اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اظهارات جلیلی درباره محتوای توافق وین


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه میهمانان جلسه برجام آقایان جلیلی، عباسی و باقری بودند گفت: سعید جلیلی در بخشی از صحبت های خود گفت جمهوری اسلامی از حدود 100 حق مسلم خود از برجام و اسناد ضمیمه صرف نظر کرده است.

پایگاه خبری انتخاب: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت که هفتمین جلسه کمیسیون ویژه برجام تشکیل شد.

سید حسین نقوی حسینی گفت: سعید جلیلی در بخشی از صحبت های خود گفت جمهوری اسلامی از حدود 100 حق مسلم خود از برجام و اسناد ضمیمه صرف نظر کرده است.

سید حسین نقوی حسینی با بیان اینکه میهمانان جلسه آقایان جلیلی (دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و رئیس تیم مذاکره کننده قبلی)، عباسی (رئیس سابق سازمان انرژی اتمی) و باقری بودند، اظهار داشت: پیرو جلسه قبلی که تاریخچه مذاکرات از نگاه جلیلی و همکارانش بررسی شد، در جلسه امروز محتوای برجام و قطعنامه 2231 دنبال شد.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی با استناد به صحبت های جلیلی ادامه داد: وی در ابتدا عنوان کرد شاخصه قضاوت و ارزیابی ما در برجام بر این اساس محدودیت ها و امتیازهای داده شده است. به این معنا که هر چه محدودیت‌ها کمتر شود، تحریم ها بیشتر لغو شود، قطعنامه‌های شورای امنیت بیشتر لغو شود، محدودیت‌های تحقیق و توسعه کمتر شود، از ذیل ماده 41 خارج شویم، بازرسی‌های ما کمتر شود نشان دهنده آن است که ما گامی به جلو برداشته‌ایم.

به نوشته خانه ملت، به گفته نقوی حسینی، جلیلی با طرح این سوال که اما باید دید آورده‌‌های ما چه بود؟ ادامه داد: جلیلی اشاره کرد که آیا تعداد سانتریفیوژها، راه‌اندازی فردو، پیشرفت 76% آب سنگین اراک، تبدیل راکتور تهران به تولید، 450 کیلو مواد با غنای 20%، تکمیل و بهره‌برداری از نیروگاه بوشهر، صد تن آب سنگین، تبدیل قرص‌های سوخت به میله‌های سوخت و .... از جمله آورده‌ها و سرمایه‌های هسته ای تیم قبلی بود و ما در چنین شرایطی پرونده را تحویل دادیم.

به گفته این رئیس سابق تیم مذاکره کننده از سوی دیگر داشته‌های راهبردی داشتیم که عبارت بودند از بی‌اعتبار کردن به کارگیری گزینه نظامی، ناامید سازی دشمن از تحریم‌ها، شکل گیری اقتصاد مقاومتی، ناامید سازی دشمن از فتنه 88، ثبات جایگاه منطقه‌ای ایران از جمله آورده‌های ما در این دوران بود و در چنین شرایطی پرونده را تحویل دادیم.

جلیلی همچنین عنوان کرده که آورده‌های سیاسی ما در زمان تحویل پرونده پذیرش حق هسته‌ای ایران مطابق NPT، وادارسازی طرف مقابل مبنی بر کنار گذاشتن پس شرط‌ها در مذاکرات، عدم استثناء شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، پذیرش مولفه‌های توافق خوب از طرف مقابل، حمایت به اتفاق کشورهای عدم تعهد از حق هسته‌ای، وادار کردن طرف مقابل به ویژه آمریکایی‌ها مبنی بر پذیرش حق غنی سازی ایران و ... بود.

نقوی حسینی گفت: جلیلی معتقد است برای بررسی دقیق باید برجام، قطعنامه 2231 ، متن کامل برنامه بلند مدت و پیوست نقشه راه همکاری با آژانس باید مورد بررسی قرار گرفته شود. وی گفت مطابق بررسی که آنها داشتند، جمهوری اسلامی از حدود 100 حق مسلم خود از برجام و اسناد ضمیمه صرف نظر کرده است، مبنای نادرستی از برجام پذیرفته شده که قابل قبول نیست. از جمله استثناء شدن ایران، جایگزین شدن«اجازه» به جای «حق» ایران که در NPTتصریح شده است و پذیرش معیارهای غیر متعارف و بالاخره اینکه در برجام حتی از حقوق تصریح شده از توافق ژنو هم عقب نشینی می‌شود.


ویدیو مرتبط :
اظهارات جان کری بعد از مذاکرات هسته ای وین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ندیمی: نمی توان محتوای توافق وین را به هم ریخت/دفاع مجلس از کلیت توافق به مصلحت کشور است



اخبار,اخبار سیاسی,ایرج ندیمی

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت می گوید: با تصویب توافق وین و ارائه گزارش وزیر امور خارجه به مجلس، طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته ای عملا به شورای عالی امنیت ملی واگذار خواهد شد..

در خصوص جلسه امروز فراكسیون رهروان ولایت كه با حضور رئیس مجلس برگزار شد خاطرنشان كرد: جلسه امروز دستور خاصی نداشت بلكه هم اندیشی در مورد مسائل مهم كشور و منطقه بود.

وی افزود: در این جلسه نمایندگان، رئیس مجلس و رئیس فراكسیون درباره مسائلی از جمله آینده مجلس، قوانین و لوایح، برنامه ششم توسعه كشور و بررسی ‹‹برجام›› در مجلس صحبت كردند.

نماینده مرم لاهیجان در مجلس خاطرنشان كرد: اعضای فراكسیون معتقد بودند كه به مصلحت كشور است رویكرد مجلس، دفاع از كلیت توافق هسته ای باشد. از این رو مجلس در بررسی توافق هسته ای (برجام) مداخله ندارد، بلكه آن را مطالعه خواهد کرد. چرا كه این پرونده در حوزه اختیار شورای عالی امنیت ملی و رهبری است و به همین دلیل قطعا ما نمی توانیم صدر و ذیل متن توافق را به هم بریزیم. بلكه وظیفه ما اطلاع دهی به مردم و اطلاع یابی از روند توافقی خواهد بود كه به امضای طرفین رسیده است.

وی همچنین در خصوص تشكیل كمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس تصریح كرد: اعضای فراكسیون در این جلسه  گفتند كه اعضای این كمیسیون نیز در جای خود و به وقتش معرفی شوند كه البته این هفته بعید به نظر می رسد این اتفاق رخ دهد.

ندیمی در پاسخ به اینكه زمزمه هایی درباره عدم تشكیل كمیسیون نیز مطرح است،گفت: البته فعلا  تشكیل این كمیسیون موافقان و مخالفانی دارد. به خصوص كه برخی اعضای كمیسیون امنیت ملی در این جلسه اعتراض داشتند كه تشكیل كمسیون ویژه این كمیسیون را از مسئولیت و وزانت می اندازد.

وی درباره رویكرد مجلس در بررسی توافق وین تصریح كرد: این توافق مورد تایید اكثریت نمایندگان است. اما اینكه بررسی جزئیات آن به كجا می انجامد، نیازمند مرور زمان است. البته مجلس نمی خواهد مداخله كند، چون كه مجلس این توافق را یك توافق بین المللی و قرار داد خاصی نمی داند، بلكه این متن نتیجه مذاكرات و توافقاتی است كه ما در آن حداقل امتیازهایی را هم به دست آورده ایم كه عبارتند از  تائید فعالیت هسته ای مان؛ ادامه فعالیت هسته ای كشورمان هر چند با محدودیت و حذف تحریم ها.

این نماینده اصولگرای مجلس همچنین تصریح كرد: با توافق وین و تقدیم متن برجام به مجلس كه از سوی وزیر امور خارجه به صورت گزارش به مجلس داده شد، طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای كه پیش از این در  مجلس  تصویب شده بود، عملا به شورای عالی امنیت ملی واگذار می شود، چون در آن قانون این موضوع پیش بینی شده بود.

اخبار سیاسی - خبر آنلاین