اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اطلاعات جدید از ماجرای واردات شبانه پرتقال با مجوز استانداری



وی در پاسخ به این سوال که عاملین این قضیه دقیقا چه کسانی هستند؟ گفت: مستقیما از سوی مجموعه وزارت کشور مسئول هستند و گمرک در این خصوص نتوانسته است کاری کند و استانداری و فرمانداری باید در این خصوص پاسخگو باشند. من همان روز با گمرک صحبت کردم و رئیس گمرک گفت من اجازه ورود محموله را نداده ام اما فشار آورده اند که از استانداری نامه داریم.

چندی پیش ماجرا واردات شبانه پرتقال مصری از مرز سردشت منجر به بهت و حیرت همگان شد . ماجرای واردات شبالنه و غیر قانونی پرتقال و پراه کردن فنس های مرزی گمرک، جاده کشی با لودر و در نهایت سه شب عملیات تخلیه محموله. در حالی که هیچ یک از عوامل این جریان هنوز نه تنها مشخص نشده اند و حتی نام آنها افشا نشده است، گویا مسئولان استانداری و فرمانداری سردشت، و همچنین وزارت کشور قصد دارند با بی توجهی به این ماجرا موضوع را به سکوت خبری بکشند.

این درحالی است که طبق اسناد موجود استانداری آذربایجان غربی راسا در این خصوص دخالت داشته است و مجوز واردات این محموله از سوی استانداری صادر شده است.

اما در حالی که مسئولان وزارت کشور چندان تمایلی به پرداختن و توضیح شفاف در خصوص این ماجرا ندارند، پیگیری های تابناک از نماینده سردشت در مورد ان واقعه، ابعاد دیگری از این ماجرا را مشخص میکند.

 

اخبار,اخباراقتصادی , واردات پرتقال

 
نماینده سردشت در این خصوص در گفتگو با تابناک گفت: همان روزی که این اتفاق افتاد ما تذکری در این رابطه نوشتیم و کتبا به هیئت رئیسه تقدیم کردیم و تقاضای برخورد و اشد مجازات برای عاملین این قضیه کردیم. خضری ادامه داد: بابت این قضیه موضوع تخریب فنس های مرزی کار بسیار زننده و غیر قانونی و غیر اخلاقی است. در حالی که رئیس گمرک منطقه عملا مخالف واردات پرتقالی بوده است که مشخص نیست به لحاظ بهداشتی چه وضعیتی دارد و بحث بیو تروریسم در آن مطرح است.

وی ادامه داد: دقیقا مشابه این ماجرا را در پیرانشهر داشتیم که فرماندار با درایت بررسی کرده بود و متوجه آلوده بودن میوه های وارداتی شده بود و دستور بازگشت محموله را داده بود که در اینجا عملکرد مثبت فرماندار پیرانشهر را شاهد بودیم. ولی همزمان با این ماجرا متاسفانه در سردشت این قضیه بغرنج روی داد که مستقیما مجموعه وزارت کشور در این خصوص دست داشتند.

وی گفت: برگه مجوز واردات از استانداری که دست چند فرد مشخص و معین قرار داشته به قصد سوء استفاده این افراد صادر شده بود که از قبل تهدید سلامت مردم در صدد زدن پول به جیب خود بوده اند. این مسئله جای سوال دارد و از دو منظر قابل پیگیری است: یکی در خصوص بحث سلامت محموله وارد شده که مدعی العموم و دادستان باید پیگیر آن باشد و دخالت کند و دوم از منظر قانونی باید وزرات کشور دخالت کند و در این خصوص توضیح دهد.

تصویر نامه درخواست تذکر کتبی رسول خضری که تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده:

اخبار,اخباراقتصادی , واردات پرتقال

 
وی ادامه داد: باید حتما با عاملین برخورد شده، دادگاهی شوند و اشد مجازات برای آنها در نظر گرفته شود و از منظر قانونی هم وزارت کشور موظف است که در خصوص این قضیه ورود جدی داشته باشد و این بحث را مدیریت کند تا باعث رفع دغدغه مردم شویم تا حداقل برای مردم همه چیز مشخص شود. اگر قرار است مسئولین دولتی خود دست به همچین کاری بزنند باید فاتحه همه چیز را خواند.

وی در پاسخ به این سوال که عاملین این قضیه دقیقا چه کسانی هستند؟ گفت: مستقیما از سوی مجموعه وزارت کشور مسئول هستند و گمرک در این خصوص نتوانسته است کاری کند و استانداری و فرمانداری باید در این خصوص پاسخگو باشند. من همان روز با گمرک صحبت کردم و رئیس گمرک گفت من اجازه ورود محموله را نداده ام اما فشار آورده اند که از استانداری نامه داریم.

خضری گفت: آقایی به نام «عباسی» از استانداری نامه داشتند و جالب است که دو سه نفر هستند که با جان و سلامت مردم بازی میکنند با واردات مستقیم پرتقال و مسئله نفوذ این محموله به عمق کشور است، از خود شهرستان سردشت تا تهران که مشخص نیست وضعیت سلامت این میوه ها چگونه است.

وی گفت: من تعجب میکنم که سمت وزارت کشور و فرمانداری و استانداری یک سمت سیاسی است که باید به لحاظ امنیتی و سیاسی مراقب باشیم در حالی که بحث بیو تروریسم ما را تهدید میکند و این محموله پرتقال از مصر و از مسیر تحت تسلط داعش وارد کشور شده است. چرا بدون بررسی بهداشتی مجوز واردات آن داده شده؟ در حالی که همین ماجرا در پیرانشهر اتفاق افتاد و با آزمایشاتی که در این خصوص فرماندار دستور آنها را داد، این محموله برگشت داده شد. ولی متاسفانه در سردشت علاوه بر اینکه به حرف گمرک گوش نداده اند خود در طی سه شب عملیات شبانه افراد فنس های گمرک را پاره کردند و این ماجرا دقیقا مصادف با روزهای 14 تا 15 خرداد بوده است.

وی گفت: وقتی در چنین روزهایی مهم مسئولان دولتی کار غیر قانونی انجام میدهند خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل که چه وضعیتی پیش آمده است. در راستای منتفع کردن دو یا سه نفر افراد مشخص کل مرز را بدنام کرده اند و خود باعث اضافه شدن چندین گره به گره های کور این منطقه – سردشت – شده اند.

 گفته میشود که کل حجم این محموله وارداتی 2 هزار تن بوده است که طی این عملیات شبانه رقم 800 تن از آن وارد کشور شده است و بعد از آن با پیگیری تیم بازرسی از تهران، عملیات شبانه واردات متوقف شده است.

حال سوال این جا است که مسئولان وزارت کشور و استانداری آذربایجان غربی چه توضیحی در خصوص این ماجرا دارند؟

اخبار اقتصادی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
مجوز واردات سیگار مارلبورو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قیمت تخم مرغ کاهش می یابد؛صدور مجوز واردات تخم مرغ از مرز باشماق



 

 

قیمت تخم مرغ کاهش می یابد؛صدور مجوز واردات تخم مرغ از مرز باشماق

 

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجازت کردستان از صدور مجوز واردات تخم مرغ به استان از طریق مرز رسمی باشماق خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سیروس شاه غیبی ظهر شنبه در اولین جلسه مدیران هم خانواده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان اظهار داشت: در راستای کنترل قیمت ها در بازار و با توجه به پیگیری های صورت گرفته از سوی استان، مجوز واردات تخم مرغ از طریق مرز رسمی باشماق مریوان صادر شده است.

وی عنوان کرد: با توجه به افزایش قیمت تخم مرغ طی یک ماه اخیر در سراسر کشور، قیمت این محصول در استان کردستان نیز با افزایش مواجه شد و در راستای مقابله با افزایش قیمت وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز لازم برای واردات این محصول از طریق مرز رسمی باشماق را صادر کرده است و انتظار می رود این گونه اقدامات زمینه را برای کاهش قیمت تخم مرغ فراهم کند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان افزود: در چند روز گذشته در قیمت تعداد محدودی از کالاها شاهد افزایش قیمت بودیم که این معضل مختص استان کردستان نبود و متاسفانه در سراسر کشور این مسئله به وجود آمد که البته این افزایش ناشی از کاهش تولید و افزایش نرخ جهانی کالاها است که با تمهیدات اندیشیده شده شاهد کاهش قیمت و افزایش عرضه در استان بوده ایم و در چند روز آینده باز شاهد افزایش عرضه و کاهش قیمت این کالاها خواهیم بود.

شاه غیبی با ابراز رضایت و خشنودی عملی شدن مراحل ادغام و پیشرفت ۵۷ درصدی در این بخش عنوان کرد: باتوجه به مزیت مرزی بودن استان کردستان و با ادغام دو وزارتخانه انتظار می رود در آینده ای نزدیک کردستان شاهد پیشرفت های چشمگیری در زمینه تولید با کیفیت تر و صادرات بیشتر باشد.

وی گفت: مسئولان کشوری و استانی با جدیت و همت بیشتر از گذشته در صدد تکمیل واحدهای تولیدی و در دست ساخت و نیمه تمام استان هستند که با بهره برداری از این واحدها و معادن جدید شاهد تسریع در توسعه و پیشرفت استان کردستان در تمامی حوزه ها و در نتیجه رفع معضل بیکاری خواهیم بود.... /  خبرگزارى ایسنا