اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

استفتاء درباره اعدام مجدد یک محکوم


آیت الله اسدالله بیات زنجانی در پاسخ به استفتایی اعلام كرد: اجرای حكم جدید برای محكوم بجنوردی وجه شرعی ندارد.

خبرگزاری ایرنا: آیت الله اسدالله بیات زنجانی در پاسخ به استفتایی اعلام كرد: اجرای حكم جدید برای محكوم بجنوردی وجه شرعی ندارد.

 بر فرض كه شخصی محكوم به اعدام شود، اگر پس از اجرای حكم و تایید پزشكی قانونی مبنی بر مردن شخص محكوم و حتی بعد از ورود در سردخانه و گذشت یك روز، در هنگام تحویل گرفتن جسد توسط خانواده محكوم، ثابت شود كه باذن الله آن شخص مرده فعلا زنده است، آیا نجات دادن او از مرگ با مراقبتهای پزشكی جایز است یا خیر؟ در صورتی كه شخص مورد نظر بهبودی كامل یافت، آیا تكرار اعدام او جایز است؟ (من باب مثال در باب رجم(سنگ سار)، بنا بر قول منسوب به مشهور اگر رجم به سبب اقرار باشد، مجرم را در حین رجم اگر فرار كند برنمی‌گردانند.)

در پاسخ آیت الله بیات زنجانی آمده است: مطابق نص قرآن كریم، قتل یك انسان بی گناه برابر قتل نوع انسان است و نیز حیات یك انسان، مانند حیات نوع بشریت است؛ از طرفی در اسلام موارد قتل انسان مانند قصاص به صورت نادر تشریع شده است در صورتی كه در همانجا هم تاكید شده كه عفو بر قتل ترجیح دارد، حتی در مواردی كه برای آنها حد شرعی معین شده، حد آنها به صرف احتمال شبهه ساقط می شود و این قاعده را درء نامیده اند.

وی افزوده است: اما در باب مفسد فی الارض هم از حیث صغری كه مربوط به تحقق اسباب فساد است بحث فراوان است و هم در كبری محل بحث است كه آیا حكم فردی كه مفسد فی الارض شناخته شد اعدام است؟ كه در میان مشهور و بلكه اشهر، حكم، عدم جواز اعدام است؛ در باب رجم نیز همانگونه است كه در سوال مورد اشاره قرار گرفته است.

وی ادامه داده است: با توجه به موارد فوق ، فقیه آشنا به زمان و زبان قضا دینی، اطمینان پیدا می كند كه نمی توان به سادگی حكم اعدام را در مواردی كه در قرآن و سنت به طور نص تصریح نشده است، صادر كرد و نیز از توضیحات داده شده به دست می آید كسی كه حكم در مورد او اجرا شده ولی زنده مانده است، به دلیل اینكه حكم قبلی در مورد او ساقط شده، اجرای حكم جدید برای او وجه شرعی ندارد.

گفتنی است: مرد ۳۷ ساله ای كه سه سال پیش به جرم حمل یك كیلوگرم مخدر شیشه به اعدام محكوم شده بود، در زندان بجنورد اعدام و پس از تایید مرگش از سوی پزشك، به سردخانه منتقل شد، اما یك روز بعد، كارگر سردخانه دریافت كه كاور پلاستیكی جسد او بخار گرفته است.

با اطلاع مسوولان پزشكی قانونی، فرد مذكور بلافاصله به بیمارستان امام علی(ع) بجنورد منتقل شد تا اقدامات درمانی روی وی انجام گیرد. اكنون با زنده شدن فرد اعدامی، بحث درباره اعدام مجدد او بالا گرفته است.


ویدیو مرتبط :
حرفهای متهمان محکوم به اعدام !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اظهارات پورمحمدی درباره افزایش اختیارات رئیس قوه، صحبت‌های نجفی و اعدام مجدد یک محکوم



افزایش اختیارات رئیس قوه قضائیه

اظهارات پورمحمدی درباره افزایش اختیارات رئیس قوه، صحبت‌های نجفی و اعدام مجدد یک محکوم

وی افزود: براساس پیشنهادی که قوه قضاییه داد مقرر شد که اگر تأخیر در ارسال لوایح از سوی دولت طولانی شود رئیس قوه قضاییه خود اقدام به ارسال لوایح به مجلس کند که مجلس هم این موضوع را تصویب کرده است.

ویر دادگستری در پاسخ به فارس درباره افزایش اختیارات رئیس قوه قضاییه، صحبت‌های نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی و اعدام مجدد یک محکوم اظهار نظر کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام پورمحمدی وزیر دادگستری در حاشیه مراسم روز کارشناسی رسمی دادگستری با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به فارس در خصوص طرح افزایش اختیارات رئیس قوه قضاییه اظهار داشت:‌ پیش از این لوایح قوه قضاییه از سوی دولت به مجلس ارجاع می‌شد اما متأسفانه این امر با تأخیر صورت می‌گرفت.

وی افزود: براساس پیشنهادی که قوه قضاییه داد مقرر شد که اگر تأخیر در ارسال لوایح از سوی دولت طولانی شود رئیس قوه قضاییه خود اقدام به ارسال لوایح به مجلس کند که مجلس هم این موضوع را تصویب کرده است.

وی افزود: لوایح معطل مانده در دولت دهم زیاد بود که امیدواریم در این دولت این اتفاق نیفتد ضمن اینکه دولت جدید اعلام کرده که قانون را رعایت می‌کند و اجازه چنین اتفاقی را نمی‌دهد.

پورمحمدی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اظهارات اخیر رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص قلیان کشیدن خانم‌ها گفت: شاید خیلی چیزها آزاد باشد اما ما نباید کسی را تشویق کنیم و خیلی نباید در مورد آن موضوع صحبت کنیم.

وزیر دادگستری تصریح کرد: قلیان شاید برای آقایان هم آزاد باشد ضمن اینکه ما دخانیات را ممنوع نکرده‌ایم اما نمی‌خواهیم کسی را تشویق به کاری کنیم.

وی در خصوص لایحه جامع وکالت که گفته می‌شد برای اعمال نظر وزیر به وزارت دادگستری ارسال شده است، گفت: چنین چیزی نبوده بلکه این لایحه در حال آماده شدن است و چون در دولت قبلی به تصویب رسیده نیاز به اصلاحاتی دارد.

پورمحمدی گفت: این لایحه اکنون در کمیسیون لوایح دولت است که ما تلاش داریم به سرعت آن را به مجلس ارائه دهیم.

وزیر دادگستری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی براینکه آیا با توجه به اینکه گفته بودید موضوع علیرضا. م، فرد اعدامی را پیگیری می‌کنید امکان دارد در جلسه مسئولان عالی قضایی که فردا برگزار می‌شود موضوع را با رئیس قوه در میان بگذارید، گفت: نه ما اول باید بدانیم این فرد بهبود پیدا می‌کند یا نه چرا که فعلاً این فرد با دستگاه نگهداری شده است.

وی در ادامه  گفت: فکر نمی‌کنم مصلحت باشد این فرد بار دیگر اعدام شود و خوشبختانه با تلاش‌هایی که کرده‌ام با جواب‌های مثبتی روبه‌رو شده‌ام.

/فارس