اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اظهارات مشاور دیپلماتیک اولاند درباره توافق هسته‌ای ایران جنجال‌برانگیز شد



 

اخبار,اخبارسیاست خارجی,  توافق هسته ای ایران

پایگاه اینترنتی هفته‌نامه نوول ابسرواتور نوشت اظهارات مشاور دیپلماتیک اولاند درباره جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران جنجال برانگیز شده است.

به نوشته این هفته‌نامه فرانسوی‌زبان؛ در حالیکه بحث برسر برنامه هسته‌ای ایران در کنگره آمریکا میان طرفداران توافق امضاء شده در چهاردهم ژوئیه در ژنو و تندروهای مخالف آن به اوج خود رسیده است، ژاک اودیبر ( Jacques Audibert) مشاور دیپلماتیک فرانسوا اولاند - کاملاً به شکلی ناخواسته- به یکی از بازیگران این رویارویی تبدیل شد.

در واقع این، پایگاه اینترنتی خبرگزاری بلومبرگ و به طور دقیقتر انتشار مطلبی تحت عنوان « اظهارات مسئول عالیرتبه فرانسه درباره توافق با ایران خلاف چیزی است که کری می گوید» بود که او را در بطن جنجال قرار داد. جاش روژین، خبرنگار این روزنامه در این مطلب- به شیوه خودش- ملاقات میان چندین نماینده مجلس آمریکا و ژاک اودیبر را در الیزه یک هفته پس از امضای توافقنامه مشهور میان ایران و شش کشور بزرگ جهان نقل می‌کند.

جاش روژین روایت نماینده دموکرات، لورتا سانچز (Loretta Sanchez) را بازتاب می‌دهد که در سالن ملاقات حضور داشته است. اینکه این خبرنگار سخنان یک نماینده دموکرات را بازتاب داده است، اصلاً تصادفی نیست چونکه تقریباً همه جمهوری‌خواهان از هم‌اکنون اعلام کرده‌اند به توافقنامه رای منفی می‌دهند و هرگونه لابی پارلمانی در روزهای اخیر بر روی نمایندگان چپ متمرکز می‌شود.


لورتا سانچز، ظاهراً مشاور دیپلماتیک فرانسوا اولاند، که تا زمان انتصابش در ژوئیه گذشته در کاخ الیزه یکی از اصلی‌ترین مذاکره‌کنندگان فرانسوی بر سر برنامه هسته ای ایران بود، گفته است « اگر کنگره به توافق رای منفی دهد، به مدت یک یا دو سال کمی هرج و مرج وجود خواهد داشت، اما در نهایت هیچ چیز تغییر نخواهد کرد و ایران بر سر میز مذاکرات بازخواهد گشت، و این به نفع ما خواهد بود.» لورتا سانچز اضافه می‌کند : ژاک اودیبر «بر این باور بود اگر کنگره رای منفی دهد، خواهیم توانست توافق بهتری بدست آوریم.»

این قضیه در مطبوعات محافظه‌کار آمریکا که مخالف توافق با ایران هستند، جنجال زیادی به پا کرده است. اوضاع در اسرائیل و در شبکه‌های اجتماعی نزدیک به لیکود نیز همینگونه است. این تندروها خوشحالند و می‌گویند حتی یک فرانسوی، یعنی مشاور رئیس جمهور، نیز مثل ما فکر می‌کند. یعنی اگر کنگره آمریکا «توافق با ایران» را رد کند، نه تنها دنیا به آخر نمی‌رسد، بلکه می‌توان توافقی بهتر از ایرانی‌ها گرفت.

اما ژاک اودیبر کاملاً چنین روایتی از ملاقات مذکور را تکذیب کرده‌ است. سفارت فرانسه در واشنگتن حتی تکذیبیه‌ای را در پایگاه اینترنتی توئیتر منتشر کرد.

اودیبر گفت: « مسلماً، من چنین چیزی را هرگز نگفته‌ام. آنچه من واقعاً گفته‌ام در ادامه می‌آید و ببینید در حقیقت چه اتفاقی افتاده است. فردای توافق، جین هارتلی (Jane Hartley) سفیر آمریکا در فرانسه از من خواست چند نماینده کنگره آمریکا را پذیرا باشم و موضعمان را در مورد متنی که به تازگی امضاء کرده‌ بودیم، برای آنان توضیح دهم. می‌توانید حتی یک لحظه تصور کنید که من در حضور سفیر آمریکا توانسته‌ ام از این متن انتقاد کنم؟ اینکار بیهوده ای است! مسلماً خط به خط از آن دفاع کردم. من توضیح دادم چرا براین باورم که این بهترین توافق ممکن است.»

وی افزود « یک لحظه، سانچز از من پرسید می‌توانستیم چیز بیشتری بدست آوریم. من در پاسخ به او تکرار کردم این بهترین توافق ممکن است. وی اصرار کرد و به من گفت در بهترین شکل ممکن توافقی بهتر احتمالاً به چه چیزی شبیه می‌بود؟ من به او گفتم، در این صورت، احتمالاً سانتریفیوژهای فعالِ کمتری وجود می‌داشت و توافق احتمالاً برای مدتی نامحدود می‌بود و نه برای پانزده سال. اما من خطاب به او تکرار کردم که با توجه به شرایط، این بهترین توافق است. مسلماً هرگز به او نگفتم که اگر کنگره (به توافق) رای منفی دهد، ما چیز بهتری بدست خواهیم آورد. هرگز نگفته‌ام تدابیر نظارتی و راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ناکافی است.»
ژاک اودیبر توضیح داد که لورتا سانچز در یک مورد راست می‌گوید. « در حقیقت، نمایندگان از من خواستند که اگر کنگره توافق را رد کند، اروپایی ها چکار خواهند کرد. من پاسخ دادم که به نظر من، هیچیک از شرکت‌های اروپایی خطر نمی‌کنند و با ایران تجارت نخواهند کرد. زیرا این احتمال وجود خواهد داشت که آنها مشمول مجازات آمریکا شوند. همان اتفاقی که اخیراً برای یک بانک بزرگ فرانسوی افتاد. این چیز واضحی است.»

تکذیبیه سفارت فرانسه در واشنگتن چند دقیقه پس از انتشار مطلب بلومبرگ در اینترنت توئیت شد. اما انتشار این تکذیبیه نیز مانع از آن نشد که فعالان مخالف توافق به انتشار مقاله روژین در شبکه‌های اجتماعی ادامه ندهند. بدون تردید، تا زمان رای‌گیری کنگره در اواسط سپتامبر، چندین و چند بار دیگر شاهد این قبیل تلاش‌ها برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی خواهیم بود.


  اخبار  سیاست خارجی  - واحد مرکزی خبر


ویدیو مرتبط :
دستاوردهای اقتصادی و دیپلماتیک خوب بعد از توافق هسته ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اظهارات مشاور تیم هسته ای آمریکا درباره توافق هسته ای ایران



اخبار,اخبارسیاست خارجی,برنامه هسته ای ایران


 اخبارسیاست  خارجی  - مشاور تیم هسته ای آمریکا : احتمال دستیابی به توافق تا 24 نوامبر نزدیک به صفر است!/باید با یک توافق موقت تمدید مذاکرات را توجیه کنیم

مذاکره کنندگان ایران و آمریکا خود را آماده ی ورود به فاز پایانی مذاکرات هسته ای می کنند.

به گزارش تیک  ، وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا روز بیست و سوم اکتبر گفت:  اکنون زمان به اتمام رساندن کار فرار رسیده است، اگر ایران واقعا به دنبال حل اختلافات با جامعه بین المللی است و خواهان لغو تحریم های بین المللی است، هیچ شانسی بهتر از زمان فعلی وجود ندارد.


تیم هسته ای ایران به رهبری محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران روز دوشنبه بیست و هفتم اکتبری دیداری غیرمنتظره از تاسیسات غنی سازی در نطنز و فردو داشتند.

درحالیکه هدف از این بازدید تقدیر از دستاوردهای دانشمندان ایرانی در این دو نیروگاه عنوان شد، اما ظریف گفت که هدف از تکنولوژی هسته ای ما استفاده های غیرنظامی است.

مسئله ی میزان توانایی غنی سازی ایران مانع بزرگ توافق نهایی ست. ایران به دنبال حفظ تعداد سانتریفیوژ فعلی خود است، با این حال پنج بعلاوه یک در ابتدا درخواست کرد که تهران توانایی غنی سازی خود را تا 1500 سانتریفیوژ پایین بیاورد.

رسانه های ایرانی هفته ی گذشته خبر دادند که پنج بعلاوه یک پیشنهادی جدید به ایران داده که براساس آن، تهران می تواند 4 هزار سانتریفیوژ را در ازای انتقال دخایر اورانیوم با غنای پایین به کشور دیگر نگه دارد.

مقامات آمریکا بدون انکه این گزارش ها را تایید کنند، گفته اند که ترکیبی از چندین راه حل ارائه شده است.

مقامات امریکایی می گویند که هدف، دستیابی به توافقی است که تمام راه های موجود بر ایران را برای دستیابی به تسلیحات هسته ای می بندد.

رابرت اینهورن مشاور تیم هسته ای آمریکا و عضو سابق تیم مذاکره کنندگان این کشور گفت: در رابطه با دستیابی به توافق دائم تا 24 نوامبر، باید گفت که احتمال آن واقعا به صفر نزدیک است.

وی افزود: یکی از گزینه های موجود آن است که بر سر تعدادی از مسائل کلیدی از جمله ظرفیت غنی سازی،  و تغییرات در راکتور اراک تا 24 نوامبر توافقی بدست آید که تمدید چندین ماهه برای نهایی کردن توافق را توجیه کند.

اینهورن تصریح کرد: اگر طرفین بر سر مسائل کلیدی به توافق برسند، دلیل خوبی برای تمدید چندین ماهه خواهند داشت.


 اخبار سیاست خارجی  - تیک