اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

استقرار سامانه‌های پدافندی مخفی برای دفاع از مراكز هسته‌ای کشور



استقرار سامانه‌های پدافندی مخفی برای دفاع از مراكز هسته‌ای کشور/ تولید سامانه‌های بومی پیشرفته پدافند هوایی

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) با بیان اینکه دفاع از مراكز هسته‌ای، دفاع از حیثیت ملی كشور محسوب می‌شود، گفت: دفاع از این مراكز برای پدافند هوایی در اولویت قرار دارد.

 

  اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در مصاحبه تفصیلی با خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، به تشریح نقش پدافند هوایی در 8 سال دفاع مقدس، اهداف ایجاد شبکه فرماندهی و کنترل پدافند هوایی، نقش انتزاع پدافند از آفند در تقویت و ارتقای سیستم رزمی کشور و بسیاری موضوعات دیگر پرداخته که حاصل این گفتگو را در ذیل می‌خوانید.

***به عنوان اولین سوال بفرمایید که نقش پدافند هوایی در طول 8 سال دفاع مقدس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پدافند هوایی در دوران دفاع مقدس بخش عظیمی بود که در دل نیروی هوایی انجام وظیفه می‌کرد. این مجموعه علاوه بر وظیفه حفظ و حراست از پایگاه‌های شکاری نیروی هوایی، برخی امور را با استقرار در نقاط و دهلیزهای ورودی و آسیب‌پذیر به صورت تاکتیکی انجام می‌داد.

از افتخارات پدافند هوایی این است که در طول دوران 8 ساله دفاع مقدس، بدون بهره‌گیری از علم و دانش مستشارانی که سیستم‌ها و سامانه‌های پدافندی را در ایران، مستقر و با پیروزی انقلاب اسلامی فرار کرده بودند، توانست از این سامانه‌ها استفاده و قریب 400 فروند از هواپیماهای عراقی را پیش از دستیابی به نقاط حساس و حیاتی كشور منهدم کند.

یکی از مواردی که در پدافند هوایی وجود دارد و تقریبا آن را کم‌نظیر می‌کند مواجهه با تهدید هواپیماهای حمله‌محور و یا موشک‌های کروز است که در واقع نوعی مواجهه تن به تن محسوب می‌شود.

آنچه که ما در پنجم مردادماه سال 67 مشاهده کردیم، عملیاتی بود که منجر به بمباران ناجوانمردانه سایت رادار سوباشی همدان شد و در جریان آن بسیاری از همکاران ما در اتاق‌هایی که فقط به کشف و شناسایی اهداف می‌پرداخت و لحظه به لحظه آنها را رصد می‌کرد به شهادت رسیدند و حتی زمانی که حس کردند که به خودشان حمله شده مکان خدمتشان را ترک نکردند.

این رویكرد در سامانه‌های موشکی و توپخانه‌ای ما نیز وجود دارد به این معنی كه زمانی که به سمت آنها شلیک می‌شود به هیچ عنوان مکان خدمتی خود را ترک نکرده و تا آخرین لحظه مواجهه و مقابله می‌کنند، چنانکه نقش پدافند هوایی در دفاع مقدس و رشادت‌هایی که حاصل شد زبانزد است.

تمام نیروهای مسلح در این زمینه افتخاراتی داشتند و بالغ بر 48 هزار شهید در مجموعه ارتش جمهوری اسلامی ایران مبین این موضوع است که تمام جوانان این مرز و بوم برای دفاع از کشور خود از هیچ فداكاری حتی اهدای خون خود در راه خدا و كشور و ملت عزیز دریغ نمی‌کنند.

***لطفا در خصوص اهدف ایجاد شبکه فرماندهی و کنترل پدافند هوایی توضیح دهید.

شبکه فرماندهی و کنترل یکپارچه پدافند هوایی کشور پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن همواره در سیستم و سامانه‌های پدافند هوایی و برای ایجاد یک مدیریت تمرکزی وجود داشته است. اما تفاوتی که بعد از انتزاع بخش پدافند هوایی از نیروی هوایی و تشکیل قرارگاه پدافند هوایی اتفاق افتاده این است به دنبال آن هستیم که هر منطقه پدافند هوایی بتواند صحنه نبرد و بحران را به تنهایی مدیریت کند و به این فکر کند که در زمان قطع ارتباط ممکن است از مرکز هیچ تدبیر عملیاتی صادر نشود لذا باید روش و روال ما تغییر می‌کرد که اینکار انجام شده است چرا که تهدیدات ما رو به رشد است پس باید دفاع ما نیز متقابلا به همین شکل باشد.

در این بخش اقدامات بسیار مطلوبی نیز انجام شده است؛ برای بخش پدافند هوایی در مواقع بحران، لحظه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و لذا باید شبکه یکپارچه فهیم و زمان‌شناسی داشته باشیم که تا این مرحله سیستم‌ها، سامانه‌ها، تجهیزات و نفراتی که در این شبکه یکپارچه پدافند هوایی اطلاعات‌گیرنده و یا اطلاعات‌دهنده هستند از همسویی فکری خاصی برخوردار بوده و کار در این زمینه همچنان با قدرت دنبال و پیگیری می‌شود.

***در دیدار با رهبر معظم انقلاب، ایشان بر چه مواردی تاكید داشتند؟

ما اولین دیدار را با فرمانده معظم کل قوا در دهم شهریور سال گذشته داشتیم که ایشان در این دیدار فرمودند: خداوند همه شما را موفق بدارد، پدافند خیلی مهم است، باید خیلی مراقبت و هوشیاری داشته باشید و تعالی بدهید و پیش ببرید. همه شما جوان و باانگیزه و با استعداد هستید؛ خداوند هم کمکتان می‌کند ان‌شاءالله.

معظم له در این جمله تاکید دارند که باید از تمام سیستم‌ها، تجهیزات موجود و نیروی انسانی استفاده کرد و کار را تعالی داده و آن را با قوت پیش برد و همزمان با آن آموزش مستمر هم وجود داشته باشد در عین حال که از تمام پتانسیل دانش و جوانی نیروها باید استفاده شود.

***انتزاع پدافند از آفند در تقویت و ارتقای رزمی کشور چه نقش و تاثیری دارد؟

آنچه که در جنگ‌های اخیر اتفاق افتاد نشان می‌دهد که به دلیل سرعت و دقت بالا، حملات هوایی با استفاده از هواپیماهای دوربرد استراتژیک و یا موشک‌های کروز بهتر و زودتر به کشورهای حمله‌کننده جواب می‌دهد و این امر به این معنی است كه حملات زمینی یا بعضاً دریایی منسوخ شده است و بیشتر بخش هوایی را دنبال می‌کند. برتری رزمی از آن کشوری است که در نبرد هوایی صاحب برتری باشد.

مواجهه با برتری هوایی به معنی دفاع هوایی منسجم است، بخش اول دفاع منسجم و مطلوب در دفاع در عمق خلاصه می‌شود و بخش دوم آن نیز دفاع در مرزهای هوایی جمهوری اسلامی ایران و مستلزم اشراف اطلاعاتی است.

تمام این موارد دست به دست هم دادند تا دستور تاریخی فرمانده معظم کل قوا در دهم شهریور سال 1387 صادر شد كه این دستور تاریخی، همان انتزاع پدافند هوایی از نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود و در واقع برای بهره‌مندی از یک بخش تخصصی برای مواجهه با حملات و تهدیدات هوایی دشمن عنوان شد.

زمانی که پدافند هوایی به شکل یک قرارگاه تشکیل می‌شود به این معنی است كه بهره‌مندی از یک قرارگاه تخصصی در مواجهه با تهدیدات هوایی و موشکی بر این موضوع تمرکز دارد که چگونه می‌تواند در برابر این تهدیدات پایدار بماند.

طبیعتا استفاده از سیستم‌ها و تجهیزات منحصر بفرد داخل قرارگاه، پاسخگوی این امر کلان در گستره عظیم جمهوری اسلامی ایران نبوده و نیاز بود که در این عرصه از تمام پتانسیل کشور استفاده شود.

امروز شاهدیم که در بخش دیده‌بانی بصری هوایی، تمام نیروهای مسلح و حتی بسیج، در بخش درگیری و انهدام، سپاه پاسداران، نیروی زمینی، هوایی و دریایی ارتش، در بخش کشف و شناسایی، سامانه‌های قرارگاه ارتش و سامانه‌های پدافند هوایی سپاه، دفاع منسجم و متراکم و باانگیزه‌ای برقرار کرده‌اند.

*** نظر شما در خصوص دکترین دفاعی پدافند در مقابله با تهدیدات بالقوه موجود چیست؟

دکترین‌ها از روی سیاست‌های کلی و کلان تبیین می‌شوند. سیاست کلی و کلان ما در حقیقت سیاست دفاعی است.

جمهوری اسلامی ایران هیچگاه قصد تعدی و تجاوز به کشور دیگری را ندارد. سیاست کلی و کلان، دکترین ما را دیکته می‌کند که همان دکترین دفاعی است.

دکترین دفاعی به همه نیروهای مسلح و از جمله آنان پدافند هوایی دیکته می‌کند که هم خود را در برابر تجاوزات احتمالی حفظ کنیم و هم وضع موجود را تعالی دهیم؛ سیاست‌ها، سامانه‌ها و امور آموزشیمان را پیش ببریم که البته راه درازی در پیش داریم و امیدواریم بتوانیم در این زمینه‌ها نیز موفق باشیم.

*** کشورمان در راستای بهینه‌سازی، طراحی و تولید تجهیزات دفاعی در چه سطح و مرحله‌ای قرار دارد؟

قرارگاه پدافند هوایی در بخش جهاد خودکفایی در دو زمینه دستور کار را نصب العین خود قرار داده است. اولین زمینه بومی‌سازی سیستم‌ها و سامانه‌هایی است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی وارد کشور شد و در بخش دفاع هوایی از آن استفاده می‌شود و برای اینكه تحریم‌ها بر آنها اثری نداشته باشد این تجهیزات بومی‌سازی شدند به این معنی که تمام سیستم‌ها، سامانه‌های داخلی و تجهیزات و قطعات آن در داخل کشور تولید می‌شوند که نقطه گلوگاهی وجود نداشته باشد و از طرفی سیستم‌ها نیز سرپا بمانند.

بخش دوم جهاد خودکفایی در قرارگاه برگرفته از همین دستور امسال است که ما از سنوات گذشته نیز آن را در پیش گرفته بودیم و همان حمایت از تولید ملی بود؛ به این مفهوم که در بخش تولید سامانه‌های بومی در کشور با توجه به رایزنی‌هایی که با صنعت و دانشگاه صورت گرفت، سامانه‌های بسیار پیشرفته و کارآمدی وارد چرخه پدافند هوایی کشور شد.

ما بر اساس قول‌هایی که در سال گذشته مطرح کرده بودیم بر بخش رادارهای دوربرد و راهبردی استقرار داریم که این سیستم‌ها و دفاع منسجم را در کنار سامانه‌هایمان دنبال می‌کنیم.

 

  اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

***لطفا کمی در خصوص سامانه‌های موشکی پدافند هوایی توضیح دهید.

کار دفاع و پدافند هوایی از کشف شروع می‌شود. کشف مستلزم این است که هم سریع و هم خوب ببینیم. برای این منظور باید بر روی این قضیه تمرکز داشته باشیم كه تمام ساختارها و تجهیزات را در یک طیف و یک فرکانس نمی‌توان دید، لذا باید سامانه‌های متعددی در طیف‌های متعدد داشته باشیم.

با توجه به تحریم‌ها چاره‌ای جز استفاده از توان بومی و داخلی کشور نیست و این مسئله ما را به ارتقا رساند.

رادارهای دوربرد ما در فرکانس‌ها و طیف‌های UHF، VHF و HF امروز در چرخه پدافند هوایی کشور و در تمام میادین رزمی مستقر هستند. اینها مصداق بارز خوب و به‌ هنگام دیدن است.

بخش دوم کشف بخش سامانه‌های شنود الکترونیکی است؛ شنود الکترونیکی سیستم‌های پیچیده و پیشرفته‌ای هستند که معمولا تکنولوژی ساخت آن در اختیار سایر کشورها قرار نمی‌گیرد که البته ما توانستیم آن را بومی سازی کنیم، سامانه‌هایی را که از قبل در اختیار داشتیم بهینه سازی و سامانه‌های بومی جدیدی را نیز در داخل کشور تولید كردیم که به جرأت می‌توانم ادعا كنم که در خاورمیانه بی‌نظیر است چرا که دو برابر سامانه‌های قبلی توانمند است.

بخش سوم کشف نیز سامانه‌ها، تجهیزات و نفرات دیده‌بانی بصری هوایی هستند.

دیده‌بانی بصری هوایی هم کمک می‌کند به سامانه شنود و رادارها که کشف هم به صورت مطلوب و هم با سرعت انجام شود.

طبیعتا زمانی که کشف مناسب داشته باشیم شناسایی مطلوب یعنی ماموریت دوم قرارگاه پدافند هوایی انجام می‌شود. همچنین شناخت دوست از دشمن که همین سه سامانه یا سه سنسور آن را انجام می‌دهند.

بخش دوم رهگیری و بخش آخر انهدام است. این دو موضوع با هدایت رادارهای دوربرد، سامانه‌ها و مراکز فرماندهی و کنترلی که در اختیار قرارگاه پدافند هوایی نیروی هوایی ارتش هستند از هواپیماهای طرح پدافند نیروی هوایی ارتش که در کنترل عملیاتی قرارگاه پدافند هوایی بهره‌گیری می‌کنند. بخش دیگر، سامانه‌های موشکی برد بلند هستند که منحصر به قرارگاه پدافند هوایی ارتش هستند که این افتخار را هم سپاه و هم ارتش دارد که علاوه بر سامانه‌هایی که از قبل در اختیار داشتیم سامانه‌های جدید بومی سازی همچون مرصاد وارد شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور شده است.

بخش بعدی، درگیری و انهدام سامانه‌های موشکی ارتفاع پایین و توپخانه‌های کنترل هدایت راداری و بدون رادار هستند که شامل انواع skyguard و موشکی ارتفاع پست است. سامانه‌های توپخانه‌ای 23 و 35 میلیمتری و skyguard درسراسر کشور مستقر هستند كه با این سنسور و با این ابزار بخش دفاع انجام می شود.

*** ایران در عرصه فناوری راداری و شناسایی پرنده‌های دشمن چه وضعیتی دارد؟

آنچه که سیستم‌های کشف و شناسایی کشور ما در اختیار دارد برای کشف سامانه‌های پرنده مثل پرنده‌های بدون سرنشین که از تکنولوژی برتر و روز دنیا برخوردار هستند، است كه با توجه به گستره بسیار پهناور ایران نیاز داریم که تعداد بیشتری از رادارهای کشف این نوع سیستم‌ها را در اختیار داشته باشیم.

ادعا نمی‌كنیم كه قابلیت کشف هر پرنده‌ای را داریم اما با توجه به اینکه سیگنال تهدید را با اشراف اطلاعاتی رصد می‌کنیم از سیستم‌هایمان در دهلیزها و دالان‌هایی که می‌دانیم بیشترین احتمال تقرب هست استفاده می‌کنیم تا غافلگیر نشویم.

سیستم‌هایی که امروز مستقر کردیم در بحث VHFو HF قابلیت شناسایی و کشف انواع پرنده‌ها با سطح مقطع کم را دارند و نیازمند این هستیم که اینها را به تولید انبوه برسانیم و این را دنبال می‌کنیم.

همانطور که سال گذشته خبر دادیم که ان‌شاءالله به نمونه اولیه آن دسترسی پیدا می‌کنیم که امسال محقق شد، این را قول می‌دهیم که در سال آینده در چنین روزی بتوانیم به تولید انبوه این سامانه راداری برای یک کشف منسجم در کل کشور دست یابیم.

*** توان ایران در واکنش آنی نسبت به تهدیدات در پدافند هوایی به چه میزان است؟

تهدیداتی که قرار است صورت بگیرد حتما باید توسط ما کشف شود. قرارگاه پدافند هوایی 24 ساعته و بدون تعطیلی کار می‌کند. تمام سیستم‌ها و سامانه‌ها آماده و هوشیارند. لذا اگر قرار است تهدیدی اتفاق بیفتد، اولین موضوع آن یعنی کشف دقیق و به‌ موقع. می‌توانیم این امید را بدهیم که در هنگامه بحران در مراکز حساس و حیاتی ما اتفاق ناگواری رخ نخواهد داد.

*** بیشترین تهدیدات نسبت به مراکز هسته‌ای مطرح می‌شود؛ برنامه شما برای مقابله با آن چیست؟

دفاع از مراکز هسته‌ای، در واقع دفاع از حیثیت ملی محسوب می‌شود و دفاع از این مراکز، برای پدافند هوایی در اولویت قرار دارد؛ به همین دلیل بیشترین سامانه‌ها و پدافند مخفی در این نقاط تعبیه شده‌اند.

قرارگاه پدافند هوایی این قابلیت را دارد که با دفاع منسجم در اطراف مراکز حساس و حیاتی و خصوصا هسته‌ای بتواند در برابر تهدیداتی که متصور است به خوبی و شایستگی بایستد.

*** دستاوردهای جداسازی پدافند از آفند را تشریح کنید.

طبیعتا بعد از هر تفکیک و جداسازی وقتی ماموریت خاصی برای یک نیرو و یک قرارگاه مشخص می‌شود ابتدا تقویت خود به خود را به دنبال دارد.

اهداف و برنامه‌های قرارگاه پدافند هوایی همان اهداف و برنامه‌هایی است که از دفاع منسجم منشعب می‌شود لدا وقتی ما دستور کار، هدف و برنامه‌هایمان بر روی دفاع متمركز است دستاوردهایمان نیز سریعتر و بهتر حاصل می‌شود. بعد از تفکیک شاهد این بودیم که طرح جامع پرواز هوایی ما که خبرش را سال گذشته اعلام كرده بودیم و همچنین طرح نور ولایت كه طرح چگونه جنگیدن و چگونه استقرار دادن است، توسط مقام معظم رهبری مصوب شد.

برنامه‌ها و اهدافی که در طرح جامع پدافند هوایی و طرح نور ولایت مستقر است به ما دیکته می‌کند که چگونه باید برای هر سال و سالیان آینده‌اش بیاندیشیم. این دستاورد، دستاورد کلی برای قرارگاه است که از بطن آن چگونه عملیات‌کردن، آماد، ارتباط، جنگ الکترونیکی، آموزش، مهندسی رزمی منشعب می‌شوند.

*** با توجه به بحث شبکه یکپارچه پدافند هوایی، هنوز هم ابهاماتی در خصوص تعامل سایر نیروها تحت این شبکه یکپارچه وجود دارد. با توجه به این امر، نحوه تعامل در مواقع بروز بحران چگونه خواهد بود؟

در میان نیروها ابهامی در این زمینه وجود ندارد؛ بسیاری از نقاط را سپاه گسترش داده و ما خود در آن حضور نداریم ولی از ابزار و اطلاعات آن استفاده و دستورات مقتضی را هم صادر می‌کنیم. همانطور که بانک مرکزی بانک‌های تابعه خودش را کنترل می‌کند، پدافند هوایی هم همین است به این معنی که کافی است همگان بپذیرند که مسئولند و در قبال این مسئولیت باید دانش داشته باشند و در قبال این دانش و مسئولیتی که به آنها دیکته شده کارشان را درست و به موقع انجام دهند. البته خطا در هر جایی وجود دارد و مهم این است که مسیر خطا پیش از تبدیل شدن به یک چالش، سد شود.

*** سهم پدافند در شکل‌گیری روند توسعه علمی، فرهنگی و سیاسی در کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

همین که ما به تولید بومی فکر کنیم یعنی در بخش علمی فکر کرده‌ایم. یعنی توانسته‌ایم دانش بومی را جذب کنیم ب طوری که بالغ بر 250 نخبه از مقطع کارشناسی تا دکترا در دانشگاه‌ها با ما همكاری علمی دارند. چنانچه به هرکدام از این 250 نخبه حداقل 200 نفر دیگر متصل باشند ما حجم بسیار وسیعی از علم و دانش دانشگاهی را وارد قرارگاه کرده‌ایم.

در بخش صنعت نیز با توجه به اینکه به آنها دیکته می‌کنیم که چگونه می‌خواهیم بجنگیم، طرح نور ولایت اظهار می‌دارد که چه وسایل و تجهیزاتی باید وارد پدافند هوایی شود. بخش علمی در صنعت دفاعی کشور را اینگونه رونق بخشیدیم.

در بخش فرهنگی، سیاست کلی و کلان ما که سیاست دفاعی است از دستور خداوند در قرآن مبنی بر اینکه دفاع حق مسلم هر فردی است، بهترین وجه فرهنگی این کار است.

در بخش اقتصادی ما هرچه تولید داریم و هرچه که بهینه‌سازی و نوسازی داریم در حقیقت چرخش مالی در داخل کشور است .

این چرخش مالی بین صنعت، دانشگاه و قرارگاه در چرخش است و ارز و اعتباری را از کشور خارج نمی‌کند.

***به عنوان سوال آخر تخمین کمّی و کیفی و همچنین سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در سازمان پدافند چگونه است؟

سازمان پدافند هوایی یک سازمان نوپا و تازه تأسیس است كه علاوه بر دستورالعمل کلی در اولویت صنعت دفاعی قرار گرفته است.

این سخن به این معنی است كه نیرویی که اولویت اصلی بین همه نیروهای مسلح و قدمتش چهارسال است در اختیار ما قرار دارد و باید با تمام تهدیدات پیرامونی به‌موقع و خوب مقابله کند./باشگاه خبرنگاران

 


ویدیو مرتبط :
سامانه پدافندی سهیل-2

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صالحی: سامانه تحریم ترک خورد/ در تفاهم‌ ایران با 1+5، ساختار هسته‌یی کشور محفوظ ماند



خبرهای سیاست خارجی,اخبار روز جهان,تفاهم‌ ایران با 1+5

اخبار سیاست خارجی -  صالحی: سامانه تحریم ترک خورد/ در تفاهم‌ ایران با 1+5، ساختار هسته‌یی کشور محفوظ ماند

علی‌اکبر صالحی با اشاره به تفاهمنامه ایران و 1+5 در مذاکرات ژنو گفت: در این تفاهم، ما چیزی از دست نداده و ساختار هسته‌یی کشور محفوظ باقی مانده است اما در مقابل سامانه تحریم ترک خورد و این بسیار ارزشمند است.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، عصر دوشنبه با حضور در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران به سوالات دانشجویان پاسخ گفت.

وی پیش از پرسش و پاسخ با گرامی‌داشت شهدای هسته‌یی گفت: به نظر می‌آید همان‌گونه که تحلیلگران و اندیشمندان می‌گویند، چالش اصلی ما با دنیا، اندیشه‌ای و فکری است.

صالحی با اشاره به توافق هسته‌یی ایران و 1+5 در مذاکرات ژنو، ادامه داد: خوشحالیم که بهانه موضوع هسته‌یی را از دست غربی‌ها گرفتیم. بحث هسته‌یی عینی و فنی است و ما به خود اطمینان و اعتقاد داشته و داریم و از ابتدای مسیر به دنبال سلاح هسته‌یی نبوده و نیستیم.

رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: ایران در طول 34 سال گذشته با تمام مشکلات و محدودیت‌ها مواجه شده است، اما اکنون بدون گزافه‌گویی باید گفت که سربلندترین کشور حداقل در خاورمیانه ایران است.

او اضافه کرد: ما دارای فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌یی هستیم و این یک افتخار است. در میان 57 کشور اسلامی، از نظر علمی، جمهوری اسلامی ایران پیشتازترین است. به طور نمونه، تاکنون هیچ کشور اسلامی نتوانسته که ماهواره به فضا بفرستد. ما در تمامی عرصه‌های فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌یی پیش رفته‌ایم.

صالحی با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 گفت: اکنون ایران با 5 کشور دارای تسلیحات هسته‌یی که ادعای اداره جهان دارند، مذاکره می‌کند. بزرگ کردن قدرت‌نمایی جمهوری اسلامی توسط دشمن باعث شده است که ما در همه عرصه‌ها عزیز و قدرتمند شویم و توانستیم در برابر 1+5 بایستیم.

 

جمهوری اسلامی ایران در برابر 1+5 توانست حرف خود را به کرسی بنشاند. براساس تفاهم انجام شده، ساختار هسته‌یی کشور محفوظ ماند. ما هیچ چیز از دست نداده‌ایم، اما در مقابل، سامانه تحریم ترک خورد و این بسیار ارزشمند است.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این که براساس تفاهم، ایران تا شش ماه تولید اورانیوم غنی‌شده به میزان20 درصد را متوقف می‌کند، ادامه داد: اما سوال این است که ما 20 درصد را برای چه می‌خواستیم. در گذشته ما سوخت 20 درصد را از آرژانتین می‌خریدیم.

 

قبل از تمام شدن این سوخت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نامه‌ای مبنی بر خرید سوخت جدید ارسال کردیم اما آن‌ها در مقابل شرایطی ارائه کردند که حاکمیت ما را زیر سوال می‌برد. به حمدالله ما توانستیم ظرف 18 ماه از زیر صفر سوخت 20 درصد را تولید کنیم و اکنون راکتور تهران با سوخت تولید شده توسط خود ما فعالیت می‌کند.

صالحی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران توانست غرب را به زانو در آورد، خاطرنشان کرد: 1+5 به این حقیقت رسید که نمی‌تواند از در تقابل با ایران وارد شود؛ برهمین اساس تعامل را انتخاب کرد، زیرا ایران اکنون یک کشور قدرتمند منطقه‌یی است.

وی ادامه داد: اگر این بار آن‌ها زیر عهد خود بزنند، همان‌گونه که در دوران بیانیه تهران این کار را کردند، ما باز هم دو دستاورد بزرگ داریم. در درجه اول در جامعه جهانی روشن می‌شود که ما با حسن نیت وارد صحنه شده‌ایم و به افکار عمومی جهان اعلام می‌کنیم که همواره صادق بودیم و هم‌چنین با ملت خود اتمام حجت کرده‌ایم. برهمین اساس به هرحال ما پیروز هستیم.

صالحی افزود: در واقع تمام تصمیم‌گیری‌های انجام شده تا به امروز در روند هسته‌یی، ما را اکنون به این تفاهم رسانده است. تمام کسانی که در مذاکرات بودند، شاید علیه هم حرف زده باشند اما همگی زحمت خود را کشیده‌اند.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر این که براساس تفاهم هسته‌یی، آیا ایران حق ساخت تاسیسات جدید هسته‌یی دارد؟، گفت: در ساخت سایت‌های هسته‌یی ما هیچ مشکلی نداریم. هم‌چنین در بحث سانتریفیوژ مشکلی وجود ندارد. در این توافق یک دوره شش ماهه و یک دوره اعتمادسازی وجود دارد.

 

ما در طول شش ماه تنها تولید اورانیوم 20 درصد را نداریم. این در حالی است که در حال حاضر در حدود 407 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده به میزان 20 درصد داریم اما ما می‌توانیم در این دوران شیر تولید اورانیوم غنی‌شده به میزان 5 درصد را باز کنیم و به جای 20 درصد، سوخت پنج درصدی تولید کنیم. غنی‌سازی 5 درصد در ایران کم نمی‌شود بلکه نسبت به گذشته نیز بیش‌تر خواهد شد.

صالحی درباره خطوط قرمز تعیین شده توسط مقام معظم رهبری درخصوص برنامه هسته‌یی ایران گفت: خطوط قرمز مقام معظم رهبری همان حقوق ما در معاهده ان‌.پی‌.تی است. در این تفاهم‌نامه حقوق ما در ان‌.پی‌.تی محفوظ است. همان گونه که تعهدات ما نیز محفوظ باقی مانده است. ایران نه لیبی و نه کره‌شمالی است. از طرف دیگر ما تلاش می‌کنیم که نگرانی‌های طرف مقابل را با استفاده از کنوانسیون‌های بین‌المللی برطرف کنیم.

وزیر پیشین امور خارجه در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر این که اگر اکنون ما از ابزار دیپلماسی استفاده می‌کنیم، چرا از این ابزار زودتر استفاده نکردیم تا مردم بدین حد تحت فشار قرار نگیرند؟ گفت: من می‌توانم به اندازه خودم حرف بزنم. بگذارید که این تفاهم به سرانجام برسد.

او ادامه داد: من نمی‌خواهم آرمان‌گرایانه صحبت کنم. در گذشته نیز همانند بیانیه تهران، فرصت‌هایی وجود داشت. ما در آن زمان نیز با رخصت مقام معظم رهبری حسن‌نیت خود را نشان دادیم اما آن‌ها وارد صحنه نشدند. البته خوب شد که آن بیانیه به سرانجام نرسید. زیرا بدین شکل ما توانستیم اورانیوم غنی شده به میزان 20 درصد را تولید کنیم. البته در این مسیر فشارها و محدودیت‌هایی را تحمل کردیم، اما باید به خاطر داشته باشیم که هیچ چیز مجانی نیست.

صالحی اضافه کرد: ایران اکنون اگرچه یک کشور در حال توسعه است، اما مانند یک کشور توسعه یافته در عرصه سیاسی عرض‌اندام می‌کند. ما دارای قدرت ذاتی بوده و جایگاه خود را پیدا کرده‌ایم.

پس از پایان جلسه پرسش و پاسخ، هدیه‌ای به رسم یادبود از سوی فرهاد رهبر، رییس دانشگاه تهران به علی‌اکبر صالحی اعطا شد.

اخبار سیاست خارجی-ایرنا