اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اشتری: زنگ پلیس به مدارس بیاید



اخبار,اخبار اجتماعی, اشتری

ضرورت ایجاد زنگی به نام پلیس در مدارس، کشف 71درصد از سرقت‌ها و کاهش وقوع سرقت در کشور، برخورد پلیس با خرده فروشان و معتادان متجاهر، افزایش کشف مواد مخدر و ... از جمله مواردی است که فرمانده نیروی انتظامی به توضیح درباره آن پرداخته است.

سردار حسین اشتری با اشاره به هفته ناجا و برنامه‌های این نیرو اظهار کرد: شعار امسال هفته ناجا اقتدار پلیس، همدلی و همزبانی، امنیت و آرامش است. ما این شعار را نه یک عنوان برای یک هفته بلکه نقشه راه یک ساله خود و سرلوحه کار خودمان می‌دانیم.

وی با اشاره به مولفه‌های سه گانه‌ای که در شعار امسال هفته ناجا وجود دارد اظهار کرد: لازم است پلیس اقتدار داشته باشد. اگر اقتدار نداشته باشیم ماموریت‌های پلیس منجر به شکست خواهد شد اما همان‌طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند باید اقتدار همراه با رفعت و مهربانی باشد یعنی پلیس در مقابل قانون‌گریزان و مخلان نظم و امنیت از چهره مقتدرانه خود استفاده کرده اما در روی دیگر سکه عدالت، مهربانی و رفعت خود را برای مردم نشان دهد.

اشتری با بیان اینکه هر فردی از بدو تولد تا پایان زندگی در مراحل مختلفی با ناجا در ارتباط است خاطرنشان کرد: مردم به پلیس پناه می‌آورند و ما نیز باید مرجع آنان بوده و در برابر قانون شکنان مقتدرانه عمل کنیم.

وی با بیان اینکه باید میان مدیران و کارکنان ناجا با یکدیگر، میان مردم و پلیس و پلیس و مسئولان همدلی و همزبانی وجود داشته باشد گفت: نتیجه کار ما باید امنیت و آرامش بین مردم باشد.

پلیس ایران حافظ منافع مردم است
وی در پاسخ به سوالی پیرامون تفاوت اقتدار پلیس ایران با اقتدار هالیوودی که مورد اشاره مقام معظم رهبری نیز قرار داشت نیز گفت: ببینید پلیس در کشورهای مختلف حافظ منافع دولت‌ها و حکام است اما در ایران پلیس حافظ منافع مردم بوده همان طور که خود نظام جمهوری اسلامی نیز برای مردم و رشد و ارتقای آنان است.

اشتری با بیان اینکه پلیس هالیوودی به مردم حمله کرده و در اقداماتش سیاه پوست را کتک می‌زند گفت: انگار باید یک زد و خوردی میان پلیس و مردم وجود داشته باشد اما در ناجا به هیچ عنوان چنین روحیه‌ای وجود ندارد و ما هیچ تبعیضی میان مردم و شهروندان قائل نمی‌شویم. از نظر ناجا همه شهروندان از حقوق یکسان در جامعه برخوردارند که باید از آن‌ها حفاظت شود.

وی با بیان اینکه رحم و مروت ما برای مردم است اظهار کرد: ما باید مسیری را طی کنیم که احکام الهی و قانون برای ما مشخص کرده است.

اشتری درباره نمره‌ای که می بایست به عنوان فرمانده ناجا به عملکرد نیروی تحت امرش دهد گفت: از سال 70 که بحث ادغام و تشکیل نیروی انتظامی مطرح شد همه فرماندهان نیرو برای پیشرفت و ارتقای ناجا اقدامات زیادی انجام دادند من هم در طول 7 ماهی که مسئولیت فرماندهی ناجا را داشتم تلاش کردم تا ضمن تداوم اقدامات خوب گذشته ابتکار عمل و نوآوری بیشتری در مسایل داشته باشیم.

مردم به ناجا نمره دهند
فرمانده ناجا با بیان اینکه روند پلیس در چند ماهه اخیر خوب و رو به رشد بوده است گفت: سیاست‌های کلی در ناجا مشخص است و این مردم هستند که باید به ما نمره دهند.

وی با بیان اینکه مردم در مجموع به ناجا اعتماد دارند و این براساس نتایج نظرسنجی‌های انجام شده به دست آمده است گفت: ما سامانه 197 را داریم که با مردم در ارتباطند. این سامانه به صورت 24 ساعته پاسخگوی انتقادات، شکایات و پیشنهادات مردم است و بیش از 4 میلیون تماس در شش ماهه امسال با این مرکز برگزار شده است که 57 درصد از آن مربوط به شکایات بوده است.

اشتری با بیان اینکه نظرات و انتقادات از پلیس دسته‌بندی و در اختیار روسای پلیس‌های تخصصی و همچنین هیات رییسه ناجا قرار می گیرد گفت: این نظرات با توجه به دسته بندی و محتوا در میان این افراد تقسیم شده و به طور متوسط هر یک روز در میان بیش از 40 پیام نیز به دست من می‌رسد که سعی می کنیم پیام های فوری را بلافاصله و پیام‌هایی را نیز که حاوی پیشنهادات طی مدت چند روز رسیدگی کنیم.

فرمانده ناجا اضافه کرد: بازرسی کل ناجا متولی این تماس‌هاست و ما به شکل رندوم با شماره‌هایی که با سامانه 110 و یا 197 تماس گرفته اند پس از مدتی مجددا تماس گرفته و موضوع را پیگیری می کنیم که آیا به دغدغه شان رسیدگی شده یا نه.

وی به موضوع پیشگیری از وقوع جرم نیز اشاره کرد و با تاکید بر اینکه از نظر پلیس پیشگیری اجتماعی مقدم بر اقدامات انتظامی است گفت: گرچه پلیس وظیفه دارد که با مجرمان و متخلفان برخورد کند و این کار را نیز انجام می‌دهد اما ما به دنبال این هستیم تا کاری کنیم که تخلف و جرم کمتری رخ دهد و افراد کمتری بازداشت شوند که این‌ها با اقدامات پیشگیرانه حاصل می‌شود.

اشتری با بیان اینکه ما در کنار کار سلبی کار ایجابی و فرهنگی نیز انجام می‌دهیم اظهار کرد: اقدامات پیشگیرانه از خود فرد آغاز شده و هرکس باید پلیس خودش باشد تا تخلفی رخ ندهد. البته خانواده‌ها نیز نقش موثری در پیشگیری از وقوع جرم دارند.

ضرورت ایجاد زنگ پلیس در مدارس
اشتری با بیان اینکه سازمان های مرتبط باید با پلیس همکاری کنند خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین این سازمان‌ها وزارت آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش با بیش از 13 میلیون دانش آموز نقش زیادی در آموزش و پیشگیری از وقوع جرم دارد و گرچه تاکنون اقدامات مشترکی میان پلیس و آموزش و پرورش انجام شده اما از نظر ما این اقدامات کم است و باید بیشتر شود.

فرمانده ناجا ادامه داد: باید زنگی به نام زنگ پلیس در آموزش و پرورش ایجاد کنیم تا کارشناسان ما بتوانند با حضور در مدارس و آموزش‌گاه‌ها برای دانش آموزان مقاطع مختلف صحبت کرده و ضمن اینکه هشدارهای لازم را به آنان می‌دهند توضیحاتی نیز درخصوص پلیس و وظایف آن و همچنین نحوه همکاری دانش آموزان با پلیس را ارائه کنند.

به گفته اشتری در این خصوص می‌بایست هماهنگی‌های بیشتری با آموزش و پرورش انجام شد.

توضیح درباره اختلاف آمار قوه قضاییه و پلیس از جرایم
اشتری که در یک برنامه زنده تلویزیونی صحبت می‌کرد درباره اختلافی که میان آمار اعلام شده از سوی پلیس و قوه قضاییه درباره جرایم وجود دارد خاطرنشان کرد: در این آمارها تناقضی نیست،‌ هم آمار قوه قضاییه درست است و هم اماری که ناجا ارائه کرد. چرا که قوه قضاییه در آمار خود 4 یا 5 جرم را درنظر گرفته و از افزایش آن خبر داده اما ما در آمارهایمان صدها جرم را رصد کرده و آمار آن را اعلام می‌کنیم.

کاهش 7.3 درصدی سرقت
اشتری در بخش دیگری از سخنانش به آمارهایی که از طریق اسلاید بر صفحه نمایشگر ظاهر می‌شد اشاره کرد و گفت: وقوع سرقت در شش ماهه نخست امسال 7.3 درصد کاهش داشته ضمن اینکه 71 درصد سرقت‌های رخ داده نیز کشف شده است. ما در سرقت خودرو قدرت کشفمان بالای 81 درصد و در برخی از ماه‌ها بیش از 91 نیز بوده است.

به گزارش ایسنا براساس اطلاعات نمایش داده شده در این برنامه در شش ماهه نخست امسال نیز 1049 فقره قتل رخ داده که 1009 مورد آن کشف شده و به عبارتی دیگر درصد کشف قتل در شش ماهه امسال 96.2 درصد بوده است.

به گزارش ایسنا، اشتری به موضوع اموال مسروقه نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه پس از کشف اموال مسروقه گاهی این اموال به دلیل اینکه شماره سریال یا کدهای شناسایی ندارند مدت‌ها در اموال پلیس می‌مانند و ما نمی‌توانیم مال باخته را پیدا کنیم.

وی از کشف کالای قاچاق به ارزش بیش از 732 میلیارد تومان در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: مقایسه این آمار با مدت مشابه پارسال نشان دهنده افزایش 4 درصدی کشف قاچاق کالاست.

به گفته رییس پلیس کشور با تجهیزات موجود در پلیس و همچنین قدرت کشف علمی جرایم آمار کشفیات و همچنین شناسایی مجرمان راحت‌تر از گذشته شده است.

وی با اشاره به فعالیت دفاتر مشاوره در بیش از 600 کلانتری کشور خاطرنشان کرد: در این دفاتر چند صدهزار پرونده تشکیل شده که بیش از 70 درصد آن‌ها به مصالحه ختم شده است.

اشتری به موضوع مواد مخدر نیز اشاره کرد و افزود: در برخورد با باندها و شبکه‌های ترانزیت مواد مخدر پلیس توفیقات قابل توجهی داشته به طوری که در شش ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال 93 میزان کشفیات مواد مخدر از 245 تن به 294 تن رسیده و این افزایشی 20 درصدی را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه ماموران ما با جدیت با قاچاق مواد مخدر برخورد می‌کنند گفت: بیش از 80 درصد این مواد در جدار شرقی و مناطق شرقی کشور کشف شده اما متاسفانه باید بگویم که مقدار زیادی هم مواد مخدر وارد کشور می‌شود که ما نمی توانیم آن را کشف کنیم و باید در این خصوص فکری اساسی شود.

افزایش کشت خشخاش در افغانستان پس از حضور آمریکا
فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه پس از حضور آمریکا در افغانستان کشت خشخاش در این کشور چند برابر شده و به تبع آن تولید تریاک نیز افزایش یافته است گفت: تولید این مواد سود زیادی برای باندها دارد و باید اقدامات بازدارنده انجام شود البته ما نیازمند کمک همه دستگاه‌ها هستیم.

اشتری با بیان اینکه ناجا در راه مبارزه با مواد مخدر 3 هزار شهید تقدیم انقلاب و کشور کرده است گفت:‌انسداد مرز موضوع مهمی است که ما درصدد کامل کردن آن هستیم البته کمک‌هایی نیز از سوی دولت انجام شده و در عین حال استفاده از تکنولوژی روز و تجهیزات نیز نقش زیادی در مقابله با ورود مواد مخدر و انسداد مرزها دارد.

به گفته اشتری باندها و شبکه‌های مواد مخدر احساس خطر کرده و بابت فعالیت‌های پلیس نگرانند اما این‌ها کافی نیست و همه دستگاه‌ها باید وارد عمل شوند.

فرمانده نیروی انتظامی موضوع نگران کننده موجود در پلیس و جامعه را معتادان متجاهر دانست و گفت: جمع آوری این معتادان برعهده ناجاست و آمادگی شناسایی و جمع آوری این افراد را داریم اما باید پس از جمع آوری در کمپ ها از این افراد نگهداری شوند که برای تامین کمپ نیازمند مشارکت شهرداری‌ها ، استانداری‌ها ، بهزیستی و ... هستیم.

وی ادامه داد: ما به عنوان پلیس آمادگی داریم که ظرف حداکثر 10 روز در سراسر کشور معتادان متجاهر را شناسایی کنیم اما در برخی استان‌ها همکاران من اعلام کردند که ظرف کمتر از 5 روز می توانند این کار را انجام دهند اما باید محلی برای نگهداری آن ها باشد کمااینکه در گذشته نیز ما این افراد را جمع آوری کرده اما با توجه به اینکه محلی برای نگهداری شان نبود مجددا بعد از چند روز آزاد شدند.

اشتری با تاکید بر اینکه در این حوزه قصد فرافکنی نداریم گفت: در برخورد با معتادان متجاهر وظیفه داریم و کاملا هم جدی هستیم و در حال حاضر هم با ظرفیت خودمان نیز به دنبال جمع آوری آنان هستیم.

وی با بیان اینکه در مورد قاچاقچیان و خرده فروشان خرد نیز مردم نگرانی‌هایی دارند که باید رفع شوند اظهار کرد: شناسایی و دستگیری این افراد را نیز در دستور کار خود قرار داده و به صورت ویژه در حال پیگیری است البته درخواست ما از این افراد این است که محل های این افراد را به ما اعلام کنند و از طریق سامانه 110 به پلیس کمک کنند.

اشتری درباره برخورد با لابراتورهای تولید مواد مخدر صنعتی نیز اظهار کرد: ما این لابراتورها را شناسایی و با آن‌ها برخورد کردیم اما متاسفانه این آشپزخانه‌ها اضافه شده اما ما هم سعی می کنیم با آن‌ها با قاطعیت برخورد کنیم چرا که از نظر ما این افراد به حقوق مردم تجاوز می کنند.

از برخورد با اوباش خسته نمی‌شویم
فرمانده نیروی انتظامی درباره برخورد پلیس با اراذل و اوباش نیز اظهار کرد: متاسفانه برخی از این افراد بعد از پایان دوران محکومیت خود دوباره به اقدامات مجرمانه‌شان ادامه می دهند البته برخی هم اصلاح شده و زندگی عادی خود را طی می کنند.

 

ما اراذل و اوباش را به سه دسته تقسیم کرده ایم و باید بگویم که در حال حاضر در بعضی استان ها اراذل و اوباشی که به طور متداوم در پاتوق‌هایشان برای شهروندان مزاحمت ایجاد می کردند دیگر وجود ندارند اما در برخی از شهرها نیز همچنان مواردی دیده شده که ما نیز به جد با آن‌ها برخورد کرده و از برخورد با اراذل و اوباش خسته نمی‌شویم.

اشتری درباره آمار حوادث رانندگی نیز اظهار کرد: در حوزه راهور ما نباید تنها از پلیس انتظار کاهش تلفات را داشته باشیم. عامل انسان، خودرو و جاده سه عامل مهمی است که تنها مربوط به پلیس نمی شود اما با اقدامات انجام شده از سوی پلیس در سال های اخیر همواره این آمار رو به کاهش بوده است.

وی با اشاره به جلسات پلیس و خودروسازان خاطرنشان کرد: در این جلسات تصمیمات و اقدامات خوبی انجام شده، خودروهایی که در گذشته فاقد ترمز ای بی اس و ایربگ بودند با فشار پلیس خودروهای خود را مجهز کرده و در مورد اتوبوس‌های حادثه ساز نیز همین اقدام انجام شده است.

جرایم نفعی برای پلیس ندارد
اشتری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جرایم رانندگی اظهار کرد: جرایم نفعی برای پلیس ندارد و مبلغ آن به حساب خزانه دولت واریز می‌شود. ما دوست داریم که کسی را جریمه نکنیم و از جریمه شدن رانندگان خوشحال نمی شویم و برایمان افتخار نیست اما اگر فردی جریمه هم می‌شود برای حفظ ایمنی و امنیت سرنشینان یک خودرو است.

به گفته اشتری برای کاهش آمار حوادث رانندگی همه دستگاه‌های مسئول باید پای کار بیایند.

وی در مورد تعداد شهدا و ایثارگران در نیروی انتظامی نیز گفت: ناجا 13 هزار شهید و بیش از 20 هزار جانباز را تقدیم انقلاب کرده که بخشی از این افراد در جنگ تحمیلی و برخی در طول ماموریت ها دچار حادثه شده‌اند.

به گزارش ایسنا اشتری در ابتدای سخنانش با تسلیت فاجعه منا این فاجعه را نشان دهنده بی کفایتی، بی لیاقتی و بی مدیریتی حکام آل سعود دانست و گفت :‌ بحث اصلی موضوعی است که باید بررسی شده و در تیم حقیقت یاب تمام کشورهای اسلامی حضور داشته باشند اما آنچه که مردم را اذیت می کند بی توجهی پلیس سعودی به این افراد بود. به طوری که گفته می‌شود اگر آبی به برخی از این حجاج داده می‌شد آنان زنده می‌ماندند.

وی ادامه داد:‌ آل سعود باید پاسخگو نیز باشد و ضمن عذرخواهی با مسئولان نیز همکاری های لازم را داشته باشد.

وی به هشدار مقام معظم رهبری به حکومت آل سعود نیز اشاره کرد و گفت: این هشدار دقیق و حساب شده انجام شد و آلامی برای مردم و خانواده‌های داغدار فاجعه منا بود.

هفته ناجا از روز شنبه آغاز شده و تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.

اخبار اجتماعی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
زنگ ایمنی مدارس ویژه مدیران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معاون وزیر آموزش و پرورش:«زنگ آب» ۲۵ آبان در مدارس ابتدایی كشور نواخته می شود



 

 

«زنگ آب» ۲۵ آبان در مدارس ابتدایی كشور نواخته می شود

 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش از نواخته شدن «زنگ آب» برای نخستین بار در مدارس ابتدایی كشور خبر داد.

   

فاطمه قربان در گفت وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این كه زنگ آب ۲۵ آبان ماه جاری به صدا در می آید، تصریح كرد: با امضای تفاهمنامه ای بین وزارت آموزش و پرورش و نیرو (سازمان آب و فاضلاب كشور) اصلاح الگوی مصرف آب به دانش آموزان آموزش داده می شود.

 

وی ادامه داد: در این تفاهمنامه استفاده از عوامل كاهنده در فشار آب در شیرآلات و همچنین نحوه صرفه جویی در مصرف آب به دانش آموزان آموزش داده می شود، چرا كه دانش آموزان قطعا در آموزش خانواده تاثیر گذارند و می توانند با دریافت آموزش های اصلاح الگوی مصرف آب، آن را به خانواده ها منتقل كنند.

 

به گفته معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، بر اساس این تفاهمنامه، روز ۲۵ آبان ماه جاری «زنگ آب» در مدارس ابتدایی سراسر كشور با حضور وزرای آموزش و پرورش و نیرو و یا معاونان آن ها نواخته خواهد شد./خبرگزارى ایسنا