اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

استیضاح فرجی دانا و نعمت زاده ؛ نظارت یا لجاجت؟



استیضاح فرجی دانا,استیضاح وزیر اقتصاد

استیضاح وزرای 100 روزه روحانی و پیام هایی که به میز مذاکره مخابره می شود
استیضاح فرجی دانا و نعمت زاده ؛ نظارت یا لجاجت؟

استیضاح حق مجلس است، اما استیضاح وزرایی که هنوز 100 روز از عمرکاری آن ها نگذشته است در شرایطی که رییس دولت قبل یک نظام اداری بر هم ریخته و یک اقتصاد ویران را برای دولت یازدهم به ارث گذاشته ، جدای از بحث ضرورت ، چه پیام هایی را به میز مذاکره مخابره می کند؟

هنوز 100 روز از عمر دولت حسن روحانی نگذشته که زمزه استیضاح وزرای وی در مجلس به خوبی شنیده می شود. فرجی دانا به دلیل انتصاب جعفر توفیقی و علی میلی منفرد به معاونت های زیر مجموعه وزارت علوم و وزیر صنعت و معدن و تجارت نیز با این دست از استدلال ها در کنار انتقاد از برخی اظهار نظرها که بازار خودرو را بر هم زد، دو وزیر دولت یازدهم هستند که به نظر می رسد تعدادی از نمایندگان عزم خود را برای استیضاح آنها جزم کرده اند.

البته و بدون هیچ شکی استیضاح حق مجلس است، اما استیضاح وزرایی که هنوز 100 روز از عمرکاری آن ها نگذشته است، در شرایطی که رییس دولت قبل یک نظام اداری بر هم ریخته و یک اقتصاد ویران را برای دولت یازدهم به ارث گذاشته بود، از ابعاد مختلفی قابل توجه است.

استیضاح وزرای 100 روزه ، کارکرد نظارتی با بازی سیاسی؟
حسن روحانی در روز بررسی صلاحیت نصرالله سجادی برای تصدی وزارت ورزش و جونان ، در خلال صحبت های خود اظهار داشت که از عمر دولت وی تنها 85 روز گذشته و زود است برای برخی از اظهار نظرها که رنگ و بوی انتقاد می دهد.

از طرف دیگر شاید تذکرات مجلس در جلسات علنی برای هر دولتی خالی از لطف نباشد ، اما برخی از منتقدان امروز دولت یازدهم که نسخه برخی انتقادات تند محاکمه گونه  را برای روحانی و وزرایش می پیچند ، بهتر است استفاده از تقویم را بیش از پیش در دستور کار روزانه خود قرار دهند و به یاد بیاورند که به دولت محمود احمدی نژاد- که صد البته اسوه بی قانونی بود- نزدیک به شش سال فرصت داده شد و این دست از انتقادات که با گذشت 80 روز از عمر دولت روحانی به سمت وی روانه شد، در سال های هفتم و هشتم ریاست جمهوری وی مطرح گردید.

اداره کلان یک کشور کار ساده ای نیست. مملکت داری به گونه ای نیست که در یک روز و دو روز و یک هفته و یک ماه معجزه رخ دهد و طبیعتا هیچکس نباید منتظر معجزه ای زود هنگام باشند. علاوه بر این روحانی هرگز -چه پیش از انتخابات و چه پس از اعلام نتایج انتخابات- نگفت در پایان صد روز من کشور توسعه یافته را می سازم.

اصل صحبت بر سر ارائه یک گزارش از وضعیت کشور بعد از100 روز بود. نگاه این است که آقای احمدی نژاد در سال های آخر به خصوص ماه های آخر به اندازه ای خرابکاری را جایگزین مملکت داری کرد که به واقع ماه ها طول می کشد تا بتوانیم حتی ارزیابی درستی از وضعیت موجود داشته باشیم. بنابراین بهتر است برخی نمایندگان مجلس به جای این که بعد از 100 روز منتظر کاهش نرخ تورم، کاهش قیمت ارز و یا تحقق اهداف اصل 44 قانون اساسی باشند، گزارش از روحانی تحویل بگیرند و زمان با ارزش خانه ملت را به جای جمع آوری امضا برای استیضاحی که بیش تر بوی لجبازی می دهد تا نظارت ، صرف مطالعه گزارش روحانی و وزرایش کنند.

عزت و احترام از دست رفته ای که روحانی بازگردادند
زمانی حسن روحانی کلید ساختمان پاستور را گرفت ، کشور در عرصه سیاست خارجی گره های کوری داشت که تحت هیچ شرایطی قابل باز شدن نبود. از داستان دهن کجی رییس جمهور سابق به هولوکاست تا داستان هسته ای- که به غلط مهم ترین مسئله سیاست خارجی ایران شد- و برخی پرونده های دیگر ، به اندازه ای ما را منزوی کرده بود که به طور طبیعی می دیدیم که هیچ مقامی از  هیچ کشور اروپایی به ایران نمی آمد و مسئولان کشور ما نیز هرگز مهمان این کشورها نمی شدند. ارتباط ما با بسیاری از کشورهای اروپایی قطع بود و داستان هایی از قبیل سفارت انگلیس ، تاریخ سیاسی کشور ما را به جای عزت و مصلحت به سمت انزوا و تهدید پیش می برد.

به طور طبیعی حسن روحانی روزگار بسیار سختی برای تغییر این وضعیت داشت. اگر گام اول ترمیم وضعیت دیپلماسی بین المللی جمهوری اسلامی ایران را  آمدن یازده رییس جمهور و چندین نخست وزیر و حدود 10 رییس مجلس و هیات های پارلمانی بیش از 50 کشور دنیا و حضور مسئولان و مقامات کشورهای بسیاری در مراسم تحلیف دکتر روحانی تعبیر کنیم، چشم اندازهای روشنی را می توان دید.

بعد از آن نیز سفر روحانی به نیویورک پنجره های جدیدی را رو یه کشور گشود و فضای کشور برای تمرکز برای مذاکرات هسته ای را تغییر داد. امروز فضای پرونده هسته ای ، فضایی فنی است و از فضای سیاسی گذشته -که دسته گل سخنرانی های نابه جای احمدی نژاد و رفتارها و برنامه ریزی های غیر دیپلماتیک تیم مذاکره کننده وی بود- فاصله گرفته ایم.

با همه این اوصاف، باید این مسئله را مد نظر قرار دهیم که هنر حسن روحانی بیش از تمامی این مسائل ، نمایش و ارائه تصویر « استراتژی حاکمیت واحد در داخل کشور» به دنیا بود.

از روز بعد از انتخاب حسن روحانی، رهبر انقلاب جدی ترین حمایت ها را از وی و دولتش داشت و بیانات رهبر انقلاب در روز 13 آبان در حمایت از دولت یازدهم کم نظیر بود. در این سخنرانی بعد از تمامی انتقاداتی که از جانب برخی از جریانات سیاسی به تیم هسته ای شده بود، ایشان با بیان این که مذاکره کنندگان فرزندان ما هستند، تاکید کردند که  ما به آنان اعتماد کامل داریم و همچنین تاکید کردند که هیچ کس اجازه  تضعیف تیم مذاکره کننده را ندارد.

این سخنان رهبر انقلاب هاله امنی را دور تیم مذاکره کننده کشید. الحق و الانصاف مجلس و تمامی نهادهای حاکمیتی  بعد از این سخنرانی نیز به خوبی از تیم مذاکره کننده حمایت کردند. اگر چند ماه پیش تصور دیدار با یک مقام آمریکایی برای اهالی رسانه سخت بود، امروز با گذشت کم تر از 100 روز از عمر دولت روحانی ، رییس جمهور آمریکا و ایران با یکدیگر صخبت کرده اند و وزیر امور خارجه دو کشور دو بار به صورت رسمی و در یکی از جلسات بیش از 5 ساعت گفت و گو و مذاکره کرده اند و تا به امروز 4 دور با غربی ها بر سر پرونده هسته ای مذاکره صورت گرفته و در کمتر از 10 روز آینده ، دور پنجم مذاکرات صورت می گیرد.

در ژنو نیز بسته پیشنهادی تیم مذاکره کننده ایران به حدی برای غربی ها جذاب بوده است که دیداری که قرار بود در سطح معاونان وزرا باشد، به دیداری چند ساعته بین ایران و شش قدرت برتر جهان در سطح وزرای امور خارجه تبدیل می شود و بی شک در چنین اوضاعی تیم مذاکره کننده نیاز به حمایت داشته و باید حمایتی که تا به امروز بوده است ، کماکان ادامه پیدا کند.

مجلس به رای 100 روز پیش خود احترام بگذارد!
به طور طبیعی بعضی ها موتور انتقادات خود به دولت را خیلی زود روشن کردند. بعد از این که وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارت علوم رای نیاورد، فرجی دانا وی را به عنوان مشاور خود انتخاب کرد. علاوه بر این که باید توجه داشت که وزیر بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری اختیاراتی دارد-که انتخاب معاون و مشاور نیز مشمول این اختیارات است- از اساس معاونت های وزارت علوم بیش از آن که جایگاه هایی سیاسی باشند، جایگاه هایی اداری هستند و نباید با عینک بد بینی سیاسی به انتصابات آن نگاه کرد.  از طرف دیگر مجلس شورای اسلامی باید این نگاه را تعقیب کند که کسی که در سطح وزیر مطرح بوده است، امروز به مشاور وزیر تقلیل یافته و این اکرام و احترامی بوده است که دولت می توانست برای نظر مجلس قائل باشد.

گذشته از این 150 نماینده در این خصوص به دولت تذکر دادند و این انتصاب نیز در حد یک تذکر شاید قابل قبول بود، چرا که از اساس طرح استیضاح فرجی دانا به دلیل این انتصابات نشان از سخت گیری بیش از حد و پایین آمدن غیر معمول آستانه تحمل نمایندگان است.

دلیلی ندارد که یک وزیر، مشاوران خود را که در هیچ دادگاه صالحه نیز به هیچ جرمی حتی متهم نیز نشده اند، برکنار کند چرا که برخی از جریان ها در مجلس با این افراد اختلاف دیدگاه های سیاسی دارند.

از طرف دیگر دلایل استیضاح وزیر صنعت و معدن و تجارت در مقابل دلایل استیضاح فرجی دانا تکنیکال و فنی است و از کارکرد اجرایی وی انتقادات جدی می شود، اما به حق استیضاح وزیر صنعت و معدن و تجارت بعد از 100 روز هیچ توجیه عقلانی و منطقی ندارد. بهتر است مجلس حداقل به رای 100 روز پیش خود احترام بگذارد و دست کم مدت معمول و معقولی را برای نتیجه دادن کار یک وزیر، تحمل و صبر کند. به فرض که مصاحبه ای غیر کارشناسی در عرصه خودرو صورت گرفته که نباید صورت می گرفته ، اما این اشتباه فاحشی نیست که مستحق استیضاح باشد.

استیضاح بی موقع و ایجاد شائبه اختلاف در داخل
در عرصه سیاست خارجی دولت کماکان دولت مقتدری است و طرف مذاکره کننده به آنها به عنوان نماینده تام الاختیار و مقتدر حاکمیت ایران می نگرد. روحانی از گرداب استراتژی حاکمیت دو گانه – که بر سر دولت خاتمی و احمدی نژاد بود- گذر کرده و به مذاکره قدرت های جهانی پرداخته است.

از طرف دیگر روحانی می داند عرصه  سیاست داخلی و خارجی زمینه تهاجم- رفتار احمدی نژاد و جلیلی – و خط و نشان کشیدن نیست. در این بین تیم مذاکره کننده و روحانی بر سر میز مذاکره هر آنچه باید داشته باشند – از حمایت های بی دریغ رهبری ، مجلس و همه نهادهای حاکمیت و مردم- را دارند. زمان برای استیضاح فراوان است و در این بین شاید استیضاح وزیری در مجلس منجر به تغییر وضعیت کلی مذاکرات نشود، اما بدون شک پیام هایی را به میز مذاکره مخابره می کند.
/جمهوریت
 


ویدیو مرتبط :
استیضاح فرجی دانا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دهقان: احتمال استیضاح فرجی دانا بسیار قوی است!!



استیضاح فرجی دانا,مفاسد اقتصادی

دهقان: احتمال استیضاح فرجی دانا بسیار قوی است!!

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: اگر فرجی دانا با ان رویکرد به پیش برود احتمال استیضاح وی بسیار قوی است، در حال حاضر نیز عده زیادی از نمایندگان قائل به استیضاح وی هستند.

به گزارش فارس به نقل از دبیرخانه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور، محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با حضور در جلسه این شورا به بررسی و تحلیل مسائل روز کشور پرداخت.

* انتقاد از حضور همزمان دولتمردان در بخشی خصوصی و دولتی
دهقان گفت: درباره مفاسد اقتصادی در دولت یازدهم نگرانی داریم، این مسئله در دوران احمدی‌نژاد نیز وجود داشت، ما با وجود اینکه به احمدی نژاد رأی داده بودیم اما فکر می‌کردیم نباید در مورد اشکالات احمدی نژاد سکوت کرد و هیچ چیزی نگفت، بالاخره اشکالاتی بود که تعداد بزرگی پرونده‌های مفاسد اقتصادی شکل گرفت.

وی افزود: یکی از نگرانی‌های بزرگ ما حضور همزمان برخی دولتمردان در دولت و بخش خصوصی است،  بر طبق اصل 141 قانون اساسی نمی‌شود فردی هم وزیر باشد و هم هیئت مدیره چند شرکت باشد، این برخلاف اصل 141 قانون اساسی است. پس اگر کسی بخواهد که در دولت یا مجلس باشد و مسئولیت حقوقی برعهده داشته باشد نباید پایش در شرکت خصوصی نیز باشد که این قانون در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا نیز وجود دارد. در بسیاری از کشورهای دنیا حتی بعد از پایان مسئولیت تا مدتی، حق انجام فعالیت خصوصی را ندارند تا زمینه سوء استفاده و فساد فراهم نشود.

عضو هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: خیلی از مسئولان دولت یازدهم شرکت‌های خصوصی دارند، حال چطور برخی در دولت آمده‌اند و می‌خواهند شرکت‌های خصوصی داشته باشند و دارند و همزمان رئیس هیئت مدیره شرکتی باشند و از آنجا پول دریافت کنند و در دولت نیز باشند؟ این موضوعی است که باید از منظر دانشجویی و کار علمی و به طور مصداقی بررسی شود، تشکل‌های دانشجویی باید وارد شوند و مطالبه کنند.

وی اضافه کرد: چرا وزارت و مسئولان دولت اموالشان را تاکنون اعلام نکرده‌اند، بالاخره براساس اصل 142 قانون اساسی وزراء و رئیس جمهور اموالشان را باید اعلام کنند، اما چرا تاکنون اعلام نکردند؟ همسر و فرزندانشان هم باید اموالشان را اعلام کنند.

دهقان تصریح کرد: یکی از راه‌های مهم مبارزه با فساد، شفافیت مالی است تا معلوم شود که این فردی که در حکومت است این مدت افزایش دارایی‌اش متعارف بوده یا غیر متعارف بوده است، آن وقت رجال سیاسی که  ضعیف هستند و تقوای کافی ندارند و در مرحله لغزش نمی‌توانند خود را کنترل کنند م‌ فهمند که جدا از خداوند، فرد و قوه ای نیز وجود دارد که اموالشان را بررسی کند.

* مجلس در رای اعتماد به زنگنه غفلت کرد
دهقان تأکید کرد: وظیفه اولیه همه جریانات درون نظام حمایت حکیمانه از دولت برای ارتقای سطح خدمت به مردم است.

وی افزود: ما باید رفتارمان نسبت به دولت اصولی و بر مبنای معیارهای مشخص باشد آنجا که دولت درست عمل می کند باید از او حمایت کنیم آنجا که از راه انقلاب و ارزش‌های نظام و هنجارهای انقلاب فاصله می‌گیرد باید دولت را نقد و آن را به مسیر درست هدایت کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس بیان کرد: البته اختلافات سیاسی هم وجود دارد، جریان اصلاحات تحت پوشش شعارهای اعتدال رئیس جمهور بدنبال فتح سنگر به سنگر خواهد بود و اگر  آنها از اکنون برای بدست گرفتن مجلس دهم برنامه ریزی نکنند باید تعجب کرد. هر چند با توجه به مجموع شرایط کشور بعید است آنها بتوانند توفیقی در این زمینه داشته باشند و بتوانند اکثریت مجلس را بدست بگیرند.

وی ادامه داد: مجلس در رای دادن به زنگنه و برخی افراد دیگر غفلت کرد، همواره اینگونه است که در ابتدای دولت‌ها، اگر مجلس بخواهد هفت، هشت وزیر را بیاندازد نه افکار عمومی اجازه می‌دهد و نه مقام معظم رهبری چنین دیدگاهی دارد.

دهقان افزود: افراطیون به دنبال این هستند که فضای دو قطبی درست کنند بین مجلس و دولت و در ضمن این درگیری‌ها که ایجاد می‌شود در افکار عمومی جا بیاندازند که اینها نمی‌گذارند ما کار کنیم و بعد مجلس آینده را با این نمی‌گذارند نمی‌گذارندها در دست بگیرند. آنان به دنبال این هستند و به همین دلیل خودشان چوپ لای چرخ دولت می‌گذارند. این تاکتیک دولت‌ها است که هرگاه که نتوانند کار کنند تقصیر را به گردن دیگران می‌اندازند این دولت نیز طبیعتاً این کار را خواهد کرد.

* نظام مسئله مذاکره با آمریکا را مدیریت کرد
دهقان گفت: مذاکره کنندگان مأمور و بچه‌های انقلاب هستند، ممکن است ما در مذاکرات به تفاهماتی با آمریکایی‌ها برسیم ولی امکان ندارد مشکلات ما با آمریکا در همه عرصه‌ها حل شود. اگر مذاکره به نتیجه رسید که چه بهتر اگر نرسید حداقل اثر این مذاکره این است که افرادی که در نظرسنجی‌ها گفته‌اند که ما باید مذاکره با آمریکا کنیم و همه مسائل را وابسته به مذاکره با آمریکا تلقی می‌کنند، خواهند دید که آمریکا قابل اعتماد نیست، لذا نظام با میدان دادن به هیئت دیپلماسی  این مسئله را مدیریت کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: در زمینه هسته‌ای نیز مجلس خط قرمزهایی دارد، اینکه بخواهیم انرژی هسته‌ای را تعلیق کنیم خط قرمز ماست اینکه بخواهیم مواد غنی شده را به خارج بفرستیم به هیچ وجه امکان این وجود ندارد، ما خط قرمزهای داریم که اینها مهم‌ترین آن است.

* احتمال استیضاح فرجی دانا بسیار قوی است
وی افزود: مجلس بنای تعامل مثبت با دولت دارد و قصد ندارد مشکلی بین دولت و مجلس درست شود اما متأسفانه برخی از تصمیم گیران در دولت این را رعایت نمی کنند.

دهقان ادامه داد: وقتی فرجی دانا، دو وزیر پیشنهادی قبلی که مجلس آنها را رد می کند را جزء معاونان خود قرار می دهد تعامل را مخدوش می‌کند و اعتماد مجلس را کاهش می‌دهد، وقتی مجلس وزیر ورزش را رد م‌ کند و اطرافیان رئیس جمهور فردی در همان تراز یا حتی بدتر را به مجلس معرفی می‌کنند این رفتار اعتماد مجلس را کم می‌کند البته آنان اشتباه کردند.

وی گفت: اگر فرجی دانا با این رویکرد به پیش برود احتمال استیضاح وی بسیار قوی است، در حال حاضر نیز عده زیادی از نمایندگان قائل به استیضاح وی هستند.

دهقان گفت: فکر می‌کنم و تحلیلم این است رفتاری که در رای اعتماد به وزراء داشتیم، باعث شد عده‌ای به اشتباه تصور کنند مجلس نهم مانند مجلس پنجم است، مجلس پنجم از خود انعطاف نشان داد و گفت دولت جدید است پس ما نیز باید با دولت همراهی و همکاری کنیم که بعدها بدلیل همین کرنش‌ها با فشار دولت وقت مواجه شدند. در حالیکه مجلس نهم تفاوت های جدی دارد و محکم است.

عضو هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: برداشت آنان این است که با فشار رسانه‌ها می‌توانند مجلس نهم را مجبور به عقب نشینی کنند، اما اگر کوتاه بیاییم مجلس اگر این کار را بکند از همین الان مرده است. لذا علی رغم اینکه ما تمایل به درگیری با دولت نداریم و می‌خواهیم دولت را کمک کنیم تا به مردم خدمت بدهد و دنبال انتقام نیز نیستیم اما نمیتوانیم از اصول کشور بگذاریم، ما اگر بر اصول پافشاری کنیم و در عین حال در راستای حل مشکلات کشور به دولت کمک کنیم و جلوی تندروی ها را هم بگیریم کار درستی کرده ایم و عزت حال و آینده هم در این است.

وی افزود: ما باید محکم بایستیم، این موضع در حال جا افتادن در مجلس است، از اول موضع ما این بود و همین باعث شد که سه نفر از وزرا افتادند و به دلیل همین موضع وزیر ورزش نیز با وجود فشارها 107 رای موافق بیشتر نیاورد، این موضع در حال تقویت در مجلس است.حتی کسانی که جزء فراکسیون اصولگرایان نبودند، اکنون به تدریج در حال پذیرش این موضع به هستند . اگر برخی عناصر در دولت به نام اعتدال به سمت چپ گرایی مفرط و میدان دادن به افراد مشارکتی باشند ما مجبوریم با آم جریان وارد چالش شویم، عملکرد آقای فرجی دانا نمونه آن است.

* دفاع از حقوق مردم؛ رسالت جریان دانشجویی
عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: بسیج دانشجویی و شورای تبیین مواضع نباید کار حزبی، جناحی و گروهی انجام دهد و تا به حال نداده است، چون این موضوع به بسیج دانشجویی ضربه می زند، طبیعتا خواست مقام معظم رهبری از ابتدای امر این بوده است، در جلسه ای که در سال 76 بسیجیان خدمت ایشان رسیدند، فرمودند هیچ محدودیتی برای فعالیت سیاسی نداریم اما حزب نشوید و کار سیاسی شما باید در راستای منافع ملی نظام باشد و اگر کار سیاسی در راستای نظام انجام دادید متهم به کار حزبی و جناحی نمی‌شوید.
/فارس