اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

استیضاح بهبهانی و معجزه ای که رخ نخواهد داد



 

استیضاح بهبهانی و معجزه ای که رخ نخواهد داد

 

 

عصرایران - تا کنون سه وزیر راه و ترابری در مجالس بعد از انقلاب استیضاح شده اند که از این بین ، احمد خرم(وزیر دولت خاتمی) و حمید بهبهانی(وزیر دولت احمدی نژاد) با رأی عدم اعتماد نمایندگان برکنار شده اند.

 

محور همه استیضاح ها نیز تقریباً یکسان بوده است: تلفات جاده ای ، سوانح هوایی ، به کارگیری افراد غیر متخصص و برخی حیف و میل ها.

با این حال ، تا کنون ، بعد از هیچ استیضاحی ، فرجی در کار وزارت راه و ترابری حاصل نشده است و اگر اوضاع به همین منوال پیش برود  بعید نیست مثلا دو یا سه سال آینده دوباره شاهد این تیترها باشیم: استیضاح وزیر راه به دلیل تلفات جاده ای ، استیضاح به خاطر سوانح هوایی و ... .

بنابراین ، نمایندگان مجلس تصور نکنند که با استیضاح وزیر راه و ترابری ، وظیفه خود را به نحو کامل انجام داده اند. برکناری وزیر راه و ترابری ، اقدامی لازم و شایسته بود ولی به هیچ روی کافی نیست بلکه باید موضوع حمل و نقل و سفر در کشور (زمینی ، هوایی و دریایی) به عنوان یک دغدغه دائمی مد نظرشان باشد و فارغ از شعار و مقاله نویسی و سخنرانی ، دور هم بنشینند و «واقعاً کاری انجام دهند.»

به عنوان مثال تنها در بخش تلفات جاده ای ، سالانه حدود 24 هزار نفر در تصادفات جان می سپارند و به عبارت بهتر هر روز یک حادثه مانند سقوط بوئینگ ارومیه در جاده های کشور رخ می دهد و صدایش هم بلند نمی شود.

درحالی كه تصادف های جهان ششمین عامل مرگ و میر محسوب می شوند ، در ایران به عنوان دومین عامل مرگ و میر اعلام شده است .

هم اکنون هند با جمعیت بالای یک میلیاردی اش با  106 هزاركشته درسال بیشترین آمار قربانیان را درجهان  دارد . بعد از آن چین یک میلیارد و 300 میلیونی با 81 هزار كشته در سال در رتبه دوم قرار دارد اما ایران با ثبت آمار 24 هزار كشته در سال(  آن هم با جمعیت 75 میلیون نفری ) در رده سوم جهان قرار دارد و البته "به لحاظ سرانه قربانیان حوادث رانندگی" ، رتبه اول دنیا را به خود اختصاص داده است .

یا در اسپانیای 44 میلیونی ، 29 میلیون دستگاه خودرو در خیابان ها و جاده ها ترددمی کنند ولی در سال 2008 تنها سه هزار نفر به دلیل تصادفات و سوانح رانندگی جان خود را ازدست دادند ، درحالی که که در ایران با تردد11 میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو ، هرساله شاهد مرگ 24 هزار نفر از همو طنان مان براثر تصادفات هستیم که حدود 70 درصد آن در جاده ها رخ می دهد ، جاده هایی که 2000 نقطه آن ، حادثه خیز هستند.

وزیر راهمیزان تصادفات جاده ای درایران 25 برابر تصادفات جاده ای در ژاپن است و ... .

در بخش پروازها نیز تعداد سقوط ها در کشور ، 5 الی 7 برابر متوسط جهانی است. ناوگان ریلی هم که فرسوده و فرتوت است و جالب اینجاست که در این بخش تحریم هم نیستیم تا آقایان بهانه داشته باشند.

مخلص کلام آن که با برکناری حمید بهبهانی ، معجزه رخ نخواهد داد و از فردا ، جاده ها ایمن و پروازها فرح بخش نخواهند شد و سوت قطارهای سریع السیر در همه جا شنیده نخواهد شد.

برکناری بهبهانی ، از این رو فرخنده است که درس عبرتی باشد برای وزیر بعدی و وزرای بعدی راه و ترابری و ایجاد تحول کاری  و الا اگر قرار باشد بهبهانی برود و بهبهانی دیگری با همین رویکرد بر سر کار آید و مجلس و دولت هم همانند گذشته ، نسبت به "حمل و نقل" بی مهری کنند ، اوضاع نه تنها بهبود نخواهد یافت که "قوز بی ثباتی مدیریتی" بر "قوز مشکلات قبلی" افزوده خواهد شد.

مجلسی ها ، در جریان استیضاح وزیر راه و ترابری ، سخنان تکان دهنده ای از وضعیت وزارت راه و ترابری بر زبان راندند ، از جمله چند نفر از آنها اشاره داشتند به این که افرادی با مدارک پزشکی عمومی یا معارف اسلامی را در رأس مراکز آموزش هوانوردی قرار داده اند و نظایر این خبط و خطاها.

جا دارد ، پروسه نظارت مجلس بر وزارت راه به این استیضاح ختم نشود و مجلسی ها که با رأی عدم اعتمادشان ، خواسته اکثر مردم را برآورده کردند ، تمهیدی جدی برای بررسی بیشتر مشکلاتی که خودشان گفتند اندیشه کنند تا انشاء الله مشکلات بخش حمل و نقل کشور به حداقل برسد و «برای مردم هم ملموس باشد» و الا با رفتن این وزیر و آمدن آن دیگری - که معلوم نیست از قبلی سرتر باشد - دردی از دردهای مردم دوا نخواهد شد.../عصرایران


ویدیو مرتبط :
60 سال قبل در چنین روزی معجزه برن رخ داد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نماینده ارومیه: مخالفان استیضاح بهبهانی حرمت مجلس را هم شکسته اند



 

نماینده ارومیه: مخالفان استیضاح بهبهانی حرمت مجلس را هم شکسته اند

 

یكی از طراحان استیضاح وزیر راه و ترابری گفت كه متاسفانه امروز در مورد استیضاح وزیر راه عده‌ای برای شكستن حرمت و قداست مجلس شورای اسلامی جلوتر از همه حركت می‌كنند و این مسئله به هیچ وجه پذیرفتنی نبوده و در شان نمایندگان هم نیست.

جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه و یكی از طراحان استیضاح وزیر راه و ترابری با اشاره به اخبار منتشره در خصوص احتمال لغو استیضاح وزیر راه و ترابری، گفت: استیضاح به هیچ وجه لغو نخواهد شد و قطعا فردا در صحن علنی بهبهانی را استیضاح خواهیم كرد البته بنده پس گرفته‌شدن 15 امضا را هم تایید نمی‌كنم.

وی افزود: برخی از آقایانی كه تا دیروز با عنوان دفاع از حقوق مردم و در اعتراض بر عملكرد وزیر جلوتر از همه برای استیضاح بهبهانی فعالیت‌ می‌كردند، امروز معلوم نیست كه چه اتفاقی رخ داده كه برعكس آنچه كه اعلام می‌كردند، عمل می‌كنند.

"متاسفانه امروز در مورد استیضاح وزیر راه عده‌ای برای شكستن حرمت و قداست مجلس شورای اسلامی جلوتر از همه حركت می‌كنند و این مسئله به هیچ وجه پذیرفتنی نبوده و در شان نمایندگان هم نیست ".

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینكه پس از برگزاری جلسه استیضاح وزیر، حرف‌های بسیاری دارم كه آنها را با مردم در میان خواهیم گذاشت، تصریح كرد: فعلا تعداد امضاهای این طرح از حد نصاب خارج نشده و قطعا فردا وزیر راه برای پاسخگویی در مورد عملكرد خود و بركناری در جلسه علنی حاضر خواهد شد.

جهانگیرزاده ادامه داد: علی‌رغم حضور غیرقابل توجیه و رفتارهایی كه به هیچ وجه در شان دولت دهم نبود، ولی متاسفانه از سوی وزارت راه و عوامل این وزارتخانه مشاهده كردیم، فردا وزیر راه و ترابری استیضاح خواهد شد.

وی خاطرنشان كرد: اینكه عده‌ای‌ امضاهای خود را پس گرفته‌اند، صحت دارد اما تعداد این افراد 15 نفر نیست؛ استیضاح به قوت خود باقی است و اگر هم پس گرفتن امضا 15 نفر از امضا كنندگان صحت داشته باشد، چون مجموعا 29 تن طرح استیضاح را امضا كرده‌اند، باز هم تعداد امضاهای باقی مانده برای استیضاح وزیر كفایت می‌كند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس اضافه كرد: با توجه به میزان رایی كه نمایندگان به وزیر خارجه دادند و روندی كه وزات راه در روزهای اخیر پیش گرفته، احتمال تاثیرگذاری منفی بیشتر روی نظر نمایندگان وجود دارد.

جهانگیرزاده همه تلاش‌های وزیر راه و اطرافیانش را در جهت عدم پاسخگویی به مردم و نمایندگان آنها دانست و اظهار داشت: وزیر راه باید از این فرصت تاریخی استفاده كرده و به مردمی كه عزیزان خود را از دست داده‌اند پاسخ می‌داد و برای ارتقا این وزارتخانه تلاش می‌كرد اما متاسفانه با رفتارهایی كه برازنده نیروهای انقلاب نیست، هم اكنون اقداماتی در حال انجام است كه نمایندگان مجلس را در دادن رای عدم اعتماد به بهبهانی جدی‌تر می‌كند.

پس از سقوط یك فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ 727 با بیش از 100 مسافر در حوالی ارومیه، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضا طرحی خواستار استیضاح و بركناری وزیر راه و ترابری شده بودند كه این طرح با 29 امضا اخیرا به هیئت رئیسه تقدیم و قرار است كه صبح فردا با حضور وزیر راه این استیضاح در مجلس انجام شود....../تحلیل:عصرایران