اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اصلاح طلبان چطور وارد انتخابات می‌شوند؟


رسانه‌های اصلاح‌طلب برای اثبات قدرت خود،‌ رقیب اصولگرای خود را کم‌توان معرفی می‌کنند. از نگاه این رسانه‌ها، ‌اصولگرایان با چالش بزرگی به نام «وحدت» مواجه‌اند که سلایق سیاسی متکثر، رخصت متحد شدن را به آنها نمی​دهد.

 خبرآنلاین: رسانه‌های اصلاح‌طلب برای اثبات قدرت خود،‌ رقیب اصولگرای خود را کم‌توان معرفی می‌کنند. از نگاه این رسانه‌ها، ‌اصولگرایان با چالش بزرگی به نام «وحدت» مواجه‌اند که سلایق سیاسی متکثر، رخصت متحد شدن را به آنها نمی​دهد.

اختلافات میان اصولگرایان نه حرف تازه​ای است و نه موضوعی است که بتوان آن را انكار کرد. این جناح سیاسی پس از ناکام ماندن در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در سال 1392 تلاش​های آشکار و پنهانی را برای جبران شکست خود آغاز کرده که در آخرین نمونه می​توان به نشست اخیر اصولگرایان با حضور آیت​الله مصباح یزدی اشاره کرد.

 به رغم اظهارنظرهای گاه متشتت كه در بین اصولگرایان به گوش می‌رسد، می‌توان اراده‌ای قوی را مشاهده كرد كه نمی‌خواهد اجازه بدهد آنچه در سال‌های 1384 و 1392 برایشان اتفاق افتاد، تكرار شود.

اصولگرایان هنوز شیرینی پیروزی در انتخابات مجلس نهم را در زمستان 1390 به یاد دارند و همچنان دنبال فرمولی هستند كه با وجود اختلافات بعضاً سنگین میان خود به لیست واحد یا لیست‌های دارای اشتراك بالا برسند. به نظر می رسد، دستیابی به این هدف چندان سخت نیست.

 تشكل‌هایی مانند جبهه پیروان كه متشكل از 18 گروه كوچك و بزرگ اصولگراست به همراه احزاب كم‌طرفدارتری چون جمعیت ایثارگران و جمعیت رهپویان از انسجام نسبی برخوردارند. حتی جبهه پایداری كه بارها بازی اصولگرایان را به‌هم زده، در درون خود از ساختار حزبی منسجمی برخوردار است.

چنانچه سوت انتخابات كشیده شود، توان به میدان آوردن بدنه اجتماعی موافق از سوی اصولگرایان - صرف‌نظر از حجم قابلیت و توانایی- برایشان وجود دارد.

انسجام در میان اصلاح طلبان چگونه است؟

در جناح مقابل ، اما چنین انسجام حزبی وجود ندارد. با آن كه سروصدای برخی تشكیلات اصلاح‌طلب بلند است اما وقتی هیاهوها می‌خوابد عقبه‌ای كه بتواند در روزهای كارزار سیاسی به كار بیاید، مانند سراب است.دو هفته پیش حزب اعتماد ملی سعی كرد در یك مانور سیاسی قدرت خود را به رخ بكشد اما نشست حزب پیش از آن كه عملیاتی باشد و راهبردی جدی در آن مطرح گردد به شعار و رجزخوانی گذشت.

شاید تنها تشكل سابقه داری كه توانسته ظاهر را حفظ كند و صورت خود را با سیلی سرخ نگه دارد، كارگزاران است. این حزب امسال برای آن كه گرد رخوت چند سال اخیر را از صورت بزداید، به ترمیم شورای مركزی خود پرداخت. اما از همان ابتدا معلوم بود تركیب ناهمگونی كه پدید آمده، توان كارهای بزرگ را ندارد. استعفای محمد هاشمی حتی اگر توسط رسانه‌های اصلاح‌طلب بخواهد خفیف و كوچك شمرده شود، این واقعیت را كه كارگزاران دست‌كم در حال پوست‌انداختن است، تغییر نمی‌دهد. پوست‌ انداختنی كه در دوره نزدیك شدن به انتخابات، وقت مناسبی برایش نبود.

تشکل دیگر، حزب "ندا" ست که از نخستین روزهای مطرح شدن، به شدت مورد حمله قرار گرفت. اصلاح طلبانی که شناسنامه تشکل حزبی را تنها به نام خود صادر کرده بودند، ورود صادق خرازی را برنتابیدند و علنا به انتقادات گسترده از او پرداختند. هر چند بعدا در اقدامی که به نظر می آید تصنعی باشد، حضور "ندا" را مثبت خواندند، اما تلخی برخورد روزهای نخست، همچنان باقی خواهد ماند. در هر حال "ندا" هنوز جان لازم را برای آنکه در عرصه انتخابات ، حضور فعال داشته باشد، پیدا نکرده است.

اصلاح طلبان و به خصوص استخوان خردكرده‌های آنها می‌دانند كه در شرایط كنونی فقط می‌توانند به اتكای دو، سه چهره مشهور وارد میدان شوند. به بیان دیگر همین دو، سه نفر ناجی آنها خواهند بود و به ناچار باید بار تمام فعالیتهای سیاسی را در نبود تشکیلات مستحکم اصلاح طلب به دوش بکشند.

اما آیا این چهره‌های شاخص می‌توانند جایگزین گروه‌ها و احزاب شوند ؟ پاسخ «آری» به این سؤال بیش از اندازه خوشبینانه است چون اختلاف بین همین افراد - به گواهی رخدادهای انتخابات 92- و تفرق بین چهره‌های اصلاح طلب زیاد است و حساب كردن روی آن با ریسك بزرگ همراه است. پاسخ منفی به این پرسش ، فعلا و در شرایط حاضر، واقع بینانه تر است؟


ویدیو مرتبط :
اصلاح طلبان در خانه. زیر سوال بردن مشروعیت انتخابات 88

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اصلاح‌طلبان با یک لیست مشترک وارد انتخابات مجلس می‌شوند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

قائم مقام دبیر کل حزب اعتماد ملی گفت: اصلاح طلبان با یک لیست مشترک به صحنه خواهند آمد تا از تشتت افکار عمومی در انتخاب نهایی ممانعت به عمل آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین رسول منتجب­‌ نیا در گفت‌وگو با ایلنا٬ با اشاره به برگزاری جلسات هفتگی شورای هماهنگی اصلاحات و جلسات کمیته انتخابات، گفت: این جلسات هر یکشنبه با حضور تمام اعضا برگزار می­‌شود که به صورت نوبتی یک هفته به جلسه شورای هماهنگی و یک هفته نیز به جلسه کمیته انتخابات اختصاص دارد.

قائم مقام حزب اعتماد ملی افزود: در ادامه برگزاری سلسله جلسات شورای هماهنگی اصلاحات و کمیته انتخابات،‌ جلسه شورای هماهنگی نیز برگزار شد.

وی در تشریح آخرین وضعیت اصلاح‌­طلبان برای حضور قدرتمند در انتخابات مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آن­چه اصلاح‌­طلبان در نظر دارند٬ انسجام و اتحاد جبهه اصلاحات است. دراین راستا اصلاح طلبان با ارائه یک لیست مشترک به انتخابات خواهند آمد تا از تشتت افکار عمومی در انتخاب نهایی ممانعت به عمل آید.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه خاطرنشان کرد: بی‌­شک جریان اصلاحات برای جذب آرای مردمی مشکلی ندارد و فکر می‌­کنیم با اقبال بیشتری نسبت به طرف مقابل روبرو خواهیم شد٬ اما تنها مشکل پیش روی مسئله احراز صلاحیت‌­هاست که وضعیت آن مشخص نیست.

قائم مقام حزب اعتماد ملی با اشاره به فعالیت­‌های جدی این حزب در انتخابات مجلس گفت: خوشبختانه امروز تمام بزرگان اصلاحات به این نتیجه رسیده‌­اند که احزاب را فعال کنند و تصمیم­‌گیری را برعهده خود احزاب بگذارند و شواری هماهنگی تنها نقش نظارتی خواهد داشت.

منتجب‌­نیا با اشاره به جلسه روز سه­‌شنبه هفته اخیر با حضور رئیس دولت اصلاحات،‌ یادآور شد: ایشان تاکید ویژه‌­ای بر لزوم فعالیت احزاب داشتند و اعلام کردند نه شورای هماهنگی اصلاحات و نه کمیته انتخابات و نه خودشان نباید در امور و فعالیت احزاب دخالت کنند.

وی افزود: رئیس دولت اصلاحات موکداً خواستار عدم دخالت مسئولان از تهران در فعالیت­‌های احزاب در شهرستان­‌ها شد٬ که این رویکرد شایسته تقدیر است.

قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی در پایان تصریح کرد: با وجود آن­که نسبت به تصمیم ممنوعیت رسانه‌­ای اعمال شده علیه لیدر جریان اصلاحات گلایه داریم٬ اما این مسئله همچون سال 92 در عملکرد انتخاباتی اصلاح‌­طلبان خللی ایجاد نخواهد کرد٬ زیرا تا زمانی که شخصیتی جایگاهی مستحکم میان مردم داشته باشد، نیازی به پایگاه رسانه‌­ای نیست.


اخبار سیاسی - ایلنا