اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اسكن مغز با نوکیا N900!


دانشمندان دانمارکی موفق به ساخت نوعی «EEG» شدند كه با اتصال به تلفن همراه، مغز را اسكن می‌كند.

 گروهی از دانشمندان دانشگاه فنی دانمارک به سیستم قابل حمل موج‌نگار مغزی موسوم به «EEG» دست یافتند که قابلیت اتصال به تلفن همراه نوکیا N900 را دارد.

این وسیله به یک هدست بی‌سیم مجهز است و کاربرد منحصر به فردی دارد. کاربران با استفاده از این اختراع می‌توانند مدلی سه بعدی از مغز خود را ببینند. این مدل به هنگام شناسایی امواج مغزی از سوی این دستگاه در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها نشان داده می‌شود.

به گفته مخترعان این دستگاه، کاربران می‌توانند با چرخاندن صفحه لمسی نوکیا N900 تصویر گرفته شده از مغزشان را در جهات مختلف ببینند.

جالب این که واکنش مغز به دستگاه‌های ویدئویی و تصاویر را می‌توان با پخش کردن آن‌ها بر روی صفحه تلفن مشاهده کرد. این سیستم همچنین به منظور تحلیل هر چه بیشتر فعالیت‌های مغزی قابلیت اتصال به رایانه‌های قدرتمند را دارد.

دانشمندان بر این باورند که سیستم «EEG» به آن‌ها این امکان را می‌دهد كه فعالیت‌های مغزی را در خارج از کلینیک‌ها و حتی در منزل و اداره مورد بررسی قرار دهند.

منبع: ایسنا

 



ویدیو مرتبط :
آموزش باز و بسته کردن گوشی نوکیا مدل NOKIA N900

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شناسایی خسیس‌ها با اسكن مغز!


محققان سوئیسی دریافتند كه تغییرات قوی در ناحیه‌یی از مغز افراد با دغدغه‌ آن‌ها راجع به دیگران و اتخاذ تصمیمات اخلاقی مرتبط است. ایسنا: دانشمندان بر این باورند كه میزان نوع‌دوستی افراد به اندازه بخشی از مغز آن‌ها بستگی دارد.

محققان سوئیسی دریافتند كه تغییرات قوی در ناحیه‌یی از مغز افراد با دغدغه‌ آن‌ها راجع به دیگران و اتخاذ تصمیمات اخلاقی مرتبط است.

آن‌ها از 30 داوطلب كه در حال انجام یك بازی رایانه‌یی و در آن مجبور بودند مقداری پول را بین خود و دوست‌های گمنام تقسیم كنند، اسكن مغزی گرفتند.

داوطلبانی كه تصمیمات سخاوتمندانه گرفتند و به دیگران به همان اندازه خودشان پول دادند، دارای ناحیه بزرگتر temporoparietal junction در مغزشان نسبت به افرادی كه تصمیمات تنگ‌‌نظرانه گرفتند، بودند. اسكن‌ها همچنین نشان داد فعالیت این ناحیه از مغز هنگامی كه هر شخص به وضعیت "cutoff" خود رسید، بیشتر بود. cutoff بیشینه‌یی است كه هر شخص حاضر است به دیگران پول بدهد.

كشف مكان این وضعیت بیشینه به محققان امكان رتبه‌بندی نوعدوستی هر فرد را به صورت جداگانه داد.

به گفته پروفسور ارنست فهر، محقق در حوزه رفتاری دانشگاه زوریخ، این نخستین توضیح بیولوژیكی برای سطوح نوعدوستی انسان است؛ سطوحی كه در طول تمام زندگی باقی می‌ماند.

مطالعات قبلی نشان می‌دهد كه جنسیت افراد، سطح درآمد، ثروت یا دستاوردهای تحصیلی هیچ یك از این مشخصه‌ها به نوعدوستی ارتباطی ندارد.

دكتر موریشیما یكی از محققان حاضر در این مطالعه بر این باور است كه بازی رایانه‌یی نوعدوستی صرف را می‌آزماید اما تصمیات دنیای واقعی پیچیده‌تر هستند.

به گفته وی، افراد ممكن است در صورتی كه اعتبارشان در خطر باشد، ممكن است نسبت به دیگران خساست از خود نشان ندهند؛ بنابراین مولفه‌های بسیاری در اتخاذ چنین تصمیم‌هایی دخیل هستند.

حیوانات معمولاً این مشخصه را فقط در قبال اعضای خانواده‌شان بروز می‌دهند، اما چنین مولفه‌یی بخش مهمی از زندگی سیاسی و اجتماعی انسان را تشكیل می‌دهد.

دانشمندان امیدوارند كه تحقیقات بیشتر در این حوزه به افراد مبتلا به اوتیسم كمك كند.

نتایج این پژوهش در مجله Neuron انتشار یافت.