اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اسطوره زیبا در خطر انقراض



اخبار,اخبار اجتماعی,اسب

اسب کاسپین به عنوان اسطوره زیبایی و نژاد منحصر به‌فرد در بین اسب‌های دنیا در خطر انقراض است.

از رشت، اسب کاسپین یا همان اسبچه خزر طبق شواهد و مستندات موجود از اجداد تمام اسب‌های شرقی است که خاستگاه آن گیلان است.

حدود 50 سال پیش خانم لوییز فیروز توجه دنیا را به سمت اسبچه خزر جلب کرد و این موجود دوست‌داشتنی و نجیب را از استان سرسبز گیلان به جهان معرفی کرد و به همین منظور امسال چهارمین همایش بین‌المللی و پنجاهمین سالگرد معرفی اسب کاسپین برای نخستین بار در ایران در این استان برگزار شد.

گیلان به عنوان خاستگاه اصلی اسب کاسپین در دنیا معرفی شده اما با وجود چنین ظرفیت بزرگی که این استان در خود دارد، نتوانست در پرورش و نگهداری اسبچه خزر موفقیت چندانی به دست آورد و در واقع خارجی‌های علاقه‌مند، نسبت به حفظ این نژاد در معرض‌ خطر بیشتر بها ‌داده‌اند.

اسب‌های نژاد کاسپین دارای چشم‌هایی درشت و بادامی‌شکل و برجسته هستند که به سمت پایین چهره تمایل دارد و دارای بدنی باریک و کشیده بوده و تنه اسب کاسپین در پشت جدوگاه و فضای مناسب برای قرار گرفتن زین است.

اسب کاسپین بسیار باهوش و هوشیار و خوش‌خلق و خو است و تمایل به کار دارد و خیلی زود با انسان رفیق می‌شود.

در جشنواره زیبایی اسب کاسپین که با داوری خانم سالتون رئیس انجمن جهانی اسب، جان وبستر ارزیاب جهانی اسب کاسپین، بابک شکی و دکتر ابراهیم‌پور از ایران در باشگاه تک‌تاز انزلی برگزار شد، 83 اسب کاسپین از نقاط مختلف دنیا در 9 رده حضور داشتند.

در پایان جشنواره مذکور، اسب بایرام از باشگاه تک‌تاز به عنوان اسطوره زیبایی نریان‌ها و گل‌آذین از شرکت «اسب ریس» به عنوان اسطوره زیبایی مادیان‌ها انتخاب شدند.

*تبارنامه انجمن بین‌المللی اسب کاسپین در حال تحول است
عضو هیئت مدیره انجمن جهانی تبارنامه اسب کاسپین درباره اسب کاسپین گفت: اسب کاسپین در ایران یعنی زیستگاه بومی خود تاریخی کهن دارد.

کی تاپلین، با بیان اینکه اسب کاسپین توانست در اقصی نقاط دنیا جلب توجه کند، افزود: اسب‌های اصلی کاسپین توسط خانم لوییز فیروز در سال 1965 شناسایی شد.

وی تبارنامه انجمن بین‌المللی اسب کاسپین در حال تحول است، تصریح کرد: ثبت این اسب‌ها حاصل تلاش کسانی است که برای این نژاد ارزش قایل هستند، مانند مالکان، پرورش‌دهندگان، محققان و فعالان حفظ بقای نژاد اسب.

عضو هیئت مدیره انجمن جهانی تبارنامه اسب کاسپین درباره اسب کاسپین با بیان اینکه فعالیت 50 ساله این انجمن و پیروی انجمن‌های عضو از مقررات موجب شده تا دید واضح از وضعیت موجود اسب‌های کاسپین داشته باشیم، گفت: ضبط مدارک اساسی و تداوم ثبت آنها به آینده این نژاد کمک مهمی می‌کند.

* توسعه صنعت اسب کاسپین نیازمند تبیین راهبردهای اساسی دولت
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران نیز صنعت اسب را یکی از صنایع درآمدزا با گردش مالی بالا در جهان دانست.

کیومرث مولادوست، با بیان اینکه افراد بسیاری به نگه‌داری و پرورش اسب علاقه دارند، افزود: سرمایه‌گذاری در این صنعت شکل اقتصادی به آن بخشیده و به عنوان یکی از صنایع اشتغالزا برای دولت می‌تواند منشأ مولد و ارزآور محسوب شود.

وی تبیین راهبردهای اساسی دولت در زمینه توسعه صنعت اسب کاسپین را مهم دانست و گفت: انجام پژوهش مبنی بر روش تحلیلی‌ ـ‌ توصیفی و نوع تحقیق کاربردی برای ارائه راهکارهای مناسب و بیان مسئولیت‌ بخش دولت در حمایت از اسب کاسپین به منظور تدوین راهبردهای اساسی مهم است.

دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران خاطرنشان کرد: تدوین قوانین و مقررات حمایتی، تنظیم بازار و ایجاد شرایطی مناسب برای دستیابی به بازارهای جهانی از راه اصولی و صحیح و جلوگیری از قاچاق محصول تولید شده به کشورهای همسایه از جمله مسئولیت‌های مهم دولت است.

وی اتخاذ راهبرد لازم برای تحقق توسعه صنعت اسب را امری ضروری دانست.

*انجمن‌های ملی مسئول حفاظت اسب کاسپین
رئیس هیئت مدیره و ثبت‌نام کننده انجمن اسب کاسپین از انگلیس نیز درباره نقش مهم انجمن‌های ملی اسب کاسپین اظهار کرد: این انجمن‌ها مسئول حفاظت، ارتقا و نگه‌داری اسب کاسپین در کشور مربوطه است.

روث استیز، با بیان اینکه بخشی از ماموریت انجمن مذکور به تایید مدارک ارائه شده و ثبت تمام اسب‌های واجد شرایط مربوطه است، افزود: انجمن اسب کاسپین انگلیس شورای 11 نفره است که کار حمایت از پرورش‌دهندگان و مالکان و ساماندهی امور مربوط به آنها را انجام می‌دهد.

به گفته وی، شورای مذکور تامین امکانات و تاسیسات برگزاری جشنواره‌ها و سازماندهی رده‌های اسب کاسپین و ... را به‌عهده دارد.

*نژاد اسب کاسپین منحصر به‌فرد است
استاد پاتولوژی و ژنتیک دانشگاه ویرجینیا مریلند درباره ویژگی اسب کاسپین گفت: اسب کاسپین در بین نژادهای مختلف منحصر به‌فرد است.

وی تصریح کرد: هدف از پیشگیری موثر از انقراض یک نژاد در اقلیم بومی آن این است که تمام اسب‌های اصیل آن نژاد در پرورش نسل‌های بعدی دخیل باشند.

استاد پاتولوژی و ژنتیک دانشگاه ویرجینیا مریلند فراهم شدن مدارک شناسایی برای اسب‌های کاسپین را مهم دانست و خاطرنشان کرد: برای اینکه چنین تلاش‌هایی برای موفقیت نژاد اسب کاسپین موثر واقع شود، ضروری است که مدارک اسب‌ها به طور صحیح ثبت شوند.

وی متذکر شد: توجه به ساختار جمعیت اسب کاسپین برای داشتن اسب‌های سالم در آینده امری ضروری است.

*وجود عناصر معدنی مو برای شناسایی اسب کاسپین
دانشجوی دوره دکترای تخصصی تغذیه دام دانشگاه گیلان نیز درباره نژاد اسب کاسپین گفت: عواملی مانند نژاد، سن، جنین و تغذیه روی غلظت عناصر معدنی مو تاثیر می‌گذارد.

احمد قربانی با بیان اینکه برای نخستین بار غلظت عناصر معدنی موی اسب کاسپین با مقادیر مرجع دیگر نژادهای اسب دنیا تفاوت داشت، اظهار کرد: امکان استفاده از پروفایل عناصر معدنی مو برای شناسایی اسب کاسپین وجود دارد.

وی تصریح کرد: با تکرار آزمایش در شرایط مختلف محیطی و فعالیت بدنی حیوان مقادیر مرجع غلظت عناصر معدنی موی اسب کاسپین به طور کامل تهیه می‌شود.

*پرورش اسب کاسپین در 15 کشور دنیا
عضو ارشد انجمن جهانی اسب کاسپین نیز با بیان اینکه در نقطه مهمی از تاریخ اسب کاسپین قرار داریم، گفت: 50 سال از بازاریابی اسب کاسپین می‌گذرد و در این مدت نه تنها این اسب به عنوان یک نژاد خاص پذیرفته شده بلکه مشخص شده که این نژاد تاثیر مهمی در پدید آمدن اسب‌های ورزشی امروزی داشته‌است.

آتشه فیروز با اشاره به اینکه امروزه اسب کاسپین در 15 کشور دنیا تولید و پرورش می‌شود، افزود: اسب‌ کاسپین دارای تبارنامه بین‌المللی است.

وی اسب کاسپین را در خطر انقراض دانست و گفت: با وجود اقدام‌هایی که برای بقای اسب کاسپین صورت گرفته اما همچنان خطر انقراض در کنار دیگر خطرات این نژاد وجود دارد.

نوه خانم لوییز فیروز، شناسایی و ثبت تمام اسب‌ها را از نژاد اسب کاسپین عنوان کرد و ادامه داد: برنامه ثبت دقیق مدارک این اسب‌ها باید در تمام کشورها ایجاد شوند.

وی افزود: پیشرفت‌های علمی سال‌های اخیر در زمینه ژنتیک و مطالعات ژنوم، تکنیک‌های مختلفی را برای حفظ بقای نژادهای نادر در اختیار ما قرار می‌دهد.

فیروز ارتقای جایگاه اسب کاسپین را جایگاه ورزشی ذکر کرد و یادآور شد: اسب کاسپین ورزشکار خارق‌العاده است.

وی خاطرنشان کرد: خانم لوییز همیشه آرزو داشت همایشی برای اسب کاسپین در ایران و زیستگاه اصلی آن برگزار شود و اکنون با برگزاری این همایش در گیلان خواسته‌اش تحقق یافته‌است.

عضو ارشد انجمن جهانی اسب کاسپین متذکر شد: امیدواریم در سالگرد بازیابی نژاد اسب کاسپین پس از نیم قرن دیگر نگران انقراض آن نباشیم و اسب کاسپین به عنوان یک اسبچه سواری موفق برای خردسالان شناخته‌شود.

 

اخبار,اخبار اجتماعی,اسب

 

اخبار,اخبار اجتماعی,اسب

 

اخبار اجتماعی - فارس


ویدیو مرتبط :
ایرانی ها در خطر انقراض!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

10 عکس زیبا از جانوران در خطر انقراض


حیوانات همواره از سوژه های مورد علاقه مردم وعکاسان بوده اند. متاسفانه بسیاری از جانوران در خطر انقراض نسل قرار دارند.

جام جم آنلاین: حیوانات همواره از سوژه های مورد علاقه مردم وعکاسان بوده اند. متاسفانه بسیاری از جانوران در خطر انقراض نسل قرار دارند که در این گزارش تصویری عکس های 10 گونه در معرض خطر ارائه می شود.

10 عکس زیبا از جانوران در خطر انقراض

دو اورانگوتان در باغ وحش شهر ریودوژانیرو برزیل. این جانور نخستین پایه اكنون به شدت نسلش در معرض خطر انقراض قرار دارد

10 عکس زیبا از جانوران در خطر انقراض

یك موش آهوی مشك دار سیبری در باغ وحش ادینبورگ در اسكاتلند. این گونه آهوی نادر كه به خاطر ماده خوشبو كننده ای كه گونه نر آن در بخش پایینی معده اش دارد همواره از سوی شكارچیان قاچاق كشته شده و اكنون نسل آن در شرف انقراض است

10 عکس زیبا از جانوران در خطر انقراض

دو پاندا كوچك یا پاندا قرمز كه به دلیل از بین رفتن زیستگاه های طبیعی اش در چین اكنون به شدت در معرض تهدید از بین رفتن است. با اینكه پسر عموی بزرگشان همان پاندا بزرگ  نماد سازمان حفظ حیات وحش است

10 عکس زیبا از جانوران در خطر انقراض

طوطی گونه آرا قرمز كه زیستگاهش در جنگل های آمازون است به دلیل شكار بی رویه برای فروش آن در بازارهای آسیا و اروپا اكنون در معرض تهدید انقراض قرار دار

10 عکس زیبا از جانوران در خطر انقراض

فیل های آفریقایی كه در اواسط قرن بیستم تعداد آنها به میلیون ها راس در آفریقا بالغ می شد به دلیل از بین رفتن زیستگاه های طبیعی و نیز تقاضای زیاد بازار عاج چین و خاورمیانه اكنون در خطر ناپدید شدن از صحنه كره زمین قرار دارند

10 عکس زیبا از جانوران در خطر انقراض

لاك پشت های سبز دریایی برای گوشت و لاك های زیبایشان همواره توجه شكارچیان قاچاق را جلب كرده اند. درعرض یك قرن بیش از 80 درصد از جمعیت آنها از بین رفته و امروز در سراسر جهان كمتر از 50 هزار راس از آنها باقی مانده اند

10 عکس زیبا از جانوران در خطر انقراض

دو توله ببر سوماترا. امروز فقط حدود 680 ببر سوماترا در اندونزی به طور آزاد زندگی می كنند كه این تعداد اندك نیز از دست شكارچیان قاچاق آسوده نیستند

10 عکس زیبا از جانوران در خطر انقراض

پانگولین های اسیر در بازاری در چین. این گونه مورچه خوار فلس دار طالبان زیادی در چین و آسیای شرقی دارد. مرده یا زنده آن به قیمت طلا به فروش می رود خواه به دلیل گوشت آن و نیز به دلیل اینكه برای فلس پودر شده این حیوان خاصیت دارویی قائل هستند

10 عکس زیبا از جانوران در خطر انقراض

پروانه موسوم به كویین آلكساندرا بیردوینگ با بال هایی كه می توانند به طول 30 سانتی متر برسند از جمله بزرگترین پروانه های جهان هستند. این گونه نادر كه در خطر انقراض است تنها در گینه نو پاپوازی یافت می شود

10 عکس زیبا از جانوران در خطر انقراض

اوتر دریایی  با نام علمی انهیدرا لوتریس نرئیس كه آب های اقیانوس آرام شمال زندگی می كند از سال 1975 نامش در فهرست قرمز جانوران در خطر انقراض ثبت شده است