اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اسرائیل و ترکیه به توافق رسیدند


یک مقام اسرائیلی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی و ترکیه بر سر عادی سازی روابط به "تفاهم" رسیدند.

خبرگزاری ایسنا: یک مقام اسرائیلی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی و ترکیه بر سر عادی سازی روابط به "تفاهم" رسیدند.

این مقام صهیونیستی که خواست نامش فاش نشود، گفت، این تفاهم در حالی صورت گرفته است که روابط دو طرف بعد از حمله سال 2010 نیروی دریایی اسرائیل به کشتی مرمره آبی ترکیه‌، که حامل کمک‌ به نوار غزه بود، به شدت بحرانی شد.

به گفته این منبع تفاهم مذکور طی نشستی سری در سوئیس انجام شده که در آن رژیم صهیونیستی متعهد شده تا بابت حمله مذکور غرامت بپردازد و هم‌چنین مساله تبادل هیات‌های دیپلماتیک در سطح سفیر یک بار دیگر از سر گرفته شود و مذاکرات بر سر صادرات گاز به ترکیه نیز آغاز شود.

رژیم صهیونیستی و ترکیه تا چند سال پیش متحد هم بودند اما این روابط در دوره رجب طیب اردوغان رئیس جمهور فعلی ترکیه با اندکی بحران مواجه شد و بعد از حمله رژیم صهیونیستی به کشتی ترکیه‌ای که به سمت غزه در حرکت بود، این روابط بیشتر از قبل تیره شد.

به دنبال این کاهش سطح در روابط، تلاش‌هایی در جهت اصلاح امور صورت گرفت و در سال 2013 تماس تلفنی بین اردوغان و بنیامین نتانیاهو با میانجیگری باراک اوباما انجام شد اما توافقی برای ازسرگیری کامل روابط دیپلماتیک به دنبال نداشت.

درسایه بحران ایجاد شده میان ترکیه و روسیه مسئولان این رژیم اعلام کرده‌اند که آنکارا توجه جدی به واردات گاز طبیعی از اسرائیل از خود نشان داده است. به گفته این منابع بر اساس توافق انجام شده در سوئیس این دو به زودی درخصوص احتمال ایجاد خط لوله گاز به گفت‌وگو خواهند پرداخت.


ویدیو مرتبط :
مسلمانان کشور ترکیه در اربعین به حرم امام حسین رسیدند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

«حماس» و «اسرائیل» به توافق رسیدند


سازمان و ملل و جان کری وزیر امورخارجه امریکا اوایل روز جمعه اعلام کردند : اسرائیل و حماس بر سر برقراری آتش بس 72 ساعته به توافق رسیده اند.

خبرگزاری ایرنا: سازمان و ملل و جان کری وزیر امورخارجه امریکا اوایل روز جمعه اعلام کردند : اسرائیل و حماس بر سر برقراری آتش بس 72 ساعته به توافق رسیده اند.

خبرگزاری فرانسه از دهلی نو گزارش داد؛ کری گفت : دو طرف از ساعت هشت صبح به وقت محلی آتش بس خود را شروع خواهند کرد و اسرائیلی ها و فلسطینیان در قاهره وارد مذاکره خواهند شد.

دیپلمات ارشد امریکا گفت : این آتش بس در صورت عدم تمدید 72 ساعت طول خواهد کشید.

کری در یک بیانیه مشترک با بان کی مون دبیرکل سازمان ملل که وی نیز در اطراف خاورمیانه در رفت و آمد بود، گفت : طی این مدت نیروهای مستقر در محل های استقرار خود کماکان باقی خواهند ماند.

در بیانیه گفته شده است : این آتش بس برای دور نگه داشتن غیر نظامیان بیگناه از خشونتها بسیار ضروری است .

ولی کری که به گفته مشاورانش حدود 100 تماس تلفنی طی هفته گذشته در مورد بحران غزه انجام داده است، هشدار داد که این آتش بس راه حل نهایی نیست .

وی در کنفرانس خبری خود هنگام دیدار از دهلی نو به خبرنگاران گفت : من می خواهم تاکید کنم که اکنون وقت تبریک گفتن یا شادمانی یا هرچیز دیگر جز نشان دادن عزم جدی ، تمرکز همه بر تلاش برای تعیین راه حرکت به جلو نیست. ˈ

کری افزود : این یک تنفس و فرصت است نه پایان راه . این راه حل نیست. این فرصتی برای یافتن یک راه حل است . ˈ

یک مقام امریکا به شرط عدم افشای هویت خود گفت : مقامات اسرائیلی و فلسطینی برای مذاکره در روز جمعه هرچه سریعتر به قاهره خواهند رفت .

این مقام افزود: محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان فلسطینی نمایندگان حماس را معرفی خواهد کرد ولی این گروه مبارز به طور مستقیم با اسرائیل یا امریکا تعامل نخواهد کرد.