اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اظهارات ضد اسرائیلی نماینده ایران در سازمان ملل زیر ذره بین رسانه های امریكایی



اخبار,اخبار سیاست خارجی , سازمان ملل

غلامعلی خوشرو، نماینده تازه منصوب ایران در سازمان ملل مورد توجه رسانه های داخلی ایالات متحده قرار گرفته است: رسانه هایی كه در جریان انتخاب معرفی نخستین نماینده ایران به سازمان ملل در دولت یازدهم یعنی حمید ابوطالبی هم با فعالیت های خبری خود اقدام به فضاسازی در خصوص حضور ابوطالبی در جریان تسخیر سفارت امریكا در ایران پس از انقلاب اسلامی ایران كرده و درنتیجه مانع از حضور وی در خاك ایالات متحده شدند.

درحالی كه گفته می شود خوشرو در هفته جاری راهی نیویورك شده تا كرسی خالی ایران در سازمان ملل را پر كند، سایت freebeacon در تازه ترین گزارش خود درخصوص موضع گیری های سیاسی غلامعلی خوشرو می نویسد: نماینده جدید ایران در سازمان ملل به دلیل دیدگاه های ضد اسراییلی اش مورد انتقاد قرار گرفته است. او در گذشته در اظهارنظرهای خود از مسلمانان خواسته بود كه در برابر سرزمین یهود ایستادگی كنند.

    این سایت در ادامه گزارش خود می نویسد: خوشرو دیپلمات ایرانی و از وابستگان به حسن روحانی است كه در اواخر ماه ژانویه پس از بیش از یك سال بحث و اختلاف میان تهران و واشنگتن برای عدم صدور ویزای حمید ابوطالبی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل معرفی شد. در حالی كه بسیاری خوشرو را فردی میانه رو می دانند اما خوشرو در میان سایر دیپلمات های ایرانی بیشترین مواضع ضداسراییلی را داشته است.

 

او اخیرا اسراییل را اصلی ترین مشكل در خاورمیانه خوانده و از مسلمانان خواسته بود كه در مقابل اسراییل با هم متحد شوند. وی در بخش هایی از سخنان خود كه تاریخ آن به جولای ٢٠١٣ بازمی گردد ،گفته بود: به نظر من اگر بر روی اصلی ترین مشكل در منطقه كه اسراییل است تمركز كنیم، متوجه می شویم كه كشورهای اسلامی و عربی می توانند در برابر اسراییل با هم متحد شده و نه تنها شان و اعتبار خود را احیا كنند كه ملت های خود را هم خرسند خواهند كرد.

    خوشرو در ادامه این سخنان گفته بود: اگر كشورهای منطقه به توانایی ها و پتانسیل های خود برای حل مشكلات اقتصادی داخلی اكتفا كنند به ایالات متحده نیازی نخواهند داشت. اگر ایران، عربستان، تركیه و مصر با هم كار كنند، منطقه ما قوی تر خواهد شد و میلیون ها مسلمان هم از این همكاری و تعامل بهره مند خواهند شد.

    در سپتامبر سال ٢٠١٣ هم خوشرو در اظهاراتی گفته بود كه باراك اوباما می تواند برخی مشكلات میان تهران و واشنگتن را با فاصله انداختن میان امریكا با لابی صهیونیستی حل و فصل كند. این رسانه امریكایی در ادامه می نویسد: هرچند كه خوشرو چندان در ملاعام صحبت نمی كند اما نگاه ضداسراییلی وی با نگاه دولتمردان ارشد ایرانی مانند حسن روحانی و محمدجواد ظریف كه در حال مذاكره با غرب در خصوص پرونده هسته ای ایران هستند در یك راستا است.

    با توجه به همین اظهارنظرهای اندك خوشرو هم می توان این گونه استنباط كرد كه نگاه وی هم راستا با استراتژی ظریف و روحانی است كه تلاش می كنند ایالات متحده را متقاعد كنند كه فاصله گرفتن از اسراییل و به رسمیت شناختن قدرت منطقه ای ایران می تواند به نفع منافع ملی امریكا و امنیت این كشور در سطح كلان باشد.

 

انتصاب خوشرو نشان می دهد كه ایران می خواهد به منافع لیبرال ها در داخل ایالات متحده نزدیك تر شود. دیپلمات هایی كه در كمپ روحانی هستند اعتقاد دارند كه ایران می تواند با بخش های سیاسی در امریكا كه ایران را شریكی بالقوه در خاورمیانه می دانند، كار كند.

اخبار سیاست خارجی - اعتماد

 


ویدیو مرتبط :
ویزای نماینده ایران در سازمان ملل صادر نمی شود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اظهارات نماینده عربستان در سازمان ملل درباره ایران



اظهارات نماینده عربستان درباره ایران ,مذاكرات ژنو

اظهارات نماینده عربستان در سازمان ملل درباره ایران

نماینده عربستان در سازمان ملل ایفای نقش تهران در سوریه را خواستار شد.

عبدالله المعلمی در گفت‌وگو با روزنامه‌ الحیات چاپ لندن با بیان این که کشورش سفر به هیچ کشوری را به اخضرالابراهیمی نماینده سازمان ملل در امور سوریه دیکته نمی‌کند، در پاسخ به این سوال که آیا از نظر شما مشکلی در سفر ابراهیمی به ایران و رایزنی با این کشور در مساله سوریه وجود ندارد، بیان کرد: ما از ایران برادر می‌خواهیم که نقش بسیار مثبتی را در این راستا ایفا کند.

وی در پاسخ به این سوال که مشخصا منظور شما از ایفای نقش مثبت چیست؟ گفت: از حمایت نظام سوریه دست بردارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما همواره با حضور ایران در ژنو 2 مخالفید، بیان کرد: برای ما مهم نیست که در این کنفرانس حضور پیدا کنیم یا خیر مهم این است که ملت سوریه حضور داشته باشد و به خواسته‌هایش دست یابد.

نماینده عربستان دراین باره که آیا احساس می‌کنید استقبال گرم از ایران درسازمان ملل و در آمریکا بر روابط استراتژیک شما با واشنگتن تاثیر بگذارد، گفت: در مساله استقبال ما از اولین کسانی بودیم که از گرایشات جدید ایران استقبال کردیم و پادشاه عربستان از کسانی بود که برای مراسم انتصاب حسن روحانی یکی از مسوولان ارشد کشور را که حامل پیام‌ تبریک بود، فرستاد اما امیدواریم که اقدامات جدید ایران بیشتر به فعل نزدیک باشد و به عبارات و کلمه ها محدود نشود. /ایسنا