اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اشتون: مواضع دو طرف با هم فاصله دارد / به زودی با جلیلی تماس می‌گیرم



اشتون: مواضع دو طرف با هم فاصله دارد / به زودی با جلیلی تماس می‌گیرم

نهمین دور از مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 موسوم به آلماتی 2 دقایقی پیش پایان یافت. کاترین اشتون پس از پایان مذاکرات اعلام کرد که ایران و 1+5 با هم فاصله زیادی دارند.

 

مذاکرات هسته ای ایران و 1+5, کاترین اشتون

به گزارش فرارو، کاترین اشتون، رییس هیات مذاکره کننده 1+5 با ایران در پایان دو روز مذاکرات "آلماتی 2" در یک نشست خبری افزود: مواضع ایران و 1+5 با یکدیگر فاصله دارد و دو طرف تصمیم گرفتند برای بررسی بیش‌تر به کشورهای خود برگردند.

او خاطرنشان کرد که دو طرف تلاش زیادی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات انجام دادند.

وی ادامه داد: مذاکرات ما طولانی و فشرده بود. ما درباره طرح اعتمادسازی که در "آلماتی 1" ارایه کردیم واضح شد که مواضع دو طرف از لحاظ ماهوی از هم فاصله دارند.

او گفت: به‌زودی با دکتر جلیلی تماس می‌گیرم بعد از این که به پایتخت‌های‌مان بازگشتیم و برای این که ببینیم چگونه پیشرفت کنیم تماس می‌گیرم.

اشتون خبرنگار صدای آمریکا در پاسخ به این پرسش که به نظر هر دو طرف برای زنده نگه داشتن مذاکرات تلاش می‌کنند و با وجود ادامه فعالیت‌های هسته‌یی فکر می‌کنید تحریم‌ها مانع ایران می‌شود؟ گفت: ما از شورای امنیت دستورالعمل داریم تا تلاش دیپلماتیک کنیم و اعتماد کنیم که برنامه ایران صرفا صلح‌آمیز است و این فرایند را ادامه می‌دهیم.

اشتون تاکید کرد که گفت‌وگوها فقط برای مذاکره نیست و در دو روز گذشته به طور فشرده و مفصل صحبت کردیم و بر روی جزییات تمرکز کردیم. تحریم‌ها نیز برای عملی شدن این فرایند است.

نماینده 1+5 در مذاکره با ایران در پاسخ به خبرنگار کریستین ساینس مانیتور مبنی بر این که ایران گفته به اندازه کافی برای‌شان مشخص نیست که سرنجام این فرایند چیست؟ گفت: دو مساله است؛ نیت ما این است که ایران پاسخ به طرح ما دهد و طرح اعتمادسازی سعی دارد راهی را پیدا کند تا فضایی ایجاد کنیم برای مذاکرات جامع و این باعث می‌شود به همدیگر اعتماد بیش‌تری پیدا کنیم.

وی ادامه داد: مشخص است که مرحله نهایی چیست و آژانس هم به این مساله اشاره کرده است.

اشتون در پاسخ به سوال خبرنگار رویترز مبنی بر این که حس کردید ایران انعطافی نشان دهد؟ گفت: برای اولین بار بود که ما تبادل نظر کردیم و روی جزییات بحث می‌کردیم. سوال می‌کردیم و پاسخ مستقیم می‌گرفتیم. از این لحاظ مهم بود، اما محتوا مهم‌تر است.

نماینده 1+5 در پاسخ به بی بی سی انگلیسی درباره شکاف میان دو طرف گفت: اولین مشکل این است که طرح ما که روی میز گذاشتیم درباره‌اش یک پاسخ روشن بگیریم و در هر مذاکره به عناصر مختلف آن نگاه می‌کنیم. ما بسته‌ای داریم که می‌خواهیم بدانیم به اندازه کافی محتوایی است و ما را به مرحله اعتمادسازی می‌رساند یا نه./فرارو

 

 

 


ویدیو مرتبط :
اگر اشتون زن جلیلی می شد...!!؟؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صالحی:اشتون به زودی با جلیلی تماس برقرار می کند



نشست کمیته چهارجانبه سوریه,علی اکبر صالحی

اشتون به زودی با جلیلی تماس برقرار می کند/ آمادگی تهران برای میزبانی نشست کمیته چهارجانبه سوریه

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: براساس اطلاعات من خانم اشتون به زودی با آقای جلیلی تماس برقرار می کند که این شیوه این تماس می تواند تلفنی و یا ملاقات طرفین باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری که بعدازظهر امروز پس از دیدار با وزیر امور خارجه گینه بیسائو داشت در خصوص سفر هیاتی از ریاست جمهوری مصر به ایران و اینکه نشست کمیسیون چهارشنبه که از طرف رئیس جمهور مصر پیشنهاد شده بود با حضور اعضا برگزار خواهد شد یا خیر؟ گفت: از زمانی که ملت بزرگ مصر توانست انقلاب خود را محقق کند و از حدود بیش از یک سال پیش به طور مستمر تبادل هیات های مختلف در سطوح مختلف را داشته ایم.

وی افزود: به ویژه پس از اینکه در اجلاس سران کشورهای عضو همکاری اسلامی در خصوص ایجاد یک گروه تماس توافق شد که متشکل از ایران، عربستان، مصر و ترکیه بود وزرای خارجه کشورها پیرو آن نشستی داشتند و به نتایج خوبی رسیدند.

صالحی گفت: قرار شد سران ایران، مصر و ترکیه در قاهره جلسه ای داشته باشند و مرسی پیشنهاد خود را در آن جلسه برای حل و فصل بحران  سوریه ارایه کرد. جمهوری اسلامی ایران نیز در این زمینه موافقت اصولی داشت و نظرات خود را اعلام کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: پیرو این مساله به صورت تلفنی و در نهادهای بین المللی با وزیر خارجه مصر در تماس هستیم و از چند روز پیش نیز تماس تلفنی با وزیر خارجه مصر داشتیم و تاکید کردیم تحقق پیشنهاد آقای مرسی سرعت بیشتری داده شود چرا که هر روز که می گذرد عده ای بیگناه کشته می شوند و تلاش همه کشورها باید این باشد که جلوی خونریزی را بگیریم.

وی ادامه داد: بحث چهارجانبه نیز مطرح و قرار شد در آینده نزدیک اجلاس وزرا برگزار شود. ما اعلام کردیم ایران آمادگی میزبانی دارد  و اگر جای دیگری نیز این اجلاس برگزار شود به طور مثال در عربستان سعودی ما آماده ایم.

صالحی در خصوص سفر ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه به تهران گفت: رفت و آمد با هیات ها در سوریه را دایماً داریم اما تا جایی که من اطلاع دارم آقای معلم به تهران نمی آید و رئیس مجلس سوریه فردا به ایران می آید که رایزنی هایی خواهد داشت و با مسئولین کشور ملاقات دارد.

وی همچنین درباره مذاکرات ایران و 1+5 و اظهارات خود که گفته بود خانم اشتون سریعتر باید با آقای جلیلی تماس بگیرد گفت: در سفری که به قزاقستان داشتم با تعدادی از وزرای خارجه در خصوص مذاکرات ایران و 1+5 صحبت کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه با وزرای خارجه سوئد، قزاقستان و ترکیه به تفصیل در این باره صحبت شد گفت: به خصوص با وزرای خارجه قزاقستان و سوئد مفصل صحبت کردیم و اعلام شد که عملکرد 1+5 در معرض قضاوت بین المللی است.

وی گفت:  خانم اشتون در نشست الماتی 2 تصریح کرد که پس از صحبت با وزرای خارجه 1+5 با جلیلی تماس می گیرد و نتیجه رایزنی ها را اعلام می کند.

صالحی افزود: بیش از دو سه هفته می گذرد و امیدواریم به گونه ای عمل شود که قضاوت بین المللی در رابطه با رویکرد 1+5 ناامید کننده نباشد.

وی تصریح کرد: اگر عهد و پیمانی بسته می شود باید وفای به عهد کرد البته به من گفته اند که به زودی تماس برقرار می شود که شیوه تماس می تواند تلفنی یا با ملاقات طرفین باشد که البته هنوز روشن نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: طبق اطلاع بنده امیدواریم به زودی خانم اشتون وفای به عهد کند و انتظار جامعه بین المللی را در رابطه با وفای به عهد برطرف کند./مهر