اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اظهارات سلطانیه در مورد خروج سوخت از قلب رآكتور بوشهر



 

اظهارات سلطانیه در مورد خروج سوخت از قلب رآكتور بوشهر

 

 

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دیگر سازمان‌های بین‌المللی گفت: براساس درخواست روسیه كه مسئول تكمیل نیروگاه اتمی بوشهر است، سوخت داخل قلب رآكتور برای انجام برخی آزمایش‌ها و اقدامات فنی برای مدتی از قلب خارج می‌شود.

 

علی‌اصغر سلطانیه در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این كه دلیل خارج كردن مجدد سوخت از قلب رآكتور نیروگاه بوشهر چیست؟ اظهار كرد: براساس درخواست روسیه برای انجام برخی آزمایش‌ها و اقدامات فنی، سوخت از داخل قلب رآكتور خارج و پس از انجام آزمایش‌ها مجددا در قلب رآكتور قرار می‌گیرد.

او گفت: این درخواست روسیه مورد موافقت ایران قرار گرفته است و با توجه به نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روند راه‌اندازی و بهره‌برداری نیروگاه بوشهر، این موضوع از سوی ایران به آژانس نیز اطلاع داده شده است و آژانس بر این روند نظارت كامل دارد.

سلطانیه تاكید كرد: مسوولیت كامل تكمیل نیروگاه اتمی بوشهر با ایمنی بالا، روسیه است و ایران همواره ایمنی نیروگاه را با بالاترین استانداردهای جهانی در اولویت و مورد تاكید قرار داده است.

به گزارش ایسنا، در بند 42 گزارش مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران كه روز جمعه در اختیار 35 عضو شورای حكام آژانس و شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است آمده است: در 16ـ 15 فوریه 2011، آژانس در نیروگاه برق هسته‌یی بوشهر (BNPP) به بازرسی پرداخت و مواد هسته‌یی موجود در این تاسیسات را راستی آزمایی كرد. در 23 فوریه 2011، ایران به آژانس اطلاع داد كه باید مجتمع‌های سوخت را از قلب رآكتور خارج كند و آژانس و ایران درباره ضرورت تدابیر پادمانی توافق كرده‌اند.

سلطانیه پیش از این در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به انتشار گزارش جدید مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران اظهار كرد: برای بیست و ششمین بار انحراف نداشتن فعالیت‌های هسته‌یی ایران به اهداف نظامی نشان داده شد.

وی گفت: در این گزارش برای اولین بار به دلیل اصرار 120 كشور عضو غیرمتعهدها مدیركل آژانس گزارش خود را به دو بخش تقسیم كرد بخش اول شامل كلیه همكاری‌های ایران و بازرسی‌های آژانس مطابق معاهده ان‌.پی.‌تی است كه این مساله نشان می‌دهد ایران متعهدانه به همكاری خود با آژانس ادامه داده است. هم‌چنین در تمامی این گزارش نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌یی ایران از جمله غنی‌سازی مشاهده می‌شود.

سلطانیه به بخش دوم گزارش آمانو اشاره كرد و گفت: بخش دوم مربوط به خواسته‌های غیرحقوقی قطعنامه‌های شورای امنیت از ایران است كه بارها با استناد به مدارك حقوقی، وجاهت نداشتن این قطعنامه‌ها را ثابت كرده‌ایم و از این رو معتقدیم قطعنامه‌ها قابلیت اجرا شدن ندارند.

نماینده ایران در آژانس تاكید كرد: تفكیك این دو مساله یعنی خواسته‌های قانونی و حقوقی آژانس و خواسته‌های غیرحقوقی و غیرقانونی شورای امنیت از خواسته‌ها و انتظارات اولین گام نسبتا مثبت توسط مدیركل آژانس است كه برداشته شده است و امیدواریم گام‌های بعدی در رفع نواقص گزارش‌دهی برداشته شود.

سلطانیه با اشاره به محتوای گزارش اخیر آمانو ادامه داد: در این گزارش شفاف‌تر از قبل بر این كه ایران هیچ‌گونه فعالیت بازفرآوری ندارد تاكید شده است و اظهارات قبلی ایران در این باره توسط آژانس در گزارش مورد توجه و تایید قرار گرفته است.

نماینده ایران در آژانس با بیان این كه این گزارش در بخش‌هایی باز هم وارد جزییات فنی شده است كه دلیلی برای انتشار این جزییات نیست، تصریح كرد: اما این روند نشان می‌دهد كه جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود طبق معاهده ان.‌پی.‌تی كاملا پایبند بوده است.

مدیركل آژانس گزارش 12 صفحه‌ای خود درباره ایران را بعدازظهر روز گذشته (جمعه) در اختیار 35 عضو شورای حكام قرار داد.

قرار است این گزارش در نشست هفته آینده شورای حكام مورد بررسی قرار گیرد.

آمانو در صفحه 11 این گزارش به تاسیساتی كه ایران آن‌ها را مطابق پادمان جامع و معاهده ان.‌پی.‌تی برای راستی‌آزمایی به آژانس اعلام و اظهار كرده است اشاره كرده و در صفحه 12 به طور جداگانه خواست‌های شورای امنیت و شورای حكام كه فراتر از پادمان جامع و در چارچوب پروتكل الحاقی است را بیان كرده است.

این درحالی است كه ایران بارها اعلام كرده خواست‌های شورای امنیت را با توجه به غیرقانونی و غیرحقوقی بودن آن‌ها و درخواست‌های فراتر تعهدات ایران اجرا نمی‌كند..../ایسنا


ویدیو مرتبط :
امریکا؛ خروج قطار حامل سوخت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بروجردی: سوخت نیروگاه بوشهر امروز در قلب راکتور قرار می گیرد



 

 

بروجردی: سوخت نیروگاه بوشهر امروز در قلب راکتور قرار می گیرد

 

به گزارش واحد مرکزی خبر ، علاء الدین بروجردی در نشست مشترک کمیسیون با نمایندگان قاره افریقا افزود: برخلاف همه تحریم ها همه سیاست های توسعه ای خود را ادامه می دهیم و به عنوان کشوری مستقل در عرصه فناوریهای پیچیده گام بر می داریم.

وی افزود: افریقا مانند اسیا و برخی نقاط دیگر جهان رنج دیده است و البته مبارزات فراوانی را در تاریخ بر جا گذاشته است و امروز کشورهای افریقایی با داشتن یک اتحادیه قوی از قاره خود دفاع می کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای افریقایی بسیار قوی است و مجلس نیز برای ارتباط بیشتر با کشورهای افریقایی تلاش فراوانی را انجام داده و در این دوره از فعالیت مجلس شورای اسلامی مناسبات پارلمانی با کشورهای افریقایی از رشد چشمگیری برخوردار بوده است.

وی با اشاره به مساعدتهای پارلمانهای بین ایران وافریقا افزود : مجلس شورای اسلامی با 17 کشور افریقایی گروه دوستی پارلمانی دارد و گسترش همکاریها با افریقا را به عنوان یک سیاست می داند و در اینده نیز این سیاست استمرار خواهد داشت.

بروجردی گفت: در اغاز سال جاری جلساتی را با مجموعه سفرا و نیز با سفرای کشورهای عربی داشتیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد : جلسات کمیسیون با سفرای کشورهای اروپایی ادامه پیدا کرد وامروز نیز خرسندیم که در خدمت شما نمایندگان کشورهای افریقایی هستیم.

وی گفت: امیدواریم نگاه ویژه به افزایش روابط میان گروههای پارلمانی ایران و افریقا به افزایش همکاری میان سایر دستگاهها بیانجامد..../تحلیل:عصرایران