اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اشخاص محروم از تاسیس حزب


نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصلاح بخشی از مصوبه قبلی خود درباره نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، اشخاص محروم از حق تاسیس حزب یا عضویت در آن را تعریف کردند.

خبرگزاری مهر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، ایرادات شورای نگهبان به طرح «نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی» را برطرف کردند.

رفع این ایرادات با اصلاحات صورت گرفته در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور و ارائه آن به صحن علنی مجلس شورای اسلامی صورت گرفت که نمایندگان نیز اصلاحات اعمال شده در کمیسیون شوراها را با هدف تامین شورای نگهبان تصویب کردند.

بر اساس مصوبه نمایندگان در یکی از بخش‌های این طرح، حزب می‌تواند با رعایت شروط اصل بیست و ششم قانون اساسی، از هر نام و نام اختصاری و نمادی استفاده کند، مگر اسامی موهن یا مغایر با شئونات دینی، فرهنگی و نیز عناوینی که منع قانونی دارد و یا توسط دستگاه‌ها و نهادهای عمومی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸ مهرماه ۱۳۸۶ و یا احزاب دیگر مورد استفاده قرار گرفته‌اند و نیز عناوین مشابه آنها که عرفاً موجب اشتباه شود؛ همچنین عناوین عام و غیرمسمی به تشخیص کمیسیون احزاب.

نمایندگان در ادامه بررسی اصلاحات کمیسیون شوراها به مصوبه قبلی خود مقرر کردند اشخاص زیر از حق تاسیس حزب یا عضویت در آن محروم‌ هستند؛

الف) تمام اعضای دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم طاغوت، ساواک منحله، فراماسون‌ها، کسانی که در فاصله ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به وزارت رسیده و یا به عضویت مجالس شورای ملی یا سنا درآمدند، اعضای موثر رژیم سابق و حزب رستاخیز و اعضای گروهک‌های غیرقانونی محارب و ضد انقلاب به تشخیص مراجع ذیصلاح.

ب) محکومان به جرایم ضد امنیت داخلی و خارجی کشور.

پ) جاسوسان حسب تشخیص وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا مراجع قضایی کشور.

ج) اعضای موثر احزاب منحل شده‌ای که در زمان انحلال عضو موثر باشند و انحلال حزب‌شان به حکم دادگاه و به دلیل ارتکاب جرم بوده است، به مدت پنج سال.

نمایندگان همچنین با تصویب یکی دیگر از اصلاحات کمیسیون شوراها، مقرر کردند که رسیدگی به تخلفات منجر به اعمال بند ۷ ماده ۱۹ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی و تقاضای انحلال در دادگاه صالح، در مواردی که جرم مربوطه، عنوان جرایم سیاسی را داشته باشد، به تشخیص قوه قضاییه و صرفاً با حضور هیات منصفه، موضوع اصل ۱۶۸ قانون اساسی صورت می‌پذیرد.

نمایندگان در بخش دیگری از بررسی این اصلاحات، ماده ۱۰ طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی را حذف کردند؛ به این ترتیب با وجود نسخ قانون فعالیت احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و صنفی یا اقلیت‌های دینی شناخته شده مصوب ۷ شهریور ماه ۱۳۶۰، ماده ۱۰ قانون منسوخ شده درباره نحوه فعالیت‌ احزاب اقلیت‌های دینی به قوت خود باقی می‌ماند.


ویدیو مرتبط :
حزب تازه تاسیس "یکتا" غیر قانونی اعلام شد!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عارف: آمادگی برای کمک به دانشگاه احمدی‌نژاد/ در کابینه روحانی نیستم/ مشغول تاسیس حزب هستم



عارف در کابینه روحانی,دانشگاه احمدی نژاد

عارف: آمادگی برای کمک به دانشگاه احمدی‌نژاد/ در کابینه روحانی نیستم/ مشغول تاسیس حزب هستم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بنده تجربه محدودی در زمینه‌‌های علمی دارم و این تجربیات را در اختیار هر شهروند ایرانی از جمله آقای احمدی‌نژاد قرار خواهم داد.

محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در مورد تشکیل حزب فراگیر توسط وی که در ماه‌های اخیر مطرح شده است، گفت: این کار تقریبا در حال انجام است.

وی ادامه داد: وقتی بنده خدمت اقشار مختلف می‌رسیدم و تشکیل حزب را مطرح می‌کردم همه آنها تشکیل این حزب را به عنوان یک مطالبه برای حفظ سرمایه اجتماعی کشور می‌دانستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: در حال حاضر مشغول بررسی تاسیس حزب فراگیر هستیم و هر زمان که به جمع‌بندی برسیم آن را نهایی خواهیم کرد.

عارف در همین زمینه افزود: عجله‌ای برای تاسیس حزب نداریم و می‌خواهیم اگر حزبی تاسیس شد کاری ماندگار و تاثیرگذار باشد. نمی‌خواهیم با تاسیس حزب به تعداد احزابی که در کشور هستند اضافه شود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر شما حزب فراگیر را تشکیل دهید از وزرای دولت‌های قبلی و بخصوص دولت‌های نهم و دهم استفاده خواهید کرد، گفت: اگر قاعدتا حزبی تشکیل شود، افراد در آن عضو می‌شوند و ما نمی‌توانیم بگوییم که چه کسی در آن عضو شود. از همه جریانها و نخبگان برای تشکیل این حزب استفاده می‌کنیم و از حضور وزرای دولت‌های قبلی نیز استقبال خواهیم کرد.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام در ادامه به تشکیل دانشگاه غیرانتفاعی توسط محمود احمدی‌نژاد اشاره و تاکید کرد، بنده تجربه محدودی در زمینه‌‌های علمی دارم و این تجربیات را در اختیار هر شهروند ایرانی از جمله آقای احمدی‌نژاد قرار خواهم داد.

عارف با اشاره به حضورش در کابینه دولت یازدهم گفت: بنده در مورد کابینه نقطه نظراتی داشته‌اند و آنها را به آقای روحانی نیز اعلام کرده‌ام اما بنده در کابینه نیستم و فقط کمک می‌کنم. /تسنیم