اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اصلاح‌طلبان با چهره‌های جدید وارد شوند



اخبار,اخبارسیاسی,انتخابات مجلس

فرجام بزنگاه سیاسی مجلس دهم برای بسیاری از جریان‌های سیاسی و از جمله اصلاح‌طلبان از اهمیت زیادی برخوردار است.انتخابات پارلمانی اسفندماه علاوه براینكه عیار جریان‌شناسی سیاسی ایران را مشخص می‌كند و نشان می‌دهد اقبال عمومی مردم به سود كدام جریان سیاسی چربش دارد، مسیر تحولات اجتماعی و سیاسی ایران را نیز تعیین خواهد كرد. به همین دلیل و برای تحلیل و بررسی شرایط انتخابات آینده مجلس با دكتر احمد شیرزاد نماینده مردم اصفهان در مجلس ششم گفت‌وگو كردیم.

 شیرزاد درباره رویکرد آقای روحانی در مورد انتخابات مجلس و حضور اصلاح‌طلبان تاكید می‌كند: «دولت باید در زمینه برگزاری انتخابات رقابتی ورود پیدا كند و اجازه ندهد فضای غیررسمی و «پشت پرده» بر فضای انتخابات تاثیر بگذارد. اصلاح‌طلبان از دولت آقای روحانی انتظار دارند بسیار جدی و قانونی با انتخابات آینده برخورد و رفتار كند».

 

وی همچنین درباره احتمال ورورد پول‌های كثیف به انتخابات تصریح می‌كند: «به نظر من عامل مهمی كه در انتخابات ایجاد فساد می‌كند و فضای انتخابات را خدشه‌دار می‌كند پول‌هایی است كه از سوی عده‌ای به برخی از كاندیداها واگذار می‌شود. متاسفانه در برخی انتخابات گذشته بین تبلیغات برخی كاندیداهای خاص و توزیع اقلام بین مردم وجود داشته است. این مساله ‌بخصوص در مناطق محروم و مناطقی است كه از نظر فرهنگی تاثیرپذیری بالایی دارند. به همین دلیل در انتخابات آینده مسئولان وزارت كشور باید نسبت به این مساله اهتمام ویژه و جدی داشته باشند. در ادامه متن گفت‌وگوی «آرمان» با دكتر احمد شیرزاد را ازنظر می‌گذرانید.
 
 مجلس نهم دارای چه جایگاهی نسبت به مجالس دیگر است؟ مجلس نهم دو رویكرد متفاوت نسبت به دو دولت داشت. رویكرد این مجلس نسبت به دولت احمدی‌نژاد انفعالی و نسبت به دولت روحانی انتقادی بود. چرا چنین اتفاقی رخ داد؟
مجالس هفتم و هشتم تقریبا در یك سطح بودند اما مجلس نهم وضعیت متفاوتی نسبت به دو مجلس گذشته داشت. انتخابات مجلس نهم به شكل‌های مختلف تحت‌تاثیر وقایع پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال88قرار داشت. در آن زمان فضای اجتماعی آسیب‌دیده بود. در واقع بدنه اصلاح‌طلب جامعه كه در سال92 و انتخابات ریاست‌جمهوری آن اتفاق مهم را رقم زد در سال90 و درانتخابات مجلس خود را از فضای سیاسی كنار كشیده بود.

 

به همین دلیل انتخابات مجلس نهم به صورت كاملا یك طیفی برگزار شد. مشكل مهم دیگر مجلس نهم عدم انسجام اصولگرایان به عنوان جریان حاكم بر فضای مجلس بود. اصولگرایان كه با رقیب جدی درزمان انتخابات مواجه نشده بودند به سازماندهی تشكیلات خود نپرداختند و موفق نشدند برای میان‌مدت و بلندمدت برنامه‌ریزی متناسب با مشكلات كشور صورت بدهند. فقدان تضارب‌آرا و دگراندیشی در فضای مجلس نهم به‌دلیل عدم حضور اصلاح‌طلبان مشهود بود. 


 وزیر كشور و برخی از مقامات عالیرتبه دولتی به شكل‌های مختلف نسبت به ورود پول‌های كثیف به انتخابات مجلس هشدار داده‌اند. چرا در چنین مقطعی مقامات دولت نسبت به ورود پول كثیف هشدار می‌دهند؟ چه كسانی و به چه هدفی قصد دارند با پول كثیف بر فضای انتخابات تاثیر بگذارند؟
 در انتخابات كشور ما مساله هزینه‌های انتخاباتی برای كاندیداهای مختلف مساله‌ای جدی و حیاتی بوده است. از این نكته نیز نباید غافل شد كه قوانین انتخاباتی ما فاقد سازوكارهای لازم برای نظارت بر هزینه‌های انتخاباتی بوده است. همانطور كه آقای پورمحمدی وزیر محترم دادگستری هم عنوان كردند منظور از پول‌های كثیف صرفا به پول‌های مربوط به قاچاق موادمخدر و تخلفات بانكی و مالی خلاصه نمی‌شود و شامل پول‌های كثیف سیاسی و اجتماعی هم می‌شود. مسئولان باید نسبت به تمامی پول‌هایی كه در انتخابات هزینه می‌شود احساس مسئولیت كنند و تمام كانال‌های مربوطه را به شكل‌های مختلف كنترل و مدیریت كنند. به نظر من عامل مهمی كه در انتخابات ایجاد فساد می‌كند و فضای انتخابات را خدشه‌دار می‌كند پول‌هایی است كه از سوی عده‌ای به برخی از كاندیداها واگذار می‌شود.

 

این مساله بخصوص در مناطق محروم و مناطقی كه از نظر فرهنگی تاثیرپذیری بالایی دارند گاه مشاهده شده است. به همین دلیل در انتخابات آینده مسئولان وزارت كشور باید نسبت به این مساله اهتمام ویژه و جدی داشته باشند. البته اینگونه اقدامات به‌معنای ورود «پول كثیف» نیست بلكه «پول بیت‌المال» است. بنده معتقدم تاثیر منفی «پول بیت‌المال» بر فضای انتخابات به‌مراتب از تاثیر پول قاچاق موادمخدر سنگین‌تر و مخرب‌تر است. این مساله كه برخی تلاش كنند از طریق پول بیت‌المال بر انتخابات تاثیر بگذارند مساله بسیار مهمی است كه نظارت مسئولان مربوطه را می‌طلبد.

 

دلیل این مساله هم این است كه پول كثیف به هر حال از راه‌های نامشروع به دست آمده درحالی كه پول بیت‌المال متعلق به تمامی مردم كشور و افراد نیازمند است كه دارای جایگاه بسیار بالایی در دین مبین اسلام و قانون اساسی است. استفاده از پول بیت‌المال برای انتخابات مجلس مصداق بارز ضایع كردن «حق‌الناس» است. به همین دلیل من معتقدم باید یك مطالعه عمیق و گسترده در این زمینه صورت بگیرد تا احیانا كانال‌هایی كه در گذشته عده‌ای از آن سوءاستفاده كرده‌اند، مسدود شود. 


  آیا مسئولان دولت آقای روحانی نسبت به این مساله احساس خطر كرده كه درحالی كه چند ماه به برگزاری انتخابات باقی مانده نسبت به این مساله هشدار داده‌اند؟
به نظر من دولت در این زمینه مواضع صریح و شفافی اتخاذ نكرده كه بتوان تشخیص داد مقصود چه بوده است. با این وجود هنگامی كه كمك مالی محمدرضا رحیمی به عنوان معاون اول دولت گذشته به برخی از نمایندگان افشا شد فضای سیاسی كشور دچار نوعی نگرانی شد. محمدرضا رحیمی در نامه‌ای كه علیه احمدی‌نژاد نوشت به صراحت عنوان كرد كه این اقدام با هماهنگی صورت گرفته است. پس از این ماجرا نیز تمام اصولگرایان به صورت قاطع و محكمه‌پسند این مساله را تكذیب نكردند و ظاهرا از پاسخگویی درباره چرایی این مساله طفره رفتند. ماجرای این كمك مالی نیز به این صورت بود كه مقامات دولتی از نفوذی كه داشتند استفاده كرده و از این طریق به برخی از نمایندگان یك جریان كمك كرده‌اند. در نتیجه عامل اصلی هشدار مقامات دولتی، دخالت‌های نابه‌جای برخی درگذشته بوده كه باعث شده مسئولان دولت آقای روحانی نسبت به این مساله واكنش نشان بدهند. 


  زمزمه‌هایی مبنی بر حضور جداگانه حامیان دولت آقای روحانی در انتخابات مجلس آینده به گوش می‌رسد. به نظر شما آیا حامیان آقای روحانی كه شامل برخی اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان میانه‌رو می‌شود با اصلاح‌طلبان به عنوان جریان اصلی حامی دولت آقای روحانی در دو صف‌بندی جداگانه وارد انتخابات خواهند شد؟
معتقدم چنین اتفاقی نخواهد افتاد و حامیان آقای روحانی نیز به جمع اصلاح‌طلبان خواهند پیوست، چراكه سیاست اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده مبتنی بر وحدت و انسجام درون‌سازمانی و جلوگیری از تشتت و تفرقه خواهد بود. در شرایط فعلی نوعی عقلانیت مبتنی بر خردجمعی در بین اصلاح‌طلبان به وجود آمده كه اصلاح‌طلبان حتما و قطعا با یك لیست انتخاباتی وارد كارزار انتخابات مجلس آینده شوند.

 

بنابراین اگر حامیان آقای روحانی و اصلاح‌طلبان به‌صورت جداگانه وارد انتخابات مجلس شوند عقلانی و منطقی نیست و سبب تضعیف دولت در آینده خواهد شد. به هر حال هیچ حزب خاص و تعریف‌شده‌ای حامی اصلی دولت آقای روحانی نیست و این اصلاح‌طلبان هستند كه وظیفه دفاع و حمایت از دولت را برعهده گرفته‌اند. آقای روحانی هم به‌خوبی به این نكته آگاهی دارد كه اگر قصد داشته باشد در مجلس آینده حامیانی داشته باشد باید به اصلاح‌طلبان تكیه كند.

 

در این بین برخی از اصولگرایان به واقع‌گرایی سیاسی نزدیك شده‌اند و فاصله خود را با اصلاح‌طلبان كمتر كرده‌اند. این عده شامل تك‌چهره‌های خاصی است كه البته دارای تشكل منسجم و قابل‌اتكایی نیستند. در برخی از شهرهای بزرگ می‌توان ائتلاف‌هایی تشكیل داد كه برخی از چهره‌های شاخص و متعادل اصولگرا در كنار اصلاح‌طلبان حضور داشته باشند. به عنوان مثال آقای علی مطهری كه یك اصولگراست و به‌خصوص در مسائل فرهنگی دیدگاه‌هایی متفاوت نسبت به اصلاح‌طلبان دارد، به‌دلیل تعهد و واقع‌نگری نسبت به مسائل مردم می‌تواند در لیست اصلاح‌طلبان قرار بگیرد.

 

به هر حال در شرایط فعلی هیچ حزب خاص و تعریف‌شده‌ای از آقای مطهری به عنوان یك نماینده عدالت‌خواه و مردمی حمایت نمی‌كند. در نتیجه اصلاح‌طلبان كه خود را متعهد به منافع مردم می‌دانند می‌توانند از شخصیت‌های ارزشمندی چون آقای مطهری استفاده كنند و ایشان را در لیست خود جای بدهند. البته به جز آقای مطهری برخی افراد دیگر در بین جریان اصولگرا هم وجود دارد كه از پتانسیل قرارگرفتن در لیست اصلاح‌طلبان به‌دلیل واقع‌نگری سیاسی و اجتماعی برخوردارند. 


  ارزیابی شما از صف‌بندی انتخابات آینده چیست؟ چه گروه‌هایی در انتخابات آینده حاضر خواهد بود؟
به نظر من سه گروه اصلاح‌طلبان، اصولگرایان سنتی و اصولگرایان تندرو، صف‌بندی سیاسی مجلس آینده را شكل خواهند داد. از نظر بنده حامیان آقای احمدی‌نژاد حضور كمرنگی در انتخابات داشته باشند اما آقای احمدی‌نژاد و نزدیكان ایشان دارای سازماندهی و جایگاه مردمی نیستند. اگر این عده قصد داشته باشند به فعالیت در انتخابات مجلس بپردازند باید در یكی از گروه‌های سیاسی به مانند جبهه پایداری ادغام شوند. البته در این زمینه جبهه پایداری هم حاضر نخواهد بود با مارك و برند آقای احمدی‌نژاد در انتخابات شركت كند و فاصله خود را با هواداران احمدی‌نژاد حفظ خواهد كرد. شاید در ظاهر تندروهای سیاسی در جبهه پایداری خلاصه شود اما در پشت‌پرده یك مجموعه منسجم از تندروهای اصولگرا حمایت می‌كند.

 

این عده كسانی هستند كه در شرایط فعلی با نام دلواپسی در فضای سیاسی شناخته می‌شوند. نكته مهم اینجاست كه طیف سوم انتخابات آینده هیچ نام مشخصی برای خود انتخاب نكرده‌اند. در اواخر دولت آقای احمدی‌نژاد و همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری سال92عملا اصولگرایان به دو دسته اصولگرایان سنتی و تندرو تقسیم شدند. با این وجود به جز جبهه پایداری كه بخش‌هایی از تندروهای اصولگرا را در بر می‌گیرد ماهیت بقیه تندروها مشخص نیست و ظاهرا در پشت‌پرده به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در همایشی كه درباره مذاكرات هسته‌ای برگزار شد این عده به نام«دلواپسان» در ادبیات رسانه‌ای كشور شناخته شدند. این عده باید برای خود در آینده جایگاه قابل تعریف و مشخصی را در نظر بگیرند. 


  به نظر شما اصلاح‌طلبان برای تأیید صلاحیت‌ کاندیداهای خود چه استراتژی باید در پیش بگیرند؟
 مساله تأیید صلاحیت اصلاح‌طلبان یكی از جدی‌ترین موضوعات پیش روی اصلاح‌طلبان است. اصلاح‌طلبان باید نسبت به تمامی احتمال‌های انتخابات پیش رو هواداران خود را آگاه و مطلع كنند تا یك فضای مشاركتی برای انتخابات مجلس آینده شكل بگیرد. سابقه نشان داده كه در شرایطی كه فضا برای انتخابات مشاركتی‌تر و فراگیرتر است به همان اندازه دامنه صلاحیت‌دارها بیشتر می‌شود و جنبه‌های مناسب‌تری به خود می‌گیرد. مساله بعدی كه در این زمینه حائز اهمیت است، چگونگی لیست‌بندی و افرادی است كه در لیست اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرند. اصلاح‌طلبان باید در این زمینه از هرگونه افراط و تفریط پرهیز كنند. یعنی در مرحله اول در میان اصلاح‌طلبان و كسانی كه صلاحیت نمایندگی دارند باید وارد عرصه انتخابات شوند. در مرحله دوم نیز نباید همه نیروهای اصلاح‌طلبان وارد عرصه انتخابات شوند.

 

افرادی از اصلاح‌طلبان باید در انتخابات حضور پیدا كنند كه با لحاظ همه موارد ،شانس برنده شدن بیشتری دارند. اصلاح‌طلبان می‌توانند از یك تاكتیك جدید استفاده كنند و به‌جای چهره‌های مطرح خود از چهره‌هایی جدید و جوان در لیست خود استفاده كنند. این مساله از دو جهت دارای اهمیت است؛ اول اینكه وجهه چهره‌های مطرح حفظ می‌شود و دوم اینكه چهره‌های جدید و جوان كه دارای توانایی‌های بالایی هستند می‌توانند نشاط سیاسی كشور را بالا برده و عامل مهمی برای خدمت بیشتر به مردم باشند. 


  آیا اصلاح‌طلبان توقع دارند آقای روحانی كه با حمایت قاطع اصلاح‌طلبان به ریاست‌جمهوری رسیده در زمینه تأیید صلاحیت اصلاح‌طلبان رایزنی کند؟
وظیفه دولت از هم‌اكنون آغاز شده است. دولت باید در زمینه برگزاری انتخابات رقابتی به‌صورت قاطع ورود پیدا كند و اجازه ندهد فضای غیررسمی و «پشت‌پرده» بر فضای انتخابات تاثیر بگذارد. اصلاح‌طلبان از دولت آقای روحانی انتظار دارند بسیار جدی و قانونی رفتار كند. دولت‌ها معمولا برگزاركنندگان انتخابات هستند. دولت آقای روحانی هم اعلام كرده است كه قصد ندارد به بحث انتخابات ورود كند. البته جریان‌های حامی دولت مانند احزابی كه به دولت به نحوی منتسب هستند در زمینه انتخابات فعالیت خود را آغاز كرده‌اند.

 

با این وجود اصلاح‌طلبان تلاش می‌كنند از تمام پتانسیل‌های موجود درجهت پیروزی در انتخابات استفاده كنند. دولت آقای روحانی نیز به‌هر حال دولتی برآمده از جریان اصلاح‌طلبی است و این مساله بر همگان آشكار است. یعنی اینكه جنس دولت از جنس اصلاح‌طلبی دور و غریب نیست. این اصلاح‌طلبان بودند كه در انتخابات ریاست‌جمهوری باعث پیروزی آقای روحانی شدند. در شرایط فعلی هم جریان اصلاح‌طلبی و هم دولت با یك رقیب سیاسی مشترك روبرو هستند كه همین عامل سبب هرچه نزدیك‌ترشدن اصلاح‌طلبان به حامیان آقای روحانی شده است.

 

هم اصلاح‌طلبان و هم دولت دوست دارند كه برنامه‌های دولت با مشكلات كمتری در مجلس آینده مواجه شود و به همین دلیل تلاش می‌كنند سهم بیشتری از کرسی‌های نمایندگی در مجلس آینده را به دست بیاورند. از سوی دیگر تحولات اجتماعی و سیاسی امروز كشور مقتضای این مطلب است كه قوای مقننه و مجریه بیش از گذشته به هم نزدیك و همراه باشند و به همین دلیل هم دولت و اصلاح‌طلبان تلاش می‌كنند كه مسیر تحولات كشور به شكلی پیش برود كه كشور بیش از هر زمانی به وحدت و هماهنگی در همه زمینه‌ها برسد.

 

 اخبار سیاسی  -  آرمان 


ویدیو مرتبط :
بی بی سی اصلاح طلب است یا اصلاح طلبان انگلیسی اند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اصلاح‌طلبان با چهره‌های جدید به صحنه بیایند



اخبار,اخبار سیاسی , اصلاح‌طلبان

اصلاح‌طلبان بر روی پتانسیل‌های موجود مانور داده و اصراری برای بکارگیری پتانسیل‌هایی که ممکن است بر روی آنها محدودیتی اعمال شود، نداشته باشد.

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: در حال حاضر بین جریان‌های اصلاح‌طلبی در سراسر کشور پتانسیل‌هایی همچون جوان‌های متخصص وجود دارد که این باید باعث شود اصلاح‌طلبان با یک آرایش و چهره جدید به صحنه بیایند چرا که حتماً اینطور نیست که اگر ما با چهره‌های شناخته‌شده وارد عرصه سیاسی شویم٬ پیروز هستیم.

احمد شیرزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره فضای فعلی کشور برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات گفت: فکر می‌کنم فضای امروز کشورمان بیشتر شبیه آسمان اهواز است که با یک نسیم گرد و خاک می‌گیرد و با یک نسیم پاک می‌شود.

وی ادامه داد: در این فضا باید این را بدانیم جریان اقتدارگرا همیشه سعی می‌کند این موضوع را با تمام امکاناتی که در دست دارد به جامعه و فعالان سیاسی القا کند که به همه این فضا مسلط است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اصولگرایان با القای این مطلب می‌خواهند به جامعه این  پیام را برسانند که مجلس آینده با اراده آنها تشکیل و هرچیزی که اراده کنند٬ همان خواهد شد.

شیرزاد با بیان اینکه تجربه‌های تاریخی از جمله انتخابات سال‌های 76 و 92 به ما نشان داده همیشه آن چیزی که آنها با تمام امکانات خود قصد به وجود آوردن آن را دارند٬ محقق نمی‌شود٬ تصریح کرد: دیدیم که چگونه برخلاف بسیاری اراده‌ها٬ در سال 76 آقای خاتمی توسط  مردم انتخاب شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه بیان کرد: اما در مقابل این موضوع نیز قابل ذکر است که آنها هم به خوبی موضوع اراده مردم را فهمیده‌اند٬  بنابراین زمانی اگر قرار باشد فضای انتخاب توسط مردم برای آنها تنگ شود٬ حتماً سعی خواهند کرد از امکانات خود برای تاثیرگذاری استفاده کنند.

وی افزود: اما حتما مردم هستند که با فعالیت‌های سیاسی درست خود می‌توانند فعل و انفعالات فضای انتخابات را رقم بزنند و تمام‌کننده انتخاب کشور باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در این راستا لازم است اصلاح‌طلبان بتوانند انگیزه کافی را برای همه مردم در جهت حضور در یک انتخابات پرشور مهیا کنند٬ که حتماً در چنین فضای پرشوری وضعیت به نفع اصلاح‌طلبان است زیرا همیشه اصولگرایان در پی یک انتخابات محدود و کم‌شور هستند که تنها بتواند قدرت آنها را تضمین کنند.

شیرزاد اضافه کرد: اصولگرایان برای رسیدن به هدف خود و یک انتخابات محدود همیشه سعی می‌کنند نوعی فضای یاس را در کشور ایجاد کنند اما اصلاح‌طلبان باید به اینگونه مسائل حساس بوده و احساس وظیفه کنند و خودشان را در ارتباط با مردم فعال کنند.

وی درباره راهبردهای اصلاح‌طلبان نیز گفت: فکر می‌کنم در فضای کنونی کشور اصلاح‌طلبان باید سعی کنند از موضوعاتی که بهانه‌ای به دست گروه‌های افراطی می‌دهد٬ دوری کنند و در مقابل٬ انسجام و ارتباط خود را در سطح کشور حفظ کنند و از همه مهم‌تر بر روی پتانسیل‌های موجود مانور داده و اصراری برای بکارگیری پتانسیل‌هایی که ممکن است بر روی آنها محدودیتی اعمال شود، نداشته باشد.

شیرزاد افزود: در حال حاضر بین جریان‌های اصلاح‌طلبی در سراسر کشور پتانسیل‌هایی همچون جوان‌های متخصص وجود دارد که این باید باعث شود اصلاح‌طلبان با یک آرایش و چهره جدید به صحنه بیایند چرا که حتماً اینطور نیست که اگر ما با چهره‌های شناخته‌شده وارد عرصه سیاسی شویم٬ پیروز هستیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: امروز شرایط بسیار خوبی از نظر روحی، روانی در فضای اصلاح‌طلبی حاکم است که حتماً با این نوع شرایط وحدت بسیار امکان‌پذیر است٬ چهره‌هایی مانند روسای دولت اصلاحات و سازندگی در این مسیر بسیار مفید خواهند بود.

این نماینده مجلس ششم شواری اسلامی افزود: لزوماً تاثیرگذاری شخصیتی همانند رئیس دولت اصلاحات در راستای وحدت اصلاح‌طلبی٬ منوط به حضور صرفا رسانه‌ای نیست زیرا وجود ایشان به هر نحوی برای جریان اصلاح‌طلبی بسیار مفید خواهد بود.

شیرزاد در پایان گفت: تصور می‌کنم امروز برعکس جریان اصولگرایی٬ که یک نوع وضعیت مشوش در بین آنها حاکم است؛ جریان اصلاح‌طلبی از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است که حتماً می‌تواند به وحدت در انتخابات دست یابد.
اخبار سیاسی - ایلنا