌ها و دولت‌ها فساد اخیر را آسیب‌شناسی كنند

محسنی‌اژه‌ای بیان كرد: در این جریان كه اتفاق افتاده، اگر همه نخواهند با این فساد، برخورد صحیح و ریشه‌ای صورت بگیرد ممكن است بازدارنده باشد و اگر چنانچه كسی نخواهد به طور جدی آسیب‌شناسی كند كه چرا در دستگاه‌هایشان چنین اتفاقی افتاده، ممكن است این اتفاقات دوباره تكرار شود؛ بنابراین بخشی از اینها به سایر دستگاه‌ها از جمله بانك‌ها و دولت‌ها برمی‌گردد كه باید آسیب‌شناسی كنند و جلوی آن را بگیرند.

 

محسنی اژه‌ای اظهار كرد: مدیرعامل بانك ملی فعلی در هر دو نامه تصریح كردند كه در تنزیل این مبالغ تخلفات اداری صورت گرفته، اینجا سوال می‌شود كه آیا شما تنزیل را قبول دارید یا خیر؟ زیرا اوایل كه از آنها سوال می‌شد تنزیل كرده‌اید یا نه، پاسخ می‌دادند ما تنزیل نكرده‌ایم بلكه خرید دین انجام داده‌ایم اما در این دو نامه اخیر بیان كرده‌اند كه ما تنزیل كرده‌ایم و تخلفات اداری رخ داده، اگر ما به این ماجرا از این بعد نگاه كنیم، نه مدیرعامل قبلی و نه سایر كارمندان هیچ جرمی مرتكب نشده‌‌اند تنها در جهت انجام تنزیل یكسری تخلفات اداری صورت گرفته، آیا در آینده می‌توان از اینها جلوگیری كرد یا اینكه می‌توان گفت كه دیگر تكرار نخواهد شد.

 

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: این سوال مطرح می‌شود كه آیا یك شعبه بانك ملی در كیش حق داشته است بیش از دو هزار میلیارد تومان تنزیل كند؟ ما باید وقت و عنایت بیشتری را در چارچوب مقررات و قوانین در این راستا داشته باشیم؟

 

دادستان به موضوع شاهین نجفی ورود می‌كند

وی درپاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اقدام اخیر «شاهین نجفی» و جسارت به ائمه، اظهاركرد: توهین به مقدسات به خصوص ائمه اطهار به طور طبیعی چه در فضای مجازی و چه غیرمجازی رسیدگی می‌شود و دادستان به عنوان مدعی‌العموم در این رابطه اقدام می‌كند. همچنین تا الان پرونده‌هایی در این رابطه تشكیل شده است كه بعضی از این پرونده‌ها منجر به صدور حكم شده است كه بعضی از این حكم‌ها سنگین بوده و قطعیت هم پیدا كرده و در مجاری خاص خودش است.

 

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: در مورد این فرد خاص كه اشاره شد، طبیعتا امروزه باید تاسف خورد كه امام مظلومی مثل امام هادی (ع) توسط فردی با این مشخصات مورد اهانت قرار می‌گیرد و به طور طبیعی مدعی‌العموم نسبت به این موضوع اقدام خواهد كرد و در رابطه با حكمش نیز دادگاه طبق قانون نظر می‌دهد.

برنامه دستگاه قضایی برای تحقق شعار امسال

سخنگوی قوه قضاییه درپاسخ به سوال خبرنگار دیگری در رابطه با اینكه با توجه به نامگذاری امسال كه سال تولید ملی است، برای جلوگیری از ورود اجناس خارجی برنامه‌ای دارید یا خیر؟ پاسخ داد: به طور حتم ورود كالاهای خارجی به تولید داخلی لطمه می‌زند و ما همیشه باید از ورود كالای قاچاق جلوگیر كنیم. لكن در رابطه با قاچاق كالا عمده مسئولیت‌ها با سازمان تعزیرات و دولت است و اگر تعزیرات و دولت در این راستا كمك بخواهند، دستگاه قضایی ورود خواهد كرد.

 

كیفرخواستی برای مدیرعامل بانك صادرات صادر نشده است

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینكه آیا برای مدیرعامل بانك صادرات كیفرخواست صادر شده یا خیر؟ و اتهام وی چیست، ‌پاسخ داد: در این پرونده‌ بارها گفته شده از كسانی كه به عنون متهم تحقیق شده بیش از 100 نفر هستند. یك مرتبه برای 32 نفر كیفرخواست صادر شد و اكنون برای 10 تا 12 نفر دیگر نیز مجددا كیفرخواست صادر شده و مابقی آنها نیز در مواردی كه در دادسرا ثابت شود، قطعا پرونده به دادگاه می‌رود اما در خصوص این شخص هنوز كیفرخواست صادر نشده است.

 

لازم باشد علیه وزیر سابق اقدام می‌شود

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینكه با توجه به اظهارات معاون وزیر صنایع كه روز گذشته به اتهاماتش رسیدگی شد، آیا پای وزیر سابق صنایع به دادگاه باز می‌شود یا خیر؟ پاسخ داد: وی در مقطع زمانی كه بازداشت شد به عنوان مسئول ایمیدرو بود. فردی كه مطالبی را بیان می‌كند آن مطالب بررسی می‌شود و اینكه چه نتیجه‌‌ای به دست می‌آید مهم است و اینكه آیا صحبت‌های این شخص صحت دارد یا خیر،‌ باید بررسی شود و اگر لازم باشد اقدامات صورت گیرد.

 

پورمحمدی آزاد است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینكه آیا برای آقای پورمحمدی قائم مقام بانك مركزی كیفرخواست صادر شده یا خیر؟ پاسخ داد: برای وی كیفرخواست صادر نشده و ایشان با قرار وثیقه آزاد هستند.

 

تایید لغو مجوز بانك‌های تات و آرین

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره علت لغو مجوز بانك تات و آرین چه بوده و آیا اینكه مدیرعامل بانك تات یكسری پرونده در قوه قضاییه دارد كه از جمله آنها زمین‌خواری مربوط به امامزاده زید است، پاسخ داد: لغو مجوز این دو بانك صحت دارد. در مقامی نیستم كه جزییات موضوع را بیان كنم و باید از بانك مركزی سوال شود اما شكل كار را بگویم كه در قانون بانك مركزی در اختیاراتی كه به شورای پول و اعتبار داده است بانك مركزی موظف است بر كلیه بانك‌ها نظارت داشته باشد و سیستم نظارتی‌شان در مورد این دو بانك گزارش‌هایی تهیه شده و این گزارش‌ در آن هیاتی كه هستند در قانون پیش‌بینی شده و آن هیات دادستان مربوط به خود را دارد و اگر برای دادستان تخلفات احراز شده باشد گزارش‌هایی را به هیات ارائه می‌دهد و اگر آن هیات تخلفات را طبق قانون گزارش داد به تناسب نوع تخلفی كه اتفاق افتاده، مجازات‌هایی برای هر نوع تخلفی پیش‌بینی می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: از آنجا كه اگر نوع تخلفات سنگین باشد لغو مجوز می‌شود و در این مسیر هم اقداماتی صورت می‌گیرد و اگر حكمی صادر شد می‌توانند اعتراض كند و اعتراض‌شان در شورای پول و اعتبارات رسیدگی می‌شود. این شورا ممكن است این اعتراضات را بپذیرد یا نپذیرد. اكنون نیز در رابطه با این حكم اعتراضاتی صورت گرفته و شورای پول و اعتبار حكم را تایید كرده و در حال حاضر در مقام اجرایی كردن لغو مجوز هستند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد زمان برگزاری دادگاه پرونده شكایت از رویترز گفت: شكاتی علیه رویترز شكایت كرده‌اند و مسئول نمایندگی رویترز احضار شده است. اقدامات قضایی در این زمینه انجام شده اما هنوز پرونده تكمیل نشده و به دادگاه نرفته است.

 

نتیجه شكایت دولت از مجلس

محسنی‌‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی در مورد نتیجه شكایت مجلس از دولت نیز گفت: همان‌طور كه قبلا گفته شد، این پرونده‌ها در جریان رسیدگی است و هنوز منتج به صدور حكم نهایی نشده است.

 

توضیح دادستان كل درباره پرونده بیمه ایران

خبرنگاری در رابطه با دادگاه بیمه و اینكه آیا به تعداد متهمان این دادگاه افزوده می‌شود یا خیر سوال كرد كه محسنی اژه‌ای گفت: دادگاه در همین مقداری كه كیفرخواست صادر شده شروع به رسیدگی كرده و فعلا تعداد متهمان همین‌ است. فعلا برای افراد دیگری كیفرخواست صادر نشده است.

در ادامه‌ی نشست خبری روز دوشنبه سخنگوی قوه قضاییه با خبرنگاران، خبرنگاری به اظهارات یكی از متهمان پرونده‌ دادگاه بیمه اشاره كرد و گفت: بر اساس صحبت‌های این فرد، كارهای صورت گرفته با اطلاع یكی از مسوولان اجرایی بوده است، لذا با توجه به این امر آیا كیفرخواستی برای این فرد صادر شده است یا خیر؟ كه محسنی‌اژه‌ای نیز با رد این اظهارات گفت: برای فردی كه در مورد او سوال شد كیفرخواستی صادر نشده است.

 

بازداشت همدستان قاتل علیمحمدی

وی هم‌چنین در مورد اظهارات وزیر اطلاعات مبنی بر دستگیری تعدادی از همدستان قاتل شهید علیمحمدی گفت: تعدادی در این خصوص دستگیر شده و در بازداشت به‌سر می‌برند كه پرونده‌شان در حال رسیدگی است.

 

اقدام گوگل تعقیب می‌شود

خبرنگاری به اقدام گوگل در زمینه حذف نام خلیج فارس اشاره كرد و در مورد اقدام دادستانی در این مورد سوال كرد كه محسنی‌اژه‌ای گفت: مقامات وزارت خارجه در این زمینه اقدام و اعلام كرده‌اند كه مساله تعقیب می‌شود.

 

توضیح سخنگو درباره پرونده 100 میلیون یورویی

خبرنگاری از آخرین وضعیت پرونده فساد 100 میلیون یورویی سوال كرد كه محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: هنوز در این پرونده حكمی صادر نشده است.

خبرنگار دیگری گفت: این پرونده جدید است؟ محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: خیر، این پرونده جدید نیست.

 

مرگ «هدی‌صابر» و هاله سحابی مقصر نداشت

وی هم‌چنین در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت پرونده‌های مرگ هاله سحابی و رضا هدی‌صابر نیز گفت: در این پرونده‌ها نتیجه‌گیری شد و آخرین نظریات پزشكی قانونی هم اعلام شد كه طبق آن كسی در این خصوص مقصر نیست.

همان خبرنگار پرسید: این مساله در همان دو مورد است؟ محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: هدی صابر را می‌دانم ولی دیگری را الان اطلاع ندارم.

 

توضیح سخنگو درباره باند زمین‌خواری شمال كشور

خبرنگاری در مورد دستگیری سركرده باند جعل و زمین‌خواری در شمال كشور كه گفته می‌شود یك وكیل دادگستری است سوال كرد كه محسنی‌اژه‌ای در پاسخ گفت: اینكه سركرده باند باشد یا خیر، من اطلاعی ندارم ولی گروهی كه متاسفانه هم جعل اسناد داشته و هم در تصرف بعضی از زمین‌ها دخالت داشته‌اند، در استان مازندران دستگیر شده‌اند و پرونده‌شان در مرحله دادسرا در حال رسیدگی است. یك نفر هم در این رابطه دستگیر شده كه وكیل دادگستری است اما اینكه آیا او رییس باند است یا خیر، اطلاعی ندارم.

 

بازداشت دو وكیل در پرونده فساد مالی

خبرنگاری در مورد تعداد وكلای بازداشت شده در پرونده فساد مالی سوال كرد كه محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: دو وكیل در رابطه با پرونده فساد مالی دستگیر و بازداشت شده‌اند.

سخنگوی دستگاه قضایی در مورد وضعیت پرونده باند اسلحه و قاچاق نیز گفت: این پرونده هنوز به دادگاه نرفته است./ایسنا