اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

استفاده از شکلک در متن ها حرام است


مفتی مشهور سعودی، استفاده از "شکلک‌ها" در اینترنت و تلفن‌های همراه را حرام دانست. مفتی مشهور سعودی، استفاده از "شکلک‌ها" در اینترنت و تلفن‌های همراه را حرام دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "شیخ عبدالرحمن البراک" در صفحه خود در شبکه اجتماعی توتیر، در پاسخ به سئوالی در خصوص حکم "شکلک‌ها" گفت: از آنجایی كه شكلك های رایچ در دستگاه های هوشمند، مانند تصاویر دارای روح هستند، استفاده از آنها جایز نیست.

البراک گفت: از نمادهای چهره در دستگاه‌ها نباید استفاده کرد، زیرا در آنها شائبه "بُت سازی" وجود دارد.

البراک قبلا در فتوایی، قتل کسانی را که مشکلی با اختلاط زن و مرد در محل کار و آموزش ندارند، مجاز دانسته بود.


ویدیو مرتبط :
درج شکلک های مختلف در متن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استفاده از متن در طراحی (فتوشاپ)



 

 

 

استفاده از متن در طراحی (فتوشاپ)

 

متن و تایپ یکی از اجزای اصلی طراحی به شمار می‌رود و در بیشتر موارد یکی از پایه‌های اساسی در طراحی، متن و تیترهای موجود در آن است. ابزار متن یکی دیگر از ابزارهای برداری فتوشاپ است که در این مقاله در نظر داریم به صورت کامل آن را بررسی و راجع به امکانات متنوع آن صحبت کنیم.

در فتوشاپ برای استفاده از ابزار متن 2 روش وجود دارد، در روش اول پس از انتخاب ابزار در فضای کاری کلیک کرده و متن مورد نظر خود را تایپ می‌کنیم. از این روش بیشتر برای نوشتن مطالب کوتاه و تیترهای مختلف در طراحی خود استفاده می‌کنیم.

در روش دوم (متن پاراگرافی) پس از انتخاب ابزار متن متناسب، در فضای کاری کلیک کرده و با درگ ماوس کادر مستطیل شکلی را در محیط کاری ترسیم می‌کنیم. پس از رها کردن درگ ماوس می‌توانیم نسبت به تایپ متن دلخواه خود اقدام کنیم. در این حالت متن تایپ شده در داخل کادر ترسیم شده قرار می‌گیرد و از آن خارج نخواهد شد. این روش بیشتر در متن‌های طولانی که نیازمند پاراگراف‌بندی بوده و باید در محدوده مشخصی تعریف شوند کاربرد خواهد داشت. در هر دو حالت ذکر شده برای ایجاد یک سطر جدید می‌توانیم از کلید Enter صفحه کلید استفاده کنیم؛ فقط دقت کنید در صفحه کلید‌هایی که 2 دکمه اینتر وجود دارد، از اینتر وسطی برای ایجاد سطر جدید و از اینتر سمت راست (بخش اعداد) برای تایید متن تایپ شده و خروج از حالت ویرایشی متن استفاده خواهیم کرد و در صفحه کلید‌هایی که فقط یک دکمه اینتر وجود دارد(لپ تاپی) برای خروج از حالت ویرایشی متن و تثبیت متن تایپ شده از کلیدهای Ctrl+Enter استفاده می‌کنیم.

دقت داشته باشید که در هر حالت برای استفاده از سایر ابزارهای فتوشاپ باید متن مورد نظر را تایید کنیم و از حالت ویرایشی خارج شویم.

یکی از مشکلاتی که از دیر باز کاربران فتوشاپ با آن مواجه بودند تایپ متن فارسی در فتوشاپ به صورت مستقیم بود که خوشبختانه با ارائه نگارش‌های Me‌ از فتوشاپ که مخصوص کشورهای خاورمیانه بوده و امکان تایپ حروف فارسی و عربی در آن فراهم آمده، دیگر نیاز به استفاده از انواع نرم‌افزارهای فارسی ساز برای تایپ فارسی در محیط فتوشاپ احساس نمی‌شود و به همان سهولت تایپ متون انگلیسی می‌توانیم متون فارسی را نیز در محیط فتوشاپ تایپ و ویرایش کنیم. دقت کنید در صورتی که فتوشاپ شما نسخه ویژه خاورمیانه نباشد، در صورت تایپ فارسی حروف تایپ شده جدا از هم و از چپ به راست تایپ خواهند شد.

برای اطمینان از نسخه فتوشاپ‌تان می‌توانید از نوار منوی فتوشاپ روی قسمت help کلیک کرده و گزینه سوم یعنی About Photoshop را انتخاب کنید تا توضیحات مربوط به نسخه نرم‌افزار فتوشاپ شما ظاهر شود. در این حالت باید در این قسمت عبارت Middle Eastern Version را ببینید.

پس از انتخاب ابزار متن در نوار تنظیمات این ابزار 10 قسمت مشاهده می‌شود که به کمک آنها می‌توانیم متن دلخواه را نوشته یا متن نوشته شده را به صورت دلخواه ویرایش کنیم. برای اعمال ویرایش در متن تایپ شده 2 حالت وجود دارد یا باید لایه متن مورد نظر را در پانل لایه‌ها انتخاب کنیم تا فعال شود یا روی متن مورد نظر کلیک کنیم تا حالت ویرایشی آن فعال شده و بعد قسمت مورد نظر متن را با کلیک و درگ ماوس انتخاب و اصطلاحا ‌هایلایت کنیم تا نتیجه اعمال تغییرات روی آن مشاهده شود.

به کمک اولین ابزار این مجموعه می‌توانیم برای نوشتن، متن را از حالت افقی به حالت عمودی تبدیل کنیم. دومین ابزار برای عوض کردن فونت نوشته مورد استفاده قرار می‌گیرد. فونت‌های موجود در این بخش از پوشه فونت ویندوز فراخوانی می‌شود و در صورت نیاز با اضافه کردن فونت دلخواه خود در پوشه فونت ویندوز، فونت مورد نظر به این قسمت نیز افزوده خواهد شد (البته باید یک بار فتوشاپ را بسته و دوباره اجرا کنیم تا فهرست فونت‌ها به روز شود). سومین قسمت این نوار ابزار برای تنظیم حالت فونت مورد نظر استفاده می‌شود که بسته به نوع فونت انتخاب شده یکی از حالت‌های معمولی(Regular)، پررنگ (Bold)، کج (Italic) و دیگر حالت‌ها را انتخاب می‌کنیم. به کمک قسمت بعدی می‌توانیم اندازه و سایز متن خود را تنظیم کنیم. به کمک بخش بعدی این نوار ابزار می‌شود حالت لبه‌های متن تایپ شده را تغییر داد و یکی از گزینه‌های بدون حالت(None)، تیز(Sharp)، ترد(Crisp)، قوی(Strong) و نرم (Smooth) را قراردهیم. البته دقت کنید که این قسمت در ظاهر معمولی متن تاثیر چندانی نداشته و هنگام چاپ متن نتیجه آن دیده خواهد شد. به کمک بخش بعدی چیدمان متن خود را می‌توانیم تنظیم کرده و آن را در حالت‌های چپ‌چین، وسط چین و راست چین قرار دهیم. از قسمت بعدی نیز به منظور تایپ متن به صورت راست به چپ یا چپ به راست استفاده می‌شود. با کلیک روی مربعی که به صورت پیشفرض به رنگ سیاه در این نوار ابزار قرار دارد می‌توانیم رنگ متن خود را به رنگ دلخواه خود درآوریم. به کمک قسمت بعدی می‌توانیم انحنای دلخواهی را در حالت‌های مختلف به متن خود بدهیم.

در نهایت با آخرین قسمت می‌توانیم به 2 پانل‌ ویژه تنظیم متن یعنی Paragraph و Character دسترسی داشته باشیم و به کمک آنها متن را با دسترسی به تنظیمات بیشتر به صورت دلخواه خود درآوریم.

در پانل Paragraph می‌توانیم تنظیمات کاملی برای پاراگراف‌بندی نوشته‌های خود و تنظیم ترازبندی آن انجام دهیم و از پانل Character نیز برای تنظیم فواصل بین سطرها و کاراکترها، کشیدگی متن در جهت افقی و عمودی و تنظیمات دیگر استفاده می‌شود.

در صورتی که بخواهید متن را به صورت تک خطی بنویسید می‌توانید برای قرارگیری آن در یک حالت خاص مثل چرخش در اطراف یک شکل یا حالت‌هایی از این قبیل، ابتدا مسیر دلخواهی را با کمک ابزارهای برداری رسم کنیم. سپس با انتخاب ابزار متن و کلیک روی مسیر ترسیم شده (هنگامی‌که ابزار متن تغییر شکل می‌دهد) متن خود را روی آن مسیر و با شکل آن تایپ کنیم. برای تنظیم مکان متن در روی مسیر مورد نظر در این حالت پس از تایپ و تایید حالت ویرایش با کمک ابزاربرداری Path Selection و کلیک روی متن می‌توانیم مکان آن را به حالت دلخواه جابه‌جا کنیم.

منبع:jamejamonline.ir