اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

استیضاح دولت یا تحمل تا پایان این کابوس؟



استیضاح دولت یا تحمل تا پایان این کابوس؟

حکایت این روزهای مجلس حکایتی غریب است . مجلس و یا بهتر است بگوییم تفکری که هفت سال و اندی از دولت در برابر هر اقدام درست و غلطی حمایت کرد حالا این روزها قلم به دست گرفته است و سئوالات خود را سیاهه می کند. این سئوال ها و یا احیانا استیضاح ها هم مسئولین مختلفی از وزیر تا رئیس را درگیر کرده است. مطلب حاضر تلاش دارد تا از نگاهی اقتصادی به پیامد این برخورد مجلس و نتایج آن بپردازد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

 اقتصاددانان زیادی در باب علت و چرایی وضعیت ارزی کنونی کشور صحبت کرده اند. تقریبا فصل مشترک همه ای این اظهارنظرها مسئله بی اعتمادی جامعه و بازار نسبت به مسئولین اقتصادی کشور است. این البته برای یک اقتصاد دان بسیار گران است که بخواهد عوامل غیر فنی را به عنوان دلیل یک پدیده اقتصادی مطرح کند اما زمانی که یکی از شروط اساسی یک تحلیل اقتصادی یعنی مواجه بودن با یک انسان عقلایی و تصمیمم عقلایی نقض می شود، چاره ایی نیست جز اینکه نخست این شرط احیاء شود. برای بررسی نماد بیرونی این بی اعتمادی کافیست زمانی که رئیس بانک مرکزی و یا وزیر اقتصاد خبر از کاهش قیمت ارز در روزهای آینده می دهند به کوچه و بازار و میان مردم رفت و دید مسئولان این دولت چقدر نزد خلق الله اعتبار و محبوبیت دارند!

البته این که چرا چنین بی اعتمادی شدیدی نسبت به مسئولین اقتصادی پدید آمده است، خود موضوع مفصلی است که البته مورد بحث حاضر نیست.

پس باید پذیرفت اگر حقیقتا قصدی برای اصلاح وضعیت موجود وجود دارد چه تیم اقتصادی دولت را مقصر وضع موجود بدانیم و چه ندانیم؛ تغییر و محاکمه تیم اقتصادی بی کفایت دولت فعلی، یک پیش مطالبه قطعی و لا یتغیر است. این افراد دیر یا زود باید در مقابل قاضی بایستند و بابت خسارتی که به ملت و کشور ایران زده اند، پاسخگو باشند. اگر این دنیا نشد، آن دنیا...

اما این نکته را هم باید در نظر گرفت که تغییر هر یک از اجزا دولت در شرایط کنونی که چند ماه به پایان دولت باقی نمانده است عملا آن بخش را دچار آسیب خواهد کرد؛ زیرا پروسه انتخاب سرپرست تا معرفی و رای اعتماد به وزیر جدید خود پروسه ایی زمان بر است و این می تواند نهاد مربوطه را با مشکل مواجه کند ضمن اینکه تجربه نشان داده است در دولت فعلی، با استیضاح و عزل یک وزیر، باید منتظر لجبازی دولت و انتصاب فردی بی کفایت تر باشیم تا مردم تاوان عزل وزیر را پس دهند...

مشخصا دراین زمینه دولت های نهم و دهم سوابق روشنی دارند. در خصوص سازمان ها و نهاد های اقتصادی اما یک مشکل دیگر نیز وجود دارد و آن این که سیاستگذاری در این نهاد ها باید از ثبات برخوردار باشد حال اگر تغییری در هریک از این نهادها صورت گیرد و دولت آینده هم بخواهد دوباره و بر اساس دیدگاه ههای خود در این نهاد ها دست به تغییر بزند این شرط عملا نقض میشود الا اینکه دولت آینده در یک میثاق ملی از خود گذشتگی کند و از همین افراد در کابینه خود استفاده کند که البته سلب چنین حقی از دولت آینده یک اقدام غیر منطقی و غیر اصولی است. پس نتیجتاً باید گفت سئوال، استیضاح و یا حتی برکناری هر یک از مسئولین میانی دولت در شرایط زمانی حاضر به نفع کشور و مردم نخواهد بود.

سئوالی که این جا مطرح است آن است که آیا باید دست روی دست گذاشت و نظاره گر وضعیت موجود بود؟ جواب قطعا منفی است ؛ تغییر تیم اقتصادی دولت اگر در پی تغییر کلی در دولت باشد هیچ یک از ایرادات شرح داده شده در بالا را به همراه ندارد. این پاسخ ممکن است باب میل بسیاری از ما نباشد، اما این حرف در شرایطی مطرح می شود که روزانه بطور متوسط بین ۲۰۰ تا۳۰۰ میلیارد تومان به حجم نقدینگی افزوده می شود و هرچه که به روزهای پایانی دولت نزدیک تر شویم این حجم بخصوص با طرحهایی چون "مهر ماندگار" بیش از پیش افزایش پیدا خواهد کرد و هرچه که این سیاستها بیشتر ادامه پیدا کند، مشکلات عمق بیشتری پیدا خواهد و حل آنها هم سخت تر خواهد شد.

گرچه این پیشنهاد منطقی ترین و بهترین راه حلی است که در شرایط فعلی به نظر می رسد اما این تصمیمم نیازمند یک اجماع ملی است و حتی اگر این اجماع نیز شکل بگیرد با طیف بندی کنونی مجلس بعید است که دو سوم نمایندگان به این امر راضی شوند. بنابراین استیضاح دولت با وجود همه محسناتی که دارد اگر نخواهد به نتیجه برسد، حتی مطرح کردنش نیز به صلاح نیست زیرا اولین قربانی این وضعیت اقتصاد است.

ضمن این که افرادی که تا کنون نامی از آن ها برای حضور در انتخابات آینده مطرح شده است، عقبه بسیار مشخصی در دولت های نهم و دهم و یا دولتهای قبل تر داشته اند. نکته طنز ماجرا آنجاست که بعضا هم این آقایان اظهار نظرهای مشعشعی در خصوص نقد رشد نقدینگی در دولت فعلی داشته اند. این اشتباه است که فکر کنیم اقتصاد و مدیریت صرفا با تغییر افراد اصلاح می شود بلکه حل این مشکلات بیش از همه نیازمند تغییر تفکر افراد و جامعه آنهم صرفا بر مبنای دانایی است.

دلسوزان تازه از راه رسیده که امروز سودای سئوال و استیضاح در سر دارند باید آن روز که در جریان تصویب لایحه بودجه سال ۸۵ صدای منتقدین بلند شد فکر امروز را می کردند و نمایندگان را از پیروی اقتصاد دانان مجلس منع نمی کردند. آن هنگام که یک حقوق دان به خود اجازه داد در مسایل اقتصادی نظر بدهد و به تئورسین دولت تبدیل شود و تز معروفش را در خصوص"میزان حجم نقدینگی به اندازه تولید ناخالص داخلی" مطرح کرد باید به این فرد تو دهنی می زدند که نزدند. این نمایندگان در واقع باید خودشان را استیضاح کنند که چرا در ایام بودجه، بجای اینکه عطش خراجی های دولت را لگام بزنند، برای حوزه های انتخابیه خود طرح عمرانی جدید به بودجه تحمیل کردند... آن هنگام که به چگونگی تامین مالی مسکن مهر و بنگاه های زود بازده انتقاد وارد می شد باید همراهی می کردند که نکردند. و البته بسیاری از موارد دیگر از این دست.

عملکرد اقتصادی دولت دهم، به یک کابوس شبیه است. کابوسی که اثر واقعی آن در خالی شدن سفره فقرا، خط قرمز کشیدن دور متهمان دانه درشت، سقوط بی سابقه ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم و ندانم کاری های پی در پی در سیاستگذاری های اقتصادی دیده می شود. سوال شاید دل مردم را خنک کند اما قطعا اثری مثبت در روند اقتصاد ایران نخواهد داشت. پس بهتر است این چند صباح دیگر را هم تحمل کرد تا در ۱۲ مرداد سال آینده این کابوس اقتصادی به پایان برسد.../الف

 


ویدیو مرتبط :
استیضاح مهاجرانی وزیر ارشاد دولت خاتمی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پایان کار دولت قذافی/حفاظت تانک ها از مقر قذافی/انقلابیون ساختمان تلویزیون را تصرف ...



 

 

 

 

پایان کار دولت قذافی/حفاظت تانک ها از مقر قذافی/انقلابیون ساختمان تلویزیون را تصرف ...

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب:با ورود مخالفان حکومت معمر قذافی به طرابلس گارد ویژه قذافی تسلیم گردید و سیف‌الاسلام و محمد دو پسر معمر قذافی دستگیر شدند.

 

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب به نقل از خبرگزاری فرانسه، با ورود کاروان مخالفان به طرابلس در شامگاه یکشنبه ۳۰ مرداد مردم شهر از آن‌ها استقبال کردند. بسیاری از آن‌ها در کنار کاروان می‌دویدند و در خیابان‌ها موسیقی پخش می‌شد.

 

 

 

پایان کار دولت قذافی/حفاظت تانک ها از مقر قذافی/انقلابیون ساختمان تلویزیون را تصرف کردند....

 

 

هم‌زمان با پایکوبی برای ورود به پایتخت، انقلابیون لیبی همچنان در شهر پیش‌روی می‌کنند و گفته می‌شود مقاومت چندانی در برابر آنان صورت نمی‌گیرد.

*اسوشیتدپرس گزارش داد که انقلابیون تنها دو مایل به مرکز تریپولی فاصله دارند. درهمین حال قذافی از مکان نامعلومی اعلام کرده است که لیبی در حال نابودی است.

*وی در پیام صوتی که در تلویزیون دولتی لیبی پخش شد گفت: ترپیولی زیبا؛ انها در حال نابود کردن آن هستند. ای امامان جمعه مساجد، شما باید تظاهرات کنید. با سلاح های خود بیرون روید. همه ی شما. هیچ ترسی نباید وجود داشته باشد.

 

 

روزهای بد صنعت فرش ایران در امارات

 

 

 

 

*قذافی حدود نیم ساعت پس از اولین پیام صوتی خود، پیام صوتی دیگری داد که در ان از قبائل مختلف خواست که بیرون بیایند و از تریپولی محافظت کنند.

* اعلام شده است که تریپولی کاملا به دست نیروهای انقلابی افتاده است.

*رئیس شورای انتقالی دولت لیبی اعلام کرد که ما دستور داده ایم که با سیف الاسلام خوب برخورد شود ، تا زمانی که عدالت خدمت او برسد.

*خبرنگار الجزیره که تنها یک کیلومتر با میدان سبز در مرکز تریپولی فاصله دارد گزارش داد: من نمی توانم جلوتر بروم. تک تیراندازهای زیادی وجود دارند.  بسیاری از مناطق شهر تحت کنترل انقلابیون است.

*نیوز 24 گزارش داد که در حالی که شایعاتی مبنی بر اینکه قذافی در حال آماده شدن برای فرار است، اما محل اختفای فعلی او مشخص نیست.

* سردبیر القدس العربی در گفتگو با تلویزیون بی بی سی گفت: من تا به حال دو بار با قذافی مصاحبه کردم و معتقدم که او تسلیم نمی شود و تا پایان می جنگد.

* ام اس ان نوشت: پس از انتشار گزارشاتی مبنی بر اینکه افریقای جنوبی هواپیمایی به لیبی برای قذافی فرستاده است، مقامات این کشور اعلام کردند که افریقای جنوبی به قذافی پناه نمی دهد زیرا در این صورت قوانین بین المللی نقض می شود.

*اسکای نیوز گزارش داد که انقلابیون میدان سبز پایتخت لیبی را تصرف کردند. این شبکه خبری در ادامه نوشت: پایان قذافی نزدیک تر شد.

در حال حاضر انقلابون با شلیک های متعدد در حال خوشحالی کردن هستند.

*رویترز گزارش داد که انقلابیون ساختمان رادیو دولت این کشور را به تصرف خود در اورده اند.

*دادستان دادگاه جنایی بین المللی به سی ان ان گفت که قرار است که سیف الاسلام به لاهه منتقل شود.

*الجزیره گزارش داد:  امشب پایتخت لیبی شاهد یک جشن است. مردم شهر را به تصرف خود در آورده اند. آنها تصمیم گرفته اند که مdدیان "سبز" به میدان "شهید" تغییرنام پیدا کند.

*سخنگوی انقلابیون لیبی قول داد که به قذافی اسیبی نخواهد رسید. وی در ادامه گفت: انقلابیون تنها می خواهند که محاکمه شدن قذافی را ببینند.

*الجزیره گزارش داد که فرودگاه تریپولی به دست انقلابیون افتاده است.

*واشنگتن پست ادعا کرد که که مقر قذافی محاصره شده است.

*باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا گفته است تا زمانی که اخبار تایید شده از تحولات لیبی را دریافت نکند، درباره اوضاع این کشور اظهار نظر نخواهد کرد.

* الجزیره اعلام کرد که مصاحبه ی این شبکه با محمد پسر قذافی به دلیل محاصره ی خانه ی او قطع شد.

* هوگو چاوز در بیانیه ای از غربی ها انتقاد کرد و گفت: انها با بمب هایشان تریپولی را نابود کردند.

*یکی از رهبران ارشد انقلابیون به نام محمود جبریل گفت: هنوز مقداری مقاومت از سوی نیروهای وفادار به قذافی در پاینخت وجود دارد.

*اسکای نیوز گزارش داد که تلویزیون دولتی لیبی به کار خود ادامه می دهد و هم اکنون در حال نمایش فیلم هایی ضبط شده از داخل مقر قذافی است.

* محمد قذافی تحت بازداشت خانگی قرار گرفته است.

* بیش از یکصد نفر از اعضای گردان های قذافی اسیر شدند

* شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبری فوری جشن و پایکوبی انقلابیون در میدان سبز در طرابلس را پخش کرد. این شبکه در خبری دیگر افزود نیروهای قذافی در میان شهرهای البریقه و سرت تسلیم شدند.

* الجزیره به نقل از انقلابیون لیبی اعلام کرد بعید است معمر قذافی در باب العزیزیه باشد.

*وزارت خارجه الجزایر فرار معمر قذافی دیکتاتور لیبی به الجزایر را رد کرد.

*  تیم حفاظتی معمر قذافی دیکتاتور لیبی خود را تسلیم کرد و سلاح خود را بر زمین گذاشت.

*منطقه باب العزیزیه مقر معمر قذافی به صورت کامل ویران شده است.

* البغدادی المحمودی نخست وزیر رژیم قذافی به تونس گریخته و در هتل پارک شهر جربه حضور دارد و ارتش تونس مانع از ورود لیبیایی ها به این هتل می شود.

*نماینده انقلابیون لیبی در پاریس گفت که ما هنوز نمی دانیم معمر قذافی کجاست که او را پاس میز محاکمه بکشانیم.

*رویترز گزارش داد که تلویزیون به دست مخالفین افتاده است و انقلابون اعلام کرده اند که تلویزیون دولتی لیبی تحت کنترل انهاست.

*در 128 کیلومتری شرق ترپپولی ، نیروهای دولتی با نیروهای انقلابی دیگری شده اند و صدای تیزاندازی به گوش می رسد.

*دست راست سابق قذافی، عبدالسلام جالود که به ایتالیا رفته است، گفت: در مورد اینکه ایا قذافی تسلیم می شود یا نه، شک دارم. اما او شجاعت آن را ندارد که خود را مثل هیتلر بکشد.

*سی بی اس نوشت: انقلابیون لیبی ادعا کرده اند که اکثر نقاط پایتخت را تحت تصرف خود دراورده اند.  این شبکه خبری در ادامه نوشت: چندین تانک از مقر قذافی محافظت می کنند اما تلاش های انها به نظر ضعیف می اید .

*عبدالجلیل رهبر انقلابیون اعلام کرده است که باب العزیزیه که مقر قذافی می باشد و اطراف ان همچنان تحت کنترل نیروهای قذافی است.

*العربیه گزارش داد که درگیری ها در مرکز تریپولی بین انقلابون و ارتش قذافی است که از سوی یکی از فرزندانش کنترل می شود.

*دولت مصر، شورای انتقالی لیبی را به عنوان دولت جدید لیبی به رسمت شناخته است.

*بی بی سی گزارش داد که الساعدی قذافی ، توسط انقلابیون دستگیر شده است.

* الجزیره گزارش داد که وفاداران به سرهنگ قذافی کمک کردند که پسر قذافی، محمد از بازداشت خانگی فرار کند. گزارش شده است که یاران قذافی با ورود به خانه و درگیری با انقلابیون زمینه ی فرار او را فراهم کردند.../انتخاب