اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اظهارات جدید کری درباره توافق هسته‌ای/ گزارش محرمانه جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره ایران



اخبار,اخبار سیاست  خارجی , توافق هسته‌ای

اظهارات جدید وزیر خارجه آمریکا درباره توافق هسته ای با ایران، گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا از نحوه نظارت بر برنامه هسته ای ایران، حمایت گروهی از ژنرال های بازنشسته آمریکایی از توافق هسته ای، تصمیم آنکارا برای ایجاد منطقه امن در سوریه و دیدار وزیر خارجه ایران با دبیرکل حزب الله لبنان، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، گفت و گوی روز گذشته وزیر خارجه آمریکا با خبرگزاری «رویترز» درباره ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. جان کری در این گفت و گو تصریح کرده مردم آمریکا می بایست تبعات عدم تصویب توافق هسته‌ای در کنگره را بدانند و یکی از تبعات منفی، خارج شدن دلار آمریکا از فهرست ارزهای اصلی دنیا و تضعیف جایگاه اقتصادی این کشور خواهد بود. وی در بخش دیگری از اظهارات خود، درباره ساز و کار برگشت پذیری تحریم های ایران گفته در حالت فرضی عدم پایبندی ایران به مفاد سند «برجام»، حتی یک کشور به تنهایی می‌تواند تحریم‌ها را علیه ایران بازگرداند. وی در بخش های دیگری از این گفت و گو به موضوع منابع مالی آزاد شده برای ایران در نتیجه توافق هسته ای و همچنین نگرانی های کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از این توافق پرداخته است.


در همین زمینه، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» از گزارشی خبر داده که قرار است از سوی جامعه اطلاعاتی آمریکا به کنگره این کشور ارائه شود و در آن، نسبت به امکان رصد برنامه هسته ای ایران پس از اجرای برجام اطمینان داده شده است. به نوشته این خبرگزاری، اصلی‌ترین استدلال مطرح شده در این گزارش، این است که برنامه جامع اقدام مشترک ایران را ملزم می‌کند حجم بی‌سابقه‌ای از اطلاعات را در مورد تقریباً تمام ابعاد برنامه هسته‌ای موجود خود ارائه کند. به گفته مقامات آمریکایی، این اطلاعات موجب می‌شود تا شناسایی هرگونه نقض توافق ساده‌‌تر شود. یکی از مقامات اطلاعاتی آمریکا که خواسته نامش فاش نشود، به آسوشیتدپرس گفته است که توافق اجازه می‌دهد «سر تا پای روند تولید و فرآوری اورانیوم» تحت نظارت قرار گیرد.

در مطلبی دیگر درباره موضوع توافق هسته ای ایران، روزنامه «واشنگتن پست» از حمایت گروهی از ژنرال های بازنشسته آمریکایی از این توافق خبر داده است. به نوشته این روزنامه، گروهی از ژنرال ها و دریاسالاران بازنشسته آمریکایی با انتشار نامه ای از کنگره این کشور خواستند از توافق هسته ای ایران پشتیبانی کند. در نامه ژنرال های بازنشسته آمریکایی آمده است این توافق، بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای است و حمله نظامی به ایران زمانی معنا و مفهوم می یابد که لزوماً راهکارهای دیپلماتیک برای به توافق رسیدن با ایران آزموده شده باشند. این نامه امضای بسیاری از ژنرال های بازنشسته تمامی نیروهای نظامی آمریکا را در ذیل خود دارد و شمار زیادی از ژنرال های چهار ستاره و دریاسالاران بازنشسته آمریکایی با امضای خود آن را تایید کرده اند.

در این میان، شبکه خبری «سی ان ان» به موضوع ظرفیت های اقتصادی و تجاری در ایران پس از برداشته شدن تحریم ها پرداخته و اشاره می کند که به عقیده تحلیلگران، ایران از ظرفیت های زیادی برای تبدیل شدن به مرکز فعالیت های تجاری منطقه برخوردار است. در این گزارش آمده زمانی که درباره ظرفیت های اقتصاد ایران صحبت می شود، معمولاً به ظرفیت های بخش نفت و گاز ایران به عنوان یک کشور دارنده ذخایر گسترده انرژی اشاره می شود. با این حال، شمار فزاینده ای از شرکت های غربی، ایران را به عنوان یکی از آخرین بازارهای نوظهور قلمداد می کنند که در پی لغو تحریم ها ظهوری دوباره خواهد داشت. ایران سومین دارنده سومین صنعت بزرگ سیمان در جهان است. بخش فولاد ایران نیز از ظرفیت بالایی برخوردار است و میزان تولید فولاد ایران از مجموع فرانسه و انگلیس بیشتر است.

اما در میان دیگر مطالب، برنامه های جدید دولت ترکیه برای سوریه و تصمیم آنکارا برای ایجاد منطقه امن در این کشور، بازتاب گسترده ای در عرصه بین المللی داشته است. شبکه خبری «بی بی سی» گفت و گویی را با احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه انجام داده که وی در آن، صراحتاً بحث «منطقه امن» را پیش کشیده و گفته: «باید منطقه ای امن در سوریه ایجاد شود. این منطقه باید درمقابل خطر داعش و رژیم سوریه امن باشد. باید غیرنظامیان بتوانند در این منطقه بمانند، بدون آنکه ترس از این داشته باشند که هدف حمله قرار بگیرند یا کشته شوند. آمریکا و جامعه بین المللی باید این منطقه را در سوریه بوجود بیاورند». وی همچنین بار دیگر اتهامات موجود علیه دولتش مبنی بر همکاری با تروریست های داعش را رد کرده است.

در نهایت، موضوع آغاز دور جدید سفرهای منطقه ای وزیر خارجه ایران نیز در شماری از مطبوعات و رسانه ها بازتاب داشته است. روزنامه «السفیر» لبنان ضمن اشاره به سفر محمد جواد ظریف به بیروت، در این زمینه می نویسد وزیر خارجه ایران شب گذشته با سید حسن نصر الله، دبیر کل حزب الله دیدار و گفت و گو کرد. در این مطلب اشاره شده که ظریف در ادامه دیدارهای خود در لبنان پس از دیدار با تمام سلام نخست وزیر، با ورود به ضاحیه جنوبی، شب گذشته با سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله دیدار و گفت و گو کرد. وزیر خارجه ایران دیداری طولانی با سید حسن نصر الله داشت و حسین امیر عبد اللهیان، معاون وزیر خارجه، محمد فتحعلی، سفیر ایران در لبنان و دیگر اعضای هیئت ایرانی نیز در این دیدار حضور داشتند.


  اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک 


ویدیو مرتبط :
دفاع جان کری در کنگره آمریکا از توافق هسته ای با ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا راه توافق نهایی با ایران را باز کرد؟



اخبار, توافق نهایی با ایران


اخبار سیاست خارجی- آیا گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا راه توافق نهایی با ایران را باز کرد؟

گزارش سالانه ارزیابی جهانی تهدیدات توسط جامعه اطلاعاتی ایالت متحده که در اواخر هفته گذشته به سنای آمریکا تحویل شد، در برگیرنده نکته مهمی است که احتمالا موانع موجود بر سر توافق نهایی بر سر مساله هسته‌ای ایران را کاهش خواهد داد.

از اولین روزهای رسیدن حسن روحانی به ریاست جمهوری، شفافیت و اعتمادسازی کلمات کلیدی در ایده‌های مطرح شده برای رفع تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران بوده است.

به گزارش «تابناک»، به نظر می‌رسد که مسئولان پرونده هسته‌ای ایران، اکنون به ایجاد سطحی از اعتماد و شفافیت در باره موضوع هسته‌ای ایران دست یافته‌اند.

بخشی از گزارش سالانه ارزیابی جهانی تهدیدات توسط جامعه اطلاعاتی ایالت متحده که در هفته گذشته به سنای آمریکا تحویل شد در ارزیابی از آثار اجرایی شدن توافق ژنو اظهار می‌دارد: « طبق ارزیابی ما، اگر ایران برنامه اقدام مشترک(توافق ژنو) را اجرایی کند، توسعه برنامه غنی‌سازی خودر ا متوقف می‌کند، ذخایر اورانیوم بیست درصد خود را تبدیل خواهد کرد و دسترسی‌های اضافه‌ای به تاسیسات موجود و آینده هسته‌ای خود را فراهم خواهد کرد. این شفافیت، امکان هشدار اولیه در صورت خیز ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای در تاسیسات موجود را فراهم خواهد کرد.»

در روند انتخاب شده در دولت جدید برای حل موضوع هسته‌ای، ایران نشان داده است که حاضر است برای ایجاد اعتماد و شفافیت در مورد برنامه هسته‌ای خود، بعضی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را به طور موقت محدود سازد و نیز بعضی دسترسی‌ها که پیش از این ممکن نبود را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید و بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران فراهم کند.

نکته مهم مورد اشاره در گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا این است که این گزارش به کافی بودن شفافیت طراحی شده در توافق ژنو برای تضمین منحرف شدن تاسیسات اعلام شده هسته‌ای ایران به سوی سلاح هسته‌ای بدون اطلاع جامعه بین‌المللی اقرار می‌کند.

به نظر می‌رسد که این اعتراف به روند شفافیت در موضوع هسته‌ای ایران راه را برای درخواست ایران به پذیرش همه حقوق هسته‌ای خود و نیز یک توافق نهایی بین دو طرف که حقوق ایران در ان مورد پذیرش قرار گرفته باشد، باز خواهد گرفت.

این احتمال با توجه به سخنان بعضی تحلیل‌گران آمریکایی قابل توجه خواهد بود. از این جمله برداشت‌های فرید زکریا تحلیل‌گر آمریکایی از گفتگو با رئیس جمهور ایران قابل توجه است.

وی بعد از گفتگو با رئیس جمهور ایران به این نتیجه رسیده است که در توافق با ایران، ایالات متحده بیش از این که بتواند چیزی از جنس برچیدن در توافق با ایران به دست آورد، می‌تواند شفافیت بی‌سابقه را درخواست کند.

وی در این باره گفته است: «ایران و آمریکا در مورد توافق نهایی مورد قبول ، اختلاف های بنیادین دارند. بر مبنای مذاکره من با روحانی و مقامات دیگر ایران ، احساس من این است که تهران این دیدگاه را دارد: ایران به جهانیان تضمین ها و شواهدی ارائه خواهد داد که برنامه هسته‌ای این کشور غیر نظامی است. این به معنای آن است که ایران اجازه سطوح بی سابقه ای از بازدیدهای سرزده از همه تاسیسات خود را خواهد داد. این روند پیش از این آغاز شده است. ... از سوی دیگر مقامات ایرانی نشان داده‌اند که حاضر نیستند هیچ محدودیتی را برای برنامه خود بپذیرند.»

اخبار سیاست خارجی - تابناک