اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اشک های کاراته کاران دختر ایرانی در ترکیه


حجاب؟ نه. نمی توانید روی تاتامی بروید». اشک های نگین باقری و بهت مهسا افسانه، واکنش دختران ایرانی به این جمله است. داوران از همان دقایق اولی که نگین و مهسا با مقنعه روی تاتامی تمرین می کنند، به حجاب دختران ایراد گرفته اند.

 
 
 
 
 تماشا: داوران در آغاز مرحله چهارم لیگ جهانی کاراته، به حجاب دختران ایران ایراد گرفتند.

مشکل با دستور رئیس فدراسیون جهانی حل شد اما این اتفاق در نتایج کاتاروهای ایران بی تاثیر نبود. مهسا افسانه در همان دیدار اول حذف شد و نگین باقری هم در رده پنجم قرار گرفت.

حجاب؟ نه. نمی توانید روی تاتامی بروید». اشک های نگین باقری و بهت مهسا افسانه، واکنش دختران ایرانی به این جمله است. داوران از همان دقایق اولی که نگین و مهسا با مقنعه روی تاتامی تمرین می کنند، به حجاب دختران ایراد گرفته اند.

مسئولان تیم ایران می گویند در اندونزی با همین حجاب بچه ها مسابقه داده اند اما موضع داورانی که در استانبول هستند، فرق می کند. نگین و مهسا اولین نمایندگان کاراته ایران در مرحله چهارم لیگ جهانی هستند که در استانبول برگزار میشود. آنها روی کلاهی که برای تاتامی در نظر گرفته شده، مقنعه هم پوشیده اند.

 مهسا می گوید: «خیلی گرم است، می شود مقنعه رو دربیاورم؟» اما مسئولان تیم می گویند: «فقط روی تاتامی». مسابقه شروع می شود. دختران مقنعه را از روی سر درمی آورندو با کلاه، تی شرت و ساق های دست و پا که اضافه بر لباس استاندارد جهانی است، کنار تاتامی می روند اما اسکلانته، دبیر سوئدی کمیته داوران، به این لباس ایراد می گیرد.

حرف مسئولان ایران، همانی است که قبلا گفته اند، اینکه در اندونزی مشکل نبوده اما مسئولان برگزاری می گویند: «اینجا ترکیه است و طبق قانون عمل می کنیم.» مسابقات کاتاست و حریف اول نگین از ترکیه. اسمش را می خوانند و باخت می خورد. اشک های نگین پشت دست هایی که صورتش را پوشانده، پایین می ریزد اما همان لحظه خبر خوش می رسد: «با اسپینوز، رئیس فدراسیون جهانی تماس گرفتیم.

تلفنی گفت مشکلی نیست، دختران با همان لباس مسابقه بدهند.» یکی از مربیان ایراد می گیرد: «این مجوز را چرا کتبی نمی گیرید که این همه مشکل پیش نیاید؟» فدراسیونی ها هم می گویند این کار را کرده اند. نگین که هنوز جای اشک هایش روی صورتش است، چند ضربه به صورت خودش می زند تا به مسابقه برگردد.

مهسا افسانه، حریف اولش از ژاپن است. در همان کاتای اول چهار – یک می بازد اما این طرف تر نگین روی تاتامی، فریاد می زند: «باسای دای»، نمایشی که برای مقابله با حریف ترکش انتخاب کرده. کاتایش را اجرا می کند. قبل از اینکه روی تاتامی برود، همه پیش بینی کرده اند که می برد. همین اتفاق هم می افتد؛ چهار- یک، با نمایش سن چین و چهار – یک حریف آلمانی را هم شکست می دهد.

 حریف سوم او از ژاپن است، قهرمان سال 2010 دانشجویان جهان. کاتای آنان را برای نمایش انتخاب می کند اما مربی اش پشیمان می شود که چرا کاتای بهتری را انتخاب نکرده. نگین 3-2 می بازد اما راضی است: «از ژاپن دو پرچم گرفتم». خودش را با بقیه حریفانش مقایسه می کند: «من سه سال است که کار می کنم اما آنها دوازده سیزده سال است که در این رشته هستند. خیلی پرو رو هستم که می خواهم از آنها ببرم. این اولین مسابقه برون مرزی من است. اصلا تجربه ای ندارم.

نمی دانم چرا می روم روی تاتامی افت می کنم.» نگین می گویدکه از اول صبح استرس دارد: «دیشب که اصلا نخوابیدم. شام و صبحانه هم نخوردم. از هتل تا سالن را هم در اتوبوس گریه کردم. الان هم دارم سکته می کنم. اگر 10 درصد بیشتر از چیزی که بودم، از خودم نشان می دادم، الان ژاپن را برده بودم. البته به ژاپن باختم و خیلی ناراحت نیستم.

 خوب شد که نگفتند او قهرمان دانشجویان جهان بوده.» ژاپن به فینال می رسد و نگین در رپه شارژ می تواند مسابقه بدهد. حریف اولش را که از روسیه است، چهار بر یک می برد، اما در مقابله با کاتاروی دیگر ژاپنی چهار یک می بازد و مدال برنز را از دست می دهد اما از اینکه در اولین حضورش در مسابقات بین المللی پنجم شده، خوشحال است: «تجربه نداشتم.

 برای من همین هم خوب است اما ای کاش می توانستم مدال بگیرم. من خیلی زحمت کشیده بودم. روزی هشت ساعت تمرین می کنم. همه دست هایم پینه بسته از بس که وزنه زده ام.


افسانه: طول می کشد حجاب ما عادی شود


مهسا افسانه برای چهارمین بار است که در شانزده ماه اخیر با ریکو اوسامی ژاپنی در یک گروه قرار می گیرد اما قبل از اینکه به دیدار با او برسد، حذف می شود. مهسا در همان کاتای اول از تاشی اوکای ژاپنی چهار – یک می بازد.

 او دلیل این شکست را اتفاقی می داند که قبل از مسابقه اش افتاد: «وقتی گفتندنمی توانی مسابقه بدهی، سرد شدم. آنها حتی اجازه ندادند که ما کنار تاتامی بمانیم. این اولین بار نیست که این اتفاق می افتد. در مراکش هم گیر داده بودند.

تا این حجاب ما برای همه عادی شود، طول می کشد. من بعید می دانم این مشکل ما به این زودی ها حل شود.

 با این شرایط فکر نمی کنم بتوانیم در مسابقات جهانی شرکت کنیم.» مهسا تا قبل از این مسابقات نفر هشتم لیگ بود. او در مسابقات آسیایی هم در کاتای انفرادی دو مقام سومی دارد. در کاتای تیمی هم دو سال است که دوم می شود.


مسابقات جهانی کوچک

از چهارمین مرحله از لیگ جهانی استقبال زیادی شده است، تا حدی که گفته می شود مسابقات در حد رقابت های جهانی در اندازه کوچک تر است. مسابقات قهرمانی جهان آذر ماه در پاریس برگزار می شود و تیم هایی که برای حضور در این رقابت ها حاضر می شوند با بیشترین تعداد به استانبول آمده اند.

روسیه با 43 کاراته کا بیشترین تعداد را دارد. آلمان، ترکیه و هلند 25 ورزشکار دارند. ایران هم با 21 نفر در ورزشگاه حاضر است. لیگ جهانی در شش مرحله برگزار می شود.

در مراحل اول که در فرانسه و هلند برگزار شد، ایران غایب بود. مرحله سوم در اندونزی برگزار شد. بعد از مسابقات استانبول، مراحل بعدی در آلمان و اتریش برگزار می شود.


ویدیو مرتبط :
هفته تربیت بدنی کاراته کاران بیرجندی. (کاراته سلیمانی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دختر ایرانی در فینال دختر شایسته +عکس


دختر ایرانی به فینال مراسم انتخاب دختر شایسته جهان اسلام رسید.