اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اظهارات افخم در مورد روابط تهران و لندن



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,روابط تهران و لندن

 

اخبار سیاست خارجی - افخم: روابط تهران و لندن در حال بهبود است

سخنگوی وزارت خارجه از بهبود روابط تهران و لندن خبر داد.

سخنگوی وزارت خارجه از بهبود روابط تهران و لندن خبر داد. مرضیه افخم دیروز در نشست خبری هفتگی‌‌اش با اشاره به سفر یك روزه سایمون گس، مدیركل سیاسی وزارت امور خارجه انگلستان اظهارداشت: روابط تهران و لندن در روند بهبود تدریجی گام به گام است و رایزنی‌ها در این باره ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، وی تاكید كرد: هنگامی كه در روابط بین دو كشور وقفه‌یی ایجاد شده است، حل آن زمان می‌برد. وی خاطرنشان كرد: با شروع به كار دولت یازدهم ما شاهد رفت و آمدهای سیاسی و پارلمانی از سوی كشورهای مختلف اروپایی بودیم و در سفرهای خود دیدارهایی را با مقامات و مسوولان ایرانی داشته‌اند كه سفر مدیركل سیاسی وزارت‌خارجه انگلستان نیز در همین چارچوب است.

افخم خاطرنشان كرد: این مقام انگلیسی در سفر خود به تهران با مسوولان بسیاری از وزارت امور خارجه از جمله «عباس عراقچی»، «مجید تخت روانچی»، «حسین امیرعبداللهیان» و... دیدار و درباره مسائل منطقه‌یی، بین‌المللی بحث و گفت‌وگو كرد. وی به جایگاه موفق ایران در منطقه اشاره كرد و گفت: از آنجا كه جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در حل بحران‌های منطقه‌یی تاثیر داشته باشد دیدگاه ایران درباره این موضوعات منطقه‌یی برای مقامات این كشور از اهمیت بسیاری برخوردار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره سفر رییس بازرسان آژانس به ایران و گفت‌وگو با مقامات ایرانی و جزییات این سفر گفت: توافقاتی بین سازمان انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفته و این سفر نیز در چارچوب همین توافقات انجام شد. افخم افزود: مشورت‌ها و گفت‌وگوهایی بین سازمان انرژی اتمی و آژانس در جریان است و سفر مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در همین چارچوب است. وی یادآور شد: گفت‌وگوها در این زمینه ادامه دارد و مشورت‌ها در چارچوب توافقات انجام می‌شود اما جزییات قابل انتشاری هنوز وجود ندارد.

پیش‌نویسی برای مذاكرات وجود ندارد
از آنجا كه ایران و 1+5 به زودی مذاكرات خود را در مورد تدوین توافقنامه نهایی در وین آغاز خواهند كرد، این موضوع نیز یكی از محورهای پرسش خبرنگاران از افخم بود. او در این باره كه آیا برای هر دور از مذاكرات ایران و گروه 1+5 از قبل پیش‌نویسی تهیه شده است، پاسخ داد: هر طرف برای مذاكرات نقشه راهی دارد و پیش‌نویسی را مدنظر خود قرار می‌دهد كه مبتنی بر موضوعات حقوقی مورد‌نظرش است. وی افزود: تیم ایرانی هم در مذاكرات چارچوبی را مد‌نظر خود دارد و گروه حقوقی و مشورتی جلسات مستمری دارند تا بتوانند در نشست‌های آینده موضوعات مورد‌نظر ایران را به‌طور كامل و دقیق پیش ببرند.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: در مذاكرات آینده ایران و 1+5 قرار است گروه‌های مذاكره‌كننده وارد مرحله تنظیم و نوشتن متن توافق شوند كه مرحله سخت و پیچیده كار آغاز می‌شود. افخم تاكید كرد: برای ورود به این مرحله نقشه راه و چارچوبی را تیم مذاكرات مورد توجه خود دارد و این‌گونه نیست كه پیش‌نویسی روی میز باشد و دو طرف بر مبنای آن مذاكره كنند. وی همچنین خاطرنشان كرد كه از فرصت سفر مقامات ایرانی به نیو‌یورك برای حضور در برگزاری كنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی استفاده می‌شود تا نشست كارشناسی ایران و 1+5 نیز برگزار شود و گفت‌وگوها و دیدارها در زمینه موضوع هسته‌یی ادامه یابد.

سفر به عربستان در دستور كار قرار دارد
وی همچنین درباره آخرین پیگیری‌های انجام شده درباره وضعیت «نوراحمد نیكبخت» دیپلمات ربوده شده ایرانی در صنعا و سفر معاون وزیر خارجه برای پیگیری این موضوع گفت: پیگیری‌ها در این باره ادامه دارد. كمیته پیگیری با انجام سفر از محل ربایش بازدید كرد و حوز‌ه‌های اطلاعاتی مرتبط با محیط تقویت شده و اطلاعات بیشتری داریم.

 

افخم همچنین درباره سفر امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امورخارجه به جده گفت: معاون وزیر امور خارجه ایران به كشورهای منطقه سفرهایی انجام داده است و سفر به عربستان سعودی نیز كماكان در دستور كار قرار دارد. وی یادآور شد: البته لازم است برخی مقدمات برای این سفر آماده شود. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در این نشست خبری به صدور حكم اعدام برای تعدادی از اعضای اخوان‌المسلمین در مصر واكنش نشان داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران تحولات این كشور را به دقت دنبال می‌كند. 

اخبار سیاست خارجی - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
کنایه رضا رفیع به اظهارات سخنگوی شورای شهر تهران درباره زلزله تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اظهارات افخم درباره روابط تهران و لندن



 اخبار,اخبار سیاست خارجی,افخم


 اخبار سیاست خارجی - افخم:روابط تهران و لندن مسیر تدریجی طی می‌کند

ترددها و ارتباطات جدیدی آغاز شده که این روابط محدود به حوزه سیاسی نشده و وارد حوزه های اقتصادی و تجاری هم شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با محکوم کردن پدیده شوم تروریسم در منطقه گفت: تروریسم امروز به عنوان یک ابزار برای غلبه بر رای مردم به کار گرفته می شود.

به گزارش ایرنا، «مرضیه افخم» روز چهارشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی این مطلب را در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد پس از سوریه و عراق، تروریست ها قصد حرکت به سمت لبنان را دارند، بیان کرد.

وی افزود: ایجاد ناامنی، اختلال در روندهای دموکراتیک، غلبه بر صندوق های رای، تحمیل اسلحه و ترور به جای روندهای مردم سالاری، همه و همه حاکی از آن است که تروریسم امروز به عنوان یک ابزار برای غلبه بر رای مردم به کار گفته می شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این که تروریسم ابزار و آلت دست طراحان، کشورها و محافلی است که از این ابزار برای رسیدن به منافع و اهداف شوم خود در منطقه و کشورهای آن استفاده کنند، موجب نگرانی است.

افخم یادآور شد: ناامنی، توسعه تروریسم و اهداف تروریستی در کشورهای مختلف موجب نگرانی شدید شده است.

وی ادامه داد: یکی از نگرانی هایی که همواره اعلام کرده ایم گسترش فعالیت تروریست ها در منطقه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر این که تروریست محدود به یک منطقه نخواهد بود، اظهار داشت: لبنان، سوریه، عراق و بسیاری از کشورهای دیگر معضل تروریست را تجربه کرده اند.

افخم افزود: جمهوری اسلامی ایران، پدیده شوم تروریسم را محکوم می کند و بر این باور است که نخستین راه برای مقابله و ریشه کن کردن آن، علاوه بر هوشیاری مردم منطقه، تقویت وحدت ملی کشورها و توجه جدی و بدون تبعیض جامعه جهانی به این معضل بشری است.

وی با تاکید بر این که باید به استفاده دوگانه از تروریسم خاتمه داده شود، اظهار داشت: باید در راه حلی جهان شمول و با اراده جمعی به موضوع تروریسم در صحنه بین المللی پایان داده شود.

روابط تهران و لندن مسیر تدریجی خود را طی می کند
خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه آخرین تحولات روابط تهران و لندن و بازگشایی سفارت انگلستان در تهران را جویا شد و از وی درباره موضوع پرداخت خسارت سوال کرد.

افخم در پاسخ به این سوال گفت: از شهریور ماه سال 92 و ملاقاتی که وزیران خارجه ایران و انگلیس در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل داشتند، توافقی در این زمینه حاصل و قرار شد به صورت گام به گام و تدریجی روابط از سر گرفته شود.

وی با یادآوری این که از همان زمان این مسیر تدریجی در حال طی شدن است، افزود: این روند با انتصاب کاردارهای غیر مقیم و ترددی آغاز شد و پس از آن سفارت ایران در لندن برای ارایه خدمات و تسهیلات به هموطنان در انگلیس فعالیت خود را آغاز کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با یادآوری این که به تازگی شاهد اعلام تصمیم مقامات انگلیس برای شروع به کار سفارت این کشور در تهران آن هم در یک پروسه تدریجی هستیم، اظهار کرد: این روند مسیر تدریجی و روال طبیعی خود را طی می کند و امیدواریم با تصمیمی که دو طرف می گیرند بتوان کاردارهای غیرمقیم به کاردارهای مقیم تبدیل شوند تا کارها روان تر انجام شود و وارد فضاهای جدید شویم.

افخم درباره موضوع پرداخت خسارت نیز گفت: پرداخت خسارت پروسه دیگری است که درباره آن اظهار نظر هم شده است؛ تعیین خسارت، چگونگی پرداخت و میزان آن و همه ابعاد و جزئیات آن بایستی مذاکره شود که هنوز وارد این پروسه نشدیم.

وی افزود:اگر که این روند شروع شود، دو طرف در مورد خود موضوع خسارت، شیوه پرداخت و میزان و چگونگی و ابعاد آن گفت و گو می کنند.

دیپلمات ایرانی در صنعا در سلامت است
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین پیگیری ها درباره سرنوشت نوراحمد نیکبخت دیپلمات ربوده شده در یمن خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه پیگیری های مستمری را در این زمینه با مقامات یمنی و مسوولان سیاسی و امینی این کشور داشته و طبق آخرین اطلاعی که از مقامات یمنی کسب شده، نیکبخت در سلامت است.

افخم با بیان این که نمی توان موضع قطعی درباره آزادی این دیپلمات ایرانی داد، ابراز امیدواری کرد که در نتیجه پیگیری ها، بتوان خبر خوشی را به هموطنان داد.

فضای جهان نسبت به همکاری با ایران مساعدتر شده است
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره برنامه های وزارت امور خارجه در زمینه دیپلماسی اقتصادی در کنار دیپلماسی سیاسی و رفت و آمدهای گروه های اقتصادی به کشور، گفت: با شروع به کار دولت یازدهم و اعلام سیاست دولت در زمینه مبانی حرکت سیاست خارجی مبتنی بر روابط متوازن و احترام متقابل و بر اساس سیاست اعتدال گرا، روابط در دوره جدیدی قرار گرفته است.

افخم تصریح کرد: ترددها و ارتباطات جدیدی آغاز شده که این روابط محدود به حوزه سیاسی نشده و وارد حوزه های اقتصادی و تجاری هم شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: علاقه مندان و فعالان اقتصادی مایل هستند که از این فضای جدید روابط استفاده کنند و همکاری های تجاری اقتصادی با ایران را گسترش دهند.

افخم همچنین گفت: در نتیجه مذاکرات هسته ای، فضای روانی و عمومی جهان نسبت به تعامل و همکاری با ایران مساعدتر از قبل شده و این مساله، انگیزه همه حوزه های تجاری برای ورود به ایران را تقویت کرده است.

وی تصریح کرد: وزارت امور خارجه ضمن این که به تسهیل زمینه های این تبادلات و تعاملات کمک می کند، به مهیا شدن زمینه سفرهای هیات های اقتصادی و انعقاد قراردادهای فعالان بخش های مختلف اقتصادی و تجاری کمک می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر این که فعالیت های حوزه اقتصادی بر مبنای اقتصاد مقاومتی خواهد بود، گفت: وزارت امور خارجه در این مورد طرح ها و برنامه هایی به دولت ارایه کرده است و نگاه ما برای اقتصاد در چارچوب سیاست های کلان است. افخم اظهارامیدواری کرد که از مجموعه تعاملات و ظرفیت های موجود برای اجرای هر چه بهتر سیاست های اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: امیدواریم با افزایش زمینه ها و تعاملات بیشتر در این زمینه ها به حوزه های عملیاتی تری برسیم.

بخشی از برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران مبتنی بر نیاز عملی است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به این سوال که «طبق مصوبه مجلس قرار بود در آینده 14 نیروگاه جدید احداث کنیم، اما در توافق ژنو خلاف آن ذکر شده است و ایران حق احداث نیروگاه های جدید را ندارد» گفت: هنوز مطلب نهایی نداریم و وقتی نهایی شد، می توان در مورد این که چه کارهایی می شود انجام داد، صحبت کرد.

افخم اضافه کرد: ضمن این که قطعا برنامه های دوجانبه و ملی ما به جای خود است؛ همانطور که اعلام کردیم برنامه های صلح آمیز هسته ای ما بخشی مبتنی بر نیاز عملی است؛ فارغ از این که در مذاکرات هسته ای به نتیجه ای برسیم، برنامه های ملی ما روند عادی خود را طی خواهد کرد.

وی اظهار کرد: قضاوت در مورد این که چند نیروگاه بوده و چند نیروگاه خواهد بود و در توافق چه خواهد شد به زمانی که اطلاعات نهایی را در این زمینه داشته باشیم، موکول می کنیم.
اخبار سیاست خارجی - ایرنا