اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اشغالگران عرب دربحرین دخالت می كند نه ایران



 

 

اشغالگران عرب دربحرین دخالت می كند نه ایران

 

قاهره- رئیس مركز پژوهش‌های فارابی قاهره می گوید ادعای بحرین درباره دخالت ایران دراین كشور نادرست است چرا كه این اشغالگران عربی - عربستان و امارات - هستند كه وارد بحرین شده اند نه ایران .

'دكتر علی ابوالخیر' مدیر مركز پژوهش های سیاسی فارابی قاهره درگفتگوی اختصاصی با ایرنا با اشاره به موضع شگفت آور دولت بحرین تصریح كرد: حكومت بحرین ادعا می كند كه ایران در امور داخلی اش دخالت می كند ، این درحالی است كه اعراب خلیج فارس وارد این كشور شده اند و در سركوب مردم بحرین كمك می كنند.

وی با بیان اینكه ' مردم بحرین به تأسی از انقلاب های مصر وتونس ولیبی به خیابان ها آمده اند' پیش بینی كرد: به نظر می آید سال جاری سال سقوط سایر دیكتاتورهای عربی درسرتاسر جهان عرب باشد.

ابوالخیر در باره دخالت نیروهای موسوم به 'سپرجزیره' وابسته به اعضای شورای همكاری خلیج فارس در امور داخلی بحرین و لشگركشی به این كشور گفت: به طورخاص عربستان سعودی به شدت از انقلاب درداخل بحرین و بیداری انقلابی مردم آن هراس دارد ونگران تاثیر حق خواهی ومطالبات مردم بحرین بر مردم كشور خود است .

به گفته وی ' اساس ماموریت نیروهای موسوم به سپر جزیره حمایت از مرزهای عربی است و نه حاكمان عرب.'

این تحلیل گر اوضاع خاورمیانه همچنین پیش بینی كرد: با توجه به شرایط كنونی، اقدام مداخله جویانه عربستان و امارات در بحرین،سبب خواهد شد تا اعتراض های مردمی با شدت بیشتری از داخل صفوف معترضان بحرینی ، به دو كشور اعزام كننده نیرو منتقل شود.

مدیر مركز پژوهش های فارابی قاهره تصریح كرد: از نظر ناظران خارجی ادعای دخالت ایران دراوضاع بحرین مردود است. آنچه كاملا مشهود و عینی است، دخالت مستقیم نظامیان عربستان سعودی وامارات در سركوب مردم بحرین

و فرافكنی دولت بحرین دراین زمینه است.

این تحلیلگر عرب موضع گیری آمریكا درقبال تحولات اخیر برخی كشورهای خلیج فارس بویژه بحرین را بكار گیری دو ابزار 'كنترل و سركوب' دانست و گفت: رفت و آمد های مسوولان سیاسی آمریكا به منطقه پیش از لشگر كشی نیروهای عربی حاكی ازآن است كه عربستان به نیابت آمریكا درحال انجام ماموریت درخاك بحرین است چرا كه آمریكا از تمام راهبردها برای به تأخیر انداختن انقلاب در برخی كشورهای عربی استفاده می كند.

دكتر علی ابوالخیر وجود ناوگان پنجم آمریكا در خاك بحرین را یكی از مهمترین دلایل دخالت آمریكا از طریق كشورهای اعزام كننده نیرو به بحرین دانست و گفت:آمریكا كه اكنون در وضعیت ضعف شدید به سر می برد، از هر اقدامی برای تقویت موضع خود حمایت خواهد كرد.

به گفته وی ' دولت آمریكا درباره سایر هم پیمانان خود در منطقه هم به دلیل منافعش از سیاست وقت كشی تا لحظات آخر استفاده كرد، اما مورد بحرین با توجه به اینكه حساسیت ژئو استراتژیك و اقتصادی ویژه ای برای این كشور قائل است، شدت عمل بیشتری به خرج داد. به هرصورت آمریكایی ها نمی خواهند جبهه دیگری مانند افغانستان وعراق پیش روی خود در بحرین ببینند.

علاوه براین لشگركشی دو عضو شورای همكاری خلیج فارس به بحرین نشان داد كه آمریكا از هر ابزاری برای ممانعت از به ثمر رسیدن انقلاب ها در منطقه استفاده می كند.... / تحلیل : ایرنا


ویدیو مرتبط :
دخالت ایران دربحرین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادعای دخالت ایران در امور کشورهای عرب


وزیر امورخارجه امارات در واکنش به گفته‌های اخیر معاون وزیر امورخارجه ایران، تهران را به افزایش کشمکش‌ در یمن متهم کرد و گفت تهران باید از دخالت در امور کشورهای عربی دست بردارد.

خبرگزاری آنا: وزیر امورخارجه امارات در واکنش به گفته‌های اخیر معاون وزیر امورخارجه ایران، تهران را به افزایش کشمکش‌ در یمن متهم کرد و گفت تهران باید از دخالت در امور کشورهای عربی دست بردارد.

«انور قرقاش» وزیر امورخارجه امارات در کاربری توییتر خود درباره عوامل درگیری‌های یمن مدعی شد: از تهران خواسته شده است تا دست از ارسال سلاح، ایجاد آشوب و بی‌ثباتی در منطقه بردارد.

براساس این گزارش، اظهارات وزیرامورخارجه امارات به‌دنبال اظهارات اخیر «حسین امیرعبداللهیان» معاون عربی و آفریقای وزارت امورخارجه ایران بیان شده است.

«امیرعبداللهیان» رور یکشنبه گفته بود: امارات به‌جای ارسال سلاح به یمن، دارو و غذا برای مردم مظلوم این کشور ارسال کند و به‌جای تقویت رویکرد نظامی، به تحقق تقویت روند سیاسی در یمن و منطقه کمک کند.

ساعاتی بعد، «قرقاش» چند پست مختلف درباره ایران در کاربری خود منتشر کرد.

ادعای دخالت ایران در امور کشورهای عرب

وی در توئیتر خود نوشت: امارات، عربستان سعودی و همسایگان یمن به‌دنبال جنگی که حوثی‌های متحد با ایران ایجاد کرده‌اند، به هر شیوه ممکن به یمن، غذا و مایحتاج دارویی و پزشکی ارسال می‌کنند.

با وجود این، مقام‌های ایران بارها دخالت در امور یمن را رد کرده‌اند ولی حمایت خود از جنبش «انصارالله» یمن را پنهان نکرده‌اند.

«قرقاش» ایران را متهم کرده است که با وجود نقشی که در بحران سوریه دارد، هیچ پناه‌جویی از آن کشور دریافت نکرده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس خود با انتقادهایی به‌وسیله سازمان‌های مدافع حقوق بشر مواجه هستند. عمده انتقادها از آنجا ناشی می‌شود که این کشورها با وجود بحران ناشی از آوارگی پناه‌جویان سوری، هیچ‌کدام از آن‌ها را در خاک خود اسکان نداده‌اند.

ادعای دخالت ایران در امور کشورهای عرب

«ندیم حوری» معاون امورخاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان دیده‌بان حقوق بشر چندی پیش در کاربری توییتر خود نوشته بود: شرم‌آور است که کشورهای شورای همکاری خلیج‌(فارس) پناهجوی سوری نمی‌پذیرند.