اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اطلاعیه صدا و سیما درباره اظهارات شمخانی


در پی انتشار اطلاعیه اخیر سازمان انرژی اتمی مبنی بر انتشار برخی مطالب غلط در خصوص اقدامات سازمان انرژی اتمی در رسانه‌ها از جمله صداوسیما، روابط عمومی رسانه ملی توضیحاتی ارائه کرد.

خبرگزاری مهر: در پی انتشار اطلاعیه اخیر سازمان انرژی اتمی مبنی بر انتشار برخی مطالب غلط در خصوص اقدامات سازمان انرژی اتمی در رسانه‌ها از جمله صداوسیما، روابط عمومی رسانه ملی توضیحاتی ارائه کرد.

سازمان انرژی اتمی چهارشنبه گذشته با صدور بیانیه ای مدعی شد رسانه ملی مطلب غلطی را درباره اقدامات این سازمان منتشر کرده و به نقل از سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد پس از درخواست ایشان، صدا و سیما اقدام به توقف پخش این مطلب کرد. در این خصوص، ضمن تاکید بر این نکته که رسانه ملی همواره خود را ملزم به انتشار اخبار دقیق، مستند و صحیح می داند به اطلاع  می رساند:

خبرگزاری‌های معتبر سه‌شنبه گذشته خبری را به نقل از دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی منتشر کردند که بر اساس آن خبر، ایشان در جریان بازدید از نمایشگاه مطبوعات در پاسخ به اینکه گفته می شود فرآیند جمع‌آوری سانتریفیوژهای فردو و نطنز شروع شده بود که جلوی آن با یک تذکر گرفته شده است، ضمن تایید تصریح کردند: «همین طور است».

در پی انتشار گسترده این خبر، سخنگوی محترم دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در ارتباط تلفنی با خبر رسانه ملی با اعلام اینکه پاسخ آقای شمخانی به سوال دیگری در باره سوریه بوده و خبرنگاران به اشتباه آن را پاسخ وی به سوال فوق تلقی کرده‌اند، خواستار توقف پخش این خبر شد، خبری که پیش از انتشار آن در رسانه ملی، در خبرگزاری‌های معتبر منتشر شده بود.

بررسی دقیق و مجدد فایل صوتی پرسش و پاسخ خبرنگار از دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی، تداخلی را در سوالات نشان نداد و پاسخ آقای شمخانی کاملا واضح بود. این نکته هم‌زمان با ارسال فایل صوتی برای دبیرخانه شورا به اطلاع سخنگوی محترم آن دبیرخانه رسید و ایشان با این وجود مجددا درخواست توقف پخش این خبر را مطرح کرد که بلافاصله به این درخواست عمل شد.

 اگرچه عرف رسانه ملی انتشار جزئیات تعامل با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیست، ولی به دلیل نقل قول سازمان انرژی اتمی از این نهاد و برای صیانت از اعتبار رسانه ملی که انتشار اخبار دقیق، مستند و صحیح در سرلوحه وظایف حرفه ای آن است، توضیحات فوق به اطلاع عموم رسید.


ویدیو مرتبط :
اطلاعیه فوری صدا و سیما امروز چهارشنبه مورخ : 1393/2/2

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولین اظهارات رئیس جدید صدا و سیما


رئیس جدید سازمان صدا و سیما در اولین سخنرانی‌اش تاکید کرد: باید وزن و جایگاه رسانه در سبد رسانه‌ای مردم افزایش پیدا کند.

خبرگزاری ایسنا: رئیس جدید سازمان صدا و سیما در اولین سخنرانی‌اش تاکید کرد: باید وزن و جایگاه رسانه در سبد رسانه‌ای مردم افزایش پیدا کند.

دکتر محمد سرافراز در سخنانی گفت: اصل مراسم امروز قدردانی از مهندس ضرغامی است و من از ایشان تشکر می‌کنم.

وی در ادامه گفت: به نظرم مولفه‌های قدرت در دنیا تغییر کرده‌اند و دیگر بمب‌های هسته‌ای و تکنولوژی برتر ابزار ابر قدرت‌ها نیستند، بلکه این قدرت ارتباطات است که حرف اول را می‌زند. ابرقدرت‌ها به ویژه کشور آمریکا می‌خواهند از این قدرت استفاده کنند.

سرافراز در عین حال مطرح کرد: سهم رسانه در اوقات روزانه مردم مرتبا افزایش پیدا کرده است؛ به عنوان نمونه در کشور آمریکا آمار جدید حاکی از این است که مردم بیش از 11 ساعت از رسانه استفاده می‌کنند؛ یعنی از وسایلی مانند تلویزیون‌، رادیو‌، موبایل هوشمند و اینترنت که دائما با آنها در ارتباط هستند. براین اساس قدرت پردازش اطلاعات در دنیا به شکل متمرکز انجام می‌شود.

 امروزه دشمنان به جای اینکه با بمب کشورها را نابود کنند می‌خواهند افکارها را تسخیر کنند. مهم‌ترین وظیفه ما در چنین شرایطی این است که نخبگان جمع شوند و اتاق فکری تشکیل دهند تا راه برون رفت از این موضوع را دریابند که اگر این اتفاق نیفتد در رسانه ملی به معنای کلانش در انفعال خواهیم ماند.

رئیس صدا و سیما همچنین در سخنانش که در مراسم معارفه‌اش امروز 20 آبان ماه برگزار می‌شد، تصریح کرد: با توجه به اینکه صدا و سیما یک رسانه متمرکز در سطح جهان است به همین خاطر این رسانه باید با رسالت‌های جهانی و اسلامی همراه باشد. رسانه ملی برای انجام این ماموریت گسترده باید چابک سازی شود، نیروی انسانی‌اش را کارآمد کند، اصلاح گردش کار را در دستورالعمل‌هایش قرار دهد و به نوعی رسانه باید تعاملی باشد. توسعه کمی و کیفی برای یک رسانه ملی لازم است، اما سهم ما بیشتر مربوط به بخش کیفی می‌شود.

وی سپس گفت: کنداکتور و جدول پخش امروز در اختیار مخاطب باید باشد و این گونه نیست که ما تعیین کنیم که مخاطب در چه ساعتی از روز چه برنامه‌ای را تماشا کند، بلکه این مخاطب است که باید تعیین کند.

سرافراز در بخش دیگری از سخنانش به شکست آمریکا در حمله به عراق و افغانستان اشاره کرد و گفت: آمریکا در منطقه عراق و افغانستان حملاتی را شروع کرد، اما در نهایت با تدابیری که جمهوری اسلامی اندیشید، این تهاجم نظامی شکست خورد. ترفند آنها در مقابل این قضیه در کشور به فتنه‌ی سال 88 بر می‌گردد که هدفشان سرنگونی مردم بوده است که در مقابل رخداد بیداری اسلامی به وجود آمد. ترفند دشمن در مقابل این اتفاق، این بود که در کشورهای آزاد شده به جنگ داخلی در درون آنها را تبدیل کرد اما در مقابل یک مقاومت و بیداری جدیدی شکل گرفت و این جنگ داخلی و مذهبی به جنگ علیه تروریسم تبدیل شد.

او همچنین در خصوص جریان اهل سنت در دنیا عنوان کرد: جریان اهل سنت در دنیا با جریان تروریستی به مقابله برخاستند و بیداری علیه استبداد داخلی به بیداری علیه استعمار و استکبار جهانی در حال تبدیل شدن است. بنابراین نقاط مهم و سرنوشت‌سازی در حال رخداد است.

دکتر سرافراز در پایان سخنانش گفت: «خدایا چنان کن سرانجام کار/ تو خشنود باشی و ما رستگار» عزت زیاد!