اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اشپیگل: جنگ در خلیج فارس؛ آیا ایران وارد می شود؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی , خرید تجهیزات نظامی

کشورهای عربی خرید تجهیزات نظامی خود را بطور چشمگیری افزایش می دهند. درحال حاضر صنایع نظامی غربی بازار گرمی در خاورمیانه یافته اند. در راس کشورهای عرب خاورمیانه، کشورهای خلیج فارس قرار دارند که خرید تسلیحاتی آنها اخیرا سر به میلیارد ها یورو زده است.

 قطر در ماه آوریل برای 24 جت جنگنده فرانسوی "رافائل" قراردادی 3-6 میلیارد یورویی امضاء کرد. امارات متحده عربی در ماه فوریه در نمایشگاه اسلحه  IDEXحدود 4 میلیارد یورو خرید کرد. این خریدهای بزرگ نشان دهنده چه رویدادهائی در آینده است؟

هزینه نظامی شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس (عربستان سعودی ، امارات عربی ، عمان، کویت ، قطرو بحرین) از سال 2011 تا 2014 تقریبا دو برابر شده است. بر اساس تحقیقات مؤسسه بین المللی صلح استکهلم ( (Sipriاین افزایش از 5/2 به 5/4 میلیارد یورو را نشان میدهد. بنا بر آمار نشریه علوم نظامی بریتانیا بخش نظامی بودجه کل از 4/3 به 4 درصد افزایش یافته است.  کشورهای نفت خیز منطقه علاقمند به خرید آخرین فناوری های نظامی می باشند.

 خریدهای اخیر آنها در کنار جت های جنگنده، متمرکز به جدیدترین سیستم های دفاع هوایی موشکی، ماهواره های نطارت با تکنولوژی بالا و هواپیما های بدون سرنشین است. آنها نیزمانند نزدیکترین شرکای آمریکا، یعنی کشورهای عضو ناتو و اسرائیل، پیش از اروپا تکنولوژی مدرن را از امریکا دریافت می کنند.

پیش از این، اعضای شورای همکاری خلیج فارس از ارتش بسیار مسلح خود بندرت استفاده کرده اند، اما در دوازده ماه گذشته بطور قابل توجهی این وضعیت تغییر کرده است. جت های جنگنده آنها در سوریه، یمن و لیبی مناطقی را بمباران کردند. 

 

دلیل این رویکرد نظامی را میتوان ترس از ایران دانست، بویژه برنامه های اتمی این کشور و حضور آن درسوریه و عراق. اکنون صحبت از آنست که نقش ژاندارمی منطقه به این کشورها واگذار شود. زیرا هم منطقه بی ثبات است و هم غرب از این منطقه عقب نشینی نظامی کرده است. قدرت نفتی و پول آنها، چنین نقشی را مطرح کرده است. از 2008 تا 2014 سیل پول از طریق فروش نفت به این کشورها سرازیر شد. البته نمی توان پائین آمدن قیمت نفت و سفت شدن سر کیسه این کشورها برای خریدهای نظامی را در محاسبات در نظر نگرفت.

 

اخبار سیاست خارجی - تیک

 


ویدیو مرتبط :
جهت گیری ایران در جنگ خلیج فارس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

باید با ایران، سوریه، حزب الله و حماس همزمان وارد جنگ شویم



 

 

باید با ایران، سوریه، حزب الله و حماس همزمان وارد جنگ شویم

 

صهیونیست ها جنگ روانی جدید آغاز کرده اند؛

باید با ایران، سوریه، حزب الله و حماس همزمان وارد جنگ شویم

ایران هم اکنون به توان ساخت جنگ افزار هسته ای دست پیدا کرده و می تواند یک بمب هسته ای قدرتمند را بسازد ، سوریه توان نظامی خود در 3 سال گذشته را دو برابر کرده، حزب الله نیز به موشک های دوربرد و میان برد دسترسی پیدا کرده و ...تکرار یک موضوع واحد در دو روز پیاپی توسط دو مقام صهیونیستی می تواند نشان از شروع دور جدید جنگ روانی تل آویو باشد، البته نمی توان تحولات جدید در ترکیب کنگره آمریکا را از نظر دور داشت.

سرویس بین الملل ـ «آموس یلدین»، رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: باید بپذیریم که جنگ آینده اسرائیل، جنگ سرنوشت ساز است زیرا ما باید با ایران، سوریه، حزب الله لبنان و حماس فلسطین وارد جنگ شویم.

به گزارش «تابناک»، رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی با طرح موضوع بالا همچنین مدعی شد: ایران هم اکنون به توان ساخت جنگ افزار هسته ای دست پیدا کرده و می تواند یک بمب هسته ای قدرتمند را بسازد و بزودی دومین بمب را نیز خواهد ساخت، سوریه توان نظامی خود در 3 سال گذشته را دو برابر کرده، حزب الله نیز به موشک های دوربرد و میان برد دسترسی پیدا کرده  و حماس بیش از پیش قدرتمند شده که جرات جنگ با ما را پیدا کرده و تهدید جدی برای «تل آویو» است . در چنین شرایطی اسرائیل باید در چند جبهه وارد جنگ شود.

در همین باره، روزنامه صهیونیستی «یدیعیوت آحارنوت» به نقل از «یلدین» اضافه کرد: اما نیروهای هوایی اسرائیل می تواند همه دشمنان را نابود و جبهه های جنگ را فتح کند و پیروز شود!

بر پایه این گزارش، روز گذشته نیز، «شائول موفاز»، وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی و از مقامات ارشد نظامی این رژیم طی اظهاراتی گفته بود: خاورمیانه شاهد جنگی خونین در آینده نزدیک خواهد بود.

او در ادامه افزوده بود: سکوت و آرامشی که در حال حاضر با نوار غزه و حزب الله لبنان شاهد آن هستیم، سکوت و ثباتی غیر واقعی است. جنگ آینده جنگی خونین خواهد بود که از جنگ های گذشته بسیار دردناک تر می شود.

وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی که در دانشکده روابط بین الملل در شهر «استکهلم» در سوئد سخن می گفت، همچنین بیان داشته بود: از «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین می خواهم که مذاکرات مستقیم برای دستیابی به صلح را آغاز کنند. بهتر است دولت مستقل فلسطینی با مرز موقتی که شامل 92 % از سرزمین های کرانه باختری رود اردن است، تشکیل شود!

هر چند اظهارات تهدید آمیز صهیونیست ها در منطقه موضوع تازه ای نیست اما، تکرار یک موضوع واحد در دو روز پیاپی توسط دو مقام صهیونیستی می تواند نشان از شروع دور جدید جنگ روانی تل آویو باشد، البته نمی توان تحولات جدید در ترکیب کنگره آمریکا با موفقیت جمهوری خواهان در انتخابات مجلس نمایندگان را از نظر دور داشت..../تحلیل:تابناک