اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اسنودن : از آمریکا هیچ تضمینی برای محاکمه علنی خود دریافت نکرده ام



اخبار,اخباربین الملل,اسنودن

 

 اخبار بین الملل - اسنودن : از آمریکا هیچ تضمینی برای محاکمه علنی خود دریافت نکرده ام

ادوارد اسنودن، مشاور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا اعلام کرد هیچ تضمینی برای محاکمه علنی خود از دولت آمریکا دریافت نکرده است.

به گزارش ریانووستی از واشنگتن، اسنودن روز شنبه در مصاحبه با هفته نامه نیویورکر گفت: « من بارها و بارها به دولت گفته ام که اگر آماده برگزاری جلسه محاکمه علنی و عادلانه باشند و من نیز اجازه دفاع از خود را در برابر هیئت منصفه داشته باشم، حاضرم در دادگاه حضور یابم. اما آنها از قبول این درخواست خودداری کردند. »


وی با انتقاد از این موضع دولت آمریکا گفت تنها کسانی که اطلاعاتی برای پنهان کردن دارند با انتشار کامل اطلاعات خود مخالفت می کنند.


اسنودن گفت:« اگر کسی بگوید« من چیزی برای پنهان کردن ندارم» یعنی اینکه هیچ مشکلی با انتشار اطلاعات ندارد. اما دولت در حال حاضر راهی جز توجیه نقض حقوق شما ندارد.»


وی همچنین تصریح کرد مردم باید مراقب باشند اطلاعات شان در اختیار چه شرکت هایی قرار می گیرد، چرا که این شرکت ها با دولت های مختلف همکاری می کنند و به خاطر به خطر انداختن امنیت محصولات و خدماتی که به مردم ارائه می دهند، مستحق اعتماد مردم نیستند.


اسنودن ژوئن 2013 اطلاعات محرمانه ای از آژانس امنیت ملی آمریکا را درباره برنامه های گسترده جاسوسی الکترونیک این کشور در سراسر جهان، از جمله شنود مکالمات تلفنی شهروندان آمریکا و سران کشورهای دیگر افشا کرد.


آمریکا اسنودن را به جاسوسی متهم و گذرنامه وی را باطل کرده است. وی یکم اوت 2013 به مدت یک سال از روسیه پناهندگی موقت گرفت. مقامات روسیه اوت 2014 پناهندگی موقت وی را تا سه سال تمدید کردند.


 اخبار بین الملل - واحد مرکزی خبر


ویدیو مرتبط :
موسسه مطالعات آمریکا : درخواست پناهندگی اسنودن از سویس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمریکا: ایران، غلام شکوری را محاکمه کند یا او را تحویل دهد



 

آمریکا: ایران، غلام شکوری را محاکمه کند یا او را تحویل دهد

 

آمریکا از ایران خواست "غلام شکوری" از متهمان مورد ادعای آمریکا در ماجرای ترور سفیر سعودی را به واشنگتن تحویل دهد یا اینکه دولت ایران خود، شکوری را محاکمه کند.

به نقل از خبرگزاری ها، مقامات آمریکایی دو شهروند ایرانی به نام های منصور ارباب سیار و غلام شکوری را به برنامه ریزی و تلاش برای ترور سفیر سعودی و انفجار سفارتخانه های عربستان سعودی و اسرائیل در واشنگتن متهم کرده است.

"ارباب سیار" علاوه بر تابعیت ایرانی، دارای تابعیت مضاعف آمریکایی نیز هست.

مقامات آمریکایی ارباب سیار را در خاک این کشور بازداشت کرده اند ولی مدعی اند که شکوری در ایران زندگی می کند.

مقامات ایرانی هنوز درباره هویت و وضعیت غلام شکوری از جمله محل زندگی، فعالیت و دیگر مشخصات او، مطلبی را نگفته اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت: براساس توافقنامه های بین المللی درباره افراد دارای مصونیت، دولت ایران می بایست غلام شکوری را به آمریکا تحویل دهد یا اینکه تهران،خود او را تحت تعقیب قرار داده و محاکمه کند.

"مارک تونر"  درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه ایران برای دریافت مدارک و دلایل ماجرای ترور سفیر سعودی نیز گفت که هنوز درخواستی در این باره از ایران دریافت نکرده ایم.

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه ضمن بی اساس خواندن ادعای دخالت ایران در ماجرای ترور سفیر سعودی گفته بود: آمادگی داریم تا هر مساله ای را حتی اگر به صورت تصنعی ایجاد شده باشد با صبر و حوصله مورد بررسی قرار دهیم و از آمریكا نیز خواسته ایم تا اطلاعات مربوط به این سناریو را در اختیار ما قرار دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با این حال برای بار سوم تایید کرد که ملاقات مستقیمی در هفته گذشته میان مقامات ایران و آمریکا درباره موضوع ترور سفیر سعودی برگزار شد.

ایران چنین ملاقاتی را تکذیب می کند. منابع آگاه گفته بودند که سوزان رایس و محمد خزاعی ، نمایندگان آمریکا و ایران در سازمان ملل متحد در روز پنجشنبه گذشته باهم ملاقات کرده بودند.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: واشنگتن خواستار برگزاری این ملاقات مستقیم شده بود. این ملاقات به درخواست آمریکا صورت گرفت ولی منجر به پاسخ و واکنش بسیار خوبی نشد.

وی افزود: دولت ایران روز یکشنبه گذشته خواستار ملاقات با "منصور ارباب سیار" شد و به همین دلیل نامه ای را تسلیم سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع ایران کرده است.

تونر ادامه داد: براساس توافقنامه وین، ملاقات مقامات یک کشور با تبعه بازداشتی خود در کشور دیگری که دارای تابعیت مضاعف باشد، الزامی نیست . وضعیت ارباب سیار نیز همین گونه است. البته وزارت خارجه آمریکا در این باره سیاست تسهیل این ملاقات رو در پیش گرفته است.

وی به صورت تلویحی گفت که با درخواست ایران برای دیدار با منصور ارباب سیار شهروند ایرانی بازداشت شده در آمریکا پاسخ مثبت داده می شود.

ارباب سیار شهروند ایرانی آمریکایی به اتهام دخالت در طرح ترور سفیر سعودی در واشنگتن، در روز 29 سپتامبرگذشته در فرودگاه کندی نیویورک، بازداشت شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری درباره رایزنی های واشنگتن با دیگر کشورها در زمینه اعمال تحریم علیه ایران به دلیل ادعای دخالت تهران در ترور سفیر سعودی گفت: کشورهای هم پیمان از گستردگی و بزرگی این توطئه آگاه شده اند.

موضع روسیه

در همین حال وزیر خارجه روسیه درباره ادعای دخالت ایران در ترور سفیر سعودی در واشنگتن گفت: روسیه قبل از موضع گیری درباره این موضوع، خواهان آگاهی از دلایلی است که آمریکا با استناد به آنها، ایران را به دخالت در ترور سفیر سعودی متهم کرده است.

خبرگزاری اینترفکس روسیه به نقل از سرگی لاوروف نوشت: آمریکا نمایندگانی را برای بررسی موضوع دخالت ایران در ترور سفیر سعودی، به مسکو اعزام خواهد کرد. کارشناسان آمریکایی به مسکو خواهند آمد تا ما را از این موضوع آگاه کنند. قبل از اینکه به آنها گوش بدهیم در این باره چیزی نخواهیم گفت.

وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه هفته گذشته با صدور بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی از گزارش هایی درباره طرح ترور سفیر سعودی در آمریکا و ادعای دخالت ایران در آن، بر مخالفت با تروریسم تاکید کرد. با این حال در این بیانیه به صورت شفاف، موضع گیری درباره این ماجرا نشده بود.../تحلیل:عصرایران