اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

استیضاح وزیر صنعت موقتاً متوقف شد


محسن بیگلری یکی از طراحان طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جلسه‌ مشترک طراحان استیضاح وزیر صنعت با نعمت‌زاده گفت: در جلسه امروز مقرر شد که فعلا طرح استیضاح وزیر صنعت مسکوت بماند.

خبرگزاری تسنیم: محسن بیگلری یکی از طراحان طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جلسه‌ مشترک طراحان استیضاح وزیر صنعت با نعمت‌زاده گفت: در جلسه امروز مقرر شد که فعلا طرح استیضاح وزیر صنعت مسکوت بماند.

وی افزود: در بخش دیگری از جلسه طراحان استیضاح، به وزیر صنعت، معدن و تجارت برای رفع مشکلات و موارد مطرح شده در استیضاح، دو هفته مهلت داده شد تا مشکلات در این مدت برطرف شود اما استیضاح همچنان به قوت خود باقی است و فعلا مسکوت گذاشته شده است.

طراح طرح استیضاح وزیر صنعت در ادامه اظهار داشت: در جلسه امشب، نعمت‌زاده موارد مطرح شده در طرح استیضاح را تایید کرد و برخورد منطقی‌ای نیز با موضوع داشت.

بیگلری در همین زمینه تاکید کرد: البته مسائلی از استیضاح در چارچوب کاری معاونان وزارت صنعت است که آقای نعمت زاده در جلسه امشب قول داد که این مسائل بررسی شده و در ظرف مدت تعیین شده برطرف شود.

وی در ادامه افزود: البته آقای نعمت‌زاده در نشست امشب دغدغه نمایندگان مجلس و طراحان استیضاح را تایید کرد.

طراح طرح استیضاح وزیر صنعت در بخش دیگری از سخنانش به نظر نعمت‌زاده نسبت به طرح استیضاح اشاره کرد و گفت: در جلسه امشب نعمت‌زاده گفت که استیضاح حق نمایندگان است و می‌توانند از آن استفاده کنند اما ما خواهان این هستیم که موضوعات و مشکلات در فضای تعاملی حل شود. البته ما نیز به وی گفتیم که ما هم خواهان حل مشکلات در فضای تعاملی هستیم.

 در طرح استیضاح وزیر صنعت، نمایندگان 16 محور را علت اصلی تهیه طرح استیضاح عنوان کرده بودند. این 16 محور به شرح ذیل است:

1- نابسامانی در بازار و گرانی روزافزون ملزومات و مایحتاج ضروری مردم

2- تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی و عدم ارائه برنامه مدون در راستای نجات صنعت کشور

3- اظهارنظرهای غیرکارشناسی درخصوص صنعت و التهابات و تورم در بازار علی‌الخصوص در بازار خودرو

4- واردات بی‌رویه خودروها و کالاهای لوکس خارجی و عدم توجه به حمایت از تولید ملی

5- استفاده از مدیران بازنشسته و ناکارآمد و مسئله‌دار

6- عزل مدیران باتجربه و انتصاب افراد مسئله‌داری که بعضاً استعلامات آنها منفی می‌باشد.

7- عدم اعتقاد به استفاده از نخبگان جوان و به حاشیه راندن نیروهای توانمند

8- گستردگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و عدم توانایی جسمانی با توجه به کهولت سن ایشان

9- عدم توجه به مناطق ویژه اقتصادی که هنوز عملیات اجرایی آنها شروع نشده است.

10- ناکارآمدی بسیاری از مدیران کل صنعت معدن و تجارت و عدم عزل آنها

11- اخراج کارمندان و کارکنان شرکت شهرک‌های صنعتی در استان‌های مختلف

12- لغو بلاجهت طرح ایران‌کد و شبنم

13- عدم تحقق قانون انتزاع اختیارات وزارت جهاد کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت

14- عدم توجه به معادن و عدم برگزاری مزایده معادن بزرگ و بلاتکلیفی آنها که می‌تواند باعث اشتغال و رونق اقتصادی شود.

15- عدم نظارت بر واگذاری معادن سنگ‌آهن بویژه معادن پلاسری

16- دعوت از خودروسازان مانند پژو باوجود ضررهای زیادی که با همراهی با تحریم‌های ظالمانه غرب به کشور وارد کردند و ارتباط دولت فرانسه با اسرائیل در مذاکرات ژنو.


ویدیو مرتبط :
استیضاح وزیر صنعت معدن تجارت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نامه میرتاج‌الدینی به لاریجانی: استیضاح وزیر راه را متوقف کنید



 

 

 

نامه میرتاج‌الدینی به لاریجانی: استیضاح وزیر راه را متوقف کنید

 

با توجه به اینكه تعداد ‌١٣ نفر از نمایندگان محترم مطابق فهرست پیوست از استیضاح منصرف شده‌اند، بنابراین استیضاح موصوف فاقد حد نصاب لازم بوده و بر مبنای ماده ‌٢١٩ آیین‌نامه داخلی مجلس غیر قابل طرح می‌باشد.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور در نامه‌ای خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی خواستار متوقف شدن استیضاح وزیر راه و ترابری شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رییس‌جمهور در نامه‌ای به علی لاریجانی تاكید كرد با توجه به اینكه 13 نفر از نمایندگان از استیضاح وزیر راه و ترابری منصرف شده‌اند بنابراین این استیضاح فاقد حد نصاب بوده و بر مبنای ماده 219 آیین نامه داخلی مجلس غیر قابل طرح است.

متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دكتر لاریجانی

ریاست محترح مجلس شورای اسلامی

سلام علیكم

احتراما عطف به استیضاح وزیر محترم راه و ترابری جناب آقای دكتر بهبهانی به استحضار می‌رساند؛

این استیضاح با امضاء ‌٢٢ نفر از نمایندگان محترم مجلس در جلسه علنی مورخ ‌٣/١١/٨٩ اعلام وصول گردید (به استناد مشروح مذاكرات مجلس)

با توجه به ماده ‌٢١٩ ، ‌٢٢٠ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی كه مقرر می‌دارد، "استیضاح وقتی قابل طرح در مجلس است كه به امضای حداقل ‌١٠ نفر از نمایندگان برسد" و همچنین "تقاضای استیضاح نمایندگان از وزیر یا وزیران باید كتبا در جلسه علنی به رییس مجلس داده شود و در آن جلسه یا جلسه بعد قرائت می‌شود، این تقاضا بدون مباحثه و فورا برای وزیر یا هیات وزیران فرستاده می‌شود، همچنین متن استیضاح چاپ و در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد"

نظر به اینكه، متن استیضاح وزیر، در تاریخ ‌١٠/١١/١٣٨٩ به شماره چاپ ‌١٣٤٥ با عنوان "اصلاحیه دوم" و همچنین چاپ مجدد با عنوان "جایگزین " در تاریخ ‌١١/١١/١٣٨٩ به شماره چاپ ‌١٣٤٥ (یك روز قبل از استیضاح) كه در هر دو متن مذكور (تصویر پیوست)، ‌اسامی ‌٢٢ نفر امضاءكنندگان زمان اعلام وصول كه از طرف اداره كل قوانین مجلس چاپ شده، ملاك استیضاح می‌باشد و با توجه به اینكه تعداد ‌١٣ نفر از نمایندگان محترم مطابق فهرست پیوست از استیضاح منصرف شده‌اند، بنابراین استیضاح موصوف فاقد حد نصاب لازم بوده و بر مبنای ماده ‌٢١٩ آیین‌نامه داخلی مجلس غیر قابل طرح می‌باشد. فلذا استدعا می‌شود مقرر فرمایید اقدام لازم معمول گردد.

رونوشت این نامه برای دكتر محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور، محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهور و اعضای هیات رییسه مجلس شورای اسلامی نیز ارسال شده است....../تحلیل:عصرایران