اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اصول‌گرایان متهم می‌کنند



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , انتخابات

 ادعای مهندسی انتخابات از سوی منتقدان دولت؛
اصول‌گرایان متهم می‌کنند

دو ماه از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گذشت و اصول‌گرایان، قافیه بهارستان را در شهر تهران باختند، قافله‌سالارشان تازه به سخن آمده و ادعای دخالت دولت در نتیجه انتخابات را مطرح کرده است. حالا چند روزی از صحبت‌های حداد عادل، سر لیست اصول‌گرایان در تهران می‌گذرد که نتوانست حتی در میان یکی از 30 نفر منتخب تهران باشد و چند روز قبل ادعای دخالت دولت را بر زبان آورد. روز چهارشنبه گذشته هم وقتی خبرنگاری از او پرسید که این اتهام را بر چه اساس مطرح کرده، گفت: مستنداتی داریم که قرار است منتشر شود، بخشی از این مستندات به دولت ارائه شده که در حال پیگیری آن هستیم.


اما روز گذشته حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور پاسخ محکمی به این ادعای حداد عادل داد و گفت: «جواب این مسئله بسیار روشن است، شورای نگهبان بر کلیه مراحل انتخابات نظارت دارد، این یک قانون است که همه آن را پذیرفته‌اند. وظیفه شورای نگهبان هم بررسی صحت برگزاری انتخابات در حوزه‌های انتخابیه است. وقتی شورای نگهبان جهت انتخابات را در مرحله اول در کل حوزه‌های انتخابیه جز دو حوزه تأیید کرد باید این را بر تمام استناد‌ها و شکایت‌ها مفروض بگیریم؛ یعنی به تمامی گزارش‌ها رسیدگی شده است.

 

اگر شورای نگهبان دخالت مسئولان را در امر انتخابات مستند و محکم می‌دید، تعارف نداشت و صحت انتخابات را در آن حوزه‌ها تأیید نمی‌کرد.» ضمن آنکه امیری به ادعای دیگر حداد مبنی بر اینکه مستنداتی به دولت ارائه شده هم پاسخ داد و گفت که هنوز مستنداتی به دولت ارائه نشده و «ضمن احترام به حداد‌عادل می‌گویم اگر مستنداتی دارد به ما بدهد و مطمئن باشد که به آن رسیدگی خواهد شد.» سخنگوی وزارت کشور ادامه داد: «مستندات یا باید به آقای وزیر یا به آقای مقیمی یا به بنده ارائه شود که به هیچ‌یک از ما ارائه نشده است. باز هم می‌گویم آقای حداد اگر مستنداتی دارند به ما بدهند و تردید نداشته باشند که حتما پیگیری می‌کنیم. البته ممکن است مستندات خود را به شورای نگهبان داده باشند. مسئولیت استانداران و فرمانداران با وزارت کشور است.»

 

امیری گفته است: با توجه به اینکه مسئولیت فرمانداران و بخشداران اجرای انتخابات است قاعدتا باید مستندات مربوطه را به ما بدهند که تاکنون این اتفاق نیفتاده است. برای ما این موضوع در فضای سیاسی قابل درک است، اما سخنگوی وزارت کشور در مورد اینکه آیا دولت این تهمت حداد‌عادل را پیگیری قانونی خواهد کرد یا خیر گفت: دولت از جهت حقوقی تعریف خاص خود را دارد. اگر معنی دولت،‌ هیئت وزیران است معاونت حقوقی رئیس‌جمهور باید پاسخ این مطلب را بدهد. حوزه بنده وزارت کشور است؛ ما در وزارت کشور آنقدر کارمان زیاد است که بنا هم نداریم به حاشیه‌ها بپردازیم؛ علاوه بر این همه مسائل را به وادی برخوردهای قضائی‌بردن خیلی به صلاح نیست. کار سیاسی از این مسائل هم دارد، این مسئله از نظر ما خیلی مهم نیست و ما به کار خودمان اطمینان داریم. وزیر کشور هم دیروز تلویحا در پاسخ به اتهامات حداد گفت: «وقتی نتایج انتخابات همه حوزه‌ها مورد تأیید شورای نگهبان است یعنی انتخابات در سلامت برگزار شده است.»

 

اما اصول‌گرایان که تا پیش از این هر اظهارنظری در مورد سلامت انتخابات را از مصادیق اقدام علیه امنیت ملی می‌دانستند؛ حالا در حالی که شورای نگهبان صحت انتخابات را تأیید کرده است همچنان به نتیجه  انتخابات حمله می‌کنند؛ به طوری که حمیدرضا ترقی، عضو ارشد مؤتلفه هم خط حداد‌عادل را گرفته و به انتخاب گفته است: «متأسفانه در بعضی از حوزه‌ها، فرمانداری کاملا دخالت داشت و عناصر دولت در این مدت مشخص بوده و اسناد و مدارکی هم از بعضی نامزدها تهیه کردند. اسناد نشان‌دهنده این موضوع است که خودشان یا معاونین‌شان در روند انتخابات تأثیرگذار بودند و حتی هدایایی هم دریافت می‌کردند. همچنین بعضی ستادها را پشتیبانی می‌کردند.» سایت مشرق هم با اشاره به اظهارات حداد‌عادل، از لفظ «مهندسی انتخابات» استفاده کرد و نوشت: «اصول‌گرایان نظر دیگری دارند و از نگرانی‌های خود درباره اقدامات دولت برای ورود حامیان خود به بهارستان انتقاد می‌کنند.

 

در این باب دو چهره شاخص جریان اصول‌گرا لب به انتقاد گشوده و از آنچه به عنوان مهندسی انتخابات توسط دولت قلمداد می‌شود، گلایه کرده‌اند.» برخی رسانه‌های دیگر اصول‌گرا هم با استناد به اظهارات حداد‌عادل در روزهای اخیر با حمله به نتایج انتخابات هفتم اسفند، آن را مهندسی انتخابات از سوی دولت خواندند؛ آن هم در حالی که شورای نگهبان پس از رسیدگی به شکایت‌ها و گزارش‌های ارسالی، سلامت انتخابات را تأیید کرده است. چنین مواضعی از سوی کسانی که مردم آنها را برای حضور در مجلس انتخاب نکردند، خلاف بیانات رهبری انقلاب پس از تأیید انتخابات هفت اسفند است که رفتار انتخاباتی بازندگان انتخابات را تحسین کرده بودند و این مسئله و اتهام مهندسی انتخابات، بدون‌شک می‌تواند آثار و بازتاب‌های متفاوتی در جامعه  داشته باشد.


 اخبار  سیاسی -  وقایع  اتفاقیه


ویدیو مرتبط :
اصول گرایان در مجلس شورای اسلامی از نمایی دیگر!!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش زیباکلام به حمله کیهان / رحیم مشایی مثل آب خوردن اصول گرایان را شکست می دهد



صادق زیبا کلام,کانددیاتوری اسفندیار رحیم مشایی

واکنش زیباکلام به حمله کیهان / توصیه به شریعتمداری

من فکر می کنم این مطالب دلیل حمایت بنده از رحیم مشایی نمی تواند باشد . بنده معتقد هستم به غیر از آقای رحیم مشایی هیچ کدام از نامزدهای حامیان دولت شانسی برای پیروزی ندارند.

 روزنامه کیهان امروز در ستون اخبار ویژه خود، صادق زیباکلام را فردی "فتنه گر" نامید که حامی "مفسدان اقتصادی" است و دیگر دستش روشده است.

کیهان همچنین به زیباکلام توصیه کرده است تا به جای آنچه "پیشمرگی برای منحرفان" نامیده به فکر جمع کردن "افتصاحات اصلاح طلبان" باشد. خبرنگار شبکه ایران نظر صادق زیباکلام را در این باره جویا شده است:

آقای دکتر! کیهان را عصبانی کردید ...

هر از گاهی روزنامه کیهان من را مورد مرحمت قرار می دهد. این دفعه  نه بار اولی است که روزنامه کیهان من را مورد مرحمت قرار می دهد و نه بار آخری خواهد بود. منتها بحثی که باعث ناراحتی و عصبانیت روزنامه کیهان شد چیست؟

روزنامه کیهان نوشته است من از رحیم مشایی حمایت کردم یا طرفداری کردم در حالیکه به هیچ عنوان در آن یادداشتی که در روزنامه شهروند چاپ شده بود اصلا من از مهندس رحیم مشایی حمایت نکردم. ای کاش روزنامه کیهان آن یادداشت را کامل چاپ می کرد تا خوانندگان بفهمند من حمایت کرده ام یا نه!

من از آقای رحیم مشایی حمایت نکردم منتها یک سوال را مطرح کردم. پرسیدم شورای نگهبان به چه دلیل و مستنداتی قصد دارد  رحیم مشایی را رد صلاحیت کند، دلایل شورای نگهبان درباره رد صلاحیت ایشان چه مواردی است.

فکر می کنید علت عصبانیت کیهان چه بود؟

بنده به هر حال یک تحلیلگر سیاسی هستم و بنا به دلایلی معتقد هستم چنانچه آقای رحیم مشایی نامزد ریاست جمهوری باشد و در مقابل ایشان اصولگرایان قرار داشته باشد مثل آب خوردن آنان را شکست خواهد داد ولی من بارها تکرار کردم چنانچه در برابر آقای رحیم مشایی هاشمی رفسنجانی قرار بگیرد، قطعا رحیم مشایی نمی تواند پیروز بشود، زیرا محبوبیت آقای هاشمی رفسنجانی بسیار بیشتر از محبوبیت آقای رحیم مشایی است.

من فکر می کنم این مطالب دلیل حمایت بنده از رحیم مشایی نمی تواند باشد .

بنده معتقد هستم به غیر از آقای رحیم مشایی هیچ کدام از نامزدهای حامیان دولت شانسی برای پیروزی ندارند، هیچکدامشان در مقابل آقای هاشمی هیچ شانسی ندارند، حتی در مقابل نامزد های جناح اصول گرایان مثل آقای ولایتی هم هیچ شانسی ندارند! اما اگر یک نامزد آقای مشایی باشد یک نامزد آقای ولایتی باشد، قطعا آقای رحیم مشایی با اختلاف بسیار بالایی از آقای ولایتی  به پیروزی خواهد رسید.

به نظر شما بازخورد اجتماعی رفتار کیهان چه می تواند باشد؟

به نظر این مدل رفتارهای کیهان در جامعه نتیجه عکس خواهد و به نفع کسانی که تخریب شده اند تمام می شود. تا حالا که اینگونه بوده است. منتها کاری که روزنامه کیهان و اصول گرایان خواهند کرد این است که خیلی به چهره های اصلاح طلبی مثل کواکبیان و حسن روحانی پر و بال بدهند، که بگویند طیف آقای هاشمی و طیف اصلاح طلبان هم در انتخابات حضور دارند، ولی واقع مطلب این است که آقای کواکبیان و روحانی هیچ شانسی ندارند. 

یکی از دلایل این است که می خواهند بگویند انتخابات چند وجهی است. اگر آقای مشایی شرکت نکند و جلوی ایشان گرفته بشود و جلوی آقای هاشمی و خاتمی گرفته بشود انتخابات یک قطبی خواهد بود و رقابت بین اصول گرایان برگزار خواهد شد.

توصیه بنده به روزنامه کیهان این است که مقداری از تندروی و افراطی گری دست بردارد و اخلاق اسلامی و صعه صدر اسلامی را الگوی کار حرفه ای کارشان کنند./سایت روزنامه ایران