اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اطلاعیه بانک مرکزی درباره نرخ سود/زمان اجرای هماهنگ نرخ‌های جدید اعلام شد



اخبار ,اخبار اقتصادی, نرخ سود


اخبار اقتصادی - اطلاعیه بانک مرکزی درباره نرخ سود/ اجرای هماهنگ نرخ‌های جدید از شنبه

بانک مرکزی در اطلاعیه ای اعلام کرد: بر اساس توافق جدید بانک ها درباره نرخ سود سپرده های بانکی، نرخ های جدید از شنبه 13 اردیبهشت ماه در کلیه شعب بانک ها و موسسات اعتباری به اجرا در خواهد آمد.

به گزارش مهر بانک مرکزی در اطلاعیه ای درباره تصمیمات جدید بانک ها درباره نرخ سود اعلام کرد: بدینوسیله به آگاهی هموطنان عزیز می رساند پیرو تفاهم و تصمیم متخذه در مورد ساماندهی نرخ سود سپرده های بانکی از روز شنبه مورخ 93.02.13 نرخ های جدید سود سپرده ها در کلیه شعب بانک ها و موسسات اعتباری به طور هماهنگ به مورد اجرا گذاشته می شود.

کلیه بانک ها و موسسات اعتباری مکلفند قبل از ارائه هرگونه محصول یا ابزار جدید که به منظور جذب سپرده معرفی می شود، مراتب را با توضیح مشخصات کامل آن قبلا به تایید این بانک برسانند.

همانطور که پیش تر اعلام شده است، موسساتی که خارج از نظارت بانک مرکزی به صورت آشکار یا پنهان نسبت به اعلام نرخ هایی بالاتر از نرخ های سود اعلام شده اقدام کنند، مخاطرات پیش بینی نشده ای را متوجه سپرده گذاران خواهند کرد.

لذا از هموطنان ارجمند درخواست می شود ضمن حفظ هوشمندی،‌ فریب این قبیل تبلیغات را نخورده و منابع مالی خود را با مخاطره مواجه نکنند. بدیهی است بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در صورت مشاهده هرگونه اقدام خلاف تصمیمات متخذه و یا هرگونه فعالیت غیرمجاز با متخلفین طبق مقررات برخورد قانونی لازم را معمول خواهد داشت.
اخبار اقتصادی - مهر


ویدیو مرتبط :
استقبال بانک مرکزی از تصمیم بانک ها برای کاهش نرخ سود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رونمایی بانک مرکزی از زمان کاهش نرخ سود/مصوبات شورای پول و اعتبار از کی اجرایی می شود؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,سود بانکی

بانک مرکزی طی بخشنامه ای لزوم اجرای مصوبات شورای پول و اعتبار را به کلیه بانک های دولتی، غیر دولتی، شرکت دولتی پست بانک و مؤسسات اعتباری توسعه، کوثر مرکزی و عسکریه ابلاغ کرد.

با برگزاری آخرین شورای پول و اعتبار در اولین هفته ماه جاری تعیین نرخ سود بانکی به صورت ویژه در دستور کار این شورا قرار گرفته و در پایان جلسه ای 5 ساعته، مصوبه ای 11 ماده ای صادر شد.

بانک مرکزی امروز این مصوبات را به بانک ها ابلاغ و اجرای آن را الزامی خوانده است. در این بخشنامه آمده است:
طی سالیان اخیر، وجود دو نقیصه هم زمانِ تورم بالا و رکود شدید اقتصادی، پیکره اقتصاد ایران را با چنان بیماری صعب العلاجی مواجه ساخته بود که درمان یکی، مستلزم اتخاذ سیاست هایی بود که موجب تشدید دیگری می شد و بالعکس.

از این رو، مجموعه سیاستگذاری اقتصادی کشور پس از استقرار دولت یازدهم و انجام بررسی های موشکافانه علل و عوامل موجده چنین وضعیتی و اولویت بندی مجموعه سیاست ها و اقداماتی که در این زمینه باید به کار گرفت، بر لزوم رعایت جدی انضباط پولی و مالی در تمامی ارکان اقتصادی کشور تأکید و برای خروج از این موقعیت دشوار، تدابیر و سیاست هایی را تحت عنوان بسته خروج غیرتورمی از رکود، در دستور کار خود قرار داد تا ارکان مختلف دولت آن ها را به طور منسجم و در هماهنگی با روند واقعیات و شاخص های اقتصادی جامعه به اجرا درآورند.

کاهش قابل ملاحظه نرخ تورم از ۳۴.۷ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۱۵.۶ درصد در پایان سال ۱۳۹۳ و به طور هم زمان، افزایش شاخص رشد اقتصادی با تجربه ارقام مثبت در سه فصل متوالی  آن هم پس از تجربه دو سال متوالی ارقام منفی  نشان از توفیق سیاست های متخذه از سوی دولت یازدهم در این زمینه، در مدت زمانی کمتر از دو سال بوده است.

سیاست هایی که باید همچنان با جدیت هر چه تمامتر دنبال شوند.

پیشبرد موفقیت آمیز سیاست های مذکور و تداوم این روند رو به رشد، به یقین مستلزم ایفای نقش مؤثر و جدی شبکه بانکی کشور در این عرصه، اتخاذ سیاست ها و تدابیر مناسب و همگامی و همکاری مؤثر و شایسته یکایک بانک های کشور می باشد.

بر همین اساس، شورای پول و اعتبار در جلسه ای که در روز سه شنبه مورخ 8 اردیبهشت  1394 برگزار شد، سیاست هایی را با رویکرد کاهش هزینه های تأمین مالی و حل همزمان مشکلات موجود در شبکه بانکی کشور و بازار پول به شرح پیوست اتخاذ نمود که بدین وسیله جهت اجرا ابلاغ می گردد.

در این رابطه، ذکر این نکته ضروری است که با توجه به مشکلات ناشی از پرداخت تسهیلات بانکی با نرخ های غیرمتعارف و نامتناسب با بازدهی فعالیتهای بخش واقعی اقتصاد طی سالیان اخیر، شورای پول و اعتبار بر آن شد تا از طریق اعمال سقف بر نرخ سود تسهیلات عقود مشارکتی، دامنه مجازی را متناسب با شرایط واقعی اقتصاد و بازدهی فعالیت های مولد اقتصادی تعیین نماید تا از رهگذر آن، هم به تأمین مالی بخش تولید مساعدت کرده باشد و هم سلامت و شفافیت بانکی را

موضوعی که در هماهنگی با فلسفه وجودی بانک های مرکزی مبنی بر حفظ ارزش پول و موازنه پرداخت ها و تسهیل مبادلات بازرگانی و کمک به رشد اقتصادی کشورها بوده و بر آن است تا با دمیدن روح منطق و توجیه اقتصادی در کالبد طرح های اقتصادی که مقرر است از محل این قبیل تسهیلات، تأمین ما لی شوند، از بروز بسیاری از انواع ریسک ها به خصوص ریسک اعتباری و نکول تسهیلات و تعهدات بکاهد و کاهش مطالبات غیر جاری را به ارمغان آورد.

بدیهی است که اجرای مؤثر و موفقیت آمیز سیاست مذکور، زمینه حرکت به سمت اقتصادی پویاتر و باثبات تر را برای کشور فراهم می آورد. البته همان گونه که در مجموعه سیاست ها ی مزبور ملاحظه می شود سقف مذکور در کنار مجموعه تدابیر دیگری اتخاذ شده است تا در مقام عمل، تنظیمات لازم به طور هوشمندانه، مستمر و متناسب با شاخص های اقتصادی کشور توسط بانک مرکزی جمهور ی اسلامی ایران به عنوان مقام ناظر بازار پولی کشور اعمال شود.

لذا هدف گیری اصلی نظام بانکی کشور باید بر این مبنا استوار باشد که در بین طرح های اقتصادی با سودآوری حداکثر ۲۴ درصد، طرح هایی انتخاب شوند که کمترین ریسک را به همراه دارد تا از این طریق، سلامت و ثبات و پایداری نظام بانکی کشور که از اصول کلی اقتصاد مقاومتی است، محقق شود.

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,سود بانکی

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,سود بانکی

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,سود بانکی

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,سود بانکی

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,سود بانکی

 

اخبار اقتصادی - خبرآنلاین