اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اشتیاق کری برای توافق با ایران


روزنامه بوستون گلوب با اشاره به اهمیت یک توافق هسته‌ای برای وزیر امور خارجه آمریکا نوشت: جان کری به این توافق به عنوان یک محور اصلی برای موفقیت‌های دیپلماتیک بعدی در خاورمیانه به‌ویژه مقابله با داعش می‌نگرد.

خبرگزاری ایسنا: روزنامه بوستون گلوب در گزارش خود نوشت:‌ جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به تدریج و با اشتیاق نه تنها به یک توافق تاریخی نزدیک می‌شود، بلکه به آن به عنوان محوری برای موفقیت‌های دیپلماتیک آینده در منطقه خاورمیانه می‌نگرد.

کری به تازگی در گفت‌وگو با بوستون گلوب گفت:‌ از نظر من یک فرصت برای به حرکت در آوردن مردم به سمت یک رویکرد مشترک وجود دارد. چه کسی می‌داند شاید یک توافق هسته‌ای درهایی را به این سمت باز کند.

این اظهارات کری نشان دهنده دیدگاه مثبت و عزم برای مذاکره با ایرانی‌ها پس از بیش از دو هفته رایزنی‌های بی‌وقفه در وین است. اکنون این باور به وجود می‌آید که کار بیش‌تر و مذاکرات بیش‌تر بتواند اختلافات عمیق میان دو کشور را رفع کند.

به نوشته بوستون گلوب، تصور این که توافق با ایران بتواند موجب پیشرفت‌های بیش‌تر شود کری را به هیجان می‌آورد. به گفته وی، ایجاد انگیزه قوی‌تر در میان قدرت‌های منطقه‌یی برای مقابله با داعش یکی از فواید احتمالی این توافق خواهد بود.

کری تصریح کرد: این چیزی است که من می‌خواهم امتحانش کنم. برای من واضح است که اگر توافق با موفقیت حاصل شود به گونه‌ای که برای همه رضایت‌بخش باشد ممکن است یک مکالمه آغاز شود.

او ادامه داد: من نمی‌گویم که قطعا چنین خواهد شد. من پیش‌بینی انجام نمی‌دهم اما بر این باورم که مکالمه‌ای در انتظار است و این دلیلی است که من روی تلاش برای حصول توافق متمرکز شده‌ام.

کری در دوران فعالیتش به عنوان وزیر امور خارجه در مشکلات زیادی شامل بحران اوکراین، سوریه و مذاکرات صلح فلسطین گیر افتاده است. از این رو جان کری حتی از نظر شخصی هم به دنبال دستاوردهایی است که از پیروزی‌های وزیر امور خارجه پیشین کشورش بزرگ‌تر باشد.

مایکل اوهانون، کارشناس سیاست خارجی در اندیشکده بروکینگز در این باره گفت: کری اگر بتواند به توافق هسته‌ای دست یابد جدی‌تر می‌تواند به مسأله داعش بپردازد چون ما هم‌اکنون در حال شکست در این مسأله و به‌ویژه سوریه هستیم.

این کارشناس تاکید کرد: به روشنی مشخص است که حصول یک توافق با ایران دستاوردی بزرگ و مهم خواهد بود و من از عزم و سرسختی وزیر امور خارجه در این زمینه قدردانی می‌کنم.

وزیر امور خارجه آمریکا در حالی این ادعا را مطرح کرده است که مقامات ایران همواره تاکید می‌کنند مذاکرات هسته‌ای تنها روی مسأله هسته‌ای متمرکز است و موضوعات منطقه ارتباطی با این رایزنی‌ها ندارد. مقامات ایران هم‌چنین تاکید کرده‌اند که مسائل دیگر کشورهای منطقه و جهان باید به‌صورت داخلی حل شود.

این ادعای کری صرفا برای القای نزدیکی ایران به آمریکا و تغییر رفتار ایران است تا بر دوستان ایران در منطقه تاثیر منفی گذاشته شود و چنان القا کند که ایران با توافق هسته‌ای مجوز ورود به جمع ائتلاف ضد داعش را می‌یابد.

هم‌چنین به‌نظر می‌رسد این اظهارات برای مخفی کردن نقش آمریکا در حمایت از تروریسم و شریک شدن در دستاوردهای ایران در منطقه است و این در حالی است که ایران اصلی‌ترین کشور در منطقه در مقابل تروریسم است و همواره نقش منفی کشورهای غربی در تسلیح و حمایت مالی گروه‌های تروریستی را افشا کرده است.


ویدیو مرتبط :
کری: توافق با ایران یک توافق جامع است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کری: ایران می‌تواند غنی‌سازی را در "سطح خاصی" دنبال کند/ حصول توافق با ایران چندماهه امکان پذیر است



مذاکرات  ایران با آمریکا,گفتگوی تلفنی اوباما و  روحانی,جان کری

در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی بی اس؛
کری: ایران می‌تواند غنی‌سازی را در "سطح خاصی" دنبال کند/ حصول توافق با ایران چندماهه امکان پذیر است

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا یکشنبه شب د مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی بی اس آمریکا گفت: اگر ایران ثابت کند از برنامه هسته‌ای برای ساخت تسلیحات هسته‌ای استفاده نمی شود حصول توافق با ایران طی چند ماه امکان پذیر است.

به گزارش سرویس بین‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرگزاری فرانسه، "جان کری" گفت: "اگر ایران شرایط خاصی را فراهم کند ، خواسته رئیس جمهوری ایران در خصوص حصول توافق طی مدت سه تا شش ماه زودتر نیز امکان پذیر است."

کری گفت: "بسته به آن که ایران تا چه حدآماده همکاری باشد و آماده باشد شفافیت به خرج دهد، حصول توافق زودتر از این زمان نیز ممکن است".

وی همچنین گفت: "ضروری است ما در اینجا به توافق خوبی دست یابیم . توافق خوب به این معناست که کاملا قابل رسیدگی و اقدامات برای مشخص کردن این که برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز است بدون نقص باشد."

جان کری افزود: "اگر برنامه هسته ای ایران صلح آمیز باشد و همه ما بتوانیم به آن پی ببریم همه جهان خواهد دید  ایران می تواند به شدت و به سرعت در جهت بهتر شدن حرکت کند."

کری ادامه داد: "اگر این یک برنامه صلح آمیز باشد ، ما و سراسر جهان می توانیم شاهد تغییر چشمگیر در روابط ایران و آمریکا به سمت بهبود روابط و یک تغییر سریع باشیم."

وی گفت:" تا زمانی که روندی قابل رسیدگی، مشخص و شفاف آغاز نشود، آمریکا موضوع  لغو تحریم ها علیه ایران را مورد بررسی قرار نخواهد داد."

وی همچنین گفت: "باز کردن تاسیسات فردو به روی بازرسان بین المللی نشان خواهد داد ایران قصد ندارد به دنبال تسلیحات هسته ای باشد. آنها می توانند  فورا پروتکل ها، پروتکل های الحاقی جامعه بین المللی در ارتباط با بازرسیها را امضا کند."

جان کری همچنین گفت: "آنها می توانند پیشنهاد کنند برنامه غنی سازی را در سطح خاصی دنبال کنند زیرا برای یک برنامه صلح آمیز نیازی به غنی سازی در سطح بالا نیست."

جان کری در حالی این گفته ها را ابراز داشت که با گفتگوی تلفنی روز جمعه باراک اوباما و حسن روحانی در  روابط تهران و واشنگتن بهبودی حاصل شد.

"محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران نیز در مصاحبه ای جداگانه با شبکه ای بی سی  گفت: حق این کشور در زمینه غنی سازی هسته ای صلح آمیز در مذاکرات با آمریکا قابل مذاکره نخواهد نیست و این کشور نیازی به غنی سازی اورانیوم در سطوح نظامی ندارد.

وی افزود: "ایران آماده است تاسیسات هسته ای خود را به روی بازرسان بین المللی باز کند اما آمریکا نیز باید به تحریم های اقتصادی علیه ایران به عنوان بخشی از هرگونه توافق درباره برنامه هسته ای تهران پایان دهد."

ظریف در بحبوحه تلاشی فشرده به منظور حل موضوع هسته ای ایران تصریح کرد می تواند "فرصتی واقعی" را برای توافق با آمریکا ببیند.

وی در مصاحبه با شبکه ای بی سی گفت: "مذاکره درباره جنبه های مختلف برنامه غنی سازی اورانیوم ایران امکانپذیر است اما حق ما در زمینه غنی سازی قابل مذاکره نیست."

ظریف گفت:"ما نیازی به اورانیوم در سطح نظامی نداریم. این یک امر بدیهی است و ما در این جهت حرکت نخواهیم کرد. یک ایران بدون تسلیحات هسته ای تنها هدف شما نیست ، هدف نخست و مهم ترین ما نیز است."

ظریف گفت ایران آماده است تاسیسات هسته ای خود را به روی بازرسان بین المللی باز کند تا ثابت کند به دنبال بمب هسته ای نیست.

وی افزود: اگر آمریکا حاضر باشد حقوق ایران را به رسمیت بشناسد ، به حقوق ایران احترام بگذارد و از این منظر حرکت کند ، در آنصورت ما از فرصتی واقعی برخوردار خواهیم بود.

کری گفت پس از دستیابی به موافقتنامه ای که تضمین کند برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است ، تحریم ها علیه این کشور می تواند لغو شود.

وی افزود آمریکا قصد ندارد تا زمانی که طی روندی کاملا قابل تایید و شفاف مشخص شود هدف از برنامه هسته ای ایران چیست ، تحریم ها علیه این کشور را لغو کند.

آخرین دور از مذاکرات ایران و قدرت های جهان ماه آوریل در شهر آلماتی قزاقستان و پیش از انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران برگزار شد./باشگاه خبرنگاران