اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اشتهای خوردن در زمستان افزایش می یابد


اخیراً مطالعه ای جدید نشان داده است که در فصل زمستان تمایل افراد به خوردن بیش از حد افزایش یافته و توانایی ممانعت از چاقی محدود می شود.

خبرگزاری مهر: اخیراً مطالعه ای جدید نشان داده است که در فصل زمستان تمایل افراد به خوردن بیش از حد افزایش یافته و توانایی ممانعت از چاقی محدود می شود.

به گفته محققان دانشگاه اکستر انگلستان، هنوز یک مکانیسم تکاملی برای کمک به افراد در جهت غلبه بر حس علاقه بیش از حد به مواد غذایی شیرین، چرب و ناسالم وجود ندارد تا مانع از چاقی بیش از حد در افراد شود.

این تیم تحقیق به سرپرستی دکتر «اندرو هیگنسون» دریافتند که افراد در فصل زمستان به شکل ناخودآگاهانه تمایل بیشتری به خوردن بیش از حد داشته و از اینرو توانایی شان در ممانعت از چاقی در این فصل بسیار محدود است.

به گفته این محققان اصرار حفظ چربی بدن به هنگام کمیاب شدن برخی مواد خوراکی در فصل زمستان، در این فصل قوی تر می شود. این مسئله بیانگر این مسئله است که چرا افراد از خوردن زیاد در کریسمس لذت می برند.

محققان با استفاده از مدل سازی کامپیوتری میزان ذخیره سازی چربی موجودات و همچنین انسان ها را پیش بینی نمودند.

به گفته دکتر هیگنسون، افراد توانایی تشخیص خوردن به اندازه کافی را دارند، اما در عوض به هنگام رویارویی با مواد غذایی مصنوعی دنیای مدرن امروزی که مملو از مواد قندی و طعم وسوسه کننده است، کنترل کمی بر اراده خود دارند.

وی در ادامه می افزاید: «تاثیرات فصلی بر تمایل همه موجودات از جمله انسان ها، برای اضافه وزن در مطالعات ما اثبات شد. ذخیره سازی چربی، راه حل مطمئنی در مقابله با ریسک ناکامی در یافتن مواد خوراکی است.»


ویدیو مرتبط :
افزایش اشتهای کودک در طب سنتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احتمال افزایش قیمت گاز در زمستان



 

 

احتمال افزایش قیمت گاز در زمستان

 

 

مدیر گازرسانی شركت ملی گاز از احتمال تغییر تعرفه های گاز در فصل زمستان خبر داد.

مجتبی شیخ بهایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به سئوالی درباره ی طرح های جدید شركت ملی گاز برای بازپرداخت مابه التفاوت تعرفه ها در قبوض گاز عنوان كرد: فعلا در این زمینه طرح دیگری در دست نداریم و در كل ممكن است قیمت های جدیدی برای زمستان امسال اعمال شود.

وی درخصوص این موضوع كه طبق مصوبه ی مجلس حامل های انرژی سالانه تنها تا سقف ۲۰ درصد مجاز به افزایش قیمت هستند و بخشی از این افزایش قیمت در ابتدای سال صورت گرفته است، توضیح داد: قطعا مبلغ جدید در زمستان هم بر پایه ی دستور العمل های مجلس خواهد بود. البته ابلاغ مصوبه نهایی برعهده ی ستاد هدفمند ی یارانه هاست و ما هم در این زمینه به ارائه ی طرح ها و پیشنهادات مرتبط خواهیم پرداخت.

گاز هیچ كدام از جایگاه های سی.ان.جی قطع نیست

وی در ادامه به صحبت درباره ی وضعیت پایگاه های سی.ان. جی پرداخت و در ارتباط با صحبت هایی كه مبنی بر قطع گاز ۴۰ جایگاه سی.ان.جی كشور مطرح شده بود، گفت: تعداد جایگاه هایی كه گاز آنها قطع است، براساس روزهای مختلف متغیر است و در كل با توجه به این كه مردم پول گاز خود را به صورت نقدی پرداخت می كنند، لذا هیچ توجیهی ندارد كه جایگاه داران مبلغ گاز بهای خود را پرداخت نكنند.

وی در عین حال با اشاره به انتقاداتی كه درباره ی اختلاف در اندازه گیری میزان گاز این جایگاه ها مطرح می شود، اظهار كرد: ادعای جایگاه داران درباره این اختلاف در حد ۶ یا ۷ درصد است و توجیهی برای عدم پرداخت قبوض محسوب نمی شود و به همین دلیل لازم است كه حتما جایگاه داران قبوض خود را در زمان مقرر پرداخت كنند، چرا كه در غیر این صورت شركت ملی گاز ایران با قطع گاز جایگاه های متخلف، وصول مطالبات خود را پیگیری می كند.

شیخ بهایی تاكید كرد: امروز گاز هیچ یك از جایگاه های تهران قطع نیست، اما اخیرا گاز ۱۰ جایگاه قطع بود و در همان زمان هم در انتخاب جایگاه هایی كه گاز آنها قطع می شود، هماهنگی های متعدد صورت گرفته بود تا قطع گاز این جایگاه ها موجب سلب آسایش مردم نشود.

مدیر گازرسانی شركت ملی گاز در پاسخ به صحبت های رییس انجمن صنفی سی.ان.جی كه گفته بود، در چند روز گذشته گاز بسیاری از جایگاه های شمال تهران قطع بوده، اظهار كرد: به هیچ عنوان این موضوع را تایید نمی كنم، چرا كه قطع گاز جایگاه ها با هماهنگی استانداری و شورای تامین صورت گرفته و دقت نظر لازم در این زمینه وجود داشته است.

شیخ بهایی درباره ی میزان بدهی های جایگاه داران سی. ان.جی هم گفت: بدهی جایگاه داران تحت كنترل است و به طور میانگین شاید هر جایگاه بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان بدهی جاری و معوقه داشته باشد.

بازپرداخت های دور اول به طور كامل پرداخت شد

وی در ارتباط با مبلغی كه قرار بود تا پایان تیر ماه به صورت بازپرداخت در قبض های مشتركان اعمال شود، توضیح داد: این بازپرداخت ها با مبلغی حدود ۴۰ میلیارد تومان در قبض های مشتركان اعمال شده و تقریبا تمام مشتركان این مبلغ را دریافت كرده اند، مگر آنكه به صورت اتفاقی عده ای محدود هنوز باقی مانده باشند.

۵۰ تا۹۰ درصد قبض های گاز پرداخت شده اند

شیخ بهایی در پاسخ به این سوال كه تاكنون چه تعداد از قبض های گاز ماه های گذشته و به ویژه فصل سرد سال از سوی مردم پرداخت شده است؟ اعلام كرد: این رقم در استان های مختلف متغیر است و بین ۵۰ تا ۹۰ درصد تغییر می كند، اما در مجموع پرداختی ها حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد است و در برخی استان ها به ۹۰ درصد هم رسیده است.

هیچ مشكلی درخصوص گازرسانی به نیروگاه ها وجود ندارد

مدیر گازرسانی شركت ملی گاز در بخش دیگری از صحبت های خود در ارتباط با وضعیت گاز رسانی به نیروگاه ها و گلایه های مدیر عامل توانیر مبنی بر قطع بودن گاز برخی نیروگاه ها توضیح داد: اكنون هیچ مشكلی در زمینه ی گازرسانی به نیروگاه ها وجود ندارد و در حال حاضر روزانه بیش از ۲۰۰ میلیون مترمكعب گاز به نیروگاه ها تزریق می كنیم.

وی در عین حال خاطر نشان كرد: در مجموع وظیفه ی سوخت رسانی به نیروگاه ها بر عهده وزارت نفت است و ما در هیچ مقطعی از سال به هیچ وجه مشكلی در زمینه ی سوخت رسانی به نیروگاه ها نداشتیم، اما باید توجه داشت كه وظیفه وزارت نفت، سوخت رسانی به نیروگاه هاست و این سوخت رسانی می تواند از طریق تزریق سوخت مایع نیز صورت گیرد.

او ادامه داد: اكنون تمام نیروگاه های كشور امكان استفاده از دو سوخت را دارند و ما هم در تمام ایام سال حتی به هنگام تعمیرات این وظیفه را انجام داده ایم و در موارد متعدد حتی بیش از تعهداتمان هم تزریق كرده ایم. به هر صورت سیستم نیروگاه ها وابستگی مطلق به گاز ندارد و به همین دلیل ممكن است در مقاطعی از زمان، وزارت نفت تشخیص دهد كه بهتر است سوخت رسانی به نیروگاه ها از طریق سوخت مایع صورت گیرد و تاكنون حتی یك نیروگاه هم مشكل سوخت نداشته است.

با طرح های جدید هزینه تفكیك كنتور تا ۹۰درصد كاهش می یابد

وی در ادامه گفت و گویش با ایسنا درباره ی طرح های جدیدی كه در زمینه ی تفكیك كنتور های گاز ارائه شده است، توضیح داد: در یكی از این شیوه ها كه مورد تایید شركت ملی گاز است، كنتورهایی طراحی شده اند كه پس از نصب روی شوفاژ یا پكیج میزان حرارت یا دمای داخل فضاهای مسكونی را اندازه گرفته و بدین ترتیب امكانی فراهم می كنند تا براساس میزان انرژی مصرف گرمایشی واحد های مختلف تفكیك شود.

وی در عین حال از ارائه ی طرح دیگر ی كه امكان تفكیك مصرف خانوارها را فراهم می كند خبر داد و افزود: در این روش كنتوری مجزا در ورودی آپارتمان ها نصب و بر اساس آن اطلاعات مصرف هر واحد به ورودی مجموعه ها منتقل می شود.

مردم به بهینه سازی مصرف گاز توجه داشته باشند

شیخ بهایی بار دیگر مردم كشور را به مصرف بهینه ی گاز دعوت كرد و نوسازی موتورخانه ها و استفاده پكیج به جای شوفاژ های قدیمی، و ورود مدل های جدید بخاری با مصارف كمتر از جمله راه های كاهش مصرف گاز خانواده ها برشمرد.... / گزارش : خبرگزارى ایسنا